Gå til innhold

Flertallet av jøder i Midtøsten er muslimer. Det betyr at Israel strengt tatt bør styres av muslimene


Majer

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (5 minutter siden):

jepp :)

er verken jødisk eller kristen selv så du vet.

Da er vi to👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Apis said:

Jesus var vår tids første hippie

Vår tid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 timer siden):

Muhammed (Islam profet) forandret en del. Husk at han var først og fremst en kriger. Bare les deg gjennom :

https://en.wikipedia.org/wiki/Military_career_of_Muhammad

og : https://wikiislam.net/wiki/List_of_Killings_Ordered_or_Supported_by_Muhammad

sjekk spesielt nr 13 i februar-mars 627 ; 600-900 beheaded (Tabari, Ibn Hisham)

og du skal forstå ganske fort forskjell med Jesus.

Apropos det du sier om Muhammed, nå ser jeg på Netflix dokudramaet om Moses, eller Musa som muslimene kaller ham. 
Anbefaler alle oss i tråden som er interessert i temaet til å ta en titt. Det viser seg at Moses er en viktig profet innen islam, og at noe av grunnen til det er at han er den personen i bibelen som minner mest om profet Muhammed. 
Det er ekstremt rart da, at mange muslimer hater jøder så inderlig, all den tid en av de viktigste profetene deres var jøde. 
 

Når man ser serien får man et inntrykk av hvorfor jøder er så ekstremt opptatte av det de oppfatter som sitt land, Kanaan, landet som flyt av melk og honning. 
Og hvorfor de klikker så ekstremt når deres folk blir satt i fangenskap/tatt gisler. Alt har en historisk klangbunn…. Tom drap på barn og spebarn er et tema. Det er en blodig og grusom historie..Historien om Moses er tvilsom, det blir av sekulære sett på som en legende. Men for en historie!

Jeg har lest noe, engang, om de fire store verdensreligioner, som gir mening for meg. 

Buddhisme: filosofi som religion.

Jødedom: HISTORIE som religion.

Kristendom: Humanisme som religion ( jfr denne hippie-jesusen vi har et indre bilde av)

Islam: Religion som religion. 
 

Jeg respekterer alle religioner, ulik fex @Apis tror jeg ikke egentlig det er religionene som er problemet med krig. 
Tror også at kunnskap om hverandres tro, eller ikke-tro, forebygger konflikter. 
 

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2024 at 10:47 PM, Bacteria said:

Apropos det du sier om Muhammed, nå ser jeg på Netflix dokudramaet om Moses, eller Musa som muslimene kaller ham. 
Anbefaler alle oss i tråden som er interessert i temaet til å ta en titt. Det viser seg at Moses er en viktig profet innen islam, og at noe av grunnen til det er at han er den personen i bibelen som minner mest om profet Muhammed. 
Det er ekstremt rart da, at mange muslimer hater jøder så inderlig, all den tid en av de viktigste profetene deres var jøde. 
 

Når man ser serien får man et inntrykk av hvorfor jøder er så ekstremt opptatte av det de oppfatter som sitt land, Kanaan, landet som flyt av melk og honning. 
Og hvorfor de klikker så ekstremt når deres folk blir satt i fangenskap/tatt gisler. Alt har en historisk klangbunn…. Tom drap på barn og spebarn er et tema. Det er en blodig og grusom historie..Historien om Moses er tvilsom, det blir av sekulære sett på som en legende. Men for en historie!

Jeg har lest noe, engang, om de fire store verdensreligioner, som gir mening for meg. 

Buddhisme: filosofi som religion.

Jødedom: HISTORIE som religion.

Kristendom: Humanisme som religion ( jfr denne hippie-jesusen vi har et indre bilde av)

Islam: Religion som religion. 
 

Jeg respekterer alle religioner, ulik fex @Apis tror jeg ikke egentlig det er religionene som er problemet med krig. 
Tror også at kunnskap om hverandres tro, eller ikke-tro, forebygger konflikter. 
 

Jeg leste litt om Moses på Wiki. Jeg visste faktisk ikke at noen syns han er bare en legende ....

Jeg må inrømme at jeg ikke respekterer den "trilogi" (Judaism, Kristendom, Islam) Det har vært en katastrofe for Vesten. Det er primitive og voldsomme religioner. Nå, Jødene er få på jorda og de meste er veldig lite religiøse, noen er rett og slett atheister. (en god grunn til å like dem). Kristne er blitt mye roligere i Vesten bortsett fra USA hvor mange er like rabiate som før. Og Islam.. jeg trenger nok ikke å si mer. At en religion kan bli starta av en "profet" som drepte hundrevis hvis ikke tusenvis av mennesker.. det sier alt. Uansett, alle disse 3 religioner har eller hadde til felles en syk syns på kvinner, ingen respekt for dyreliv og i tillegg, og det er kansje det verste for meg : de er arrogante. De tror de er noe spesielt og de plasserer mennesker over alt. Natur og dyr er her for mennesker å bruke som de vil. Vi vet hvor bra det gikk.

jeg liker veldig godt Buddhisme. Det er så nær mitt verdenbilde at jeg tenker på meg selv som buddist på en måte.. Jeg har et spesielt synspunkt ang. mennesker inkludert meg selv ; jeg syns ikke vi er noe spesielt. Og Buddhisme er en ydmyk og fredsfull religion. Tenk for en fred om hele verden var Buddhist eller bare ikke troende :)

Endret av NatNat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (44 minutter siden):

Jeg leste litt om Moses på Wiki. Jeg visste faktisk ikke at noen syns han er bare en legende ....

Jeg må inrømme at jeg ikke respekterer den "trilogi" (Judaism, Kristendom, Islam) Det har vært en katastrofe for Vesten. Det er primitive og voldsomme religioner. Nå, Jødene er få på jorda og de meste er veldig lite religiøse, noen er rett og slett atheister. (en god grunn til å like dem). Kristne er blitt mye roligere i Vesten bortsett fra USA hvor mange er like rabiate som før. Og Islam.. jeg trenger nok ikke å si mer. At en religion kan bli starta av en "profet" som drepte hundrevis hvis ikke tusenvis av mennesker.. det sier alt. Uansett, alle disse 3 religioner har eller hadde til felles en syk syns på kvinner, ingen respekt for dyreliv og i tillegg, og det er kansje det verste for meg : de er arrogante. De tror de er noe spesielt og de plasserer mennesker over alt. Natur og dyr er her for mennesker å bruke som de vil. Vi vet hvor bra det gikk.

jeg liker veldig godt Buddhisme. Det er så nær på mitt verdenbile at jeg tenker på meg som buddist på en måte.. Jeg har et spesielt synspunkt ang. mennesker inkludert meg selv ; jeg syns ikke vi er noe spesielt. Og Buddhisme er en ydmyk og fredsfull religion. Tenk for en fred om hele verden var Buddhist eller bare ikke troende :)

Vi er nok ikke noe spesielt nei, vi har en tendens til å overvurdere oss selv, vi mennesker. 
Du har rett i at de tre Abrahams religionene har negative sider. Særlig ift vold… det gamle testamentets Gud er en brutal Gud.

Men så har vi Jesus da…la den som er uten synd kaste den første steinen…Elsk deres fiender og be for dem som forfølger dere.

Jeg er agnostiker, jeg tenker at det er mye vi kanskje ikke vet.

Samtidig synes jeg Jesus er et fint forbilde. Og så er jeg veldig fascinert av historier. Jeg mener de gamle mytene og historiene kan fortelle oss mye om hva det vil si å være menneske. Også historiene i bibelen.

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bacteria said:

Vi er nok ikke noe spesielt nei, vi har en tendens til å overvurdere oss selv, vi mennesker. 
Du har rett i at de tre Abrahams religionene har negative sider. Særlig ift vold… det gamle testamentets Gud er en brutal Gud.

Men så har vi Jesus da…la den som er uten synd kaste den første steinen…Elsk deres fiender og be for dem som forfølger dere.

Jeg er agnostiker, jeg tenker at det er mye vi kanskje ikke vet.

Samtidig synes jeg Jesus er et fint forbilde. Og så er jeg veldig fascinert av historier. Jeg mener de gamle mytene og historiene kan fortelle oss mye om hva det vil si å være menneske. Også historiene i bibelen.

 

 

 

Ja Jesus var en ok type :) Problemet er at mange oppfører seg, spesielt i USA som de har aldri lest den nye testament.. Det er ganske sprøtt faktisk.. Gud, våpen og dollar, rart kombo .. 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...