Gå til innhold

Den største gleden man kan ha... er å gjøre andre misunnelige.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik tror jeg ikke så mange tenker. Andres misunnelse er for det meste en stor ulempe. Det forsurer relasjoner, gjør den som er misunnelig mer negativt innstilt til den andre og ialf til en viss grad mindre tilbøyelig til å hjelpe/støtte den andre. Det er sjeldent jeg har merket andre være misunnelig på meg på noen vis, men det har skjedd. Jeg synes det er ubehaglig, forvirrende og jeg får veldig lyst til å snakke meg selv litt ned for å utjevne forskjellen den andre oppfatter. Det eneste positive er at andres misunnelse kan gjøre en selv klar over positive ting i livet en tar for gitt. 

Den største gleden man kan ha er... friheten fra å være misunnelig vil jeg heller si. Synes det rett og slett er en bedriten følelse når den dukker opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott filosofisk spørsmål. 

Slikt vil selvfølgelig ikke gjelde alle, alltid. Men at vi alle har kjent på gleden over å eie eller oppnå noe andre også ønsker seg, er jeg ikke i tvil om. Jeg tror at vi alle på den måten kan anerkjenne oss selv. 

Kan godt kjenne på litt glede over andres misunnelse. F.eks over noe jeg ønsker meg og har jobbet lenge for. Ikke for å hovere, men fordi jeg har oppnådd noe ikke alle har oppnådd. Stolthet kan ha et element av dette i seg. 

Faren er når vi jager etter noe, for at andre skal misunne oss. Da er vi destruktive og utro mot oss selv.

Men du verden for ett tabu å innrømme!!

Anonymkode: 20a8a...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadefryd er den eneste sanne fryd🥳

Anonymkode: b82b1...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...