AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Hei! Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen. Anonymkode: f56c7...da5 4 1
Million Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Kan du ikke bake større porsjoner da? Mer om gangen når du først er i sving? Enda bedre; inviter den storspiste til å bli med og bake sine egne rundtstykker.... 24 1 10
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Sett lås på kjøleskapet. Kun de andre i huset som ikken spiser opp alt kan koden Anonymkode: 422ee...bf8 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 Skaff en liten fryser til, og oppbevar mat du har planer for separat fra mat som alle kan forsyne seg fra. Det er innafor å ha mat i huset som man ikke bare forsyner seg fra. Anonymkode: ca25f...db9 10 3 2
Populært innlegg svartkatt Skrevet 5. april 2024 Populært innlegg #5 Skrevet 5. april 2024 Du må si ifra at han må tenke på andre. Kanskje at han ikke kan ta mer enn 1 av gangen, og kun i helgene? Det er ikke uvanlig å få beskjed om sånt, trodde jeg. Det blir som med brus, godteri, kaker osv. 64 2 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 Populært innlegg #6 Skrevet 5. april 2024 Kanskje fordele i ulike porsjoner med navn på, og si at denne posten er din. Når denne er tom, er det ikke mer til deg før neste gang vi baker. Så, om han har spist sin del, og dere andre skal kose dere med deres, er det ikke noe til han. Da vil han kanskje lære å spare litt slik at han også har noe å kose seg med når dere har felles kakekos. Anonymkode: 45254...2c0 56 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 Lag større porsjoner. Fordel i to poser i fryseren, en med hans navn på som han kan ta fritt fra, og en som er forbeholdt resten av familien. Anonymkode: 82d8b...86d 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Skrevet 5. april 2024 Enten må du bake større porsjoner eller du gir beskjed at det ikke er lov å forsyne seg av baksten i frysa uten å spørre - det gjelder alle i huset for nå var det tomt på et knips igjen. Så kan du jo være såpass ærlig å si til denne ene ungdommen at det er hyggelig at han liker det du lager, men det hadde vært Okey om det var noe igjen til andre i huset også så har jeg baket 30 rundstykker, det betyr at 5 av de er til deg så kan du spise når du vil så får du ta brødskiver du også. Anonymkode: 10dc8...842 27 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Skrevet 5. april 2024 Han må da klare å ta hensyn? Gi ham tydelig beskjed, eller helst få forelderen til å gjøre det. Var det viktig å påpeke at han er stesønn? Det må også være lov å sette begrensning for når sånt skal spises. F.eks i helgene. Går selvsagt an å sette navn på en pose som kan være kun hans, men det vil muligens virke litt rart for ham. Skjønner han ikke selv at han spiser opp noe som skulle vært til alle? Si at han kan bake selv, om han er så kjesken. Anonymkode: a17ff...e44 10 4
Tipaa Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 Egen skuff som det er lov å ta av. En annen skuff som ikke er lov å ta av. 4 1
She-Sherlock Skrevet 5. april 2024 #11 Skrevet 5. april 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen. Anonymkode: f56c7...da5 Hva er poeng med å bake og sette i fryser?….. bedre å spise ferskt hva med prøve å bake for en servering mår alle er hjemme/kan spise? 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Skrevet 5. april 2024 Million skrev (3 minutter siden): Kan du ikke bake større porsjoner da? Mer om gangen når du først er i sving? Enda bedre; inviter den storspiste til å bli med og bake sine egne rundtstykker.... For en uke siden lagde jeg 3 brett med rundstykker. Vi andre har spist ett eller to hver, stesønn resten og i dag ble det tomt🙈 Ts Anonymkode: f56c7...da5 10 5
Snublefot62 Skrevet 5. april 2024 #13 Skrevet 5. april 2024 Når du er ferdig å bake og ser at du har 25 boller til alle, så er det lett å være tydelig på hvor mange det blir til hver (5 stk?). Og dersom han vil ha mer enn de 5 som var tildelt han så får han snakke med de andre om han kan ta deres. Og dersom du skal ha noe som ikke er fritt tilgjengelig for alle så må det tydelig merkes eller ligge en spesiell plass, eller kommuniseres godt på en eller annen måte. 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Skrevet 5. april 2024 Hadde ikke godtatt slik oppførsel. Si det rett ut vel? Hvor vanskelig er det🤔 Per, maten jeg lager og som ligger i fryseren er til alle. Du kan ta 2 boller,men ikke mer. Frekk stesønn. Anonymkode: 4eac8...de5 15 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Skrevet 5. april 2024 Bare si fra til alle hvor mange rundstykker det er til hver. Anonymkode: be8b9...519 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #16 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må da klare å ta hensyn? Gi ham tydelig beskjed, eller helst få forelderen til å gjøre det. Var det viktig å påpeke at han er stesønn? Det må også være lov å sette begrensning for når sånt skal spises. F.eks i helgene. Går selvsagt an å sette navn på en pose som kan være kun hans, men det vil muligens virke litt rart for ham. Skjønner han ikke selv at han spiser opp noe som skulle vært til alle? Si at han kan bake selv, om han er så kjesken. Anonymkode: a17ff...e44 Neida, det er ikke viktig. Kanskje dumt av meg å skrive det sånn, men han er jo ikke sønnen min. Ja jeg kan jo skrive navnet på en pose til alle, så har alle hver sin men det blir kanskje også litt dumt... Ts Anonymkode: f56c7...da5 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 Men herregud det er vel bare å si det? Si at «IKKE spis opp alt, ta hensyn til at du bor med andre som også har lyst på, heretter spør du om tillatelse før du tar». Anonymkode: 08c24...816 14 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #18 Skrevet 5. april 2024 "Bollene i fryseren er til alle. Ingen får ta av dem uten å spørre meg først. Ingen får ta noe i fryseren uten å spørre." Anonymkode: 22131...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #19 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sett lås på kjøleskapet. Kun de andre i huset som ikken spiser opp alt kan koden Anonymkode: 422ee...bf8 Hahaha, ja hvorfor ikke😂 Ts Anonymkode: f56c7...da5
Million Skrevet 5. april 2024 #20 Skrevet 5. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For en uke siden lagde jeg 3 brett med rundstykker. Vi andre har spist ett eller to hver, stesønn resten og i dag ble det tomt🙈 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Vent litt.. jeg leste en gang til i hovedinnlegget, og du har altså IKKE snakket med han om det ennå? Han må jo da selvfølgelig gå rundt og tro det er greit og fritt frem og forsyne seg når man er sulten! Inntil du (og faren hans...) forklarer han kjørereglene, så vet han jo ikke at det ikke er greit. Gi beskjed om at han kan ikke spise mer enn et visst antall forhåndsbestemte rundstykker. Det er bare å snakke med faren hans, og la han gi beskjeden til gutten, at han ikke får lov å spise opp ALLE ANDRE sine rundstykker lenger. La de være. Bak selv. Endret 5. april 2024 av Million 11 2 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå