Gå til innhold

Hva tenker dere om standup komikere som fleiper om kontroversielle temaer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ikke krenket. Re-traumatiserende, for de som har vært gjennom en voldtekt. Og ikke på forhand visste at det var på reportoaret. Fordi komikeren plutselig ville være innovativ. 

Anonymkode: 408da...bf8

Jeg har blitt voldtatt tre ganger og vil ha meg frabedt at en komiker skal la være å dra en vits i tilfelle jeg blir retraumatisert. Det er sannsynligvis hundre andre måter jeg sannsynligvis blir retraumatisert på før en halvdårlig komikervits uansett. 

Anonymkode: 0173a...1bb

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ikke krenket. Re-traumatiserende, for de som har vært gjennom en voldtekt. Og ikke på forhand visste at det var på reportoaret. Fordi komikeren plutselig ville være innovativ. 

Anonymkode: 408da...bf8

Godt råd, ikke kjøp billetter til Jimmy Carr.

Man kan ikke ta alle forholdsregler, hva folk reagerer på er høyst individuelt. Man er ansvarlig for hva man sier så klart, men ikke for hvordan folk reagerer. Det kan man nemlig ikke kontrollere.

Anonymkode: bec3d...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det skal være lov å fleipe om ALT, uansett hvor "støtende" det kan virke for enkelte så mener jeg at det burde være fullt lovlig.

Anonymkode: 9b2a9...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ikke krenket. Re-traumatiserende, for de som har vært gjennom en voldtekt. Og ikke på forhand visste at det var på reportoaret. Fordi komikeren plutselig ville være innovativ. 

Anonymkode: 408da...bf8

Har det noensinne skjedd at et så traumatisert menneske har gått på standup til en drøy komiker og så blitt «retraumatisert»? Eller er det en fare du har drømt opp helt inni ditt eget hode?

Hva om jøden eller den homofile som har vært utsatt for stygge ting opplever at en drøy med godhjertet vits om egen situasjon er inkluderende, endog forløsende?

Hvordan tenker du deg at vi skal regulere dette, annet enn å la de komikerne som folk synes har dårlig humor oppleve at det kommer lite folk på showene?

Anonymkode: df031...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man spøke om alt. Eller, man KUNNE iallefall det tidligere, før krenkehysteriet fant veien ut av en stakkars sart sjel som fant ut at "DETTE tar jeg personlig!" Som om Jimmy Carr eller Ricky Gervais eller Otto Jespersen kjenner vedkommende privat. 

Ja, hadde Otto kommet og sagt at jeg var ei feit stygg kjerring direkte til meg, hadde jeg kanskje følt meg krenka. (Og ledd litt inni meg) Men hvis han sier det på generelt grunnlag at damer over 40 er det, så blir jeg jo ikke fornærma, for jeg vet jo at det ikke stemmer at alle er det.

Anonymkode: b5c4c...93d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det noensinne skjedd at et så traumatisert menneske har gått på standup til en drøy komiker og så blitt «retraumatisert»? Eller er det en fare du har drømt opp helt inni ditt eget hode?

Hva om jøden eller den homofile som har vært utsatt for stygge ting opplever at en drøy med godhjertet vits om egen situasjon er inkluderende, endog forløsende?

Hvordan tenker du deg at vi skal regulere dette, annet enn å la de komikerne som folk synes har dårlig humor oppleve at det kommer lite folk på showene?

Anonymkode: df031...397

Enig. I tillegg om  man vet at en komiker har drøy humor så  blir det spesielt når du føler deg truffet av vitsen. Om du lo da komikeren vitset om jøder og homofile så blir det tullete å klage over at komikeren vitset om muslimer kun fordi du selv er muslim. Kan du le av andre så får du tåle at andre ler av deg. 

Anonymkode: 8416d...6ce

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes humor kan sparke hardt oppover, gjøre narr av de mektige. Dem er det mange av.

Anonymkode: e5d34...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel som regel litt kjennskap til komikeren man velger å se? Vet man at vedkommende er drøy, så er det bare å holde seg unna hvis man ikke tåler det. I utgangspunktet kan man spøke om alt, så lenge det faktisk er en spøk og at det utføres smart. Som Ricky Gervais, han er dritgod. Eller Jimmy Carr, han kan også være drøy. Bill Burr er også verdt å nevne. Er ikke alle spøker som slår an hos meg, men sånn er det jo. Ikke all humor er for alle, og det bør være greit. Legger meg ikke ned å skriker krenka-rop av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nazistene brukte vel vitsetegninger som fremstilte jøder som karikaturer?

Anonymkode: df031...397

Just a joke of course!

Man så jo hvor fort den transvitsen gikk over til transhets i den forrige tråden. 

Anonymkode: e9f36...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fleipes om det meste såfremt det gjøres på korrekt måte, og som ikke er en krenkelse av de det gjelder. 

Problemet er at komikere spiller komikk på krenkelser, og da synes jeg mange trår feil. Det spilles humor på de verste fordommene, helt avrevet fra kunnskap og erfaring. Og for å være ærlig er det absolutt lov for publikum å la seg bli provosert av det. Det er helt naturlig. For "humoren" fyrer opp fordommene enda mer, og gjør det verre for alle som er involvert.

Komikere velger oftere og oftere bevisst denne krenkelsesveien, og den trenden liker jeg ikke. Synes det ikke er god humor. Det er så desperat og tafatt at jeg rister oftere på hodet enn at jeg drar på smilebåndet.
Jeg savner komikere som kan sparke oppover og på seg selv, istedenfor nedover. Eventuelt komikere som lager komikk av helt hverdagslige ting som angår alle, og som ikke sparker noen vei. Sistnevnte ser ut til å ha helt utgått.

Og kritiserer du komikere som krenker, så blir man som en hersketeknikk stemplet som krenket, samtidig som komikeren selv lar seg krenke. Det er ingen som er så nærtakende og dårlig på kritikk eller krenkelser som en komiker. Pussig det der. 

Utover det tenker jeg at folk flest trenger ikke ty til latter bare fordi det er en såkalt komiker som sier noe. Folk ler ofte av det komikeren sier eller av komikeren i seg selv fordi det er en komiker som sier det, uten å ta innover seg innholdet. Det er som sagt lov til å la seg provosere.

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bombasi said:

Komikere velger oftere og oftere bevisst denne krenkelsesveien, og den trenden liker jeg ikke. Synes det ikke er god humor. Det er så desperat og tafatt at jeg rister oftere på hodet enn at jeg drar på smilebåndet.
Jeg savner komikere som kan sparke oppover og på seg selv, istedenfor nedover. Eventuelt komikere som lager komikk av helt hverdagslige ting som angår alle, og som ikke sparker noen vei. Sistnevnte ser ut til å ha helt utgått.

De finnes og noen av de mest populære komikerne er jo helt ukontroversielle. Michael McIntyre  har akkurat slik humor som du etterspør og han er jo en av de mest populære britiske komikerne. Han har 2 programmer på BBC One og å se han på Netflix. 

 

Anonymkode: 8416d...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De finnes og noen av de mest populære komikerne er jo helt ukontroversielle. Michael McIntyre  har akkurat slik humor som du etterspør og han er jo en av de mest populære britiske komikerne. Han har 2 programmer på BBC One og å se han på Netflix. 

 

Anonymkode: 8416d...6ce

Kult at de finnes. Aner ikke hvem han er. 

Men skjønner godt at han er en av de mest populære britiske komikerne hvis han legger seg på den linjen. Det er det som er humor. En humor som alle kan le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (34 minutter siden):

Det kan fleipes om det meste såfremt det gjøres på korrekt måte, og som ikke er en krenkelse av de det gjelder. 

Alle kan la seg krenke over alt. Hvis de mest lettkrenkede skal begrense oss så må vi alle holde munn.

Det finnes noen utsagn som folk flest kan være enige om er bare stygge. Å si «det er flott at masse jøder døde i ww2» på en uironisk måte er ikke morsomt eller utfordrende, det er bare stygt.

Sitat

Komikere velger oftere og oftere bevisst denne krenkelsesveien, og den trenden liker jeg ikke. Synes det ikke er god humor. Det er så desperat og tafatt at jeg rister oftere på hodet enn at jeg drar på smilebåndet.

Jeg tenker at det delvis handler om å kjempe for ytringsfriheten fra en selvrettferdig ideologi som er i ferd med å legge et klamt grep om halsen på vestlige samfunn. Vi trenger noen som tør å spørre om keiseren virkelig har klær på seg.

Anonymkode: df031...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Just a joke of course!

Man så jo hvor fort den transvitsen gikk over til transhets i den forrige tråden. 

Anonymkode: e9f36...a40

Jeg så ikke det men jeg opprettet en tråd med et lignende tema rett etterpå og den ble slettet etter 5 helt ufarlige poster.

Jeg kjenner ikke deg, men generelt så har termen «transhets» ingen betydning for meg - folk har ropt ulv ulv så lenge at jeg er helt nummen.

Anonymkode: df031...397

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart humor og det er ikke noe som er så gøy som dead baby jokes. Jeg har ikke levd et supert enkelt liv jeg heller men elsker når tematikken slår rett ned på sårbare ting i mitt eget liv som gjør at jeg kan le så jeg rister av hendelser som har vært vondt, eller som er vondt. Incest, trans, homofili, voldtekt osv. Alt kan være morsomt, men det handler også om å gjøre det rett. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle kan la seg krenke over alt. Hvis de mest lettkrenkede skal begrense oss så må vi alle holde munn.

Det finnes noen utsagn som folk flest kan være enige om er bare stygge. Å si «det er flott at masse jøder døde i ww2» på en uironisk måte er ikke morsomt eller utfordrende, det er bare stygt.

Jeg tenker at det delvis handler om å kjempe for ytringsfriheten fra en selvrettferdig ideologi som er i ferd med å legge et klamt grep om halsen på vestlige samfunn. Vi trenger noen som tør å spørre om keiseren virkelig har klær på seg.

Anonymkode: df031...397

Alle kan det, det er derfor komikerens humor må være gjennomtenkt og utføres på korrekt måte. Det er det som er stikkordet mitt: KORREKT MÅTE. For på korrekt måte kan man spøke om alt.
Ellers kan komikeren likegodt holde kjeft. For ofte er det ikke humor, selv om noen ler av det. At noen ler av det frikjenner ikke humoren.

Humor skal ikke være slik at flest mulige sensitive tær skal tråkkes på. Å spille humor på betente fordommer er så dårlig og slett arbeid at komikeren burde kanselleres hvis ikke komikeren har noe annet å komme med.

Å være komiker er ikke noe komikere kan ta for gitt, så de må slutte å late som det.

Ytringsfrihet er en fin ting, men når en offentlig person bruker ytringsfriheten til å lage hets i form av humor, så er det ikke lenger ytringsfrihet. 

Og det er utrolig hvor mye dritt en komiker kan slenge gjemt bak begrepet humor. 

Så klart skal folk få lov til å la seg provosere av dritten som kommer ut. Er klar over at folk herskes med av begrepet krenket, men å føle seg krenket av andre folks dritt som rammer en har man sin fulle rett i å bli. Og det vet også en komiker. Det er ikke komikeren som har sannheten over hva som bør sies eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Diskulis skrev (2 timer siden):

Husker de gode gamle dagene når Otto Jespersen kødda med pensjonister og innvandrere. Lo så jeg grein, men var jo ikke dermed enig i alt han sa. Det er mye drøy humor jeg overhodet ikke trekker på smilebåndet av, men kan likevel respektere at andre har en annen terskel for hva de synes er humor, så jeg går ikke bananas krenka av den grunn.

Så og si alt kan tulles med, men man må nøye vurdere publikumet. Sånn sett er det risky å drive drøy humor på nasjonale medier. Enkelte ting krever også tid, man tuller ikke med katastrofale hendelser som er ferske.

Godt eksempel med Otto Jespersen. Det er ikke så mange årene siden Torsdagsklubben var helt innafor. 

Enig i resten av innlegget ditt også.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hvor forumets medlemmer står i den saken?

Anonymkode: df031...397

Helt konge 

Anonymkode: 6770f...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg så ikke det men jeg opprettet en tråd med et lignende tema rett etterpå og den ble slettet etter 5 helt ufarlige poster.

Jeg kjenner ikke deg, men generelt så har termen «transhets» ingen betydning for meg - folk har ropt ulv ulv så lenge at jeg er helt nummen.

Anonymkode: df031...397

At du er nummen får du ta på din kappe. Man kan velge å ikke la seg bevege av støy eller når folk bruker ord feil. Tråden ble stygg, og det ble blant annet sagt at det er noe mentalt galt med alle transpersoner og at de ikke har sosiale antenner. Hvis det ikke er transhets, så tenker jeg heller at folk har fått fått nummen etisk sans fremfor at de er eksponert for for mange ord.

Anonymkode: e9f36...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Ytringsfrihet er en fin ting, men når en offentlig person bruker ytringsfriheten til å lage hets i form av humor, så er det ikke lenger ytringsfrihet. 

Ytringsfriheten eksisterer for å kunne si upopulære ting. Populære ting trenger ikke ytringsfrihet, man kan uansett si dem uten konsekvenser. Les gjerne Anine Kierulfs betraktninger om temaet.

Om den Katolske kirke føler seg hetset av vitser om pedofili så må de bare føle det. Det er en ypperlig reaksjon på faenskapet de har latt foregå.

Anonymkode: df031...397

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...