Gå til innhold

Baby kan ikke ligge på ryggen og sove


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En så liten baby er anbefalt å sove på ryggen pga fare for krybbedød, men det vet dere jo. Men han kan jo sovne på  siden og så kan dere velte han på rygg.

Hvorfor går dere ikke til barnelege med babyen? Vi slet også med reflux og fikk henvisning fra helsestasjonlegen. Hvis ikke hadde vi gått privat. Der tok de allergitester og vi fikk resept på syrehemmende for baby. Veldig dyrt, men vi trengte bare å gi to doser så var han frisk. Og hvis det vedvarer ville vi fått blå resept.

Har dere prøvd melkefri kost for mor om hun ammer.

Bytte mme hvis mme og da prøve hver type i noen dager før å gi det en sjanse.

Holde baby minst tjue minutter oppreist inntil dere etter at han har spist. 

 

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

En så liten baby er anbefalt å sove på ryggen pga fare for krybbedød, men det vet dere jo. Men han kan jo sovne på  siden og så kan dere velte han på rygg.

Hvorfor går dere ikke til barnelege med babyen? Vi slet også med reflux og fikk henvisning fra helsestasjonlegen. Hvis ikke hadde vi gått privat. Der tok de allergitester og vi fikk resept på syrehemmende for baby. Veldig dyrt, men vi trengte bare å gi to doser så var han frisk. Og hvis det vedvarer ville vi fått blå resept.

Har dere prøvd melkefri kost for mor om hun ammer.

Bytte mme hvis mme og da prøve hver type i noen dager før å gi det en sjanse.

Holde baby minst tjue minutter oppreist inntil dere etter at han har spist. 

 

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Var det bare to doser som skulle til? Jeg trodde det var lenger behandling. Vet du om det er vanlig det roer seg raskt etter behandling?

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det bare to doser som skulle til? Jeg trodde det var lenger behandling. Vet du om det er vanlig det roer seg raskt etter behandling?

Anonymkode: ab771...a5b

Ja, og har hørt det har skjedd med andre også. Han fikk mme og vi var gjennom ulike typer før vi landet på hipp combiotik 1, men han gulpet allikevel. Vi fikk gaviscon infant, men han var noen mnd eldre enn deres før han fikk det.

Anonymkode: 5c2ad...e8e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også en sideligger, hvis jeg tipper hen på rygg våkner hen bare. Ammer liggende og sover inntil. Har et lite tørkle rullet sammen mot magen slik st det er litt verre å tippe. Men hen ligger utrolig stabilt på siden. 

Anonymkode: e9752...041

Hvorfor "hen"?

Anonymkode: c1cb5...b5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så derfor er det mulig dere ikke får resept på noen mnd. fordi gulping er veldig vanlig og de vil se an om det går seg til.

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og har hørt det har skjedd med andre også. Han fikk mme og vi var gjennom ulike typer før vi landet på hipp combiotik 1, men han gulpet allikevel. Vi fikk gaviscon infant, men han var noen mnd eldre enn deres før han fikk det.

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Takk for info! 

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så derfor er det mulig dere ikke får resept på noen mnd. fordi gulping er veldig vanlig og de vil se an om det går seg til.

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Jeg er ikke ts, men jeg ble nysgjerrig for her gulper babyen enorme mengder (gulping er vanlig, har hatt en baby før, men dette er ekstremt), og ingenting fungerer, har flatet ut på vektkurven. Hverken raping, sakte mating, holde oppreist etter mat (gulper like mye). Alle tips er prøvd og uten hell. Så jeg skal be om videre oppfølging. Bare greit å vite at det kan være lite som skal til for å få det bedre også :) 

Anonymkode: ab771...a5b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere. Snakk med helsestasjon. Riktignok ikke like trygt på siden, men baby trenger jo søvn.. Heldig dersom ungen sovner på siden med refluks da. Her måtte baby sove på mitt bryst - mens jeg sov sittende i fem måneder. Som absolutt ikke er anbefalt mtp krybbedød, men i forståelse med helsestasjon da alternativet ville vært null søvn, som ikke er er farbart alternativ. Håper det ordner seg med refluksen. 

Anonymkode: 14083...3f5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor "hen"?

Anonymkode: c1cb5...b5c

Sikkert født uten kjønnsorganer. 

Anonymkode: 921b4...e9f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Pga refluks. Bare gulper og skriker av smerte uansett om vi har hevet hodeenden. Er det trygt at han sover på siden? Da har han det godt uten ubehag 😕 Han er 4 uker! 

Anonymkode: a3fc2...e44

Vår baby sov også mye på siden. Har du prøvd å bygge opp med noe slik at baby ikke får rullet over på magen. 

Anonymkode: 90973...56f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vår baby sov også mye på siden. Har du prøvd å bygge opp med noe slik at baby ikke får rullet over på magen. 

Anonymkode: 90973...56f

Ja, dytter dyna litt under magen hans slik at han ikke ruller. Har ikke vært i nærheten av at det skal skje, men er jo urolig likevel. På ryggen skriker han av smerte, men sover godt på siden.. 😕

Anonymkode: a3fc2...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at grunnen til at færre babyer dør i krybbedød når de ligger på ryggen, er fordi de sover lett og dårlig og våkner mye oftere da 😅 Vanskelig å dø i krybbedød når du våkner hvert 20.minutt!

Anonymkode: 572c5...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine sov på siden fordi de sov så mye bedre. Ingen av dem hadde refluks så det handlet kun om god søvn. 
bygget opp m kluter og håndklær og det gikk veldig fint ❤️ 

husker også vi brukte en slags skumgummi pute fra helsestasjonen som var bygget sånn at baby lå stabilt på siden. Den lignet to trekanter mot hverandre  

lykke til ts❤️

Anonymkode: 28021...350

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lå mye på siden fra start. Kjøpte til og med en sånn "støtte" pga jeg var litt redd for samsoving i starten. ( at jeg skulle rulle over o.l. )  en sånn som er lengre på en side og kortere på den ansiktet er vendt mot, slik at ansiktet har fri pust. Det kunne jo vært noe kanskje? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er overbevist om at grunnen til at færre babyer dør i krybbedød når de ligger på ryggen, er fordi de sover lett og dårlig og våkner mye oftere da 😅 Vanskelig å dø i krybbedød når du våkner hvert 20.minutt!

Anonymkode: 572c5...637

Jeg mener at en av grunnene til at man skal sove i samme rom med babyer under 6 mnd er nettopp fordi de ikke skal sove for dypt. Man forstyrrer og vekker hverandre mer når man sover sammen. Og det forhindrer krybbedød. 

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ts, men jeg ble nysgjerrig for her gulper babyen enorme mengder (gulping er vanlig, har hatt en baby før, men dette er ekstremt), og ingenting fungerer, har flatet ut på vektkurven. Hverken raping, sakte mating, holde oppreist etter mat (gulper like mye). Alle tips er prøvd og uten hell. Så jeg skal be om videre oppfølging. Bare greit å vite at det kan være lite som skal til for å få det bedre også :) 

Anonymkode: ab771...a5b

Jeg vet ikke hvor gammel babyen deres er, men mitt inntrykk er at helsestasjonen ikke er så bekymret for refluks så lenge babyen følger vekstkurven sin fordi i de første månedene er skal hele systemet og tarmene igang, men I ditt tilfelle gjør øker ikke kurvene så her ville jeg gått til barnelege også ja 😊 

Anonymkode: 5c2ad...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor gammel babyen deres er, men mitt inntrykk er at helsestasjonen ikke er så bekymret for refluks så lenge babyen følger vekstkurven sin fordi i de første månedene er skal hele systemet og tarmene igang, men I ditt tilfelle gjør øker ikke kurvene så her ville jeg gått til barnelege også ja 😊 

Anonymkode: 5c2ad...e8e

2 mnd. Han gulper hele tiden (uten å overdrive) i alle stillinger. Hater å ligge på ryggen, enten det er i senga eller i armene, mest. Det er så mye nå i det siste at han er preget av det selv. Får helt vondt av han. Så jeg tenker: dette kan ikke være innenfor normalen og at det burde sjekkes opp. Takk for råd! 

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...