Gå til innhold

Kan jeg studere sykepleie med diagnosen schizofreni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil du selv ha ligget syk og blitt medisinert av en schizofren sykepleier? 

Anonymkode: 67c08...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener dere med at man blir konstant vurdert for personlig egnethet? Hvordan foregår det? Er det samtaler? 

Anonymkode: 01f58...8b1

Alle som er involvert i sykepleierutddaningen fra praksisveiledere, lærere og medstudenter har som oppgave å rapportere studenter man føler ikke er egnet til yrket. Dette er ikke noe de fleste trenger bekymre seg noen ting for. Men man mærker at noen mennesker ikke passer til et så ansvarsfult yrke å da kan man rapportere dem videre. Så er det opp til studiestedet om man vil frata dem studieplassen eller ikke. Men 99% blir aldri rapportert så er snakk om et fåtall av studenter. Blir man rapportert blir man først innkalt til en samtal å skal få tilbud om veiledning osv før man potensielt blir vurdert som usikket til yrket og mister studieplassen.

Anonymkode: 5d60e...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk denne diagnosen for 4 år siden. Hadde en vrangforestilling på ca 5 mnd, men var innlagt på dps i en mnd da jeg fikk denne diagnosen. Har ikke gått på medisiner. Jeg har hatt depresjon de siste årene. Men nå har jeg virkelig begynt å komme meg, trener mye og har det bra. Spørsmålet er om jeg kan studere sykepleie med denne diagnosen på papiret? Vet det kreves medisin attest for sykepleie, vil diagnosen komme på der slik at jeg ikke kan studere? 
 

Anonymkode: 01f58...8b1

Nei, det kan du ikke

Anonymkode: 373c1...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vil du selv ha ligget syk og blitt medisinert av en schizofren sykepleier? 

Anonymkode: 67c08...66d

Dette synes jeg var unødvendig. Schizofrene episoder betyr vel ikke en konstant utfordring, og det finnes gode medisiner. Respekt for psykisk sykdom, takk. Skulle jeg gå rundt og være redd for moren min selv om hun har hatt psykotiske episoder? Tror ikke det. Til ts: dette synes jeg er et for viktig spørsmål til at du skal spørre her - spør noen med kompetanse (studiestedet osv)

Anonymkode: df4b2...897

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det man bør gjøre før man velger en utdanning når man har en sykdom er jo å tenke på hva som trigger sykdommen. Dette gjelder fysisk like mye som psykisk sykdom. For mange er jo stress en utløsende årsak og for andre så blir det å jobbe turnus en trigger.

Men det er mye som kan løses bare man planlegger litt.

 

Anonymkode: 058aa...480

Veldig godt poeng! TS, har du en psykolog du kan lufte tankene med? Eller en fastlege som kjenner deg godt? Så dere kan snakke litt om hvilke utfordringer som kan dukke opp, og hvordan de kan påvirke deg? Man kan jo fungere veldig ulikt med samme diagnose, så fint å snakke om det med noen som kjenner akkurat deg og din situasjon. 

Anonymkode: 63118...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å tenke deg nøye gjennom dette. Særlig mtp skiftarbeid. Er jo generelt sett litt å ha god søvnhygiene og sove m nok ved de fleste psykiske sykdommer. Kort hviletid mellom skift, nattarbeid , hektiske dager osv. Kan bidra til å trigge episoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.37):

Vil ikke anbefale det. Jeg kjenner ikke til mange sykepleiere som ikke har gått på veggen i løpet av karrieren. Det er som oftes ekstremt stressende fysisk og psykisk. Men du vet selv best hva som kan trigge deg. 

Anonymkode: 76d45...2f3

Skriver under på denne. De fleste jeg kjenner har hatt en eller flere ganger de nesten har gått på veggen i dette yrket. Og det uten psykisk sykdom underliggende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...