Gå til innhold

Voksne som drikker brus hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes det høres veldig merkelig ut. Tenker at voksne som drikker brus hver dag er folk med lav kulturell kapital.

Anonymkode: 1cc92...6cf

Klassisk tankegang blant mange her på forumet. Alle vaner man ikke har selv er "mangel på kulturell kapital". Eller lav intelligens. Eller gjerne begge deler.

Anonymkode: e89da...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker ikke kaffe, te, juice. melk, rødvin eller øl, men jeg drikker brus hver dag, orker ikke kun drikke vann.  (magen eller hodet tåler ikke kaffe, rødvin og melk) 

Har to barn hvorav de drikker minimalt brus, eldste kun vann og melk. Rører ikke brus eller juice (17 år) 14-åringen drikker vann, melk og eplejuice, og bare sjelden brus. I går lørdag drakk hun verken brus eller spiste lørdagsgodt. 

Så ja, det fungerer helt fint å la kun voksne drikke brus foran barna.

Anonymkode: b633a...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (56 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tannlege-roper-varsko_-_-har-du-forst-fatt-tannskader-av-sure-drikker_-bor-du-slutte-1.16574931

 

Alt vann som er tilsatt smak og brus/energidrikke med eller uten sukker er som regel surere enn vann. Dette gir skader på tannemaljen. 

Ja ved svært stort forbruk kan de skade emaljen, men slike mulige ugunstige effekter finnes i enormt mange mat/drikke varer.

Eksempelvis kan juice, vin, kaffe har skadelig effekt må tennene, men det som er hoved poenget er at en kunne lage en liste med langt over 1000 forskjellige atferder som er like eller mer skadelige som folk gjør. Den eneste grunnen til at det blir reagert så mye på brus er kulturelt og ikke helsemessig. 

Derfor blir det meningsløst å si at dette ikke er ok, at du ikke ønsker å gjøre det er helt greit, men at du tror dette krysser grensen for sosial intervensjon er absurd. 

Som eksempel, det å kjøre rundt i en liten bil gir mye større fare får alvorlige skader ved en frontkollisjon en om en kjører rundt i en stor bil. Er det da ok å kjøre rundt i liten bil?

Det finnes absolutt kamper det er verd å ta for samfunnet, slik som røyking, men at voksne drikker brus er ikke i nærheten. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 15.25):

De finnes. Pleier å kalle dem white trash 

Anonymkode: 645c9...756

Deg om det. Jo høyere hesten er, jo hardere er fallet. 

AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 19.16):

Synes det høres veldig merkelig ut. Tenker at voksne som drikker brus hver dag er folk med lav kulturell kapital.

Anonymkode: 1cc92...6cf

Hvem er du til å definere hva kulturell kapital er eller hvem som har den? 

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 13.44):

Klassisk tankegang blant mange her på forumet. Alle vaner man ikke har selv er "mangel på kulturell kapital". Eller lav intelligens. Eller gjerne begge deler.

Anonymkode: e89da...33b

Jeg er så enig med deg! 

Og ja, jeg drikker brus hvis jeg har lyst på brus, vann hvis det frister mer der og da. Det hender til og med at jeg drikker øl, med eller uten alkohol, eller et glass vin. Melk eller jus, derimot, drikker jeg aldri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...