Gå til innhold

Gaza og Ukraina er ikke i samme situasjon


illebefinnende

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (Akkurat nå):

Og kansje, du klarer ikke å ha sympati for folk som er fra din egen kultur ? Jeg hater Hamas og de som har sympati for Hamas og sånn. Ingenting uskyldige med de. Kansje du skal finne ut en dag...

Dette blir for useriøst, men mer hadde jeg ikke forventet. Jeg har sympati med alle sivile som blir utsatt for urett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, esk said:

Dette blir for useriøst, men mer hadde jeg ikke forventet. Jeg har sympati med alle sivile som blir utsatt for urett. 

define : sivile... De som klappa av glede når Hamas kom hjem med nakne og blødende jenter fra Israel ? Og du har ikke svart på mitt spørsmål : hva skal Israel gjøre ?

Endret av NatNat
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (3 timer siden):

Det du glemmer er at siste valg i Gaza ble avholdt i 2006. Ca. halvparten av Gazas befolkning er barn, det vil si at ingen av disse hadde stemmerett i 2006, og svært mange var ikke engang født. Det du også ser ut til å glemme er at konflikten mellom Israel og Hamas ikke startet 7. oktober i fjor, den har pågått mye lenger enn som så.

Putin er også i praksis en diktator. Den eneste motkandidaten ble drept.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

illebefinnende skrev (3 timer siden):

Gaza og Ukraina er ikke i samme situasjon

Åpenbart ikke, og det er forunderlig at en del ser ut til å late som det var det eller ikke forstå hvorfor vi behandler parten som ble angrepet 7. oktober (Israel) ulikt fra den som angrep Ukraina (Russland). Det er gode grunner til å kritisere Israel, men det er ikke dobbeltmoral å behandle så ulike situasjoner ulikt. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forskjellen er at man ikke kan støtte noen sider i Gaza-krigen.

Jeg støtter ingen av partene, verken i måten de kriger eller hva de kriger for.

Problemet med Hamas sier seg selv.

Problemet med Israel er blant annet at de bruker sult som våpen. Det kan man ikke gjøre. Punktum. Det er grenser for selvforsvar og regler i krig også.

De ser også ut til å skyte på alt som rører på seg. Inkludert israelske gisler som vifter med hvitt flagg og snakker hebraisk. Da kan man lure på hvor mange andre uskyldige de dreper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (16 minutter siden):

define : sivile... De som klappa av glede når Hamas kom hjem med nakne og blødende jenter fra Israel ? Og du har ikke svart på mitt spørsmål : hva skal Israel gjøre ?

https://snl.no/sivil

Her :) 

Angående hva Israel skal gjøre kan du lese innlegget mitt til en annen bruker på forrige side.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Isambard said:

De ser også ut til å skyte på alt som rører på seg. Inkludert israelske gisler som vifter med hvitt flagg og snakker hebraisk. Da kan man lure på hvor mange andre uskyldige de dreper.

De er unge og sikker veldig redde også. Det er noe som skjer ofte i krig. Folk som dreper sin egen folk. Det har skjedd mange ganger, ikke bare i Gaza men mange steder dessverre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 minutter siden):

Jeg mener forskjellen er at man ikke kan støtte noen sider i Gaza-krigen.

Jeg støtter ingen av partene, verken i måten de kriger eller hva de kriger for.

Problemet med Hamas sier seg selv.

Problemet med Israel er blant annet at de bruker sult som våpen. Det kan man ikke gjøre. Punktum. Det er grenser for selvforsvar og regler i krig også.

De ser også ut til å skyte på alt som rører på seg. Inkludert israelske gisler som vifter med hvitt flagg og snakker hebraisk. Da kan man lure på hvor mange andre uskyldige de dreper.

Og internasjonale hjelpearbeidere, ref. saken fra 1. april. De tar absolutt ingen hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin vil gjerne ha gamle Sovjetunionen. Sionistene vil ha store Israel. Begge tar uten å tenke på at de som bor der ikke villig vil legge seg ned å bare la det skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen her er jo at Israel er Ukraina, og Gaza er Russland. 

Israel og Russland er begge sterkere militært, men likheten slutter der. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, esk said:

Jeg sitter åpenbart ikke på løsningen, men enhver idiot skjønner at massedrap ikke er svaret. Hva tror du skjer med alle de foreldreløse, traumatiserte barna som har levd i infernoet? Israel gjør intet annet enn å skape flere terrorister med handlingene sine. Eneste måten de oppnår fred ved bombing er om de utsletter hele det palestinske folket.

Det finnes ikke alternativ uten at sivile dør. Den eneste våpenhvilen Hamas har vært villige til å godta innebærer at de får fortsette ved makten. Det betyr at alle de palestinske sivile tapene ville vært forgjeves, og israelske sivile kan vente på neste terrorangrep.

Hamas skulle overgitt seg for lenge siden. Slaget er tapt. De har mistet tusenvis av soldater. Men de fortsetter å kjempe til siste mann - fra sivile områder. Over 500 medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad ble blant arrestert ved Al-Shifa sykehuset. Men Hamas kaller de jo alle de drepte for martyrer. 

Sivilbefolkningen blir også radikalisert under Hamas. Det blir en omfattende prosess, men de må avradikaliseres etter krigen. Det har lykkes i tidligere kriger. Tyskland er nå et sivilisert land. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Det finnes ikke alternativ uten at sivile dør. Den eneste våpenhvilen Hamas har vært villige til å godta innebærer at de får fortsette ved makten. Det betyr at alle de palestinske sivile tapene ville vært forgjeves, og israelske sivile kan vente på neste terrorangrep.

Hamas skulle overgitt seg for lenge siden. Slaget er tapt. De har mistet tusenvis av soldater. Men de fortsetter å kjempe til siste mann - fra sivile områder. Over 500 medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad ble blant arrestert ved Al-Shifa sykehuset. Men Hamas kaller de jo alle de drepte for martyrer. 

Sivilbefolkningen blir også radikalisert under Hamas. Det blir en omfattende prosess, men de må avradikaliseres etter krigen. Det har lykkes i tidligere kriger. Tyskland er nå et sivilisert land. 

Det er ikke bare "sivile som dør", det er massedrap. Israel er også beskyldt (under etterforskning?) for folkemord. De gjør niks og nada for å begrense tap av sivile liv, tvert imot forsøker de å sulte folk ihjel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (1 time siden):

Det er ikke bare "sivile som dør", det er massedrap. Israel er også beskyldt (under etterforskning?) for folkemord. De gjør niks og nada for å begrense tap av sivile liv, tvert imot forsøker de å sulte folk ihjel.

Nei. Det er ikke massedrap. Ville de gjøre det hadde det vært fort gjort og tapene større. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, esk said:

Det er ikke bare "sivile som dør", det er massedrap. Israel er også beskyldt (under etterforskning?) for folkemord. De gjør niks og nada for å begrense tap av sivile liv, tvert imot forsøker de å sulte folk ihjel.

Andelen sivile som dør er ikke høyere enn i andre urbane krigføringer. Det er realiteten av krig. Så er det noen enkeltangrep hvor det fra opplysninger fra Gaza har vært en svært høy andel sivile i forhold til militære, men totalbildet er likevel at det gjøres mye for å begrense sivile tap. Det har vært millioner av telefonoppringninger, sms og flygeblader for å varsle om evakuering før angrep. Uten tanke på sivile tap ville Israel overvunnet Hamas for lenge siden. Militæret er de totalt overlegne, men nå har krigen dratt ut i et halvt år fordi Hamas gjemmer seg blant sivile. Hamas gjemmer seg også i Rafah hvor de fleste fra nord i Gaza flyktet, og jeg frykter krigen vil dra ut i mange måneder til. 

Sør-Afrika tok Israel til FN-domstolen med anklager om folkemord. Det har resultert i pålegg til Israel om å forhindre folkemord, og pålegg til Hamas om å frigjøre gislene. Israel har levert en rapport til ICJ om hvilke tiltak de har gjort etter pålegget. Gislene er ikke frigjort. Det er ventet å ta år før etterforskningen er ferdig. 

Nei, de prøver ikke å sulte befolkningen. Israel kontrollerer innholdet i lastebilene ved grensen, men de har kapasitet til å kontrollere flere lastebiler daglig og de har ikke satt noen grense. Jeg så en kilde på at rundt 1% av lastebilene ikke blir godkjente fordi de inneholder produkter som kan brukes til å lage våpen. Antar de får pakket om de lastebilene før de får sendt de over grensen. Det har derimot vært vanskelig å nå nordlige Gaza med nødhjelp. Det er i områdene med kamper, ødelagt infrastruktur, plyndring av nødhjelp. Det har vært kaos og vold som førte til midlertidige suspenderinger av matleveringer til nordområdene tidligere i år fordi sikkerheten ikke kunne garanteres. Det har riktignok blitt gjort tiltak. Det ble åpnet en ny grenseovergang nord i Gaza i mars.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Svava said:

Sivilbefolkningen blir også radikalisert under Hamas. Det blir en omfattende prosess, men de må avradikaliseres etter krigen. Det har lykkes i tidligere kriger. Tyskland er nå et sivilisert land. 

Ja. Men det er dessverre en liten forskjell.. Tyskland var under Hitler og Hitler var tross alt bare en liten mann. Han var ikke udødelig. Det er alltid lettere å avradikalisere folk som tror på en ideologi enn de som tror på en Gud som ingen har sett eller hørt fra..

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 timer siden):

Andelen sivile som dør er ikke høyere enn i andre urbane krigføringer. Det er realiteten av krig. Så er det noen enkeltangrep hvor det fra opplysninger fra Gaza har vært en svært høy andel sivile i forhold til militære, men totalbildet er likevel at det gjøres mye for å begrense sivile tap. Det har vært millioner av telefonoppringninger, sms og flygeblader for å varsle om evakuering før angrep. Uten tanke på sivile tap ville Israel overvunnet Hamas for lenge siden. Militæret er de totalt overlegne, men nå har krigen dratt ut i et halvt år fordi Hamas gjemmer seg blant sivile. Hamas gjemmer seg også i Rafah hvor de fleste fra nord i Gaza flyktet, og jeg frykter krigen vil dra ut i mange måneder til. 

Sør-Afrika tok Israel til FN-domstolen med anklager om folkemord. Det har resultert i pålegg til Israel om å forhindre folkemord, og pålegg til Hamas om å frigjøre gislene. Israel har levert en rapport til ICJ om hvilke tiltak de har gjort etter pålegget. Gislene er ikke frigjort. Det er ventet å ta år før etterforskningen er ferdig. 

Nei, de prøver ikke å sulte befolkningen. Israel kontrollerer innholdet i lastebilene ved grensen, men de har kapasitet til å kontrollere flere lastebiler daglig og de har ikke satt noen grense. Jeg så en kilde på at rundt 1% av lastebilene ikke blir godkjente fordi de inneholder produkter som kan brukes til å lage våpen. Antar de får pakket om de lastebilene før de får sendt de over grensen. Det har derimot vært vanskelig å nå nordlige Gaza med nødhjelp. Det er i områdene med kamper, ødelagt infrastruktur, plyndring av nødhjelp. Det har vært kaos og vold som førte til midlertidige suspenderinger av matleveringer til nordområdene tidligere i år fordi sikkerheten ikke kunne garanteres. Det har riktignok blitt gjort tiltak. Det ble åpnet en ny grenseovergang nord i Gaza i mars.

Hamas plyndrer og Israel bomber nødhjelpen. Same same, but different. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...