Gå til innhold

Hvordan finne riktig hund for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke se gjennom hunderaser her da og se hvilke som passer for ditt behov:

https://www.purina.co.uk/find-a-pet/dog-breeds

Anonymkode: 1da9f...a25

Jeg har vært innom mange sånne rasevelgere og lister. Det er ikke nødvendigvis rase jeg er ute etter, men selve individet som jeg ikke veit hvordan jeg kan vurdere om passer eller ikke. Personlighet/gemytt/oppførsel. Rase er jo også en faktor, men der har jeg undersøkt masse! 

Hilsen TS

Anonymkode: 6d312...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS her! Glemte å titte innom, men er glad for at så mange tok seg tid til å svare!☺️

 

Jeg er kjemperedd for å skaffe hund som eier/omplasseringssenter ikke gir utfyllende eller riktig informasjon om. Å bli løyet til er ikke moro, men hvertfall ikke når det kommer til et levende vesen. Noen ting kan jeg godta, men ikke om det faller under mine absolutte krav. Å skaffe en hund som er skikkelig syk er heller ikke morsomt når det ikke har blitt avklart på forhånd. Jeg trodde omplasseringssentre var bedre enn f.eks. folk på Finn.no, men blir litt skremt av at folk ikke alltid har så god erfaring med anskaffelse derifra heller...

Jeg syns mange hunder i det siste har blitt omplassert pga allergi eller for lite tid (endret jobb-, bo- og livssituasjon). Om hunden trenger trening i noe, ikke er helt "perfekt", går helt fint for min del. Jeg jobber gjerne med hunden! Det jeg håper er at eierne er ærlige, noe jeg føler mange ikke er om det haster med omplassering 🙁

Jeg har prøvd å skaffe en hund fra Finn som virket lovende, men eieren nektet prøvetid. Det kunne jeg ikke ta sjansen på da jeg har andre dyr i huset som jeg måtte se an kjemien på. Prøvetiden er ganske viktig syns jeg, for da kan jeg se hunden i praksis.

Føler det er vanskelig å stole på enkelte folk, så jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å velge riktig 😫

Anonymkode: 6d312...27e

Vil berre tipse om denne omplasseringsstaden. Høyrer berre godord herfrå: https://www.tungehundesenter.no/omplassering/til-omplassering 

Anonymkode: 186c6...506

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 22.15):

Jeg leser rundt for å bli klokere på raser og deres særegenheter, men så er det ikke all teori som gjelder i praksis... Det er tross alt individforskjeller, og oppdrettere som avler på litt ulike egenskaper. Blandingshunder blir enda vanskeligere å gjette seg fram til gemytt og behov

Hvordan fant du "din" rase? Samsvarte informasjonen hos f.eks. NKK med hunden du fikk?

Jeg ønsker egentlig å skaffe omplasseringshund om jeg finner en som passer, men hvordan kan jeg vurdere det? Hva om noe er ukjent som gjør at jeg ikke kan få konkret svar?

 

Jeg er litt redd for å velge feil. Jeg har såklart et par krav og noen ønsker som gjør visse raser uegnede. Ene hunden kan være bedre pga X, en annen kan være bedre pga Y, men likevel faller begge innenfor hva som er aktuelt. Om det er blanding så er det ikke bare-bare å møte på flere lignende individer...

Gjelder det å stole på magefølelsen, eller?

Anonymkode: 6d312...27e

For å si det først, jeg har ikke lest hva andre har svart.
Jeg ville ha valgt en rasehund, ikke en blandingshund. Velger du en rasehund, har du langt mer oversikt over hva du kan forvente deg. Du har også en bedre mulighet til å ha kontakt med oppdretter.
Når det gjelder omplasseringshunder, ville jeg ha tenkt på årsaken til at den skal omplasseres. Jeg ville ha hørt på hva eier sier om hunden, men som oftest så handler det  kanskje om andre ting.
Jeg skygger unna hannhunder i 2-3 års alderen. 
Jeg skygger unna de som aldri kan være alene eller som har seperasjonsangst.
Vil du ha en hund som røyter?

Vil du ha en hund som er energisk og trenger mye aktivitet?
Vil du ha en hund som er rolig og kosete?
Vil du ha en hund som takler barn?

Tenk på hva du ønsker med ditt hundehold.
 

Anonymkode: 2278c...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...