Gå til innhold

Feirer de Eid i deres barnehage?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meg bekjent feires ikke Lucia og jul lenger på skolene.

Anonymkode: 14563...d6d

Joda, det gjør de. 

Anonymkode: c41d7...927

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempetrivelig? I mine barns bhg er det tre jødiske barn og en jødisk ansatt. De har alltid en markering av jødiske høytider også, en helt super måte å lære barna om inkludering, andre kulturer og andre måter å leve på. Rart å skulle mene at det er noe negativt. 

Anonymkode: 76c1d...ef6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De markerer Eid og Ramadan sammen med barna, ja. De oppfordrer ikke til å pynte barna i den forbindelse. Barna pyntes ikke til Påske heller. 

Anonymkode: ce7f1...ac5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

De er i mindretall da. Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land....

Så ditt moralske kompass styres av det som skjer i muslimske land. Toppers. 

Anonymkode: 76c1d...ef6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FruKine skrev (18 minutter siden):

Det er ikke riktig nei. Norske barnehager skal ha norske tradisjoner.

Jeg svarte på overskriften og det feires da her

Anonymkode: 6539a...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: bacd7...42a

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Maleficenta said:

Bare tenker det blir sykt mange høytider om absolutt alle fra alle kulturer skal markeres. Altså skal eid feires da må vi begynne å feire andre ting og. Da må vi feire hannukah, kwanza, de greiene hinduene feirer, buddhister....osv osv. Er ikke rettferdig at kun muslimer skal hensyntas. Er ikke bare muslimer og kristne i norge

For min del kunne de feiret alt sammen. Barn har godt av å lære om tradisjoner og kultur. 

Anonymkode: 07543...8c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal egentlig snakke som høytider i de religionene som er representert, selv om det kun er 1 barn med denne religionen på avdelingen. De skal markere, ikke feire. Ikke sikker på hva som er forskjellen, men de skal ikke forkynne i hvert fall. Helt greit, synes jeg. Det var ett muslimsk barn her, men de nevnte ikke id så vidt jeg kan se av ukesplanene i hvert fall. 

Anonymkode: 1331f...3d6

Det kaller det markering ikke feiring, men i praksis går det vel for det samme når de skal pynte seg. 

Anonymkode: 20efd...417

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår markeres høytider relatert til de religionene som er representert i barnehagen/avdelingen, eks jul, Diwali, Eid. De lærer om de forskjellige høytidene, ser bilder, synger, tegner tegninger osv. Utelukkende positivt i mine øyne 

Anonymkode: 6cbff...5b4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men de feiret persisk nyttår.

Anonymkode: 9c464...072

AnonymBruker
Skrevet

Ja selvsagt, hadde aldri valgt en barnehage som utelukkende feiret kristne høytider. Må være alt eller ingenting (de som er representert.) 

Anonymkode: b8361...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres ut som kulturkrig. Islamske barn skal straffes i Norge fordi kristne barn hadde blitt straffet der? For noe piss.

Anonymkode: 16e07...d97

Det er fornuftig å holde den voldelige religionen islam nede. Det finnes ingen vellykkede land i verden der muslimene er i flertall. Islam er rein ondskap. 

Anonymkode: 4876c...b7a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Feirer ikke i vår. Hadde ikke hatt noe i mot om de gjorde det da. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Hva er det dere motstandere er så redde for? Barna deres blir ikke muslimer av at barnehagen markerer Ramadan. De blir bare mer kunnskapsrike og inkluderende enn dere. Hipp hurra og god eid. Takk og lov for at barnehagene jobber med holdninger når man har foresatte som her. 

Norge tjener ikke på et oss- og de andre samfunn. Vi må bli ett Norge. Et vi. Det starter med slikt arbeid som dette. Med tanke på hvor polarisert landet er blitt kan det bli skremmende dersom man ikke endrer på dette i fremtiden. 

Anonymkode: 50cd4...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Barnehagen her har satt i årsplanen at feiringer som jul, påske, eid, samenes nasjonaldag og Norges nasjonaldag skal feires! Mulig det er noe mer også, men det er dette jeg kommer på i farta. Vi er en multikulturell barnehage, med flere ulike nasjonaliteter, samt både kristen og islamsk tro. Årsplanen er formet slik for å imøtekomme krav fra rammeplanen. 

Rammeplan for barnehagen (udir.no)

Siterer:

"Etikk, religion og filosofi

Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger. Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold. Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna
• får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen
• utforsker og undrer seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål
• får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier
• får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på
• utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Personalet skal:
 • formidle fortellinger og skape rom for barnas opplevelser, samtaler, erfaringer og tanker om religion, livssyn, etikk og eksistensielle temaer
• utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barna
• bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet
• gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen
• samtale med barna om religiøse og kulturelle uttrykk og være bevisst på hvordan egen deltakelse kan støtte og utvide barnas tenkning identifisere verdikonflikter i hverdagen, reflektere over verdiprioriteringer og holdninger og ha et bevisst forhold til hvordan disse kommer til uttrykk i arbeidet med barna."

Anonymkode: ca079...4d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som ateistisk religionslærer så synes jeg det er supert at barna blir kjent med de ulike markeringene. Det handler ikke om forkynning, men forståelse, innsikt og respekt i et flerkulturelt samfunn. Gøy for barna, inkluderende, lærerikt og hva er dere egentlig redd for? 

Anonymkode: 5ef76...441

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

I barnehagen vår markeres høytider relatert til de religionene som er representert i barnehagen/avdelingen, eks jul, Diwali, Eid. De lærer om de forskjellige høytidene, ser bilder, synger, tegner tegninger osv. Utelukkende positivt i mine øyne 

Anonymkode: 6cbff...5b4

Samme der min gikk. Det var også stas for min unge å fortelle de andre om sin kultur og feiring.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, FruKine said:

Sin egen tradisjon og kultur ja. Hva i all verden skal norske barn få ut av å lære om islamsk kultur?

Mener du virkelig barn skal bare oppdras og lære om ting i et lukket vakuum i egen kultur og tradisjon? Da er vi nok dypt uenige. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Som ateistisk religionslærer så synes jeg det er supert at barna blir kjent med de ulike markeringene. Det handler ikke om forkynning, men forståelse, innsikt og respekt i et flerkulturelt samfunn. Gøy for barna, inkluderende, lærerikt og hva er dere egentlig redd for? 

Anonymkode: 5ef76...441

Det er gull å lære og få en forståelse av at folk er forskjellige, det er mange ulike religioner og tradisjoner, og at alt i verden er ikke helt likt som det man har selv :) Jeg tenker det er mye mer forkynning og skummelt at noen mener man skal kun lære om seg og sitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor må de ha mat? Nå har ikke jeg greie på eid, men de hadde kristen adventsstund her. Uten mat, men med prest. Litt over kanten synes jeg, da de ikke skal forkynne, men det virker jo sært å holde barnet utenfor, så..

Hvis bhg ikke aner hva de kan gjøre, så kan de vel høre med foreldrene til de muslimske barna hva som kan passe. Låne noen ting å vise fram kanskje. 

Anonymkode: 1331f...3d6

Er ikke poenget med eid å spise masse mat etter fasten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...