Gå til innhold

Spise ubegrenset med frukt og grønt


Gjest Fruktkake

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hvor mye veier en hel kurv med druer?

- Eller eventuelt, hvor mange kalorier er det i en hel kurv med druer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I beg to differ ;) Manisk tyggistygging kan føre til at kjevemuskler og spyttkjertler vokser og man får et lite sjarmerende hamstertryne :-D

hahaha! Bra sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes frukt og grønt jeg ville valgt over andre.

Epler

Aprikos

Bjørnebær

Kirsebær

Klementiner

Kiwi

Sitron

Mango

Melon

Nektariner

Oliven

Appelsin

Fersken

Plommer

Jordbær

Tomater

Cherry tomater

Jeg ville likevel begrenset mengdene. Man bør spise lite og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherrytomater kan man fint spise litt av i løpet av dagen. Det inneholder lite kalorier. Det samme gjør agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss si det slik;

Verdens helseproblemer er ikke et resultat av for mye frukt og grønt. Verdens helseproblemer kan kuttes drastisk hvis folk fikk i seg ti om dagen. Vi spiser for lite f&g, for mye rødt kjøtt og røkte produkter, og trener for lite. Men for all del, å kutte ned på banan og melon er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det slik;

Verdens helseproblemer er ikke et resultat av for mye frukt og grønt. Verdens helseproblemer kan kuttes drastisk hvis folk fikk i seg ti om dagen. Vi spiser for lite f&g, for mye rødt kjøtt og røkte produkter, og trener for lite. Men for all del, å kutte ned på banan og melon er løsningen.

Godt sagt.

Jeg tror ikke det er frukten du bør bekymre deg over. Dessuten er det ikke bra å være for streng med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Grønnsaker kan du spise så mye du vil av, tror uansett ikke at du klarer å få i deg flere kilo i løået av en dag. Jeg spiser 1, noen ganger 2 avokado i løpet av en dag. Det er ikke farlig, for man kan ikke legge på seg av grønnsaker.

Frukt er bra å spise, men det er vel litt viktig å begrense seg pga fruktsukkeret.

BÆR, det er kjempebra å spise bær, alle typer bær.

Ville lagd meg en smoothie eller spise kun bær. Det er helt ufarlig, og inneholder mye antioksidanter.

Hvis du er redd for å bli tykk og fet, ville jeg heller passe meg for alt som inneholder hvetemel og sukker...det legger seg rett på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Grønnsaker kan du spise så mye du vil av, tror uansett ikke at du klarer å få i deg flere kilo i løået av en dag. Jeg spiser 1, noen ganger 2 avokado i løpet av en dag. Det er ikke farlig, for man kan ikke legge på seg av grønnsaker.

Frukt er bra å spise, men det er vel litt viktig å begrense seg pga fruktsukkeret.

BÆR, det er kjempebra å spise bær, alle typer bær.

Ville lagd meg en smoothie eller spise kun bær. Det er helt ufarlig, og inneholder mye antioksidanter.

Hvis du er redd for å bli tykk og fet, ville jeg heller passe meg for alt som inneholder hvetemel og sukker...det legger seg rett på kroppen.

Og spis mer fisk og hvitt kjøtt, og kutt ned på mørkt kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er en vedtatt sannhet at korn og frukt er det sunneste. Rødt kjøtt og fett er utvilsomt årsaken til at kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer osv har blitt så utbredt de siste tiårene...

... og at menneskearten har spist rødt kjøtt og mettet fett i flere titalls tusen år - UTEN å bli utryddet, eller nevneverdig plaget av livsstilsykdommer før inntil nylig - kan vi jo alltids bare lukke øynene for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og at menneskearten har spist rødt kjøtt og mettet fett i flere titalls tusen år - UTEN å bli utryddet, eller nevneverdig plaget av livsstilsykdommer før inntil nylig - kan vi jo alltids bare lukke øynene for. :)

Det du ser bort fra er at vi har en helt annen livsstil nå enn vi hadde de siste par tusen år. Vi er mye mer stillesittende enn før, og trenger derfor også et annet kosthold. I tillegg var kjøttet man spiste for noen tusen år siden magrere enn de overfôrede dyrene vi spiser i dag, samt at vi generelt sett fikk i oss mye mindre mettet fett da enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det du ser bort fra er at vi har en helt annen livsstil nå enn vi hadde de siste par tusen år. Vi er mye mer stillesittende enn før, og trenger derfor også et annet kosthold. I tillegg var kjøttet man spiste for noen tusen år siden magrere enn de overfôrede dyrene vi spiser i dag, samt at vi generelt sett fikk i oss mye mindre mettet fett da enn nå.

Du tror med andre ord våre jaktende forfedre valgte kjøttet fremfor det langt mer næringsrike fettet? At man foretrekker kjøttet fremfor fettet på dyret er så vidt vi vet faktisk et temmelig nytt fenomen. I en overlevelsesfokusert situasjon som det jakt- og sankerfolket må ha befunnet seg i svært ofte, er det rimelig å anta at fett er høyst attraktivt, og spises så mye som mulig.

At vi er mer stillesittende enn tidligere tiders mennesker påvirker ikke hvordan vårt fordøyelsessystem håndterer akkurat mettet fett. Dersom det foregår prosesser i menneskekroppen som gjør at mettet fett legger seg i blodårer og whatnot, skulle man selvsagt kunne anta at de samme prosessene fant sted i ALLE mennesker, uavhengig av ytre faktorer som trening/bevegelse. Vi tilhører tross alt samme art, og vi har alle samme fordøyelsesprosess.

En stillesittende livsstil (og overvekt) er selvsagt svært usunt, JA, men det følger ikke logisk av dette at mettet fett er farlig for alle andre enn meget aktive mennesker.

Det er forøvrig ikke de siste par tusen år det er snakk om her. Man må nok opp i nærmere ti tusen år, dersom man skal snakke om at det kan finne sted noen vesentlig forandring av en arts fordøyelsessystem. Med andre ord: Det våre forfedre var genetisk i stand til å takle å spise, er vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og selv om lavkarbo sikkert er greit for noen, så passer det absolutt ikke for andre.

Det som er helt sikkert er at ingen bør legge i vei med LCHF-dietter uten å la seg sjekke av lege med jevne mellomrom!

(LCHF=lavkarbo/høyfett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og selv om lavkarbo sikkert er greit for noen, så passer det absolutt ikke for andre.

Det som er helt sikkert er at ingen bør legge i vei med LCHF-dietter uten å la seg sjekke av lege med jevne mellomrom!

(LCHF=lavkarbo/høyfett)

Går det virkelig ikke an å diskutere mettet fett uten at noen må trekke inn lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ikke an å diskutere mettet fett uten at noen må trekke inn lavkarbo?

Det kostholdet du forfekter er kanskje noe annet enn lavkarbo? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Det kostholdet du forfekter er kanskje noe annet enn lavkarbo? :roll:

Jeg forfekter ingen bestemt kostholdsretning. Mitt poeng er kun at mennesker utmerket godt tåler mettet fett og rødt kjøtt.

Men du føler vel behov for å plassere meg i en trygg boks antar jeg, så du kan kvitte deg med eventuelle nye, fremmede ideer som truer det innlærte og trygge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forfekter ingen bestemt kostholdsretning. Mitt poeng er kun at mennesker utmerket godt tåler mettet fett og rødt kjøtt.

Men du føler vel behov for å plassere meg i en trygg boks antar jeg, så du kan kvitte deg med eventuelle nye, fremmede ideer som truer det innlærte og trygge. ;)

Nei, men du begrunner lite. Å hevde at "slik var det før" er ikke helt godt nok, men det er min mening. Jeg er ikke redd for nye ting, men jeg er redd for mennesker som ikke vet hva de snakker om. Er du en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du, AB, at alle undersøkelser som viser at for mye rødt kjøtt og mettet fett er skadelig faktisk tar feil? Kun basert på dine egne slutninger basert på din egen synsing? Den teller mer enn vitenskaplige undersøkelser om temaet?

(Du glemmer jo også at levealderen vår er mye høyere i dag enn den var for mange tusen år siden. De fleste klarer nok å leve greit i tretti-førti år med mye rødt kjøtt og mettet fett hvis de har en aktiv livsstil, men vi lever dobbelt så lenge som det i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...