Gå til innhold

får du lyst på hytte rundt påsketider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei! Ikke i påsken, og ikke ellers. Helt ærlig så forstår jeg meg ikke på den norske hyttekulturen. I forstår jeg meg på skikulturen heller, eller greia med friluftsliv. Mulig jeg ble byttet om på sykehuset og egentlig har utenlandske foreldre.

For meg virker det helt tullete å ha to boliger, der begge krever tilsyn og arbeid. Det begrenser muligheten til å reise andre steder, siden man har investert i hytte og bør reise dit. Så er det en egen estetikk som gjelder for hytta, hva er greia med det? Den må følge en estetisk kode om den ligger på fjellet, og en annen estetisk kode om den ligger ved sjøen. Helt ubegripelig for meg. Kjøper man hytte på et populært sted, så er det kø hver fredag når man skal dit, og kø hver søndag når man skal hjem. Og ligger hytta i et hyttefelt, så er den gjerne så nære naboen at du kan se hva vedkommende spiser til frokost. 

Og så er det den merkelige greia med at når våren endelig begynner å gjøre seg gjeldene, så reiser man tilbake til snø og elendighet. Hvorfor? Så skal man gå på ski på klisterføre, eller kave seg opp på en fjelltopp, spise en appelsin, og så gå hjem igjen. Helt meningsløst prosjekt å bli kald og våt for. Jeg er ikke interessert i hverken ski eller fjelltopper, og appelsin spiser jeg kun i lukkede rom uten tilskuere, siden de er så klønete å skrelle og spise. For det er faktisk mulig å spise appelsin hjemme i sin egen stue, man må ikke gå X antall kilometer og bli kald og våt før den kan fortæres. 

Så, nei takk. Jeg reiser heller til et sted med vår og varme, og tiner opp etter en alt for lang vinter. Eller så sitter jeg hjemme i min egen stue med appelsinen min, og synes litt synd på dem som har med hele storfamilien på en hytte med tre soverom, og som må gå så hinsides langt før de kan kose seg med appelsin. 

Anonymkode: 5cd6e...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hytte et sted i Telemark. Ble bygget av mine foreldre og besteforeldre og er uten innlagt vann og klosett. Som barn elsket jeg å være der, og vi gikk mye på turer. Det var generelt få hytter rundt, et lite paradis. Nå har det gått av skaftet med hyttebygging. ALT av natur slik jeg husker det er ødelagt 06981BA0-4639-4874-8C38-F371E415DE7B.gif.75196c1d2d1f6769f88d4d1e863929a0.gif og da er det ikke like stas lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei! Ikke i påsken, og ikke ellers. Helt ærlig så forstår jeg meg ikke på den norske hyttekulturen. I forstår jeg meg på skikulturen heller, eller greia med friluftsliv. Mulig jeg ble byttet om på sykehuset og egentlig har utenlandske foreldre.

For meg virker det helt tullete å ha to boliger, der begge krever tilsyn og arbeid. Det begrenser muligheten til å reise andre steder, siden man har investert i hytte og bør reise dit. Så er det en egen estetikk som gjelder for hytta, hva er greia med det? Den må følge en estetisk kode om den ligger på fjellet, og en annen estetisk kode om den ligger ved sjøen. Helt ubegripelig for meg. Kjøper man hytte på et populært sted, så er det kø hver fredag når man skal dit, og kø hver søndag når man skal hjem. Og ligger hytta i et hyttefelt, så er den gjerne så nære naboen at du kan se hva vedkommende spiser til frokost. 

Og så er det den merkelige greia med at når våren endelig begynner å gjøre seg gjeldene, så reiser man tilbake til snø og elendighet. Hvorfor? Så skal man gå på ski på klisterføre, eller kave seg opp på en fjelltopp, spise en appelsin, og så gå hjem igjen. Helt meningsløst prosjekt å bli kald og våt for. Jeg er ikke interessert i hverken ski eller fjelltopper, og appelsin spiser jeg kun i lukkede rom uten tilskuere, siden de er så klønete å skrelle og spise. For det er faktisk mulig å spise appelsin hjemme i sin egen stue, man må ikke gå X antall kilometer og bli kald og våt før den kan fortæres. 

Så, nei takk. Jeg reiser heller til et sted med vår og varme, og tiner opp etter en alt for lang vinter. Eller så sitter jeg hjemme i min egen stue med appelsinen min, og synes litt synd på dem som har med hele storfamilien på en hytte med tre soverom, og som må gå så hinsides langt før de kan kose seg med appelsin. 

Anonymkode: 5cd6e...54b

Hehe, takk for herlig innlegg, det likte jeg :) Sitter og smiler for meg sjøl her og tenker at jeg må kunne gidde å holde orden i hjem og hage før jeg evt kan tenke på en hytte. Tror nok ikke det blir hytte noengang, og det er igrunnen ganske befriende å tenke på. TS

Anonymkode: 2129a...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. mye trafikk, snømåking osv. Er ferdig med snø og ønsker ikke reise til mer snø i påsken :ler: 
Ønsker ikke hytte ellers heller, holder med vedlikehold og utgifter av huset. Reiser heller på avslappende hotell opphold i feriene, evt leier hytte for de dagene det trengs. Gjerne da inkludert utvask :ler: Slipper da dårlig samvittghet for å reise andre steder enn hytta.

Anonymkode: 92d63...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. 
 

Mine foreldre har en hytte en liten time unna, eller et feriehus som kalles hytten. Har vært der maks ti ganger løpet av 12-13 år og har alt opplyst mine søsken at jeg har null interesse for å overta når den tid kommer. Syns det bare er stress, mas, gnål og gnag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hadde hytte til jeg ble over 50. Trist og godt å selge. Ble mindre og mindre brukt, og mindre energi til vedlikehold. Har nok med stort hus og hage. Men kunne godt tenkt meg en bobil 🙂

Anonymkode: 6db22...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...