Gå til innhold

Hvordan kan man skremme barna fra å la seg friste til å prøve narkotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skremming funket på meg, hvertfall. Men på en annen side så har jeg aldri blitt tilbudt narkotika fra noen. Det har aldri vært noe jeg har sett på fest eller jeg har sett noen av mine venner drevet med. Jeg tror omgangskrets og hva som er vanlig i det miljøet du vokser opp har veldig mye å si.

Jeg er 32 og oppvokst på bygda, men har i 20-årene også bodd i by. Tidene har forandret seg bare på den korte tida siden jeg var ungdom. Jeg synes det er skremmende å være vitne til, siden jeg nå selv har barn. Her jeg bor nå har barn blitt forsøkt solgt narkotika til. Det er helt sykt. 

Jeg kommer nok til å prøve å skremme mine barn, fordi narkotika er faktisk ikke noe å ta lett på. Det ER alvorlig. Det er ulovlig, farlig, helseskadelig og uetisk. 

Anonymkode: 1eb3e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra ei som begynte å røyke hasj som 23 åring frem til 30, og prøvde amfetamin 1 år så kan du ikke skremme. Du kan fortelle om konsekvense, men du kan ikke unngå at det er forsket som noe positivt ognegativet. Selvopplevd at rus ikke hadde noen negativt effekt på meg. 

Jeg jobbet, var sosial og var normalt med venner og familie. Kroppen og den psykiske helsa mi tok ikke noe skade. 

Er nå 15 år siden jeg rørte rus og har ikke hatt noen negativt som har påvirket kroppen. Valgte å slutte siden jeg ville ha barn. 

Så her må du bruke sunn fornuft og satse på at barna lærer det samme. 

Anonymkode: 87ba5...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.21):

Det er et sykt samfunn vi lever i og diverse fristelser er rundt hvert et hjørne virker det som. 
Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. 

Anonymkode: b82dc...7d3

Fornuft og kommunikasjon har jeg mer tro på.

Begge mine foreldre jobbet i rusomsorgen da jeg var barn/ungdom. Mye kommunikasjon, dialog og informasjon.
 

Jeg var en del av et ganske belastet miljø, men rus fristet meg aldri i det hele tatt.

Anonymkode: 862e0...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 14.01):

Hvordan kan du si at det ikke har fungert? Det fungerte utmerket da jeg gikk på ungdomsskole på 90 tallet. 

Anonymkode: f04f1...2f3

Jeg heller forstår ikke hvorfor de sluttet med dette. Det fungerte for meg, og mange av mine venner. 
 

Idag føler jeg politikere og mange ufarliggjør spesielt hasj, og det kommuniseres altfor dårlig hvor farlig det faktisk kan være. Én gang kan faktisk ødelegge deg for alltid. Og starter du med hasj i ung alder, er sjansen for at du begynner med sterkere stoffer mangedoblet. 
 

Vi har en i familien med hasjutløst psykose. Så våre barn er såpass skremt at jeg tror aldri de kommer til å prøve noe sterkere enn alkohol. Men kan ikke akkurat anbefale deg å la en annen i familien ta støyten for dine barn.. 

Anonymkode: a87a2...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2024 at 11:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg har fornuftige barn og vi har en åpen kommunikasjon. Men er det noe som kan virkelig skremme dem fra å ha lyst å prøve? Jeg er livredd for at det skal skje noe. Anonymkode: b82dc...7d3

Kunnskap har fungert bedre enn skremsler, i hvert fall så lenge vi har kilder (skriftlige og andre) og antagelig lengre.

Kan du eller andre komme med områder der forbud, fornektelse, hemmelighold har fungert eller fungert bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids legge frem saklig info og fakta om hvor skadelig det faktisk er. Jeg tenker det i seg selv burde være skremmende nok. At det å starte med noe "ufarlig" som hasj f.eks. fort kan bli en "slippery slope" mot å prøve andre ting og før man vet det er man avhengig eller begynner å teste ut andre "hardere" stoffer.

Du kan informere om at mange narkomane har stor risiko for å få infeksjoner og sykdommer både pga. urene sprøytespisser (verste fall kan man jo få hiv uten å være klar over det så man går med det til det utvikler seg til AIDS eller få sepsis/blodforgiftning og dø av det), og fordi narkotikaet i seg selv påvirker organene i kroppen veldig mye. Så det kan gi skader i lunger, hjerte, nyrer, lever, osv. Så man kan få sykdommer i disse organene eller organsvikt. Rusmidler gjør også at kroppen eldres mye raskere. Narkomane ser nesten alltid mye gamlere ut enn de egentlig er, de ser "dradd" ut. 

Man vet heller aldri hva som egentlig er i det man får tak i. Man har ingen garanti for at det ikke er noe andre stoffer tilblandet i det som gjør at man kan bli alvorlig syk eller dø. Man vet heller ikke alltid hvor stor dose man tåler, så overdosering er også en stor risiko og kan i verste fall føre til at man dør.

Blir man avhengig blir det ofte også mange andre problemer som problemer med å fullføre og få seg utdanning, få seg jobb/klare å stå i arbeidslivet, man kan få store problemer økonomisk og vansker med å finne plass å bo, mange narkomane mister også venner, kjæreste og familie pga. avhengighet. 

Dette er ikke skremselspropaganda, dette er dessverre fakta og hverdagen til mange som sliter med rus. Og det kan du godt lære barna dine om så de har kunnskap om hva rusmidler er og mulige risikoer man tar hvis man bruker rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å lyve til unge angående narkotika og skadeomfang (f.eks fortelle ungdommen at hvis du spiser en fleinsopp så blir du sittende fast i hallusinasjoner resten av livet) er hvis de fortsatt ender opp med å prøve og finner ut at du har overdrevet de potensielle skadeeffektene, så vil ikke ungdommen tro på de skadeeffektene du har fortalt om som faktisk er sanne. 
 

fortell ungdommen ærlig om rusmidler, ikke lyv og overdriv for å skremme de. Det har ofte motsatt effekt. 

Anonymkode: 39f90...770

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en video engang om noen som fortalte barna sine at familien hadde en genfeil som gjorde at de fikk ukontrollerbar diaré når de prøvde rus. Altså at de bæsja i buksa når de prøvde. Hun sa at onkler og tanter osv hadde det samme og at de bæsja i buksa når de prøvde rusmidler utover alkohol. Og det virket. Ingen vil vel bæsje i buksa foran vennene sine. 

Kanskje ikke helt redelig, men jeg tenkte jeg skulle si noe av det samme når mine barn er gamle nok. 

Anonymkode: 2f9b6...aaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra problemstilling du tar opp, som vi alle er redde for. 
ungdommen kan finne på å prøve når de er sammen med andre venner. Uavhengig av om vi foreldre har vært veldig på og gjort alt riktig. 
vi må bare ha fokuset på tillit og ikke skyvet ungdommen fra oss. Der de vet de kan komme til oss uansett tilstand og hva de har gjort. 
det er der vi må jobbe. 
ikke klikke den dagen de kommer hjem full, da vil de bare skjule det bedre neste gang. 
 

Anonymkode: bec94...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med barnet om de som bor ute på gata. At de har tatt dop og dermed ikke greier å jobbe og ha en bolig. Og at derfor bor de ute. Han har jo sett de, lurer på hvorfor de er som de er, har sår, osv. Fordi de tar narkotika, sier jeg. Og sånn er det jo. 

Dette gjorde at jeg aldri ville ta noe sånt når jeg var ung. Og har heller aldri fått tilbudet eller vanket med folk som holder på med dop. Vet det er andre tider nå.. 

Anonymkode: 62f46...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg så en video engang om noen som fortalte barna sine at familien hadde en genfeil som gjorde at de fikk ukontrollerbar diaré når de prøvde rus. Altså at de bæsja i buksa når de prøvde. Hun sa at onkler og tanter osv hadde det samme og at de bæsja i buksa når de prøvde rusmidler utover alkohol. Og det virket. Ingen vil vel bæsje i buksa foran vennene sine. 

Kanskje ikke helt redelig, men jeg tenkte jeg skulle si noe av det samme når mine barn er gamle nok. 

Anonymkode: 2f9b6...aaf

🤣

Anonymkode: defac...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fra ei som begynte å røyke hasj som 23 åring frem til 30, og prøvde amfetamin 1 år så kan du ikke skremme. Du kan fortelle om konsekvense, men du kan ikke unngå at det er forsket som noe positivt ognegativet. Selvopplevd at rus ikke hadde noen negativt effekt på meg. 

Jeg jobbet, var sosial og var normalt med venner og familie. Kroppen og den psykiske helsa mi tok ikke noe skade. 

Er nå 15 år siden jeg rørte rus og har ikke hatt noen negativt som har påvirket kroppen. Valgte å slutte siden jeg ville ha barn. 

Så her må du bruke sunn fornuft og satse på at barna lærer det samme. 

Anonymkode: 87ba5...8db

Da er du en av de heldige, for mange går det til helvete, og det er store konsekvenser for mange. 
syntetisk rus kan ødelegge hjernen. 
tenker praten om alkohol er like viktig. 
 

om alkohol ble oppfunnet i dag, hadde det blitt ulovlig. 

Anonymkode: bec94...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper nok ikke å skremme. Men innprenter stadig hvor utrolig dumt det er å ta narkotika. Det er absolutt ingen fordeler ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremsel funker neppe. 

Vi har snakket om det fra de var ganske små. Faktaopplysninger. En del fakta er jo skremmende nok, forsåvidt.

Nå er siste russ i år, og det er nok av stoff i omløp rundt. Tar avstand fortsatt. Men fanatisk skremselpropaganda tviler jeg på er det lureste, enten blir de livredde for tilværelsen eller så skal de prøve på trass for å bevise at verden ikke er så farlig.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved to anledninger reddet livet til rusmisbrukere i Oslo sentrum ved hjerte/lunge redning. Begge gangene var barna mine vitner. Jeg håper det ihvertfall bidrar til at de tenker seg om en ekstra gang..

Anonymkode: 33260...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet med å lyve til unge angående narkotika og skadeomfang (f.eks fortelle ungdommen at hvis du spiser en fleinsopp så blir du sittende fast i hallusinasjoner resten av livet) er hvis de fortsatt ender opp med å prøve og finner ut at du har overdrevet de potensielle skadeeffektene, så vil ikke ungdommen tro på de skadeeffektene du har fortalt om som faktisk er sanne. 
 

fortell ungdommen ærlig om rusmidler, ikke lyv og overdriv for å skremme de. Det har ofte motsatt effekt. 

Anonymkode: 39f90...770

Jeg er veldig enig i dette. Jeg tror det er lurt å snakke om faktiske og reelle konsekvenser. Om at det ofte blandes ut alskens kjipe stoffer i det og at man ikke vet hva man får. På meg virker det som dette har blitt verre og verre. Da jeg var ungdom var det helst ecstasy som var sånn, men nå virker det som så mange rusmidler er farlige fordi man ikke aner styrken/effekten.

For øvrig tror jeg det er vel så viktig å være en tilstedeværende forelder, møte vennene de er med, hente og levere på fest osv. Og å snakke om alkoholbruk. Jeg tror veldig mange har drukket første gang de prøver, og derfor ikke tenker så mye på konsekvensene. Også viktig hvilke konsekvenser det kan bli dersom man blir ruset og ikke tenker konsekvenser. Det er jo ikke bare det å dø eller bli rusavhengig, men hvor utbredt det er med overgrep av noen man kjenner. Når 20 % av alle kvinner har opplevd overgrep. Hva om man blir så full og ruset at man ikke klarer å ta vare på seg selv?

Jeg har aldri blitt skremt av å se verken Christiane F, Døden på Oslo S eller noe annet. Når det man regner som oppegående venner plutselig ruser seg i vennegjengen, holder det ikke å ha sett en eller annen film om heroin.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se på petter uteligger. Mine ble skremt.

Anonymkode: dcb0d...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å ikke la de få for mye fritid til å sulle rundt i dårlige miljøer. La de ha hobbyer, gjerne idrett, og de holder seg unna dop lenge nok til at hjernen blir ferdig utviklet. 

Anonymkode: 6bb67...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å satse på kunnskap og ikke skremsel? 

Anonymkode: e8117...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i lavterskel rus og psykiatri i "alle", så mine barn vet endel. De har fått snakke med rusmisbrukere, hørt historiene deres, og blitt invitert inn til de, og få sett hvordan de bor. Har vist de bilder og snutter fra abdre land, bilder av hvordan man endrer utseende av f.eks. heroin. De er klar over at de vil bli rustestet når de har vært ute på byen når den tid kommer.

Anonymkode: ff50c...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...