Gå til innhold

Feirer de Eid i deres barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer selv ikke Eid, nå ønsker de at vi pynter barna til en feiring av Eid, lurer på om det er riktig når dette er noe vi ikke har noe forhold til. 

Anonymkode: 20efd...417

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør de ikke. Men hadde de gjort det, ser jeg ikke på det som noe negativt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De gjør ikke det i vår bhg. Kommunal bhg sentralt i Oslo.

Jeg hadde ikke pyntet. Jeg respekterer ja, men vi feirer ikke eid og skal derfor heller ikke pynte for å feire andres høytider.

Anonymkode: a90ca...8bb

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

De feiret ikke men hadde opplyst barna om hva dette betyr etc siden det er mange i barnehagen så om feire det. Ser ikke noe galt i det om de hadde feiret det heller 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi feirer selv ikke Eid, nå ønsker de at vi pynter barna til en feiring av Eid, lurer på om det er riktig når dette er noe vi ikke har noe forhold til. 

Anonymkode: 20efd...417

Feires ikke her. Ikke er det noen muslimer der for tiden heller. Er kanskje annerledes i byer med større barnehager og fler folk fra ulike land

Endret av Maleficenta
Skrevet

Nei ingen feiring i bhg av Eid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er riktig? Hva med alle de muslimske barna som er med å feire lucia? Jul? Synes dette hørtes ut som et flott initiativ fra barnehagen for å inkludere alle :) Å lære om andres kulturer og religioner er aldri galt. 

Anonymkode: 50cd4...fb1

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om det er riktig? Hva med alle de muslimske barna som er med å feire lucia? Jul? Synes dette hørtes ut som et flott initiativ fra barnehagen for å inkludere alle :) Å lære om andres kulturer og religioner er aldri galt. 

Meg bekjent feires ikke Lucia og jul lenger på skolene.

Anonymkode: 14563...d6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? Feiret nylig nåde Lucia og jul rett før nyåret, så jo. Og påske nå. 

Anonymkode: 07543...8c0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De er i mindretall da. Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land....

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke feires høytider i barnehage, men det kan markeres og det er særlig naturlig dersom barnehagen har mange med muslimer.

Anonymkode: 5e247...fae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land....

Hva så?

Anonymkode: 16e07...d97

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva så?

Bare tenker det blir sykt mange høytider om absolutt alle fra alle kulturer skal markeres. Altså skal eid feires da må vi begynne å feire andre ting og. Da må vi feire hannukah, kwanza, de greiene hinduene feirer, buddhister....osv osv. Er ikke rettferdig at kun muslimer skal hensyntas. Er ikke bare muslimer og kristne i norge

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen muslimer på vår avdeling så vidt jeg vet. Vi er ateister, feirer ikke religiøse høytider (dog mange kulturelle 🤭), så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om barnehagen ville feire en muslimsk høytid. Men jeg kjenner flere muslimer, så kunne spurt dem antar jeg? 

Forøvrig snakket vi med barnehagen før vi valgte den, mtp deres syn på religioner.

Anonymkode: 24263...0b5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta said:

Bare tenker det blir sykt mange høytider om absolutt alle fra alle kulturer skal markeres. Altså skal eid feires da må vi begynne å feire andre ting og. Da må vi feire hannukah, kwanza, de greiene hinduene feirer, buddhister....osv osv. Er ikke rettferdig at kun muslimer skal hensyntas. Er ikke bare muslimer og kristne i norge

Islam og Kristendommen er veldig mye større enn alle andre religioner i dette landet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor har du det fra? Feiret nylig nåde Lucia og jul rett før nyåret, så jo. Og påske nå. 

Anonymkode: 07543...8c0

Fordi det skal tas hensyn til humanetikere, jehovas vitner og andre kulturer som ikke feirer dette. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

Ser ikke hva det har med at "Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land....".

Hvorfor er det relevant hva de driver med i barnehager i andre land?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig feires norske tradisjoner på skolen. 

Anonymkode: fa938...201

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ikke hva det har med at "Er ikke sånn at de hadde feiret jul av hensyn til barn av andre kulturer i muslimske land....".

Hvorfor er det relevant hva de driver med i barnehager i andre land?

Fordi at hvorfor skal vi være de som er mest inkluderende alltid. Og mange steder kutter de jo ut kristne ting av hensyn til muslimene. Så føler vi liksom skal kaste våre egne tradisjoner på båten og heller feire andres høytider istedet.

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Maleficenta said:

Fordi at hvorfor skal vi være de som er mest inkluderende alltid. Og mange steder kutter de jo ut kristne ting av hensyn til muslimene. Så føler vi liksom skal kaste våre egne tradisjoner på båten og heller feire andres høytider istedet.

Høres ut som kulturkrig. Islamske barn skal straffes i Norge fordi kristne barn hadde blitt straffet der? For noe piss.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...