Gå til innhold

Drift-og klimakostnader med ny el.bil i forhold 15 år gammel fossilbil ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man må gjerne legge litt i når man selger gammel bil til fordel for ny bil. Det er vel derfor man selger; for å få noe nyere og bedre. 

Anonymkode: ca420...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må gjerne legge litt i når man selger gammel bil til fordel for ny bil. Det er vel derfor man selger; for å få noe nyere og bedre. 

Anonymkode: ca420...898

Åpenbart. Men nå handler diskusjonen om hva som er mest økonomisk.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 0.27):

   

Spørmålet er dokumentasjoner på at el.biler er mer miljø-og  klmavennlig en fossilbiler  ?

Dokumentasjon på  at driftkostnadene er så  mye lavere med en el. bil samanlignet med en fossilbil ?

Anonymkode: b2aa2...49e

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/transport/klimagassutslipp-elbiler/

Livsløpsanalyser viser at dersom vi inkluderer utslipp fra produksjon av strøm og kjøretøy, har elbilen lavere klimagassutslipp gjennom sin levetid enn en sammenliknbar bensin- eller dieselbil. Det er også tilfellet når strømmen som brukes i elbilen produseres av kull.

Detter var den første og beste. Jeg kan komme med uendelig mye dokumentasjon. 

Hvordan kan det ha seg?

Det er egentlig veldig enkelt: Det å produsere en bil utgjør en veldig liten del av utslippene gjennom livsløpet. En dieselmotor ved praktisk kjøring kaster kanskje bort 75% av energien.  

Kraftverk+ batteri + elmotor er rett og slett mye mer effektivt.

(Det finnes alltid noen som mener at tobakk er sunt og at jorda er flat. Nå kommer sikkert henvisning til en viss tysk rapport som sier at diesel er best) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimakostnadene har jeg ikke oversikt over, men el-biler er mye rimeligere i drift enn fossilbiler. 

Dieselbilen har blant annet nesten tre ganger så høye drivstoffutgifter som elbilen, selv med dagens strømpriser. 

Driftskost_elvsfossil_figur.png
Kilde: Elbil eller fossilbil - hva lønner seg? | Aneo Mobility | Aneo.com

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klimakostnadene har jeg ikke oversikt over, men el-biler er mye rimeligere i drift enn fossilbiler. 

Du må jo kjøpe bilen først da, og en elbil med brukbar rekkevidde er mye dyrere enn enn fossilbil. (Og hvorfor er aldri selvladende hybrider med i sånne oversikter? Mystisk.)

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo kjøpe bilen først da, og en elbil med brukbar rekkevidde er mye dyrere enn enn fossilbil. (Og hvorfor er aldri selvladende hybrider med i sånne oversikter? Mystisk.)

Anonymkode: 92028...767

Hvis du hadde tatt deg bryet med å sjekke kilden jeg viste til, hadde du kunne lese dette: 

For å illustrere de totale forskjellene i driftskostnad mellom el- og fossildrevne biler, har Klima Oslo laget et regneeksempel der de tar utgangspunkt i bilmodeller med relativt lik innkjøpspris (kr 500 000) og en årlig kjørelengde på omtrent 13 500 km.   

Det er antatt at elbilene som oftest lader hjemme på egen parkeringsplass, og det er lagt til grunn gjennomsnittlig strømpris for 2022, inkludert nettleie og strømstøtte. For diesel- og bensinpriser er det tatt utgangspunkt i pumpeprisen fra bensinstasjonskjeder.  

Det er også antatt at elbiler har lavere vedlikeholdskostnader enn biler med forbrenningsmotor, ettersom motoren på elbiler er mindre kompliserte med færre komponenter.  

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke bare gjøre hele den "el-bil eller fossibil"-diskusjonen enkel? 

De som vil ha el-bil, kjører det. 

De som vil ha fossilbil, kjører det. 

Sånn. Ferdig. 

Anonymkode: 4402f...035

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må jo kjøpe bilen først da, og en elbil med brukbar rekkevidde er mye dyrere enn enn fossilbil. (Og hvorfor er aldri selvladende hybrider med i sånne oversikter? Mystisk.)

Anonymkode: 92028...767

Vi har mg stasjonsvogn. God rekkevidde, stor plass, utrolig kjørekomfort. Vi måtte ha ny bil, da dieselbilen sang på siste verset. Vi ble uansett nødt til å ta opp billån, da det er fullstendig uaktuelt å bruke opp bufferkonto på kjøpe en eldre fossilbil. Vi sparer på dette hver måned. Billånet "dekkes" av det vi ellers har brukt på drivstoff og jevnlig vedlikehold. Samme hvor mye det argumenteres. Ikke minst er det 7 års garanti.

 

 

Anonymkode: 2c9df...e9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har mg stasjonsvogn. God rekkevidde, stor plass, utrolig kjørekomfort. Vi måtte ha ny bil, da dieselbilen sang på siste verset. Vi ble uansett nødt til å ta opp billån, da det er fullstendig uaktuelt å bruke opp bufferkonto på kjøpe en eldre fossilbil. Vi sparer på dette hver måned. Billånet "dekkes" av det vi ellers har brukt på drivstoff og jevnlig vedlikehold. Samme hvor mye det argumenteres. Ikke minst er det 7 års garanti.

 

 

Anonymkode: 2c9df...e9c

MG er helt topp! Mye bil for pengene 🙂

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har mg stasjonsvogn. God rekkevidde, stor plass, utrolig kjørekomfort. Vi måtte ha ny bil, da dieselbilen sang på siste verset. Vi ble uansett nødt til å ta opp billån, da det er fullstendig uaktuelt å bruke opp bufferkonto på kjøpe en eldre fossilbil. Vi sparer på dette hver måned. Billånet "dekkes" av det vi ellers har brukt på drivstoff og jevnlig vedlikehold. Samme hvor mye det argumenteres. Ikke minst er det 7 års garanti.

For deg. Med ditt bruksmønster. Og det er jo helt greit. Ikke dermed sagt at det er mest økonomisk for alle andre.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du hadde tatt deg bryet med å sjekke kilden jeg viste til, hadde du kunne lese dette: 

Og hvis du hadde lest overskriften, så hadde du sett at tråden ikke handler om ny fossilbil vs. ny elbil.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For deg. Med ditt bruksmønster. Og det er jo helt greit. Ikke dermed sagt at det er mest økonomisk for alle andre.

Anonymkode: 92028...767

Er vanskelig å svare på vegne av hele Norges befolkning, vet du. Derfor man som regel svarer for sitt eget vedkommende. 

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vanskelig å svare på vegne av hele Norges befolkning, vet du. Derfor man som regel svarer for sitt eget vedkommende. 

Anonymkode: 4402f...035

Ja, de fleste av oss gjør jo det. Men det er alltid noen som kommer inn og påstår at elbil er best, for alle, uansett, uten unntak.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de fleste av oss gjør jo det. Men det er alltid noen som kommer inn og påstår at elbil er best, for alle, uansett, uten unntak.

Anonymkode: 92028...767

Men brukeren du svarte påstod jo ikke det. Vedkommende skrev: Vi har mg stasjonsvogn. God rekkevidde, stor plass, utrolig kjørekomfort. Vi måtte ha ny bil, da dieselbilen sang på siste verset. Vi ble uansett nødt til å ta opp billån, da det er fullstendig uaktuelt å bruke opp bufferkonto på kjøpe en eldre fossilbil. Vi sparer på dette hver måned. Billånet "dekkes" av det vi ellers har brukt på drivstoff og jevnlig vedlikehold. Samme hvor mye det argumenteres. Ikke minst er det 7 års garanti.

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men brukeren du svarte påstod jo ikke det. Vedkommende skrev: Vi har mg stasjonsvogn. God rekkevidde, stor plass, utrolig kjørekomfort. Vi måtte ha ny bil, da dieselbilen sang på siste verset. Vi ble uansett nødt til å ta opp billån, da det er fullstendig uaktuelt å bruke opp bufferkonto på kjøpe en eldre fossilbil. Vi sparer på dette hver måned. Billånet "dekkes" av det vi ellers har brukt på drivstoff og jevnlig vedlikehold. Samme hvor mye det argumenteres. Ikke minst er det 7 års garanti.

Anonymkode: 4402f...035

Ja, ettersom de fleste her er anonyme så kan jo ikke jeg vite om akkurat denne brukeren er en av disse. Derfor presiseringen.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to dieselbiler (11 og 13 år gamle), en har bikka 200 000 km og den andre gjør det i løpet av våren. 
 

Frem til i fjor virket begge to stort sett ganske bra, men nå er det noe tull med de omtrent hele tiden. Mannen min fikser det meste selv, men vi har allerede bikket 10 000 i utgifter til repetisjoner på den ene, og nå har det kommet noe nytt som er galt.

Det blir nok ny bil(er) på oss snart, og da blir det nok minst en EL-bil. Billigere i drift, og det blir deilig å slippe å lete etter hvor det er billigst drivstoff hele tiden😅

Anonymkode: 5565c...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 22.50):

En kolega  kjøpte seg ny el. bil  sommeren 2023 til omlag kr. 390.000, og  får nå ofte høre plata  om  hvor rimleg i  drift el. bilen er   i forhold til den gamle fossilbilen som han  kjøpte ny 2006.  Selv har eg  ein strøken 2000 mod. fossilbil også  kjøpt   2006 og  gått   omlag 180.000 km.og bilen er har god   bruksverdi, men lav markedsverdi / tapsverdi. Bilen er i god teknisk stand etetrsom den har   fått god omsorg av eier som har vert bilmekaniker i 30 år. Min gamle fossilbil er  i selskap med  mange andre eldre   fossilbilen som kjører rundt på norske veier  i som er i god  teknisk stand. 

Kolegaen har m.a. måtte innstallere el. kobling i boligen til el.bilen  til omlag kr 15.000, og tapsverdien på en ny el.bil omlag 20% av nybilverdien første året.  Klimagassutslipp  av  el.biler, og  veistøv under kjøring vel så høyt produksjon av  fossilbiler. Forsikringerpermie med en ny.bil og  eldre bil er ikkj heilt samanlignbare., og kjørelengde har også  innfytelse på driftkostnadene klimautslipp m.m.

Med andre ord:  Driftkostandene med el.bilen blir vesenlig  høyere en m brukt fossilbil  når ein legg til grunn verdistapet, forsikringer et  Økt igjennbruk  har positiv effekt både på  kima.og miljøet. og  en  el.bil  bidrar til  like mye veistøv som fossilbil.  Dessuten har det sine kostander for både miljøet -og klimaet for hver ny bil som blir produsert.  Til flere el. biler til flere vindmøller legger beslag på natur-og miljøet. 

 

 

 

 

Anonymkode: b2aa2...49e

For vår del, vi har ca 20 km hver vei til og fra jobb, vi betaler like mye i lån + strøm på den nye elbilen som vi betalte i drivstoffutgifter til den gamle dieselbilen (fra 2001 tror jeg), bilene er like store. Altså får vi kjøre en ny, behagelig, bil hvor vi i det minste i de neste fem årene er sikre på ingen store utgifter, i stedet for den gamle som hele tiden hadde en eller annen del som måtte byttes for mange tusen.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, ettersom de fleste her er anonyme så kan jo ikke jeg vite om akkurat denne brukeren er en av disse. Derfor presiseringen.

Anonymkode: 92028...767

Godt forsøk på å ro seg vekk. 

Anonymkode: 4402f...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Godt forsøk på å ro seg vekk. 

Anonymkode: 4402f...035

Ro seg vekk fra hva...? Jeg er like anonym som deg, så jeg har da ikke noe behov for å ro noen steder.

Anonymkode: 92028...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, de fleste av oss gjør jo det. Men det er alltid noen som kommer inn og påstår at elbil er best, for alle, uansett, uten unntak.

Anonymkode: 92028...767

Hvem påstod at "elbil er best, for alle, uansett, uten unntak"? Denne personen finner du ikke i denne tråden her, og ikke i andre tråder heller. Vi kan ikke argumentere for eller mot noe som kun foregår i hodet ditt. Kommer du derimot med spuriøse sammenhenger og tullball om opp-ned-fakta, må du tåle å bli motsagt.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, ettersom de fleste her er anonyme så kan jo ikke jeg vite om akkurat denne brukeren er en av disse. Derfor presiseringen.

Anonymkode: 92028...767

Du har presisert ingenting. Anonyme brukere har dessuten konsekvent samme kode i samme tråd, så du kan følge med på hvem du svarer til.

Anonymkode: ca420...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...