Gå til innhold

Hvordan finne riktig hund for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser rundt for å bli klokere på raser og deres særegenheter, men så er det ikke all teori som gjelder i praksis... Det er tross alt individforskjeller, og oppdrettere som avler på litt ulike egenskaper. Blandingshunder blir enda vanskeligere å gjette seg fram til gemytt og behov

Hvordan fant du "din" rase? Samsvarte informasjonen hos f.eks. NKK med hunden du fikk?

Jeg ønsker egentlig å skaffe omplasseringshund om jeg finner en som passer, men hvordan kan jeg vurdere det? Hva om noe er ukjent som gjør at jeg ikke kan få konkret svar?

 

Jeg er litt redd for å velge feil. Jeg har såklart et par krav og noen ønsker som gjør visse raser uegnede. Ene hunden kan være bedre pga X, en annen kan være bedre pga Y, men likevel faller begge innenfor hva som er aktuelt. Om det er blanding så er det ikke bare-bare å møte på flere lignende individer...

Gjelder det å stole på magefølelsen, eller?

Anonymkode: 6d312...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at organisasjoner som FOD setter ut hunder på prøve før adopsjon. Så hvis du ser på omplassering kan du jo starte der. 

Men tja. Jeg visste absolutt ikke alt om rasen, og jeg ville nok gjort en del ting annerledes om jeg fikk samme valp i dag, samtidig fikk jeg absolutt den hunden jeg ønsket meg. Det har vært mye jobb, men det er det nok med de fleste hunder. 

Anonymkode: 27ab0...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte de rasene som hadde egenskaper som samsvarte med det jeg ønsket å bruke hunden til, og som i tillegg hadde god helse og stødig gemytt. Til slutt var det vel egentlig bare to raser som fylte alle kriteriene, så valget ble den "enkleste" ettersom det var min første hund. I dag hadde jeg nok valgt annerledes, ikke fordi jeg er misfornøyd med den rasen jeg har, men fordi jeg nå har litt mer erfaring og kunnskap til å ha en mer krevende hund.

Anonymkode: 31094...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skaffet oss hund, valgte vi omplasseringshund. De vi brukte hadde skjema vi fylte ut, med fakta om oss. Vi er en familie på 5, med dengang tre små barn. De hadde da hunder som de hadde hatt en stund som de kjente godt. Vi endte opp med en 8 måneder gammel hanhund, som kom fra en familie med barn. Det var ikke hunden som var grunnen til at de ikke kunne ha den. Så med uerfaren familie, med to foreldre som er oppvokst med hund, fikk vi en perfekt hund for oss. Ja, det krevde mye i begynnelsen. Men hund trenger mye oppmerksomhet og trening uansett. Så vi valgte ikke hund utifra rase, men utifra det stedet vi fikk den fra kunne fortelle om hver enkelt hund. Vi endte opp med en leken og veloppdragen hund, som var perfekt for oss.

Anonymkode: d8ac5...836

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noen kriterier og det var at det skulle være en frisk rase, den skulle være familievennlig og kunne håndteres av ungene (som den gang var 10 og 13), hunden skulle tåle lange turer men også tåle de dagene tidsklemma tar oss og turene blir litt kortere. Vi endte på Finsk Lapphund og er så fornøyd, det er en helt fantastisk allsidig hund, glad og fornøyd :) 

Anonymkode: 0198f...ed0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha valp er det veldig lurt at du blir kjent med flere individer av rasen ved å møte de, det er ikke mulig å få et riktig inntrykk via tekst og de som liker rasen selv roser de jo naturlig nok gjerne opp i skyene, og noe kan oppleves som veldig negativt for noen og ikke for andre.

Kjenner flere som har gått på litt smeller ved å velge mer sjeldne raser de ikke har møtt før bare gjennom å lese mye om rasen på forhånd, der energi og væremåte rett og slett ikke har vært noen god match. Så er min mening at sjeldne hunderaser ofte er i mer fåtall av en grunn og gjerne mer for litt spesielt interesserte, kanskje med enkelte unntak.

Anonymkode: 604d3...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte lang tid på å velge rase, og var ærlig med meg selv i forhold til hva jeg kan tilby en hund. Brukte og tid på å oppsøke utstillinger og konkurranser for å se rasen i «aksjon». Fikk låne hund av den rasen noen ganger (av bekjente) og var sikker før jeg kjøpte👍🏼 Bommet likevel på oppdretter😆 men med litt ekstra jobb så går dette bra💜 Har en jack russell terrier🐶

Anonymkode: a5123...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og anbefaler ikke å støtte useriøs blandingsavl, men finne oppdrettere gjennom raseklubben (NKK) om man skal ha valp.

Anonymkode: 604d3...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger omplasseringshund så vær nøye med å få nok informasjon om hunden og helst en helseattest om mulig. Få også en god avtale der du har mulighet til å angre på adopsjonen.

Jeg har selv vært involvert i adopsjon av en hund og etter hvert oppdaget at hunden ikke var slik de påstod. Blant annet hadde hunden hatt epileptiske anfall 3 mnd før adopsjon og ikke 3 år tidligere som de påstod. Dette var en dealbreaker da det var barn i bildet og 3 mnd absolutt ikke var lenge nok siden til å si at hunden ikke ville få nye anfall. Har også opplevd at folk har adoptert hunder og oppdaget at de både er eldre enn beskrevet, har vært aggressiv/destruktiv og hatt helseproblemer. Dette har vært både private adopsjonen og fra "profesjonelle". (Jeg kommer ikke til å oppgi navn/omplasserings kennel) 

 

Anonymkode: 01245...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du velger omplasseringshund så vær nøye med å få nok informasjon om hunden og helst en helseattest om mulig. Få også en god avtale der du har mulighet til å angre på adopsjonen.

Jeg har selv vært involvert i adopsjon av en hund og etter hvert oppdaget at hunden ikke var slik de påstod. Blant annet hadde hunden hatt epileptiske anfall 3 mnd før adopsjon og ikke 3 år tidligere som de påstod. Dette var en dealbreaker da det var barn i bildet og 3 mnd absolutt ikke var lenge nok siden til å si at hunden ikke ville få nye anfall. Har også opplevd at folk har adoptert hunder og oppdaget at de både er eldre enn beskrevet, har vært aggressiv/destruktiv og hatt helseproblemer. Dette har vært både private adopsjonen og fra "profesjonelle". (Jeg kommer ikke til å oppgi navn/omplasserings kennel) 

 

Anonymkode: 01245...dd0

Det som du skriver her er viktig, og samtidig vanskelig å få sjekket ut 100% da man er avhengig av at folk er ærlige. Dessverre så er ikke alle ærlige, og de pynter på sannheten - eller holder tilbake informasjon. Det var det som skjedde da jeg kjøpte valp gjennom NKK registrert oppdretter. Selv om jeg stilte alle de rette spørsmålene, så kom det frem en litt annen sannhet etterhvert. 

Anonymkode: a5123...8f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å bruke en elimineringsmetode der jeg luka ut alle hunderaser med rasetypisk egenskaper jeg IKKE ønsket i hunden. Dvs må man virkelig tenke igjennom hva som man ikke ønsker i hunden, om det er jaging,  vokting, gjeting, trekking, varsling, etc. Er jaging en dealbreaker, så ikke velg en jakthund, samme med f.eks. gjeting. Ikke velg gjeterhunder om gjeting faktisk vil være et problem...  Så enkelt er det faktisk, selv om det jo utelukker en haug med populære raser eller kanskje "drømmerasen" .  Andre kriterier er størrelse, pelstypse (røyte eller klippe..) etc Gemytt, personlighet til rasen er også lurt å tenke på. Utseende kom langt ned på lista, dvs vi valgte jo den hunden vi syntes var penest ut fra de rasene som sto igjen da alt annet var eliminert. ;)

Husk at mange kriterier som folk velger ut fra er veldig generell og gjelder for storparten av hunderasene. Derfor funker rasevelgere dårlig siden de sjelden har et elimineringsvalg. Da jeg prøvde disse syntes jeg alltid jeg fikk et kjempebred, ganske tilfeldig utvalg av raser med helt motstridene egenskaper i mine øyne. 

Anonymkode: 8e3c8...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett viktig å være forberedt på at ting ikke er helt som NKK eller oppdretter sier. Noen raser blir populære og da er selv seriøse oppdrettere glad i raske penger. Det finnes garantert historier om omtrent alle raser og blandinger som bør unngås. Staffordshire Bull Terrier. Populær og mye ros om. Men vet om noen som kjøpte en, der oppdretter var klar over at grå pels var stor sjanse for eksem. Likevel ble det avlet på grå far med eksem. Hunden måtte avlives grunnet dette. Vet og om noen som kjøpte brun, og har en fantastisk frisk og fin hund. Ikke bare tenk rase. Tenk individ og oppdretter.

Personlig har jeg jo god erfaring med omplassering igjennom byrå, men dermed kan jeg ikke gå god for alle byråer og hunder som er omplassert. Selv ikke igjennom det byrået. 

Norge bak fasaden gav et innsyn i hva som kan skje i avl, selv med nkk sin velsignelse. Hunder med 40% innavl. Raser der omtrent alle individer i Norge er i slekt. Samtidig som blandingshunder blir sett på som fyfy. For meg er det like aktuelt å anskaffe en blanding som en ren rase. 

Anonymkode: d8ac5...836

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for en omplasseringshund, og lette lenge før jeg fant den rette. Møtte flere forskjellige, gikk turer med dem og eier, og den jeg etter hvert landet på fikk jeg ha til "låns" i 4 uker for å se at det var rett for meg og hunden. Etter to dager hadde jeg bestemt meg for at det ble han 😊

Mange som omplasserte var ikke interessert i noen form for prøveperiode, og da styrte jeg unna. Selv om det vil ta tid for en hund å lande og bli seg selv i et nytt hjem, ville jeg likevel oppleve hunden i et nytt miljø og borte fra eieren, for å få et bedre inntrykk av hvordan den var og om vi ville passe sammen. 

Når jeg etter hvert ville ha en hund til, ble det samme rase som den jeg allerede hadde. Den passet meg så fint, og har blitt "min rase". 

Anonymkode: 92cf8...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær oppmerksom på at de hundene som havner til omplassering, ofte er de som er litt problematiske. Smekkfulle av energi og lite lysten på å lyde kommandoer, for eksempel. Bladd igjennom nettsiden og sett over hunder til omplassering et par ganger, og det var 99% unge, ukastrerte hannhunder av "muskelhund" grupper. Hunder midt i sin verste unghund-fase, og "umulig" å få skikk på. Dette er ikke barebare å skulle overta.

Det er selvsagt noen hunder som omplasseres "pga allergi", men de er det ikke så mange av, de som faktisk omplasseres pga det på ordentlig. Problemfrie hunder som sklir rett inn hjemme er det ikke så mange av. Som regel er det en eller flere grunner til at de omplasseres, fordi de gir eieren problemer.

Noen omplasseres fordi eieren ikke har tid lenger, pga endrede arbeidstider og mye overtid osv, se etter slike hunder. Du finner en og annen på Finn. Har sett noen annonser med dette som oppgitt grunn.

Anonymkode: 42d58...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting er vel nesten umulig å vite om hunden man får på forhånd. Jeg leste mye om rasen og kjente et par stykker som hadde rasen, møtte hundene deres. Når jeg skaffet meg valpen min var det likevel noen ting som dukket opp etter hvert som jeg ikke var klar over, men jeg tilpasset meg rett og slett hundens behov. Så det har gått veldig greit. 

Anonymkode: d4ae8...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2024 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Vær oppmerksom på at de hundene som havner til omplassering, ofte er de som er litt problematiske. Smekkfulle av energi og lite lysten på å lyde kommandoer, for eksempel. Bladd igjennom nettsiden og sett over hunder til omplassering et par ganger, og det var 99% unge, ukastrerte hannhunder av "muskelhund" grupper. Hunder midt i sin verste unghund-fase, og "umulig" å få skikk på. Dette er ikke barebare å skulle overta.

Det er selvsagt noen hunder som omplasseres "pga allergi", men de er det ikke så mange av, de som faktisk omplasseres pga det på ordentlig. Problemfrie hunder som sklir rett inn hjemme er det ikke så mange av. Som regel er det en eller flere grunner til at de omplasseres, fordi de gir eieren problemer.

Noen omplasseres fordi eieren ikke har tid lenger, pga endrede arbeidstider og mye overtid osv, se etter slike hunder. Du finner en og annen på Finn. Har sett noen annonser med dette som oppgitt grunn.

Anonymkode: 42d58...976

Syns det flommer over av hunder på Finn som omplassere pga eier ikke har tid jeg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her! Glemte å titte innom, men er glad for at så mange tok seg tid til å svare!☺️

 

Jeg er kjemperedd for å skaffe hund som eier/omplasseringssenter ikke gir utfyllende eller riktig informasjon om. Å bli løyet til er ikke moro, men hvertfall ikke når det kommer til et levende vesen. Noen ting kan jeg godta, men ikke om det faller under mine absolutte krav. Å skaffe en hund som er skikkelig syk er heller ikke morsomt når det ikke har blitt avklart på forhånd. Jeg trodde omplasseringssentre var bedre enn f.eks. folk på Finn.no, men blir litt skremt av at folk ikke alltid har så god erfaring med anskaffelse derifra heller...

Jeg syns mange hunder i det siste har blitt omplassert pga allergi eller for lite tid (endret jobb-, bo- og livssituasjon). Om hunden trenger trening i noe, ikke er helt "perfekt", går helt fint for min del. Jeg jobber gjerne med hunden! Det jeg håper er at eierne er ærlige, noe jeg føler mange ikke er om det haster med omplassering 🙁

Jeg har prøvd å skaffe en hund fra Finn som virket lovende, men eieren nektet prøvetid. Det kunne jeg ikke ta sjansen på da jeg har andre dyr i huset som jeg måtte se an kjemien på. Prøvetiden er ganske viktig syns jeg, for da kan jeg se hunden i praksis.

Føler det er vanskelig å stole på enkelte folk, så jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å velge riktig 😫

Anonymkode: 6d312...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her! Glemte å titte innom, men er glad for at så mange tok seg tid til å svare!☺️

 

Jeg er kjemperedd for å skaffe hund som eier/omplasseringssenter ikke gir utfyllende eller riktig informasjon om. Å bli løyet til er ikke moro, men hvertfall ikke når det kommer til et levende vesen. Noen ting kan jeg godta, men ikke om det faller under mine absolutte krav. Å skaffe en hund som er skikkelig syk er heller ikke morsomt når det ikke har blitt avklart på forhånd. Jeg trodde omplasseringssentre var bedre enn f.eks. folk på Finn.no, men blir litt skremt av at folk ikke alltid har så god erfaring med anskaffelse derifra heller...

Jeg syns mange hunder i det siste har blitt omplassert pga allergi eller for lite tid (endret jobb-, bo- og livssituasjon). Om hunden trenger trening i noe, ikke er helt "perfekt", går helt fint for min del. Jeg jobber gjerne med hunden! Det jeg håper er at eierne er ærlige, noe jeg føler mange ikke er om det haster med omplassering 🙁

Jeg har prøvd å skaffe en hund fra Finn som virket lovende, men eieren nektet prøvetid. Det kunne jeg ikke ta sjansen på da jeg har andre dyr i huset som jeg måtte se an kjemien på. Prøvetiden er ganske viktig syns jeg, for da kan jeg se hunden i praksis.

Føler det er vanskelig å stole på enkelte folk, så jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å velge riktig 😫

Anonymkode: 6d312...27e

Skjønner deg godt! Om du skal adoptere så ville jeg valgt en hund der man kan sjekke stamtavlen bakover, med tanke på arvelige sykdommer. Men jeg ville gått for en valp under 4 måneder for å få best mulig forsikring. 

Anonymkode: dc35c...b79

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående adopsjon, så kan du også ta kontakt med oppdrettere av raser du liker og sjekke om de har hunder de har fått tilbake som de da ofte omplasserer. Seriøse oppdrettere tar ofte tilbake hunder fra eget oppdrett om de skulle være nødvendig. Oppdretter vi kjøpte valp fra har det til og med i kjøpekontrakten. 

Anonymkode: 8e3c8...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Angående adopsjon, så kan du også ta kontakt med oppdrettere av raser du liker og sjekke om de har hunder de har fått tilbake som de da ofte omplasserer. Seriøse oppdrettere tar ofte tilbake hunder fra eget oppdrett om de skulle være nødvendig. Oppdretter vi kjøpte valp fra har det til og med i kjøpekontrakten. 

Anonymkode: 8e3c8...db1

Takk for tipset! Jeg har tittet innom noen oppdrettere sine sider, mest for info egentlig, men la merke til at oppdrettere og klubber har egen omplasseringsside. De har vært tomme de gangene jeg har sjekket da, så jeg fortsetter å "vindushoppe" enn så lenge🤭

Hilsen TS

Anonymkode: 6d312...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...