AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #61 Skrevet 4. april 2024 12 hours ago, Maleficenta said: Barna får jo uansett feire eid hjemme. Hvordan skal de feire det i barnehagen da? Må alle foreldre ta med en muslimsk matrett hver? De kan jo ikke feire det med norsk mat. Muslimsk matrett? Vet du at islam er en ganske stor religion med mange ulike folkeslag som har ganske ulik mat? At du kaller det muslimsk matrett og mener de ikke kan spise norsk mat sier litt om kunnskapsnivået ditt. Anonymkode: 07543...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #62 Skrevet 4. april 2024 De ter uting av mangfold alltid er synonymt med religion. Det er fint å markere mangfold. Men hvorfor må det alltid være religiøst? Det skjønner jeg ikke. Religion har ingenting i verken barnehage, skole eller politikk å gjøre. Religion er som sex. Gjør hva du vil innenfor husets fire vegger, men hører ikke hjemme i det offentlige rom. Anonymkode: c8ec2...c29 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #63 Skrevet 4. april 2024 Tidligere barnehage feiret Eid. Helt greit det, men reagerte som mor på at de ansatte hadde kledd alle jentene i hijab på denne feiringen. DET skal jeg ikke ha noe av! Anonymkode: c8c14...594 3 1
Tanuki Skrevet 4. april 2024 #64 Skrevet 4. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tidligere barnehage feiret Eid. Helt greit det, men reagerte som mor på at de ansatte hadde kledd alle jentene i hijab på denne feiringen. DET skal jeg ikke ha noe av! Anonymkode: c8c14...594 Tror jeg ikke noe på. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #65 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tidligere barnehage feiret Eid. Helt greit det, men reagerte som mor på at de ansatte hadde kledd alle jentene i hijab på denne feiringen. DET skal jeg ikke ha noe av! Anonymkode: c8c14...594 What???!!!😳😳 Anonymkode: 7b589...c83 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #66 Skrevet 4. april 2024 14 minutter siden, FruKine said: Det skulle du gått til avisen med isåfall. Jeg tipper dette skjer på barnehager det det knapt er nordmenn og blir derfor underrapportert. Vet veldig godt hvilken stammekultur som brer seg i muslimsdominerte områder og hvor mye underrapportert islamisme det er. Mest sannsynlig har det ikke skjedd. Anonymkode: 07543...8c0 2
Maleficenta Skrevet 4. april 2024 #67 Skrevet 4. april 2024 FruKine skrev (1 time siden): Hvilken faste? De spiser bare ikke så lenge det er dagslys, men stapper i seg om nettene om morgenene Joda men de feirer jo at fasten er over. Trodde mye mat var en del av greia
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #68 Skrevet 4. april 2024 Vi markerer de høytidene som barna på avdelingen feirer hjemme, og alltid i samarbeid med foreldrene til de aktuelle barna. Vi forteller om hva barna gjør i denne høytiden, spiser mat som foreldre tar med, leser kanskje en fortelling tilknyttet høytiden og vi får noen ganger låne gjenstander fra foreldre som vi kan vise i samlingstund. Barna på storbarnsavdelig er med å leder samlingene, og får mulighet til å selv fortelle om hvordan de markerer hjemme. Jeg husker når jeg akkurat hadde begynt å jobbe i denne barnehagen, da var det ikke så lang tid til Jehovas vitner skulle feire minnehøytiden. Vi hadde et barn på 4 år hvor foreldrene var Jehovas vitner. Men når jeg spurte kollegaer om hvordan de pleide å markere det i barnehagen fikk jeg til svar at det hadde de aldri markert og ingen av mine kollegaer visste at Jehovas vitner har en høytid som de markerer. Jeg tok kontakt med foreldrene og fikk innspill til hvordan vi kunne markere det i barnehagen. Foreldrene bli overrasket når jeg tok opp med de at jeg ønsket innspill på om de ønsket at barnehagen skulle markere det og inviterte de til å hjelpe til med forberedelser til markeringen. Barnet var også super stolt når det i samling fikk fortelle om hvordan de feirer minnehøytiden hjemme. Etter denne markeringentillot foreldrene barnet være med på flere av de andre markeringene vi har i barnehagen etter dette, så barnet fikk delta mer i felleskapet. Og ble ikke tatt ut hver gang vi skulle markere bursdag, jul, eid osv. Så lenge alle representerte i barnegruppe får mulighet til å markere sin høytid, har jeg ikke noe problemer med å bidra det. Men hvis bare noen utvalgte blir markert, har jeg problemer med å forsvare det faglig. For hvis barn ikke kan få vite om hva vennene sine feirer hjemme og ta del i å markere ulike tradisjoner, hvordan kan vi da klare å synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn. Som det står i vårt styringsdokument, rammeplanen, at vi SKAL gjøre? Anonymkode: 8523b...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #69 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 14.17): Vi feirer selv ikke Eid, nå ønsker de at vi pynter barna til en feiring av Eid, lurer på om det er riktig når dette er noe vi ikke har noe forhold til. Anonymkode: 20efd...417 Nei, de har bare snakket om det, og av og til får de mat som er i forbinelse med det Anonymkode: 780d5...de8
Anonym28 Skrevet 6. april 2024 #70 Skrevet 6. april 2024 On 4/3/2024 at 3:08 PM, Maleficenta said: Barna får jo uansett feire eid hjemme. Hvordan skal de feire det i barnehagen da? Må alle foreldre ta med en muslimsk matrett hver? De kan jo ikke feire det med norsk mat. Muslimsk matrett? Der avslørte du deg selv. Muslimer kommer fra mange ulike land og verdensdeler. Det finnes ingen "muslimsk matrett". Du bør opplyse deg selv litt mer, for dette blir latterlig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #71 Skrevet 6. april 2024 3 minutter siden, FruKine said: Tror han tenker på bestialsk halal og svineforbud. 1) Alle muslimer spiser ikke utelukkende halal heller. 2) Det finnes masser av retter uten kjøtt. Omtaler man det som muslimsk matrett, så igjen, har man ikke innsikt nok. Anonymkode: 07543...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #72 Skrevet 6. april 2024 5 minutter siden, FruKine said: Tror han tenker på bestialsk halal og svineforbud. Og jeg vet ikke hvorfor jeg gidder svare deg når du kom med «Tenker muslimske barn skal være glad for å leve i et fredelig land». Du er ikke bedre selv. Anonymkode: 07543...8c0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #73 Skrevet 6. april 2024 Just now, FruKine said: Poenget var nok at det ikke bare er å servere norsk mat til muslimer. Det er ingen krav om å ha innsikt i islam i Norge, selv om det er sterkt press for det. Jeg syns det er flaut å lese slikt. Anonymkode: 07543...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #74 Skrevet 6. april 2024 On 4/3/2024 at 2:51 PM, Maleficenta said: De er i mindretall da. Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land.... Vi bor i et muslimsk land og de markerer både jul og påske, katolsk og gresk ortodox. Og eid. Helt greit å feire,hvorfor ikke? Det er bare å sette seg ned og spise kaker, synge noen sanger,klappe med hender. Anonymkode: 5c547...358 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #75 Skrevet 6. april 2024 4 minutter siden, FruKine said: Og hadde du et poeng? Ja, at hvis man skal diskutere noe, burde man ha litt mer kunnskap og innsikt om det man diskuterer. Anonymkode: 07543...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #76 Skrevet 6. april 2024 7 minutter siden, FruKine said: Vel, burde de ikke det? Kjenner du mange muslimske land som er fredelige og har høy levestandard? Du vet at det finnes muslimske barn som er født og oppvokst i Norge? Så hvorfor skal de være så takknemlige? De er norske. Anonymkode: 07543...8c0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #77 Skrevet 6. april 2024 Maleficenta skrev (På 4.4.2024 den 3.28): Er ikke poenget med eid å spise masse mat etter fasten? Jo, sikkert. Men noen vil jo si at poenget med jula er julemiddagen, eller gavene. De kan jo like fullt markere jul på andre måter i barnehagen enn å spise julemiddag og åpne gaver. Jeg kan lite om ramadan, men har lenket til forslag fra de som kan dette. Anonymkode: 1331f...3d6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #78 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 8.06): Tidligere barnehage feiret Eid. Helt greit det, men reagerte som mor på at de ansatte hadde kledd alle jentene i hijab på denne feiringen. DET skal jeg ikke ha noe av! Anonymkode: c8c14...594 Enig med deg i det. Anonymkode: 1331f...3d6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #79 Skrevet 6. april 2024 Selvsagt feirer de ikke Eid i barnehagen. Heller ikke i skolen her Anonymkode: c4950...662 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #80 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt feirer de ikke Eid i barnehagen. Heller ikke i skolen her Anonymkode: c4950...662 Hvorfor selvsagt? Rammeplanen for barnehagen sier at de skal markere de religionene som er representert. Hvis det ikke er muslimske barn der, så er det jo greit. Anonymkode: 1331f...3d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå