Gå til innhold

Er det verdt å jobbe 80% ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du ved å gå ned til 80% stilling faktisk lettes for 20% av arbeidsbyrden, da kan det så absolutt bli riktig å gå ned litt i stilling. Men om du fortsatt vil få den samme arbeidsmengden bare fordelt på færre timer så blir det totalt imot sin hensikt, og det vil da bli bedre å endre arbeidstiden litt så en leverer og den andre henter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at du bare ender opp med å få 20 % mindre lønn for samme arbeid. Arbeidsgiver ansetter ingen til å ta de resterende 20 % og du ender opp med å gjøre de likevel.

Anonymkode: 05240...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt jobbet redusert. Husk at så små barn ikke har godt av å være mye i barnehagen. Jeg jobbet 80 i alle årene barna gikk i barnehagen, i tillegg jobbet jeg turnus. De hadde korte dager og minst en dag fri i uka. Det er nå familien trenger tiden. 

Anonymkode: 8a26a...bb2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min erfaring er at du bare ender opp med å få 20 % mindre lønn for samme arbeid. Arbeidsgiver ansetter ingen til å ta de resterende 20 % og du ender opp med å gjøre de likevel.

Anonymkode: 05240...8cc

Spørs litt hvilket yrke man har da :) 

Anonymkode: e8f9c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat 80% synes jeg blir for dyrt i forhold til bare en ekstra fridag i uken. 60% er mer fristende, da er helgen lengre enn arbeidsuken. Koster selvsagt tilsvarende, men man får til gjengjeld lavere skatt. Egentlig litt ironisk at man kan skatte mindre fordi man jobber lite. 

Anonymkode: 769f3...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er verdt det. Nå får jeg ikke mer enn 70 % i min jobb uansett, så det blir jo noe annet. Det plagde meg lenge, men nå som jeg har barn passer det bra. Har overskudd og god tid til å følge dem opp. Kommer til å ta ekstravakter andre steder når yngstemann er litt større 

Anonymkode: e4039...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 18.43):

Vi får barn i år og reflekterer mye rundt arbeidslivet og hverdagslogistikken. Sånn er situasjonen vår i dag:

- Begge har kort vei til jobb, jeg 10 min å gå, han 15 min å sykle.
- Vi har begge fleksitid og kjernetid 9-14:30.
- Har mulighet til å la besteforeldre hente tidligere i barnehage ca 1 gang i uka. 

Jeg tror sånn sett at hverdagslogistikken kan gå helt fint for oss i fulle stillinger. Men jeg har lite overskudd nå som jeg jobber fullt. Vi liker også å spiste tidlig middag (halv 5) og jeg legger meg før 22.

Lurer derfor på hvor mye mer livskvalitet jeg kan få av å slutte f. eks 15 istedet for 16.

Hører fra andre at de gjerne må jobbe like mye, bare på kortere tid. 

Økonomisk så har vi råd til dette, men det vil medføre mindre sparing og at vi strammer litt inn.

Noen tanker?

Anonymkode: 83b9d...e42

Jeg vil tenke at hvis dere ikke egentlig har fått barn ennå, så er det litt tidlig å begynne å planlegge for dette allerede. 

1. Du er antagelig mer sliten i kroppen av å være gravid, og dermed er ikke hvordan du føler deg nå noen normaltilstand. 
2. Hverdagen med barn er oftest ganske annerledes enn det man ser for seg før man får barn. (Hvis du tror du er sliten nå... Bare vent. Du vet ikke hva sliten er. Er vel noe mange småbarnsforeldre forteller barnløse. Og så viser det seg gjerne at dette varierer fra familie til familie.) 

3. Du vil jo få testet teorien din ved å ha ammefri når du begynner å jobbe?  For vår del var ammefri kjempefint i perioden frem til både vi og barn var godt inne i den nye hverdagslogistikken. 
4. Med fleksitid vil det være mulig for dere å ta en lang arbeidsdag i uka hver, og ha korte dager resten. Det kan fungere veldig fint det også. Og dere kan ha en ordning der den ene kan reise tidlig, mens den andre leverer, og så henter den som dro tidlig, og så får dere masse ut av dagen likevel. 

 

For all del, har du en fysisk eller mentalt krevende jobb, og opplever at det blir for slitsomt med småbarnsfase og full jobb, så kan det være bra å ta en periode med å jobbe mindre. Men er det bare for å "få overskudd", så kan det være det er en illusjon å jobbe færre timer om dagen.
Men det kan jo være du ønsker å jobbe mindre for å få mer tid med barnet også. 

Anonymkode: be7ef...8de

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to små og har gått ned til 80%, jobber 6-timersdager og kan varmt anbefale det🥰 vi har god tid om morgenen og jeg får hentet i bhg i rett tid så vi faktisk har litt tid på ettermiddagen🙈 en fridag i uka hadde sikkert vært godt også, men da blir det jo mer stress de øvrige dagene så det kommer helt an på dine preferanser🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mot å kunne jobbe bare 50% de første årene når barna er små. Når de blir større og begynner på skolen skal jeg jobbe 75-100% igjen. Vi får se om det går, men det er målet. :)

Har hatt perioder der jeg har jobbet lite, pga jeg er frilanser og har mulighet til det - og det er en indre harmoni som man ikke kan sette en prislapp på. Jeg blir mer lykkelig, et bedre menneske, har mer overskudd til mine nærmeste. Det er rett og slett 1000% sjelefred.

Det mest interessante med å ha opplevd å jobbe lite vs. jobbe mye, er at jo mere jeg har jobbet og tjent, jo mer penger har jeg brukt. Mye av pengene som har blitt brukt er fordi jeg har manglet tid og vært stressa og sliten. Et godt eksempel er mat. Har ikke tid/energi til å lage sunne middager, så kjøper heller dyr, ferdiglagd mat. Har ikke tid til å reparere gamle klær, så kjøper heller nytt. Har ikke tid til å sykle eller gå den lange veien - så kjører heller bil. Eller for å sette det på spissen: Har ikke tid til å fikse på et gammelt hus, så kjøper heller nytt. Og sånn går det....

Så for meg, som vet hvordan det er å jobbe lite og mye, så vet jeg hva jeg går til. Vet utfordringene. Fører budsjetter. Har realistiske forventinger. Det må være en viss balanse. Jobber man for lite og tjener for dårlig, så blir det en annen stressfaktor. Da må jeg rett og slett jobbe mer.

Men alle mine store livsvalg har vært rettet mot det å kunne leve et harmonisk liv og ikke jobbe mer enn jeg må. Det gjelder bosted, huskjøp, samboer, jobb, investeringer. Jeg har bare ett liv. Ikke f* om jobb skal sluke de viktigste minuttene av mitt liv. Ikke f* om jeg skal gå i graven utslitt og angrende.

Jeg har i mange år jobbet blodhardt, for å kunne jobbe lite når jeg fikk barn. Så får vi se om jeg får det til. :) 

Anonymkode: 06834...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...