Gå til innhold

Andre mødre/fedre her som også har dårlig samvittighet for å jobbe turnus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det helt motsatt av deg. Jobber turnus og elsker det! Barna får mye tid med pappa’n uten meg tilstede, noe som skaper sterke bånd dem i mellom. Jeg får fridager hvor jeg virkelig får hentet meg inn. 
Det er jo helt normalt at mødre/fedre jobber turnus, så jeg forstår ikke den dårlige samvittigheten din… Du liker det ikke og det er jo greit, men hvor kommer den veldige dårlige samvittigheten fra? 

Anonymkode: 0a9b0...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har det helt motsatt av deg. Jobber turnus og elsker det! Barna får mye tid med pappa’n uten meg tilstede, noe som skaper sterke bånd dem i mellom. Jeg får fridager hvor jeg virkelig får hentet meg inn. 
Det er jo helt normalt at mødre/fedre jobber turnus, så jeg forstår ikke den dårlige samvittigheten din… Du liker det ikke og det er jo greit, men hvor kommer den veldige dårlige samvittigheten fra? 

Anonymkode: 0a9b0...f59

Den kommer av at ungene mine liker best når hele familien er hjemme samtidig og hver gang jeg har kveldsvakt eller jobbhelg blir de lei seg og skulle ønske jeg kunne være hjemme. Det tærer på samvittigheten min. Men de har jo verdens beste pappa som er hjemme da.

 

ts

Anonymkode: efecf...363

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barn 50/50, og jobber dagtid nå. Trivdes myyye bedre med turnus. 8-16 er et rotterace, selv med fleksitid og hjemmekontor. I tillegg tar man jobben med hjem - eposter, seminarer som skal planlegges osv. Ofret med glede en 17 mai og to i turnusjobben. Når ungene blir større har de stor glede av å være med venner, besteforeldre etc., og vaktene varer jo ikke forevig. 

Anonymkode: 517a7...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Turnus og hjemmekontor? Hva jobber du med?

 

Det hjelper å lese hva dere skriver. Jeg må nok jobbe med tankesettet mitt, men alle andre i min omgangskrets har dagtidsjobb med alle goder det innebærer, derfor jeg blir påvirket. Føler dagene jeg jobber kveld er bortkastet. Går og venter på å reise til jobb, finner ikke roen til noenting. 
 

ts

Anonymkode: efecf...363

Jeg føler VELDIG med deg, ts! I min omgangskrets er det 50/50 turnus og dagtid jobbing, og jeg jobber turnus selv. HATER det. Får ingenting ut av formiddagen når jeg har senvakt, blir tiltaksløs og gruer meg til jobb fordi jeg aldri vet hva som møter meg i vaktskiftet. Jeg prøver også å søke meg vekk fra turnus men har ikke vært sykepleier lenge nok til å få napp. Har også barn og samvittigheten spiser meg opp når de spør om jeg "skal jobbe i helgen IGJEN?"..

Anonymkode: 533b6...419

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det akkurat på samme måte. Barn på 5 år og 2 år.

 

Gått over på nattstilling. 10 vakter i mnd, barna sover uansett.

Anonymkode: 91b99...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde det akkurat på samme måte. Barn på 5 år og 2 år.

 

Gått over på nattstilling. 10 vakter i mnd, barna sover uansett.

Anonymkode: 91b99...24d

Så bra, ja nattstilling er genialt. Jeg prøvde det, men var ikke bra for psyken min, samt fikk migrene av det. 
 

ts

Anonymkode: efecf...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg føler VELDIG med deg, ts! I min omgangskrets er det 50/50 turnus og dagtid jobbing, og jeg jobber turnus selv. HATER det. Får ingenting ut av formiddagen når jeg har senvakt, blir tiltaksløs og gruer meg til jobb fordi jeg aldri vet hva som møter meg i vaktskiftet. Jeg prøver også å søke meg vekk fra turnus men har ikke vært sykepleier lenge nok til å få napp. Har også barn og samvittigheten spiser meg opp når de spør om jeg "skal jobbe i helgen IGJEN?"..

Anonymkode: 533b6...419

Akkurat som å lese om meg selv! Håper vi får napp på dagjobb snart. 
 

ts

Anonymkode: efecf...363

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker turnuslivet og spesielt barn i barnehage. Mye fri sammen, og korte dager i barnehagen. Når de begynte på skolen fikk jeg mer fri på dagtid til meg selv, spiser lunsj med en venninne, gå lange turer osv. 

Og nei jeg har ikke dårlig samvittighet for å være på jobb kveld eller helg, de er med sin pappa eller besteforeldre (pappaen jobber også turnus) Vi jobber hver annen hver helg. De som har fri hver helg har kun fri lørdag/søndag. Frihelg for meg er fri fredag/lørdag/søndag, mye negativt med turnus også, men det gjelder å se det positive i det og slutte å rosemale dagtid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet. Barna er sammen med sin høyst kompetente far. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner hva du mener. Det høres jo litt slitsomt ut med en gang noe avvikende skjer, som f.eks tannlege eller legetime i arbeidstiden. Men hvis man ser vekk fra dette så føler jeg at folk med 8-16 jobb ofte romantiserer turnuslivet. Er ikke så kult å jobbe kveldsvakter de dagene det skjer noe og man går glipp av turneringer, arrangementer med skolen, bursdager osv. Og det å ha huset for seg selv en formiddag i uka er jo deilig det, men det veier ikke opp for å tape hele helga (jobber ofte kveld-kveld-dag  fre-søn. 
 

ts

Anonymkode: efecf...363

Jeg er som jeg nevnte over gift med en som jobber turnus, så jeg vet veldig godt hva det går i. Det er ingen romantisering fra min side. Men det gjelder å være realistisk. Det er masse turneringer, bursdager og skolearrangement, hva er problemet med å ikke få med seg absolutt alle? Barna har jo en forelder til. Jeg tror du enten trenger en mental snuoperasjon, eller så må du bytte jobb. Da ser du jo hva som fungerer best for deg og din familie? 

Anonymkode: a3980...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den kommer av at ungene mine liker best når hele familien er hjemme samtidig og hver gang jeg har kveldsvakt eller jobbhelg blir de lei seg og skulle ønske jeg kunne være hjemme. Det tærer på samvittigheten min. Men de har jo verdens beste pappa som er hjemme da.

 

ts

Anonymkode: efecf...363

Men er de lei seg fordi du styrer med det, og påvirker dem? Mine barn har ALDRI reagert sånn på hverken farens turnusjobbing eller mine jobbreiser. Overfører du din dårlige samvittighet ubevisst til ungene?

Anonymkode: a3980...cfc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan langvakter være en løsning? Vi går det på jobb og jeg elsker det. Når jeg er på jobb så er jeg på jobb hele dagen. (Kl.08-22) og trenger ikke tenke på at jeg skal gjøre noe som helst annet den dagen. Til gjengjeld har jeg MASSE fri, og får vært mer med ungene mine enn de fleste. 

Anonymkode: fe6a2...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg!

Jeg har jobbet tredelt turnus = et helvete

Jeg har jobbet todelt turnus = veldig kjipt

Jeg har jobbet nattevakter (75%) = kjipt i perioder, men deilig med friperioder

Da jeg jobbet nattevakter syns jeg det var deilig i starten. Nattevakt - hjem til barna og hjelpe å gjøre klar - sove - stå opp og klar til barna kom hjem - kvelden "fri"  og mulighet for å hjelpe til med lekser, legging osv. Problemet var at jeg ikke alltid klarte å sove så lenge som jeg nok burde. Innimellom prøvde jeg å sove en time på kvelden, men det var vanskelig fordi barna løp rundt. Det hjalp heller ikke med friperioder når jeg likevel måtte jobbe jul, påske, fellesferie osv. Og da måtte ofte mannen og barna ut for ellers våknet jeg lett. 

"Vanlig" turnus, tredelt eller todelt er også grusomt. Jeg har lenge hatt et ønske om å delta på en aktivitet som er fast dag i uken, men det er jo umulig å få fri en fast kveld i uken. I tillegg ser jeg ikke barna de dagene. Ser de kun på morgenen før skole, så er jeg dratt på jobb før de kommer hjem, deretter er jeg hjemme når de er i seng. Mange dagvakter starter 07 for min del, så igjen må mannen ta seg av mye hjemme på morgenen. 

Som du sier, så faller mye på partner. Av og til er det umulig å få ferie samtidig. Det har skjedd at vi kun har hatt en uke sammen på sommeren fordi jeg må ta ut ferie før juli eller etter juli. Da har mannen klart å "mase" seg til fri en uke før eller etter juli slik at vi skal få litt familietid. Så igjen, så må jo også arbeidsgiveren hans stille opp. 

Jeg søker og søker, men det er vanskelig å få napp. Bor i en storby. Jeg har også flere kolleger som søker. Jeg vil tro at vi er mange om beinet til de mest attraktive stillingene, tilpasset familier. 

Ja, det har vært deilig med fri når barna har vært på skole/barnehage, mannen på jobb osv. Mulighet for å slappe av hjemme, sove litt, husarbeid, trening og ærend. Men jeg vil ha et "vanlig" liv. Jeg har lyst å kunne dra hele påsken på familiehytten. Jeg har lyst å reise vekk til min familie som bor i nord i juleferien. Jeg har lyst å delta på loppemarked og dugnad til korpset til sønnen i helgene. Det er kjipt å gå glipp av så mye. Og det tærer på forholdet. Vi vet det "bare er slik" nå, men vi begge forstår at dette ikke fungerer over tid. Dessuten blir jeg veldig sliten av å jobbe med mennesker. Det tar på psykisk. Da er det vanskelig å gi av seg selv på hjemmebane. 

Anonymkode: 5b3a6...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men er de lei seg fordi du styrer med det, og påvirker dem? Mine barn har ALDRI reagert sånn på hverken farens turnusjobbing eller mine jobbreiser. Overfører du din dårlige samvittighet ubevisst til ungene?

Anonymkode: a3980...cfc

Her tror jeg du er inne på noe veldig viktig.

Anonymkode: e9898...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig jobbet tredelt turnus/ønsketurnus og syntes det var greit. Kjipt å ikke kunne være der særlig ved julaften og spesielle dager men det har gått. Synes det var deilig at jenta kunne være alene med pappan slik at de hadde tid sammen uavbrutt.  

Mannen har også jobbet turnus, både to og tre delt, og det har vært vanskelig å kombinere med min turnus.

Han jobber fult så det er er synsbar på at han ikke er hjemme enn meg som jobber deltid (75%). Heldigvis er jobben hans mer fleksibel mtp ferie så unntatt for ett år, har vi bestandig hatt ferie sammen. 

Nå jobber jeg kun natt og delvis, og da i hvertfall er jeg mer hjemme for jenta vår. 

Tanken om vanlig 8-16 jobb gjør meg til å få panikk. Stresset om å rekke mye på kort tid, lite egen tid. Nei. Faller ikke som en god løsning for meg. 

Anonymkode: 8770b...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Føler med deg!

Jeg har jobbet tredelt turnus = et helvete

Jeg har jobbet todelt turnus = veldig kjipt

Jeg har jobbet nattevakter (75%) = kjipt i perioder, men deilig med friperioder

Da jeg jobbet nattevakter syns jeg det var deilig i starten. Nattevakt - hjem til barna og hjelpe å gjøre klar - sove - stå opp og klar til barna kom hjem - kvelden "fri"  og mulighet for å hjelpe til med lekser, legging osv. Problemet var at jeg ikke alltid klarte å sove så lenge som jeg nok burde. Innimellom prøvde jeg å sove en time på kvelden, men det var vanskelig fordi barna løp rundt. Det hjalp heller ikke med friperioder når jeg likevel måtte jobbe jul, påske, fellesferie osv. Og da måtte ofte mannen og barna ut for ellers våknet jeg lett. 

"Vanlig" turnus, tredelt eller todelt er også grusomt. Jeg har lenge hatt et ønske om å delta på en aktivitet som er fast dag i uken, men det er jo umulig å få fri en fast kveld i uken. I tillegg ser jeg ikke barna de dagene. Ser de kun på morgenen før skole, så er jeg dratt på jobb før de kommer hjem, deretter er jeg hjemme når de er i seng. Mange dagvakter starter 07 for min del, så igjen må mannen ta seg av mye hjemme på morgenen. 

Som du sier, så faller mye på partner. Av og til er det umulig å få ferie samtidig. Det har skjedd at vi kun har hatt en uke sammen på sommeren fordi jeg må ta ut ferie før juli eller etter juli. Da har mannen klart å "mase" seg til fri en uke før eller etter juli slik at vi skal få litt familietid. Så igjen, så må jo også arbeidsgiveren hans stille opp. 

Jeg søker og søker, men det er vanskelig å få napp. Bor i en storby. Jeg har også flere kolleger som søker. Jeg vil tro at vi er mange om beinet til de mest attraktive stillingene, tilpasset familier. 

Ja, det har vært deilig med fri når barna har vært på skole/barnehage, mannen på jobb osv. Mulighet for å slappe av hjemme, sove litt, husarbeid, trening og ærend. Men jeg vil ha et "vanlig" liv. Jeg har lyst å kunne dra hele påsken på familiehytten. Jeg har lyst å reise vekk til min familie som bor i nord i juleferien. Jeg har lyst å delta på loppemarked og dugnad til korpset til sønnen i helgene. Det er kjipt å gå glipp av så mye. Og det tærer på forholdet. Vi vet det "bare er slik" nå, men vi begge forstår at dette ikke fungerer over tid. Dessuten blir jeg veldig sliten av å jobbe med mennesker. Det tar på psykisk. Da er det vanskelig å gi av seg selv på hjemmebane. 

Anonymkode: 5b3a6...353

Hvor gamle er barna og jobber du 100%?
 

ts

Anonymkode: efecf...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men er de lei seg fordi du styrer med det, og påvirker dem? Mine barn har ALDRI reagert sånn på hverken farens turnusjobbing eller mine jobbreiser. Overfører du din dårlige samvittighet ubevisst til ungene?

Anonymkode: a3980...cfc

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tror jeg du er inne på noe veldig viktig.

Anonymkode: e9898...e6f

Jeg har aldri vist dem at jeg syns det er fælt, jeg holder det inni meg. Så jeg vet ikke🤔 Men de merker det kanskje på at foreldrene til vennene alltid er hjemme begge to?

 

ts

Anonymkode: efecf...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Livet hjemme går jo rundt uansett om du er hjemme på julekvelden eller ei, det er ditt eget tankemønster du må jobbe med. Min mann jobber hver påske, vi koser oss likevel med hjemmepåske. Luksus å få ha en formiddag sammen til å finne på noe når vi andre har fri. Alle høytidene blir like trivelige, og der var de før da begge jobbet turnus også. Barna og partner lider ikke og syns ikke det er trist, med mindre du legger opp til det.

Det er sånn det er. 

Anonymkode: e9898...e6f

Gjør det? 

Hilsen ei i 3 delt turnus og alene med.3 barn. 

Anonymkode: 48387...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du utdannet/jobber som? Har du vurdert å ta videreutdanning? På lang sikt vil det være verdt det, hvis du kan få deg en dagjobb.

Anonymkode: 0915c...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over fra fleksitid til turnus og jeg går ikke tilbake til fleksitid.

Rolige morgener, fridager midt i uka slik at barna får fri fra barnehagen eller at jeg får alenetid, trene, sove, filmmaraton, rydde osv..

Det med 17.mai kan jeg ikke gjøre noe med, men julaften får jeg alltid de som ikke feirer jul til å ta over. Null problem. 
 

Som noen har nevnt tidligere, 8-4 jobb er et rotterace med stressede foreldre. 
 

Det skal sies at sambo har fleksitid, for ellers hadde det ikke funket at jeg jobber turnus. 

Anonymkode: ebd9d...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...