Gå til innhold

Spise ubegrenset med frukt og grønt


Gjest Fruktkake

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktkake

Er det slik at man kan hive i seg hva det måtte være av frukt og grønnsaker når man er på slankern?

Jeg er ALLTID kjesken på noe, og jeg spiser frukt som aldri før. Innbiller meg at jeg ikke legger på meg av det selv om jeg formelig fråtser. Lurer jeg bare meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør du ;)

Det er selvfølgelig bedre å spise frukt enn sjokolade, men frukt inneholder også kalorier og fett, noen mer enn andre. 100 gram avocado inneholder f.eks 187 kalorier og 20 gram fett, mens lik mengde melon inneholder bare 27 kalorier og 0,1 gram fett. Jeg vil anbefale deg å sjekke kaloriinnholdet i den frukten du spiser. Det kan du finne her:

Den store matvaretabellen

Grønnsaker, derimot, kan du spise ubegrenset av. De er jevnt over fattige på kalorier og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt skal man ikke spise ubegrensa av, men som det sies over her er det jo bedre enn å putte i seg snop! ;)

Grønnsaker kan man stort sett putte i seg ubegrensa av - i hvertfall rå.

Grete Roede anbefaler 6 om dagen - 3 porsjoner grønt og 3 frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 gram avocado inneholder f.eks 187 kalorier og 20 gram fett, mens lik mengde melon inneholder bare 27 kalorier og 0,1 gram fett.

Det var jo et ganske så dårlig eksempel på frukt/grønt å ta...avokado er vel det som inneholder mest kcal, og de ferreste frukt og grønnsaker inneholder på lnagt nær så mange kcal og fett.

Frukt inneholder som oftes en del flere kcal pr gram enn grønnsaker. Om du slanker deg bør du med fordel velge frukt som har lav GI-for eks ikke banan,druer.

Grove grønnsaker(brokkoli, gulrot) metter mer enn saltgrønnsaker(agurk, paprika)

Et lite tips: en frukt som har medium/høy GI bør ikke tas som et mellommåltid alene med tanke på blodsukkeret. Spiser da for eks noe protein i tillegg.

Et knekkebrød m/skinke+1 frukt er et bra mellom-måltid...bare for å ta et eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis ubegrenset med frukt. Selv om det er sunt, blir det fort mer kalorier av det enn ved f.eks. grønnsaker.

Du kan jo tygge tyggis? Da forbrenner du jo kalorier ved all tyggingen! :ler:

Ellers er det bra å spise masse grønnsaker. Spesielt rå, grønnsaker. Gir mye fiber og vitaminer. Lite kcal og krever energi å fordøye(og tygge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ofte og passe på og ha oppskjært gulrot, agurk, paprika, kålrot osv i kjøleskapet, sånn så det er lett og bare gå og knaske.

Ellers er jeg veldig glad i frukt og bær, nå på vinteren går det mest i grapefrukt, kiwi og appelsin på sommeren er det jordbær, blåbær og bringebær.

Så frukt børr man ikke spise ubegrensa av, men jeg vil nok tro at rå grønnsaker skal det ganske mye til av før man skal kunne legge på seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktkake
rå grønnsaker skal det ganske mye til av før man skal kunne legge på seg av det.

Hva er igrunnen forskjellen på rå og kokt?

Jeg mener, grønnsakene blir jo ikke stappet fulle av kalorier når vi lar dem koke litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå grønnsaker tar lengre tid å spise og dermed får man ikke i seg like stor mengde som hvis man spiste kokte, men jeg ser ikke problemet med å koke grønnsakene hvis du spiser samme mengde uansett. Spis grønnsaker så mye dere orker (så lenge man holder seg unna mais, advokado og andre kalori-rike grønnsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et ganske så dårlig eksempel på frukt/grønt å ta...avokado er vel det som inneholder mest kcal, og de ferreste frukt og grønnsaker inneholder på lnagt nær så mange kcal og fett.

...og hvis du hadde giddet å lest innlegget mitt ville du sett at avokado og melon ble nevt som eksempler for å belyse store forskjeller i næringsinnholdet på frukt, avokado med sitt høye innhold av fett og kal og melon med sitt lave... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hva er igrunnen forskjellen på rå og kokt?

Jeg mener, grønnsakene blir jo ikke stappet fulle av kalorier når vi lar dem koke litt?

Ved koking blir en del av karbohydratene i grønnsakene gjort om til enklere karbohydrater som tas opp lettere i kroppen og som gir høyere øking i blodsukkeret enn rå grønnsaker. Det er derfor f.eks. gulrøtter smaker søtere når de er kokt. Det er i hvert fall sånn jeg har fått det forklart.

Dessuten blir jo en del vitaminer borte i kokeprosessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktkake
Ved koking blir en del av karbohydratene i grønnsakene gjort om til enklere karbohydrater som tas opp lettere i kroppen og som gir høyere øking i blodsukkeret enn rå grønnsaker. Det er derfor f.eks. gulrøtter smaker søtere når de er kokt. Det er i hvert fall sånn jeg har fått det forklart.

Dessuten blir jo en del vitaminer borte i kokeprosessen

Men kaloriinnholdet er det samme, ikke sant? Jeg driter i enkle og vanskelige karbohydrater og lignende, men vil fram til at kaloriinnholdet er likt. Og det er det jo selvsagt.

Jeg spiser frukt med god samvittighet jeg, enten det er bananer eller melon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaloriinnholdet er det samme, ikke sant? Jeg driter i enkle og vanskelige karbohydrater og lignende, men vil fram til at kaloriinnholdet er likt. Og det er det jo selvsagt.

Jeg spiser frukt med god samvittighet jeg, enten det er bananer eller melon :)

Ja, det er det.

Spis kokte grønnsaker med god samvittighet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God samvittighet må du gjerne ha! Men hvis du ønsker å gå ned i vekt kan du selvfølgelig ikke spise ubegrenset av noe som helst. Hvertfall ikke frukt (det er en grunn til at det er søtt og godt), som f.eks. banan osv. Men det spørs jo hva du mener med ubegrenset også da! 5 om dagen synes jeg er kjekt å følge. Da regnes alt av frukt og grønnsaker med inkl. salat og ev til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg tror det skal godt gjøres å klare å spise seg feit på gulrøtter f.eks. Man blir så mett at det er helt umulig å overspise på grønnsaker. Med unntak av avokado selvsagt, hvis vi skal kalle det en grønnsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med DRUER da?? Simpelthen elsker druer, og kan gjerne spise en kurv av de tre til fire genger i uken. Prøver å gå ned i vekt, har tre- fire kg. jeg vil ha bort. Prøvde den næringsmiddeltabellen, men fikk ikke noe resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er en del sukker i druer - men alt i alt har jeg til gode å høre om noen som har spist seg tjukke på frukt og grønt.

Det er omtrent 69 kalorier i 100 g druer. Mesteparten er vel det berømte druesukkeret - det vil jo legge et lokk på forbrenningen en liten stund. Jeg tror ikke at druene utgjør den store forskjellen - tviler på at du raser ned flere kilo ved å kutte ut druer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om det er "sukker" i frukt, er det ikke den typen raffinert sukker som er usunt for kroppen. Det påvirker blodsukkeret. Dersom du har panikk angående dette, så la være å spise det, men fakta når det kommer til vekttap er at: du går ned når kaloriforbruket er større enn inntaket. Så lenge du har orden på dette, er det bra å spise mye frut og grønt. Det inneholder mye vitaminer og fiber og andre stoffer som er bra for kroppen. Av den grunn kan man ikke se på frukt som en "sukkerkilde".

Broren min er diabetiker, og han har blitt anbefalt å spise frukt selv om det er "sukker" i det.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

og når du eter druer så driter du skikkelig! hehehe. og det er jo bra. :kgblunk:

må ikke bli for nazi med frukt, da blir det til at man ikke eter det i det hele tatt fordi man er redd for å få i seg sukker. frukt ER sunt, og bra for kroppen! masse vitaminer, og som sagt bra for fordøyelsen. frukt istedet for sjokolade/godt kan aldri bli usunt.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Kristina_*
Det var jo et ganske så dårlig eksempel på frukt/grønt å ta...avokado er vel det som inneholder mest kcal, og de ferreste frukt og grønnsaker inneholder på lnagt nær så mange kcal og fett.

Jeg har vokst med en mor som var Grethe Roede kursleder.

Hun sa alltid til kursdeltakerne sine at grønne grønnsaker kan dere spise så myyye dere bare orker av, med unntak av avocado.

Så de grønne sakene er det bare å frotse i dersom du stadig har behov for å putte noe i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Du kan jo tygge tyggis? Da forbrenner du jo kalorier ved all tyggingen! ler.gif

I beg to differ ;) Manisk tyggistygging kan føre til at kjevemuskler og spyttkjertler vokser og man får et lite sjarmerende hamstertryne :-D

Selv om det er helt greit å spise grønne grønnsaker som snacks, tror jeg mange ville ha godt av å prøve å venne seg av med det å måtte dytte noe i munnen hele tiden, både fordi det er en uvane men også på grunn av tennene sin del. Å gå og småspise hele dagen gjør lite godt for emaljen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...