Gå til innhold

Stesønn som spiser opp alt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. 

Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen.

Anonymkode: f56c7...da5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bake større porsjoner da? Mer om gangen når du først er i sving? Enda bedre; inviter den storspiste til å bli med og bake sine egne rundtstykker.... 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Sett lås på kjøleskapet. Kun de andre i huset som ikken spiser opp alt kan koden:fnise:

Anonymkode: 422ee...bf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skaff en liten fryser til, og oppbevar mat du har planer for separat fra mat som alle kan forsyne seg fra. Det er innafor å ha mat i huset som man ikke bare forsyner seg fra.  

Anonymkode: ca25f...db9

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag større porsjoner. Fordel i to poser i fryseren, en med hans navn på som han kan ta fritt fra, og en som er forbeholdt resten av familien. 

Anonymkode: 82d8b...86d

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enten må du bake større porsjoner eller du gir beskjed at det ikke er lov å forsyne seg av baksten i frysa uten å spørre - det gjelder alle i huset for nå var det tomt på et knips igjen.

Så kan du jo være såpass ærlig å si til denne ene ungdommen at det er hyggelig at han liker det du lager, men det hadde vært Okey om det var noe igjen til andre i huset også så har jeg baket 30 rundstykker, det betyr at 5 av de er til deg så kan du spise når du vil så får du ta brødskiver du også.

Anonymkode: 10dc8...842

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må da klare å ta hensyn? Gi ham tydelig beskjed, eller helst få forelderen til å gjøre det. Var det viktig å påpeke at han er stesønn? 

Det må også være lov å sette begrensning for når sånt skal spises. F.eks i helgene. Går selvsagt an å sette navn på en pose som kan være kun hans, men det vil muligens virke litt rart for ham. Skjønner han ikke selv at han spiser opp noe som skulle vært til alle? Si at han kan bake selv, om han er så kjesken.

Anonymkode: a17ff...e44

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Egen skuff som det er lov å ta av. En annen skuff som ikke er lov å ta av.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen.

Hva er poeng  med å bake og sette i fryser?…..  bedre å spise ferskt :) 

hva med  prøve å bake for en servering mår alle er hjemme/kan spise?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bake større porsjoner da? Mer om gangen når du først er i sving? Enda bedre; inviter den storspiste til å bli med og bake sine egne rundtstykker.... 

For en uke siden lagde jeg 3 brett med rundstykker. Vi andre har spist ett eller to hver, stesønn resten og i dag ble det tomt🙈

Ts

• Liker 10
  • Hjerte 5
Skrevet

Når du er ferdig å bake og ser at du har 25 boller til alle, så er det lett å være tydelig på hvor mange det blir til hver (5 stk?). Og dersom han vil ha mer enn de 5 som var tildelt han så får han snakke med de andre om han kan ta deres.

Og dersom du skal ha noe som ikke er fritt tilgjengelig for alle så må det tydelig merkes eller ligge en spesiell plass, eller kommuniseres godt på en eller annen måte.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke godtatt slik oppførsel. Si det rett ut vel? Hvor vanskelig er det🤔 Per, maten jeg lager og som ligger i fryseren er til alle. Du kan ta 2 boller,men ikke mer.

Frekk stesønn.

Anonymkode: 4eac8...de5

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Bare si fra til alle hvor mange rundstykker det er til hver.

Anonymkode: be8b9...519

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må da klare å ta hensyn? Gi ham tydelig beskjed, eller helst få forelderen til å gjøre det. Var det viktig å påpeke at han er stesønn? 

Det må også være lov å sette begrensning for når sånt skal spises. F.eks i helgene. Går selvsagt an å sette navn på en pose som kan være kun hans, men det vil muligens virke litt rart for ham. Skjønner han ikke selv at han spiser opp noe som skulle vært til alle? Si at han kan bake selv, om han er så kjesken.

Anonymkode: a17ff...e44

Neida, det er ikke viktig. Kanskje dumt av meg å skrive det sånn, men han er jo ikke sønnen min. Ja jeg kan jo skrive navnet på en pose til alle, så har alle hver sin men det blir kanskje også litt dumt...

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud det er vel bare å si det? Si at «IKKE spis opp alt, ta hensyn til at du bor med andre som også har lyst på, heretter spør du om tillatelse før du tar». 

Anonymkode: 08c24...816

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

"Bollene i fryseren er til alle. Ingen får ta av dem uten å spørre meg først. Ingen får ta noe i fryseren uten å spørre."

Anonymkode: 22131...c1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sett lås på kjøleskapet. Kun de andre i huset som ikken spiser opp alt kan koden:fnise:

Anonymkode: 422ee...bf8

Hahaha, ja hvorfor ikke😂

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For en uke siden lagde jeg 3 brett med rundstykker. Vi andre har spist ett eller to hver, stesønn resten og i dag ble det tomt🙈

Ts

Vent litt.. jeg leste en gang til i hovedinnlegget, og du har altså IKKE snakket med han om det ennå? Han må jo da selvfølgelig gå rundt og tro det er greit og fritt frem og forsyne seg når man er sulten! Inntil du (og faren hans...) forklarer han kjørereglene, så vet han jo ikke at det ikke er greit. Gi beskjed om at han kan ikke spise mer enn et visst antall forhåndsbestemte rundstykker. Det er bare å snakke med faren hans, og la han gi beskjeden til gutten, at han ikke får lov å spise opp ALLE ANDRE sine rundstykker lenger. La de være. Bak selv.

Endret av Million
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...