Gå til innhold

Gaza og Ukraina er ikke i samme situasjon


illebefinnende

Anbefalte innlegg

Mange sammenligner Gaza og Ukraina. Og stiller spørsmål ved hvorfor de forskjellbehandles i forskjellige sammenhenger, enten det gjelder Eurovision, flagg på idrettsarrangementer eller handelsboikott.

Grunnen er at de ikke er i samme situasjon.

Ukraina har aldri angrepet Russland. Ukraina forsvarer seg fra et angrep som kom ut av det blå.

Gaza forsvarer seg ikke. Det var de som angrep. Det er Israel som forsvarer seg fra et angrep som mer eller mindre kom ut av det blå.

Så det er egentlig Israel som er i samme situasjon som Ukraina.

Eneste forskjellen er styrkefoholdene mellom partene. Men ellers er det altså Israel som er i samme situasjon som Ukraina. Ikke Gaza.

Og når jeg sier at Gaza angrep så mener jeg Gaza. Akkurat som det er Russland som angrep Ukraina, ikke Putin.

Hamas er navnet på styresmaktene på Gaza. De er demokratisk valgt og støttes av et overveldene flertall av befolkningen. Hamas er Gaza like mye som IDF og Netanyahu er Israel.

Endret av illebefinnende
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du glemmer er at siste valg i Gaza ble avholdt i 2006. Ca. halvparten av Gazas befolkning er barn, det vil si at ingen av disse hadde stemmerett i 2006, og svært mange var ikke engang født. Det du også ser ut til å glemme er at konflikten mellom Israel og Hamas ikke startet 7. oktober i fjor, den har pågått mye lenger enn som så.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

illebefinnende skrev (1 time siden):

Gaza forsvarer seg ikke. Det var de som angrep. Det er Israel som forsvarer seg fra et angrep som mer eller mindre kom ut av det blå.

Ja, så klart. Og skal man forsvare seg godt er de man tar livet i all hovedsak sivile, hvorav 70% kvinner og barn. Når man forsvarer seg er det også viktig å ødelegge alle sykehus, samt innføre blokade som fører til sultkatastrofe. Barna i Gaza var så dumme at de ble født der, og dessuten kommer de sikkert til å vokse opp til å bli Hamas-soldater. Best forsvare seg ved å ta livet av dem først som sist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (1 minutt siden):

Ja, så klart. Og skal man forsvare seg godt er de man tar livet i all hovedsak sivile, hvorav 70% kvinner og barn. Når man forsvarer seg er det også viktig å ødelegge alle sykehus, samt innføre blokade som fører til sultkatastrofe. Barna i Gaza var så dumme at de ble født der, og dessuten kommer de sikkert til å vokse opp til å bli Hamas-soldater. Best forsvare seg ved å ta livet av dem først som sist. 

Det er så usaklig å argumentere sånn. Følelser og patos. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, esk said:

Det du glemmer er at siste valg i Gaza ble avholdt i 2006. Ca. halvparten av Gazas befolkning er barn, det vil si at ingen av disse hadde stemmerett i 2006, og svært mange var ikke engang født. Det du også ser ut til å glemme er at konflikten mellom Israel og Hamas ikke startet 7. oktober i fjor, den har pågått mye lenger enn som så.

Mens Russland er et diktatur. Verken voksne eller barn har hatt et valg. Russland holdes likevel ansvarlig. 

Det har ikke vært valg i Gaza siden 2006, men en nylig meningsmåling viste støtte til Hamas blant 42% av befolkningen. Uten terrorangrepet fra Hamas 7. oktober ville det ikke vært krig. Voldtekt og lemlestelse av mennesker i hjemmene sine og på musikkfestival kom så visst ut av det blå. 

Endret av Svava
Skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 minutter siden):

Mens Russland er et diktatur. Verken voksne eller barn har hatt et valg. Russland holdes likevel ansvarlig. 

Det har ikke har vært valg i Gaza siden 2006, men en nylig meningsmåling viste støtte til Hamas blant 42% av befolkningen. Uten terrorangrepet fra Hamas 7. oktober ville det ikke vært krig. Voldtekt og lemlestelse av mennesker i hjemmene sine og på musikkfestival kom så visst ut av det blå. 

Sivile russere holdes ikke ansvarlig som sivile palestinere, nei. Palestinerne blir jo massakert. Det virker som at enkelte som er pro-israel mener folk fortjener å bli bombet i filler og sultet ihjel ene og alene fordi de holder med Hamas. Uttrykket "one man's terrorist is another man's freedom fighter" har vel sjelden vært mer treffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, esk said:

Det du glemmer er at siste valg i Gaza ble avholdt i 2006. Ca. halvparten av Gazas befolkning er barn, det vil si at ingen av disse hadde stemmerett i 2006, og svært mange var ikke engang født. Det du også ser ut til å glemme er at konflikten mellom Israel og Hamas ikke startet 7. oktober i fjor, den har pågått mye lenger enn som så.

og hva om de hadde stemmerett nå og kunne gå på valg ? tror du alle ville si nei takk til Hamas ??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (6 minutter siden):

og hva om de hadde stemmerett nå og kunne gå på valg ? tror du alle ville si nei takk til Hamas ??

Hvordan er det relevant? Mener du at å stemme Hamas bør gi dødsdom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, esk said:

Hvordan er det relevant? Mener du at å stemme Hamas bør gi dødsdom?

Det kan diskuteres. Folk som stemmer Hamas får i hvert fall null sympati fra meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Det kan diskuteres. Folk som stemmer Hamas får i hvert fall null sympati fra meg.

Halvparten av dagens innbyggere har ikke stemt Hamas, så...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, esk said:

Sivile russere holdes ikke ansvarlig som sivile palestinere, nei. Palestinerne blir jo massakert. Det virker som at enkelte som er pro-israel mener folk fortjener å bli bombet i filler og sultet ihjel ene og alene fordi de holder med Hamas. Uttrykket "one man's terrorist is another man's freedom fighter" har vel sjelden vært mer treffende.

Det du beskriver er krig. Sivilbefolkningen i Gaza ble derimot evakuert før krigshandlingene startet for å redusere sivile tap. En mindre andel valgte likevel å bli igjen i de nordlige områdene av Gaza. Det er utfordrende å distribuere nødhjelp i krigsområder, men det slippes nå gjennomsnittlig inn flere lastebiler med mat daglig enn før krigen startet. 

Tall fra Hamas fra februar indikerte at rundt 80% av de drepte er sivile, mens tall fra Israel indikerer at rundt 60% av de drepte er sivile. Det er dessverre ikke annet enn forventet at flertallet av de drepte er sivile ved urban krigføring. Hamas som bruker sivile som skjold hjelper ikke på situasjonen. Tallene taler ikke for en massakre, men målrettet angrep på Hamas. 

Endret av Svava
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver er krig. Sivilbefolkningen i Gaza ble derimot evakuert før krigshandlingene startet for å redusere sivile tap. En mindre andel valgte likevel å bli igjen i de nordlige områdene av Gaza. Det er utfordrende å distribuere nødhjelp i krigsområder, men det slippes nå gjennomsnittlig inn flere lastebiler med mat daglig enn før krigen startet. 

Tall fra Hamas fra februar indikerte at rundt 80% av de drepte var sivile, mens tall fra Israel indikerer at rundt 60% av de drepte er sivile. Det er dessverre ikke annet enn forventet at flertallet av de drepte er sivile ved urban krigføring. Hamas som bruker sivile som skjold hjelper ikke på situasjonen. Tallene taler ikke for en massakre, men målrettet angrep på Hamas. 

De ble "evakuert" til sørlige deler av Gaza, for så å bli angrepet der også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (2 minutter siden):

Nei men du vet ikke heller hva de ville stemme. Hamas har fått mer støtte etter krigen startet faktisk. https://apnews.com/article/israel-hamas-palestinians-opinion-poll-wartime-views-a0baade915619cd070b5393844bc4514

Igjen, hvordan er det relevant? Man fortjener ikke død og pine uansett hva man stemmer på. Og du rettferdiggjør ditt eget hat ved å tenke at de sikkert hadde stemt Hamas uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, esk said:

Igjen, hvordan er det relevant? Man fortjener ikke død og pine uansett hva man stemmer på. Og du rettferdiggjør ditt eget hat ved å tenke at de sikkert hadde stemt Hamas uansett. 

mitt eget hat ?? Jeg hater i hverfall ikke meg selv. Og Vesten. Og folk som tenker som meg, som er pro-demokrati og imot blanding av politikk og religion. Jeg tror faktisk at folk som deg som finner alltid unnskyldninger for folk som har ingen til felles med deg, hater egentlig seg selv.

Endret av NatNat
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, esk said:

Igjen, hvordan er det relevant? Man fortjener ikke død og pine uansett hva man stemmer på. Og du rettferdiggjør ditt eget hat ved å tenke at de sikkert hadde stemt Hamas uansett. 

Nei, ingen sivile fortjener det. Men hvordan tenker du man skal fjerne Hamas uten sivile tap? Hvordan tror du det blir for israelske sivile om ikke Hamas fjernes? 

https://www.haaretz.com/israel-news/2023-11-01/ty-article/hamas-official-we-will-repeat-october-7-attacks-until-israel-is-annihilated/0000018b-8b9d-db7e-af9b-ebdfbee90000
 

Quote

A senior Hamas official said in an interview aired last week that the October 7 attack against Israel were just the beginning, vowing to launch "a second, a third, a fourth" attack until the country is "annihilated."

 

Endret av Svava
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (10 minutter siden):

mitt eget hat ?? Jeg hater i hverfall ikke meg selv. Og Vesten. Og folk som tenker som meg, som er pro-demokrati og imot blanding av politikk og religion. Jeg tror faktisk at folk som deg som finner alltid unnskyldninger for folk som har ingen til felles med deg, hater egentlig seg selv.

Nei, du hater uskyldige barn, kvinner og menn. Det du sitter og sier her er at du ikke klarer å ha sympati med folk som er for langt unna din egen kultur, selv når de lever oppi en enorm humanitær katastrofe de ikke kan noe for selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (15 minutter siden):

Nei, ingen sivile fortjener det. Men hvordan tenker du man skal fjerne Hamas uten sivile tap? Hvordan tror du det blir for israelske sivile om ikke Hamas fjernes? 

https://www.haaretz.com/israel-news/2023-11-01/ty-article/hamas-official-we-will-repeat-october-7-attacks-until-israel-is-annihilated/0000018b-8b9d-db7e-af9b-ebdfbee90000
 

 

Jeg sitter åpenbart ikke på løsningen, men enhver idiot skjønner at massedrap ikke er svaret. Hva tror du skjer med alle de foreldreløse, traumatiserte barna som har levd i infernoet? Israel gjør intet annet enn å skape flere terrorister med handlingene sine. Eneste måten de oppnår fred ved bombing er om de utsletter hele det palestinske folket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, esk said:

Nei, du hater uskyldige barn, kvinner og menn. Det du sitter og sier her er at du ikke klarer å ha sympati med folk som er for langt unna din egen kultur, selv når de lever oppi en enorm humanitær katastrofe de ikke kan noe for selv. 

Og kansje, du klarer ikke å ha sympati for folk som er fra din egen kultur ? Jeg hater Hamas og de som har sympati for Hamas og sånn. Ingenting uskyldige med de. Kansje du skal finne ut en dag...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, esk said:

Jeg sitter åpenbart ikke på løsningen, men enhver idiot skjønner at massedrap ikke er svaret. Hva tror du skjer med alle de foreldreløse, traumatiserte barna som har levd i infernoet? Israel gjør intet annet enn å skape flere terrorister med handlingene sine. Eneste måten de oppnår fred ved bombing er om de utsletter hele det palestinske folket.

Israel har vært ut av Gaza siden 2005, det skulle ha roet ting ned, isteden, Gaza har like mange terrorister som før og noen av de bestemte seg for å drepe 1200 israeler uten grunn, i Oktober. Hva skal Israel gjøre ? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...