Gå til innhold

Hva tenker dere om standup komikere som fleiper om kontroversielle temaer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle som ikke har autisme klarer fint å forstå at det bare er på tull og derfor er det ok.

Anonymkode: 16ea9...845

Hva om vi tar kritikerne på alvor og tenker oss en standup komiker som genuint hater jøder, muslimer, transfolk, vestlendinger eller en annen identifiserbar gruppe. Hvordan ville vitsene se ut? Hvordan vitser man for å forberede befolkningen på folkemord?

Anonymkode: df031...397

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en fin linje. Det sies at det er spøk i all alvor og alvor i all spøk. 
 

men humor skal jo utfordre også. 

Anonymkode: cff88...fb4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva tenker dere om standup komikere som fleiper om kontroversielle temaer?

Anonymkode: df031...397

At det meste fungerer så lenge det gjøres på en smart og morsom måte. Med det sagt er det lite som er så pinlig som "drøye" komikere som ikke har annet å fare med enn å si "drøye" ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke sett myr av Jimmy Carr?

Anonymkode: bec3d...bab

Jeg elsker Jimmy Carr.

Men at han tør og dra de vitsene skjønner jeg ikke, det hadde aldri jeg turt.

Anonymkode: aaf00...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Humor er subjektivt ikke objektivt. 

De som ikke synes det er morsomt kan dra til andre komikere, eller skru på NRK

Anonymkode: 973f7...551

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg elsker Jimmy Carr.

Men at han tør og dra de vitsene skjønner jeg ikke, det hadde aldri jeg turt.

Anonymkode: aaf00...ec1

Han har vel et prosjekt gående om å komme på den vitsen som får han kansellert..

Anonymkode: bec3d...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker de gode gamle dagene når Otto Jespersen kødda med pensjonister og innvandrere. Lo så jeg grein, men var jo ikke dermed enig i alt han sa. Det er mye drøy humor jeg overhodet ikke trekker på smilebåndet av, men kan likevel respektere at andre har en annen terskel for hva de synes er humor, så jeg går ikke bananas krenka av den grunn.

Så og si alt kan tulles med, men man må nøye vurdere publikumet. Sånn sett er det risky å drive drøy humor på nasjonale medier. Enkelte ting krever også tid, man tuller ikke med katastrofale hendelser som er ferske.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg elsker Jimmy Carr.

Men at han tør og dra de vitsene skjønner jeg ikke, det hadde aldri jeg turt.

Anonymkode: aaf00...ec1

Jimmy Carr har sagt at han er opptatt av at de som hører vitsene hans ønsker å høyre humoren hans. Han har sagt han er drøyere på standup-show hvor folk har betalt for å komme å se på han enn om han er på et talks-show hvor tv-seerne ikke nødvendigvis vet hva slags humor han er kjent for. 

På TV-show vil også typisk vitsene til en komiker godkjennes av TV-selskapet slik at man ikke risikerer å miste sponsorer eller lignende.  

Selv om en komiker har drøy humor så er det ikke slik at de ikke bryr seg om hvordan vitsene deres oppfattes. Man hadde aldri klart å hatt en karriere på TV om man var likegyldig til om man mistet seere/sponsorer. 

Anonymkode: 8416d...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva om vi tar kritikerne på alvor og tenker oss en standup komiker som genuint hater jøder, muslimer, transfolk, vestlendinger eller en annen identifiserbar gruppe. Hvordan ville vitsene se ut? Hvordan vitser man for å forberede befolkningen på folkemord?

Anonymkode: df031...397

Ja jeg husker godt hvor flink Hitler var til stand up komedie.

Anonymkode: 16ea9...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg husker godt hvor flink Hitler var til stand up komedie.

Anonymkode: 16ea9...845

Nazistene brukte vel vitsetegninger som fremstilte jøder som karikaturer?

Anonymkode: df031...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.

Som ufrivillig barnløs så kunne jeg fint klart en del spøker om det. Der trenger jeg litt galgenhumor med tanke på hvor mye uflaks vi har hatt. 

Men spøk om voldtekt, mishandling barn, og en del andre tema, det har jeg et stort problem med. Uten å ha opplevd det selv. 

Så min mening er vel at man bør være forsiktig, for man vet ikke hvem som sitter i salen. 

Anonymkode: 408da...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja.

Som ufrivillig barnløs så kunne jeg fint klart en del spøker om det. Der trenger jeg litt galgenhumor med tanke på hvor mye uflaks vi har hatt. 

Men spøk om voldtekt, mishandling barn, og en del andre tema, det har jeg et stort problem med. Uten å ha opplevd det selv. 

Så min mening er vel at man bør være forsiktig, for man vet ikke hvem som sitter i salen. 

Anonymkode: 408da...bf8

De som sitter i salen har betalt for å se komikeren, skulle tro de vet hva de går til.

Anonymkode: bec3d...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så min mening er vel at man bør være forsiktig, for man vet ikke hvem som sitter i salen. 

Anonymkode: 408da...bf8

I verste fall så blir noen krenket. Eller krenket på vegne av andre. Hvor fælt er det?

Anonymkode: df031...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er selvsagt lov å spøke med alt! Hvis man ikke liker det, er det jo bare å ikke bry seg med det. Jeg synes det er mange komikere som er drøye uten å være det spøtt morsomme, men de gjør en viktig jobb uansett. Humor er utrolig viktig for å opprettholde et sunt demokrati (det er det ikke mange som tenker over sånn i det daglige). 

Anonymkode: b5a9d...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som sitter i salen har betalt for å se komikeren, skulle tro de vet hva de går til.

Anonymkode: bec3d...bab

Om han/hun har sin profil, og gjort det klart hva han/hun snakker om. Enig. 

Anonymkode: 408da...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskulis skrev (9 minutter siden):

Husker de gode gamle dagene når Otto Jespersen kødda med pensjonister og innvandrere. Lo så jeg grein, men var jo ikke dermed enig i alt han sa. Det er mye drøy humor jeg overhodet ikke trekker på smilebåndet av, men kan likevel respektere at andre har en annen terskel for hva de synes er humor, så jeg går ikke bananas krenka av den grunn.

Så og si alt kan tulles med, men man må nøye vurdere publikumet. Sånn sett er det risky å drive drøy humor på nasjonale medier. Enkelte ting krever også tid, man tuller ikke med katastrofale hendelser som er ferske.

Å herregud, jeg elsket Otto Jespersen. 

Anonymkode: 0173a...1bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I verste fall så blir noen krenket. Eller krenket på vegne av andre. Hvor fælt er det?

Anonymkode: df031...397

ikke krenket. Re-traumatiserende, for de som har vært gjennom en voldtekt. Og ikke på forhand visste at det var på reportoaret. Fordi komikeren plutselig ville være innovativ. 

Anonymkode: 408da...bf8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...