Gå til innhold

Flertallet av jøder i Midtøsten er muslimer. Det betyr at Israel strengt tatt bør styres av muslimene


Majer

Anbefalte innlegg

https://snl.no/jøder

Denne definisjonen er tydelig på at de fleste jøder er muslimer. Det er et stort problem at israelere tror de er mer verdt enn andre i kraft av sin bakgrunn. Men den bakgrunnen er ofte falsk på den måten at de fleste i Israel er fulle av europeiske gener. Hovedproblemet i dagens konflikt er at Israel ikke skiller mellom bakgrunn og religion 

Israel som stat ble opprettet som en jødisk stat. Om det skulle dreie seg om religion eller urbefolkning er uvisst. Men dreier det seg om urbefolkning er eks Benjamin Netanyahu og de fleste andre i myndighetsapparatet egentlig ikke tilhørende området. Om det derimot dreier seg om religion og ikke urbefolkning betyr det at alt som sies utover religiøs tilhørighet er irrelevant 

Endret av Majer
Skriveleif
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Majer said:

https://snl.no/jøder

Denne definisjonen er tydelig på at de fleste jøder er muslimer. Det er et stort problem at israelere tror de er mer verdt enn andre i kraft av sin bakgrunn. Men den bakgrunnen er ofte falsk på den måten at de fleste i Israel er fulle av europeiske gener. Hovedproblemet i dagens konflikt er at Israel ikke skiller mellom bakgrunn og religion 

Israel som stat ble opprettet som en jødisk stat. Om det skulle dreie seg om religion eller urbefolkning er uvisst. Men dreier det seg om urbefolkning er eks Benjamin Netanyahu og de fleste andre i myndighetsapparatet egentlig ikke tilhørende området. Om det derimot dreier seg om religion og ikke urbefolkning betyr det at alt som sies utover religiøs tilhørighet er irrelevant 

Nei, det betyr at muslimene der er jøder.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 timer siden):

https://snl.no/jøder

Denne definisjonen er tydelig på at de fleste jøder er muslimer. Det er et stort problem at israelere tror de er mer verdt enn andre i kraft av sin bakgrunn. Men den bakgrunnen er ofte falsk på den måten at de fleste i Israel er fulle av europeiske gener. Hovedproblemet i dagens konflikt er at Israel ikke skiller mellom bakgrunn og religion 

Israel som stat ble opprettet som en jødisk stat. Om det skulle dreie seg om religion eller urbefolkning er uvisst. Men dreier det seg om urbefolkning er eks Benjamin Netanyahu og de fleste andre i myndighetsapparatet egentlig ikke tilhørende området. Om det derimot dreier seg om religion og ikke urbefolkning betyr det at alt som sies utover religiøs tilhørighet er irrelevant 

Hvordan klarer du å tolke definisjonen dit hen at jøder er muslimer når islam ble oppfunnet over 1000 år etter jødedommen?.

Endret av FryNor
  • Liker 13
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FryNor skrev (4 timer siden):

Hvordan klarer du å tolke definisjonen dit hen at kan jøder er muslimer når islam ble oppfunnet over 1000 år etter jødedommen?.

Jeg tror det er best å bare ignore det her fra denne brukeren. Det virker veldig forvirret. 

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess ferre mennesker som blir styrt av islam, jo bedre. 
Jeg sier ikke at verken vestlige kristne land, eller det eneste jødiske landet er perfekte, men disse samfunn er så til de grader mye mer velfungerende enn noe som helst land hvor muslimer har flertall, eller mer praktisk diktatur, siden de demokratiske verdier ikke står særlig sentralt. Fellestrekket er stor sett islamsk dominans. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (7 timer siden):

https://snl.no/jøder

Denne definisjonen er tydelig på at de fleste jøder er muslimer.

 

Jeg foreslår at du leser den artikkelen en gang til, og forteller oss hvor det står at "de fleste jøder er muslimer". Jeg finner ingen ting som støtter det du sier.

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FryNor skrev (10 timer siden):

Hvordan klarer du å tolke definisjonen dit hen at jøder er muslimer når islam ble oppfunnet over 1000 år etter jødedommen?.

Jeg tolker det ikke som at alle jøder er muslimer, men at muslimene i området er jøder. Stor forskjell 

Trubadur skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er best å bare ignore det her fra denne brukeren. Det virker veldig forvirret. 

Argumenter mot meg istedenfor å bruke hersketeknikker 

Madame Butterfly skrev (5 timer siden):

Dess ferre mennesker som blir styrt av islam, jo bedre. 
Jeg sier ikke at verken vestlige kristne land, eller det eneste jødiske landet er perfekte, men disse samfunn er så til de grader mye mer velfungerende enn noe som helst land hvor muslimer har flertall, eller mer praktisk diktatur, siden de demokratiske verdier ikke står særlig sentralt. Fellestrekket er stor sett islamsk dominans. 

Jo færre mennesker som blir styrt av leveregler som er funnet opp, og som ikke henger på greip rent logisk, jo bedre er det

NordicViking skrev (4 timer siden):

Jeg foreslår at du leser den artikkelen en gang til, og forteller oss hvor det står at "de fleste jøder er muslimer". Jeg finner ingen ting som støtter det du sier.

De som er fra området Judea betegnes som jøder. De fleste som er fra området tror i dag på Islam

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest linken, og forstår heller ikke hvordan han utleder at flertallet av jøder er muslimer 😂

Høres litt selvmotsigende ut.

Tror denne brukeren og flere andre sliter med konseptet jøde. Folk forstår ikke at det dreier seg om religion OG et folk. Jødedommen er en ikke-misjonerende etno-religion. Er nok det som har gjort at dette folket har bestått, selv i diaspora i to tusen år. Alle de andre samtidige folkeslagene, hettittene, filisterne, de er borte for lengst.

En jøde kan være ateist, hen er fortsatt jøde. 
Det var derfor den lille østerrikeren kunne drepe så mange. Det hjalp ikke å avskrive seg troen.

Endret av Bacteria
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (10 minutter siden):

Jeg tolker det ikke som at alle jøder er muslimer, men at muslimene i området er jøder. Stor forskjell.

De som er fra området Judea betegnes som jøder. De fleste som er fra området tror i dag på Islam

Med all respekt, her har du nok misforstått. 
Jøder er de som stammer fra Jakobs sønner, ikke de som befinner seg i et gitt geografisk område. 
At en del av den palestinske befolkningen er nær beslektet med de opprinnelige hebreerne er nok riktig. Men hvis du hadde dratt dit og begynt å kalt kristne og muslimske palestinere jøder hadde du nok fått problemer. Store problemer…

Se også womansplainingen min over.

Endret av Bacteria
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 timer siden):

Med all respekt, her har du nok misforstått. 
Jøder er de som stammer fra Jakobs sønner, ikke de som befinner seg i et gitt geografisk område. 
At en del av den palestinske befolkningen er nær beslektet med de opprinnelige hebreerne er nok riktig. Men hvis du hadde dratt dit og begynt å kalt kristne og muslimske palestinere jøder hadde du nok fått problemer. Store problemer…

Se også womansplainingen min over.

Jesus da, var ikke han også jøde? Vil ikke det bety at alle kristne er jøder? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (8 minutter siden):

Jesus da, var ikke han også jøde? Vil ikke det bety at alle kristne er jøder? 

Nei? (Hvordan tenker du nå?)

Endret av Bacteria
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Nei?

Hans mor, Maria var vel jøde, hans far var jo ikke Josef, men Den hellige ånd. Og det er vel mor som er viktig her, om en er født jøde eller ikke?. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Hans mor, Maria var vel jøde, hans far var jo ikke Josef, men Den hellige ånd. Og det er vel mor som er viktig her, om en er født jøde eller ikke?. 

Ja, dersom mor er jøde, er barnet jøde. Men alle verdens kristne er ikkje biologisk i slekt med Jesus. Det er noko heilt anna å velge å tru på noko. 

Muslimer er heller ikkje biologisk født muslim. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (1 minutt siden):

Hans mor, Maria var vel jøde, hans far var jo ikke Josef, men Den hellige ånd. Og det er vel mor som er viktig her, om en er født jøde eller ikke?. 

Joda, Jesus var jødisk. Men hvorfor sier du at kristne som følger Jesus er jøder?

Vet ikke hvilken religion Muhammed hadde i utgangspnkt. Før han ble profeten. La oss si han ble født inn i n eller annen sjamanistisk religion som tror på flere guder. Tilhengerne til Muhammed er jo uansett de strengt monoteistiske muslimene, uavhengig hvilken religion mor og far til profeten hadde. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Fjaselina skrev (7 minutter siden):

Ja, dersom mor er jøde, er barnet jøde. Men alle verdens kristne er ikkje biologisk i slekt med Jesus. Det er noko heilt anna å velge å tru på noko. 

Muslimer er heller ikkje biologisk født muslim. 

Kristne, jøder og muslimer i området har samme genetiske opphav. De eneste som skiller seg ut der borte er jødene som er fulle av europeiske gener og kommer fra USA og Europa. Det kan man også se på utseendet deres. Benjamin Netanyahu ligner eks ikke veldig mye på en typisk palestiner 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (7 minutter siden):

Ja, dersom mor er jøde, er barnet jøde. Men alle verdens kristne er ikkje biologisk i slekt med Jesus. Det er noko heilt anna å velge å tru på noko. 

Muslimer er heller ikkje biologisk født muslim. 

Det finnes vel også konvertitter innenfor jødedommen? Min norsklærer var jøde konverterte til katolisismen, men var fortsatt jøde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (4 minutter siden):

Det finnes vel også konvertitter innenfor jødedommen? Min norsklærer var jøde konverterte til katolisismen, men var fortsatt jøde. 

Ja, da hadde hen fraskrevet seg den religiøse delen av det å være jøde. Men han er selvsagt fortsatt en etnisk jøde. Det finnes også plenty sekulære og ateistiske jøder. Ikke minst i Israel. (Fex historiker Harari)

Det går også å konvertere fra en annen tro til jødedommen, men det er ikke noe de reklamerer med. Skjer som regel ved ekteskap og er visst litt av en prosess.

Endret av Bacteria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle religiøse tror de er til en viss grad mer verdt- favorisert av Gud, enn andre religiøse og ikke religiøse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Joda, Jesus var jødisk. Men hvorfor sier du at kristne som følger Jesus er jøder?

Vet ikke hvilken religion Muhammed hadde i utgangspnkt. Før han ble profeten. La oss si han ble født inn i n eller annen sjamanistisk religion som tror på flere guder. Tilhengerne til Muhammed er jo uansett de strengt monoteistiske muslimene, uavhengig hvilken religion mor og far til profeten hadde. 

Jeg misforsto deg, trodde du svarte nei på at Jesus var jøde. Sier heller ikke at kristne er jøder, tenker mer på genetisk likhet på de forskjellige religiøse gruppene, som har levd side om side i det samme området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Ja, da hadde hen fraskrevet seg den religiøse delen av det å være jøde. Men han er selvsagt fortsatt en etnisk jøde. Det finnes også plenty sekulære og ateistiske jøder. Ikke minst i Israel. (Fex historiker Harari)

Hen var også flyktning fra krystall natten som barn,  journalist i klassekampen og RV politiker. Så, mange fasetter men utrolig interessant og høre på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...