AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #21 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Om det er riktig? Hva med alle de muslimske barna som er med å feire lucia? Jul? Synes dette hørtes ut som et flott initiativ fra barnehagen for å inkludere alle Å lære om andres kulturer og religioner er aldri galt. Anonymkode: 50cd4...fb1 Fordi vi bor i Norge og da feirer vi norske høytider Feires eid så skal en jo i prinsippet feire alle andre religioner sine høytider også. Anonymkode: 20efd...417 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #22 Skrevet 3. april 2024 Vi feirer alt under ett med Quando. Anonymkode: 95b55...d6d
Maleficenta Skrevet 3. april 2024 #23 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som kulturkrig. Islamske barn skal straffes i Norge fordi kristne barn hadde blitt straffet der? For noe piss. Anonymkode: 16e07...d97 Barna får jo uansett feire eid hjemme. Hvordan skal de feire det i barnehagen da? Må alle foreldre ta med en muslimsk matrett hver? De kan jo ikke feire det med norsk mat. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #24 Skrevet 3. april 2024 Just now, Maleficenta said: Barna får jo uansett feire eid hjemme. Hvordan skal de feire det i barnehagen da? Må alle foreldre ta med en muslimsk matrett hver? De kan jo ikke feire det med norsk mat. Det er jeg enig i. Burde være null religion i offentlige barnehager. Private kan gjøre som dem vil. Anonymkode: 16e07...d97 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #25 Skrevet 3. april 2024 Nei, ingen markering av Eid i vår barnehage. Kan godt hende de har nevnt det på en samling, men ingen feiring. Hvordan skulle man markert Eid i en norsk barnehage? Pynta med nymåner og spist dadler? Fortalt om Profeten? Anonymkode: 26fd6...a1c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #26 Skrevet 3. april 2024 Nei til feiring av eid i norske barnehager. Anonymkode: 38107...a74 13
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #27 Skrevet 3. april 2024 Det er jo lov å respektere andre religioner i barnehagen for eks: der jeg bodde før var det fleste utlendinger, som feirer eid så da respekterer barnehager å ha en liten fest for eid der alle foreldre kan ta med mat og pynte seg. Anonymkode: 2e371...fe9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #28 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo lov å respektere andre religioner i barnehagen for eks: der jeg bodde før var det fleste utlendinger, som feirer eid så da respekterer barnehager å ha en liten fest for eid der alle foreldre kan ta med mat og pynte seg. Anonymkode: 2e371...fe9 Mente barna kan pynte seg Anonymkode: 2e371...fe9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #29 Skrevet 3. april 2024 Når de feirer jul og Lucia, pynter alle seg? Hvis ja, pynt barna. Hvis ikke, vet jeg ikke Anonymkode: de55c...ecb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #30 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når de feirer jul og Lucia, pynter alle seg? Hvis ja, pynt barna. Hvis ikke, vet jeg ikke Anonymkode: de55c...ecb Helt enig alle pynter til jul kristne muslimer hinduer osv Anonymkode: 2e371...fe9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #31 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi feirer selv ikke Eid, nå ønsker de at vi pynter barna til en feiring av Eid, lurer på om det er riktig når dette er noe vi ikke har noe forhold til. Anonymkode: 20efd...417 Hvorfor? Jeg har ikke noe forhold til kristendom, (som vi må huske er noe våre forfedre ble påtvunget, ikke noe de valgte.) Så jeg har verken mer eller mindre et forhold til andre religioner sine skikker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig feires norske tradisjoner på skolen. Anonymkode: fa938...201 Tvangskristnet. Ikke en positiv «tradisjon» å feire. Markere? Absolutt. Men la oss slutte å nedtone tvangen i det hele. Så sent som min oldemor måtte være kristen, ellers ville hun blitt utfrysing av hele sitt lokalsamfunn. Den første generasjonen nordmenn som uten tunge sosiale sanksjoner kunne velge bort kristendom i offentligheten har gjort nettopp det. Vi er et sekulært samfunn. Anonymkode: 1aeff...70f 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #32 Skrevet 3. april 2024 De skal egentlig snakke som høytider i de religionene som er representert, selv om det kun er 1 barn med denne religionen på avdelingen. De skal markere, ikke feire. Ikke sikker på hva som er forskjellen, men de skal ikke forkynne i hvert fall. Helt greit, synes jeg. Det var ett muslimsk barn her, men de nevnte ikke id så vidt jeg kan se av ukesplanene i hvert fall. Anonymkode: 1331f...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #33 Skrevet 3. april 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Barna får jo uansett feire eid hjemme. Hvordan skal de feire det i barnehagen da? Må alle foreldre ta med en muslimsk matrett hver? De kan jo ikke feire det med norsk mat. Hvorfor må de ha mat? Nå har ikke jeg greie på eid, men de hadde kristen adventsstund her. Uten mat, men med prest. Litt over kanten synes jeg, da de ikke skal forkynne, men det virker jo sært å holde barnet utenfor, så.. Hvis bhg ikke aner hva de kan gjøre, så kan de vel høre med foreldrene til de muslimske barna hva som kan passe. Låne noen ting å vise fram kanskje. Anonymkode: 1331f...3d6
NatNat Skrevet 3. april 2024 #34 Skrevet 3. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Islam og Kristendommen er veldig mye større enn alle andre religioner i dette landet. Anonymkode: 16e07...d97 dessverre-
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #35 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi vi bor i Norge og da feirer vi norske høytider Feires eid så skal en jo i prinsippet feire alle andre religioner sine høytider også. Anonymkode: 20efd...417 De skal snakke om de andre høytidene i hvert fall. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/fagomrader/etikk-religion-filosofi/ Anonymkode: 1331f...3d6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #36 Skrevet 3. april 2024 Jeg googlet. Mange tips her. Trenger ikke mat. https://www.religionsundervisning.no/l/islam-i-barnehagen-ramadan-og-id/ Anonymkode: 1331f...3d6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #37 Skrevet 3. april 2024 Nei, det har aldri vært verken feiring eller markering av eid i barnehagen til mine barn. Heldigvis. Anonymkode: 01cba...9c4 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #38 Skrevet 3. april 2024 Nei vi feirer ikke det i vår barnehage. Anonymkode: 79e92...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #39 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi feirer selv ikke Eid, nå ønsker de at vi pynter barna til en feiring av Eid, lurer på om det er riktig når dette er noe vi ikke har noe forhold til. Anonymkode: 20efd...417 Ja dessverre Anonymkode: 6539a...1c3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #40 Skrevet 3. april 2024 Det blir markert hos oss 🙂 Anonymkode: 9b62e...63a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå