Gå til innhold

Hvordan lager du kaffen din, og hvor mye drikker du pr dag?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Stort sett Moccamaster. Tre kopper svart kaffe hver morgen/formiddag. Om jeg skal ha kaffe på ettermiddag en sjelden gang, så bruker jeg presskanne. Har Tassimo, men den brukes lite. Det aller beste er bålkaffe, og det lager vi mye om sommeren, på bålpanne.

Anonymkode: 16f95...516

Er ikke mye som slår bålkaffe nei! :)  Noe med stemningen og å drikke det ute rundt bålet og godt lag og med senkede skuldre ! 

Anonymkode: 61a51...e08

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gjøres det enkelt, men søtt og godt 😋

Jeg drikker 2-3 kopper om dagen for tiden, litt mer enn jeg har gjort før. Alltid en kopp med koffein om morgenen, og gjerne en uten etter middagen, men av og til med da også.

Jeg kjøper  pulverkaffe med smak fra diggbox.no. De er tilsatt smak (aroma), men ikke sukker, melk osv. Jeg er spesielt glad i peanut butter cup, og ulike med karamell, men flere andre er også gode.
Det er også noen jeg ikke er sååå glad i også, men de fleste er drikkbare selv om det ikke alltid er gjenkjøp på alle smakene. Normal har hatt par av smakene tidligere, samt «variation box», men ikke sett de der på lenge. 

https://www.diggbox.no/?post_type=product&s=Beanies

Jeg har hatt kapselmaskin tidligere og det gav god kaffe, men den kvittet jeg meg med i en flytting. Jeg har presskanne og drip (eller hva det kalles) om jeg vil servere noe annet til gjester. Det funker veldig fint. Jeg klarer meg veldig fint uten kaffe også, og veksler mellom koffein og koffeinfri mest fordi jeg er bevisst på søvnen, og fordi jeg må drikke av den åpne koffeinfrie pulverkaffen også før den blir hard. 

Interessant å lese hva de ulike foretrekker 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presskanne. Godkaffe ;)

Anonymkode: 6942e...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe. 1-2 stor kopper hver dag. Prøver å ta den siste før kl. 13.00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moccamaster på jobb, espressomaskin hjemme. 

Edit: 2-7 kopper (krus) pr dag, i dag 3 på jobb og 1 hjemme.

Endret av ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er vannkoker & pulver - kjerring 🙈 Drikker 3-4 kopper daglig. Burde fått tak i en kapselmaskin, men de kapslene blir for dyre over tid :sjenert:

Kan ikke kaffe, så derfor føles enkleste løsning innafor.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så ofte jeg drikker kaffe hjemme, men når jeg gjør det så blir det koffeinfri Evergood på presskanne. Elsker kaffe, men tåler dessverre ikke så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakter 6 kopper på Moccamasteren når jeg kommer hjem. Drikker som regel ikke alt, men nesten.

denne på skousen.no og må innrømme at jeg et lite øyeblikk skulle ønsket at jeg trengte ny trakter, men det gjør jeg ikke. Den jeg har varer nok lenge enda. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopp fra kapselmaskin om morgenen. 1-2 kopper presskanne på ettermiddag. 2 kopper på jobb.

Anonymkode: 0ecb3...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåsen skrev (7 timer siden):

Jeg er en av de få som syns filterkaffe er bedre enn allverdens dyre (og billige) kaffemaskiner. Kapsler eller bønner - whatever. Jeg syns uansett filterkaffe fra Moccamaster trumfer alt. 

Du er ikke alene, jeg foretrekker min moccamaster med filterkaffe over alt annet 😍 Aller helst med evergood, drikker minst en kanne per dag. 
 

Har flere presskanner, To Nespressomaskiner til kapsler, en eldre Dolce gusto, kaffekjele til kokekaffe, kaffekvern med mer. Har også tidligere hatt maskin som jeg fylte med kaffebønner. Reiser mye i inn- og utland og drikker derfor mye forskjellig kaffe, som regel svart, men kan også drikke alt fra espresso til kaffe med melk og ulike smaker. Synes generelt kaffe er alt for godt og er ikke kresen egentlig, takker ja til pulverkaffe dersom jeg blir tilbudt det. Men når jeg kan velge så blir det evergood fra moccamaster. Så jeg ville kjøpt ny moccamaster hvis jeg var deg TS. Så ville jeg hatt en Nespressomaskin i reserve, det er noen ganger jeg får veldig lyst på akkurat den kaffen. Forøvrig den eneste kapselmaskinen jeg synes et god. 

Anonymkode: 13650...920

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåsen skrev (8 timer siden):

Moccamaster ♥️ En kopp eller to på morgenen, en til lunsj, og en kopp på kvelden. Kan drikke kaffe rett før jeg legger meg uten problem med søvn.

Jeg er en av de få som syns filterkaffe er bedre enn allverdens dyre (og billige) kaffemaskiner. Kapsler eller bønner - whatever. Jeg syns uansett filterkaffe fra Moccamaster trumfer alt. 

Enig! Elsker moccamaster.🥰  2-3 kopper per dag. Espressokapsler på jobb når i nøden, men er ikke noen fan av den😔

Iskaffe syns jeg er best laget med kaffe av mokkakanne på komfyr som man lager espresso i.

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapsel, maks 1 kopp av den om dagen, drikker mocca. Hvis jeg vil ha noe mer blir det enten take away mocca eller bare en latte laget hjemme med kapsel og varm melk. 

Anonymkode: 1f2e7...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stress å lage kaffe

Anonymkode: 81d50...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager presskannekaffe av ganske finmalt franskbrent espresso. Dessverre.

For presskannekaffe er jo den mest helseskadelige kaffen, i tillegg til gammeldags kokekaffe og kaffe fra feks mokkakanne, pga at den ikke er filtrert. Derfor har den noen ekstra oljer/fettstoffer som fjernes av kaffefilter i ulike varianter. Dette er grunnen til at den smaker så godt - og til at den gir høyere kolesterol.

Da denne problematikken først ble allment kjent for mange år siden (ja, jeg er en gamlis) var jeg student, og levde på en diger bedehuskjel med kokekaffe om dagen. For ikke å dø altfor ung fikk jeg meg Moccamaster og måtte gå over til "the dark side". Men så flyttet jeg til Frankrike og bodde i kollektiv der en stund, med presskannekaffe, god franskbrent kaffe og dårlige venner. Og så glemte jeg liksom hele kolesterolet, og har siden ikke sett meg tilbake.

Skulle sikkert gått over til V60/ håndbrygging for lengst for å henge med i tiden og ta vare på helsen igjen, men jeg er altfor glad i den hverdagskaffen jeg lager nå, og synes sånn moderne hipsterkaffe er alt for tynn og blek.

Anonymkode: 45a00...9f8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Kaffemaskin som kverner hele bønner. Aner ikke hvor mye jeg drikker. Trykker bare på en knapp og kaffekoppen er klar. Mye rimeligere enn kapsler som jeg hadde før. Da var jeg mer bevisst forbruket mitt. Men blir fort 5-6 kopper om dagen med denne. 

Anonymkode: 50047...44b

Samme her. Veldig fornøyd. Maskinene koster jo litt mer men jeg har hatt min i sikkert snart 15 år. Mye billigere enn kapsler i lengden. Og kaffen blir mye bedre enn traktekaffe. 

Anonymkode: aba43...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sånn kaffemaskin som kverner bønner og steamer melk. Trykker på macciato knappen 2 ganger om dagen 😂 mannen drikkee bare vanlig kaffe, sånn 2 kopper i hverdagen og sikkert 7-8 i helgene 😅 superfornøyd! ☺️

Anonymkode: e7074...369

Hvilket merke har dere? Er det en innebygget kaffemaskin eller en en frittstående? Ser etter en selv og lurer på hvilken som fungerer bra, forhåpentligvis uten å bruke alt for mye penger😄

Anonymkode: 9c345...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moccamaster med nykvernede bønner hjemme. Drikker stort sett en kopp hjemme før jobb (og mye på jobb) mer i helgene, men varierer etter aktivitet. 
 

når du velger kaffesystem: hvis du drikker mye kaffe er det lurt å være obs på at noen har kolesterol som er veldig følsomt for fettet i kaffen. Det er det mye av dersom den ikke går gjennom et kaffefilter(f.eks presskanne, kokekaffe, espresso osv)

Anonymkode: f1870...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverner for hånd i en Comandante C4 Mk IV og brygger stort sett bare V60. Gikk over fra aeropress til V60 for noen år siden, og foretrekker definitvt det over alle andre bryggemetoder nå.

Selve kaffen varierer, men foretrekker stort sett kaffe fra Kenya og Etiopia, men er også glad i litt mer eksperimentelle ting med anaerobisk fermentering osv. Tim Wendelboe og Langøra er favorittene, men jeg liker å prøve andre brennerier nå og da, og handler også prøvebrenning hos Kaffa av og til da det er veldig mye for pengene.

Anonymkode: d1ac8...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...