Gå til innhold

Baby kan ikke ligge på ryggen og sove


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga refluks. Bare gulper og skriker av smerte uansett om vi har hevet hodeenden. Er det trygt at han sover på siden? Da har han det godt uten ubehag 😕 Han er 4 uker! 

Anonymkode: a3fc2...e44

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sove på siden øker risikoen i forhold til å sove på ryggen, men ikke like mye som å sove på magen.

Anonymkode: 6072a...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt helsepersonell i dette tilfellet.

Anonymkode: 5b3ed...81f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slags opphøyde liggestoler for babyer. Nyfødt del på Stokkestolen. Ellers kan man ha dem på siden hvis man følger med. 

Anonymkode: ab771...a5b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble nødt til å la baby ligge på siden, da det var eneste måten han sov annet enn på oss. Helsesykepleier sa det var trygt så lenge vi bygde opp rundt han med håndklær etc. Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg er ganske sikker på at baby ville klart å snu seg likevel hvis han hadde prøvd. Alternativet var imidlertid å sovne med han i armene, og det var enda mindre trygt. Var rimelig lettet når han endelig begynte å kunne sove på ryggen rundt tre måneder😅

Anonymkode: a474d...5b0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi ble nødt til å la baby ligge på siden, da det var eneste måten han sov annet enn på oss. Helsesykepleier sa det var trygt så lenge vi bygde opp rundt han med håndklær etc. Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg er ganske sikker på at baby ville klart å snu seg likevel hvis han hadde prøvd. Alternativet var imidlertid å sovne med han i armene, og det var enda mindre trygt. Var rimelig lettet når han endelig begynte å kunne sove på ryggen rundt tre måneder😅

Anonymkode: a474d...5b0

Det er i grunnen mindre trygt å ha masse håndklær og greier.

Anonymkode: 6072a...073

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi ble nødt til å la baby ligge på siden, da det var eneste måten han sov annet enn på oss. Helsesykepleier sa det var trygt så lenge vi bygde opp rundt han med håndklær etc. Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg er ganske sikker på at baby ville klart å snu seg likevel hvis han hadde prøvd. Alternativet var imidlertid å sovne med han i armene, og det var enda mindre trygt. Var rimelig lettet når han endelig begynte å kunne sove på ryggen rundt tre måneder😅

Anonymkode: a474d...5b0

Det å bygge opp skal man aldri gjøre hvertfall! 🙈

Anonymkode: 2a1c8...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er i grunnen mindre trygt å ha masse håndklær og greier.

Anonymkode: 6072a...073

Tenker du at en nyfødt skal få tak i ting som e rundt han??? Går helt fint å rulle en håndkle og ha rundt babyen 

Endret av Nonish91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min likte å ligge litt på siden, gjør ingenting om man ruller en håndkle. Hva er det med dagens generasjon alt er så skremmende og farlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har alltid loggi på sia 

Anonymkode: 0e994...575

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (1 time siden):

Tenker du at en nyfødt skal få takk i ting som e rundt han??? Går helt fint å rulle en håndkle og ha rundt babyen 

At en nyfødt havner med ansiktet inntil og ikke klarer å flytte seg bort igjen, for eksempel. Eller at den greier å snu seg og sitter fast med ansiktet ned pga. håndkleet. 

Anonymkode: 6072a...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville spurt helsepersonell i dette tilfellet.

Anonymkode: 5b3ed...81f

Det er også noe man kan lese seg til fra pålitelige kilder. Spørsmålet er, er det trygt å ligge på siden? Svar: det er mindre risikofylt enn mageleie men noe økt risiko sammenlignet med ryggleie https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/mageleie-som-risikofaktor/

Hva som er riktig å gjøre i en vanskelig situasjon kan man jo forsøke å spørre helsepersonell om. Men er den personen man spør som helsesykepleiere jeg har møtt på, så er det ofte lite konkrete råd og de gir jo ikke garantier for at det går bra. Så til syvende og sist må man selv være komfortabel med tiltak og risiko.

Anonymkode: 6072a...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nonish91 said:

Babyen min likte å ligge litt på siden, gjør ingenting om man ruller en håndkle. Hva er det med dagens generasjon alt er så skremmende og farlig. 

Flott det gikk bra med din baby. Det frarådes å ha masse myke ting, som håndklær, puter og kosedyr i senga fordi babyene kan bli kvelt.  

Anonymkode: ab771...a5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ble nødt til å la baby ligge på siden, da det var eneste måten han sov annet enn på oss. Helsesykepleier sa det var trygt så lenge vi bygde opp rundt han med håndklær etc. Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg er ganske sikker på at baby ville klart å snu seg likevel hvis han hadde prøvd. Alternativet var imidlertid å sovne med han i armene, og det var enda mindre trygt. Var rimelig lettet når han endelig begynte å kunne sove på ryggen rundt tre måneder😅

Anonymkode: a474d...5b0

På sykehuset la de babyen vår i sidestilling når han var kvalm. Tenker det er helt i orden så lenge man følger med at de ikke tipper over. 

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sideligger, hvis jeg tipper hen på rygg våkner hen bare. Ammer liggende og sover inntil. Har et lite tørkle rullet sammen mot magen slik st det er litt verre å tippe. Men hen ligger utrolig stabilt på siden. 

Anonymkode: e9752...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/doomoo-babysleep-sidepute?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIkdCIo_mthQMVfRiiAx2NtA-3EAQYAiABEgIBkPD_BwE
 

Det er nok tryggere å bruke en sånn pute, fremfor å bygge opp med løse håndklær og tepper :) 

Anonymkode: 175b5...899

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nonish91 skrev (4 timer siden):

Babyen min likte å ligge litt på siden, gjør ingenting om man ruller en håndkle. Hva er det med dagens generasjon alt er så skremmende og farlig. 

Ja å oppdatere seg med ny kunnskap er jammen farlige greier. Den gamle generasjonen mistet mange unger til krybbedød gitt. Takk og lov for ny kunnskap 

Anonymkode: 2a1c8...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/doomoo-babysleep-sidepute?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIkdCIo_mthQMVfRiiAx2NtA-3EAQYAiABEgIBkPD_BwE
 

Det er nok tryggere å bruke en sånn pute, fremfor å bygge opp med løse håndklær og tepper :) 

Anonymkode: 175b5...899

Er det like trygt som å sove på ryggen da, tro? Siden barnet ikke kan tippe rundt?

Anonymkode: a3fc2...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det like trygt som å sove på ryggen da, tro? Siden barnet ikke kan tippe rundt?

Anonymkode: a3fc2...e44

Like trygt er det ikke. Rygg er tryggest. 

Anonymkode: ab771...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det like trygt som å sove på ryggen da, tro? Siden barnet ikke kan tippe rundt?

Anonymkode: a3fc2...e44

Nei

Anonymkode: 2a1c8...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...