Gå til innhold

Kan jeg studere sykepleie med diagnosen schizofreni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne diagnosen for 4 år siden. Hadde en vrangforestilling på ca 5 mnd, men var innlagt på dps i en mnd da jeg fikk denne diagnosen. Har ikke gått på medisiner. Jeg har hatt depresjon de siste årene. Men nå har jeg virkelig begynt å komme meg, trener mye og har det bra. Spørsmålet er om jeg kan studere sykepleie med denne diagnosen på papiret? Vet det kreves medisin attest for sykepleie, vil diagnosen komme på der slik at jeg ikke kan studere? 
 

Anonymkode: 01f58...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint, så lenge du fungerer godt. Nestleder i norsk psykologforening hadde også schizofreni. 

Anonymkode: adbbc...76a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk denne diagnosen for 4 år siden. Hadde en vrangforestilling på ca 5 mnd, men var innlagt på dps i en mnd da jeg fikk denne diagnosen. Har ikke gått på medisiner. Jeg har hatt depresjon de siste årene. Men nå har jeg virkelig begynt å komme meg, trener mye og har det bra. Spørsmålet er om jeg kan studere sykepleie med denne diagnosen på papiret? Vet det kreves medisin attest for sykepleie, vil diagnosen komme på der slik at jeg ikke kan studere? 
 

Anonymkode: 01f58...8b1

Det krever ikke helseattest. Så må du vurdere om du er egnet. Uansett lykke til. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint studere sykepleie uavhengig av diagnose(r). De sjekker ikke dine diagnoser på studiet, det er kun vandelsattest hos politiet som sjekkes ifbm praksis. 

Det gjøresbogså løpende vurdering av egnethet, slik at studenter som er (svært) uegnet ikke studerer videre.

 

Anonymkode: 52ae0...0b2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Det krever ikke helseattest. Så må du vurdere om du er egnet. Uansett lykke til. 

Jo jeg så at det krever helseattest nå. 

Anonymkode: 01f58...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo jeg så at det krever helseattest nå. 

Anonymkode: 01f58...8b1

Såg du et aprilspøk fra 2017? Politiattest er noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Såg du et aprilspøk fra 2017? Politiattest er noe annet. 

https://www.ntnu.no/studier/bspl/opptak
 

står at de krever medisinsk helseattest 

Anonymkode: 01f58...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

https://www.ntnu.no/studier/bspl/opptak
 

står at de krever medisinsk helseattest 

Anonymkode: 01f58...8b1

Det er en egenerklæring om at man ikkje har tuberkulose eller lignende om du leser litt grundigere... 

Anonymkode: 106ee...3fc

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier din lege om å utsette seg for stress?

Anonymkode: ca184...92e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

https://www.ntnu.no/studier/bspl/opptak
 

står at de krever medisinsk helseattest 

Anonymkode: 01f58...8b1

Er kun egenerklæring vedrørende to typer av smitte. Tuberkulose og Meticillin resistente gule staphylokokker. Så ikke krav om helseattest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan studere sykepleie. Spørsmålet er om du risikerer nye episoder ved tøffe praksiser. Det er praksisperioder som er mest stressende. Studier med praksis er langt mer krevende enn rene teoretiske grader. 

Hvorfor går du ikke pp medisiner? Er du villig til å evt bruke det ved ekstremt stress?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt kan du studere sykepleie om du ønsker. Er ingen diagnoser som formelt gjør at du ikke har lov å studere sykepleie. Men det er lurt og vurdere grundig om det er et yrke for deg før du starter uavhengig av hvilke diagnoser du har.

 

Utdanningen er til tider krevende med mye praksis og et par tunge teoretiske fag som sykdomslære, anatomi fysiolog og biokjemi osv. + du blir konstant vurdert for personlig egnethet.


Mange starter på utdanningen uten å egentlig ha tenkt om dette er noe de egentlig vil. Dermed er det mange som detter av ila studiet.

Anonymkode: 5d60e...5d2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Jeg heier på deg! Litt stress med sykepleier da. Men jeg enorm respekt for hvor mange flinke sykepleiere det er. 

Anonymkode: a71be...57b

Fjernet sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere med at man blir konstant vurdert for personlig egnethet? Hvordan foregår det? Er det samtaler? 

Anonymkode: 01f58...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Absolutt kan du studere sykepleie om du ønsker. Er ingen diagnoser som formelt gjør at du ikke har lov å studere sykepleie. Men det er lurt og vurdere grundig om det er et yrke for deg før du starter uavhengig av hvilke diagnoser du har.

 

Utdanningen er til tider krevende med mye praksis og et par tunge teoretiske fag som sykdomslære, anatomi fysiolog og biokjemi osv. + du blir konstant vurdert for personlig egnethet.


Mange starter på utdanningen uten å egentlig ha tenkt om dette er noe de egentlig vil. Dermed er det mange som detter av ila studiet.

Anonymkode: 5d60e...5d2

Hvordan blir man vurdert for personlig egnethet? Hvordan foregår det? 

Anonymkode: 01f58...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mener dere med at man blir konstant vurdert for personlig egnethet? Hvordan foregår det? Er det samtaler? 

Anonymkode: 01f58...8b1

Det er ikke påtrengende og de fleste glir gjennom studiet uten å merke st man har blitt vurdert på personlig egnethet. 

Det kommer frem i samtaler ved praksis, kontakt med lærere etc. men slik jeg forstår det med ett stort blikk. Det er først om noe skulle oppstå som gjør at egnethet aktivt blir blir vurdert i samtale. 

Anonymkode: a7f56...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det man bør gjøre før man velger en utdanning når man har en sykdom er jo å tenke på hva som trigger sykdommen. Dette gjelder fysisk like mye som psykisk sykdom. For mange er jo stress en utløsende årsak og for andre så blir det å jobbe turnus en trigger.

Men det er mye som kan løses bare man planlegger litt.

 

Anonymkode: 058aa...480

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av familien har schizofreni og er nettopp ferdig utdannet lege og har fått jobb. Så tror nok du fint kan bli sykepleier også om du har sykdommen under kontroll 😊

Anonymkode: 09e34...909

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale det. Jeg kjenner ikke til mange sykepleiere som ikke har gått på veggen i løpet av karrieren. Det er som oftes ekstremt stressende fysisk og psykisk. Men du vet selv best hva som kan trigge deg. 

Anonymkode: 76d45...2f3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra,mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...