Gå til innhold

Gruer meg til å få svigerdatter!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke så vanskelig å være svigerdatter eller å være svigermor. Vær raus og inkluderende, dette går begge veier. Men jeg ville synes det var litt rart om min mann skulle på sønn-mor-tur uten annen familie. Ikke sammenlignbart med at mor og datter drar på tur mener jeg.

Anonymkode: af40c...19f

Selvsagt er det sammenlignbart og helt greit

Anonymkode: d6d04...e29

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Faktisk. En jentetur er annerledes, da man gjerne drar på spa osv. Mens en fotballtur mener jeg er en hele-familien-greie. Eventuelt guttetur. Dette er heldigvis meg og min svigermor enige om. Hun ber ALLTID svigerbarn også. Men har vært på jentetur med jenten sin, helt ok.

Anonymkode: af40c...19f

Oj så merkelig holdning du har. 

Anonymkode: d6d04...e29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, men hvis du vil ha et godt forhold til fremtidige svigerdøtre kommer du ikke særlig langt med å be din sønn bruke ferien sin på mor-sønn-tur. Kjenner ingen som drar på det. Du har kanskje en romantisk forestilling om at akkurat deg og din sønn skal dra på slike turer, men det er uvanlig. Så jeg ville tråkket varsomt. Når voksne barn er etablert med partner er det en god regel at partner også inviteres som den største selvfølge.

Anonymkode: af40c...19f

Ej ho da det rr faktisk helt vanlig og supert at man gjør bare med sønnen også 

Anonymkode: d6d04...e29

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om du vet dette, men en sønn er på lik linje med en datter et barn til denne moren du mener skal være svært forsiktig med å invitere til noe når denne mannen får egen familie. Skal din mor også trå varsomt når hun ønsker å være alene med sin datter? 
DETTE er det som ødelegger forholdet mellom svigerdøtre og svigermor. Når du som kjæreste/kone tror du eier den personen du ble sammen med og mener at denne mannen ikke kan dra på turer med sin egen mor uten deg og barna. 
Jeg har både gutter og jenter, de betyr like mye for meg og jeg elsker når vi kan tilbringe tid alene med hver og en, dette håper jeg vi kan fortsette med når de er voksene. 

👏👏👏

Anonymkode: d6d04...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Så når dine barn blir voksene skal du dra på turer med din datter, men din sønn passer det seg ikke? Når slutter det å være innafor å være med sin sønn alene? Og hvorfor må du være med for at han skal få være med sine foreldre? 

Ikke rart det er krig i noen familier, når man tror man eier en annen person og er så sjalu at man ikke kan la mannen være alene med sin egen mor. Dette må jo være sjalusi. 

Så rnig, heldigvis aldri hørt om sånne teite holdninger før men plutselig skjønner jeg hvorfor enkelte har problemer og lager tråder om det.. man skal altså få reise på tur om man har datter men ikke med sønnen, huttetu

Anonymkode: d6d04...e29

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det her jeg mener blir så feil! Når mine sønner blir voksne, skal ikke jeg da få lov til å dra bort en helg med barna mine? Men hvis jeg hadde en datter så ville det vært helt greit??

Ts

Anonymkode: 04c88...360

Jeg har reist bort en helg med svigermor jeg😅 Vi storkoste oss på shopping i London, bare vi to. Mannen var på helgebesøk hos henne for en måned siden, mens jeg ble hjemme med ungene. Elsker svigermor❤️

Anonymkode: a7fc7...312

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvis dette er en genuin bekymring så er det leit at skal bruke tid på det nå allerede. Du har kanskje små barn som må ha hjelp til bleiskift, mat og alt? Det er jo en rar tanke at de en gang skal bli selvstendige mennesker som bor for seg selv og betaler skatt liksom. Det blir mer naturlig når de blir større. Er du et godt menneske og en god mor,  så er det jo nettopp selvstendighet du vil ønske at de har, en utdanning,  god jobb, godt livslangt forhold til én partner og, egne barn(dine barnebarn!!!). Du får bidra i dette om du vil, men ikke bare på egne premisser. Det er unaturlig at den helt nære kontakten er der på samme måte når barnet blir voksent og stifter egen familie. Å ønske å holde på den når barnet ditt er 40 år og har mange andre forpliktelser er ikke normalt, men det er kanskje vanskelig å forestille seg når barna er helt små.

Du er nok den viktigste i barnas liv nå, men om du oppdrar barna godt, så vil du ikke være den viktigste når de er voksne. Å fokusere på ferier er spesielt, men helt innafor helt frem til barna selv får barn. Eller hadde du tenkt tenkt at du og den voksne sønnen din skulle på ferie ei uke mens svigerdatter og dine barnebarn er hjemme? 

Anonymkode: 068c3...fbf

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så vil jeg tror du som "guttemor" vil ha mulighet for mer alenetid med sønnen din enn om du hadde døtre. Kvinner må gjerne ha med barna overalt når de er små, men menn er friere til å ta en overnatting borte. Når min svigermor ble syk, reiste mannen min på besøk til henne. Når min egen mor ble syk kunne jeg ikke reise, hadde akkurat født selv. 

Anonymkode: 068c3...fbf

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg tenker meg om, så vil jeg tror du som "guttemor" vil ha mulighet for mer alenetid med sønnen din enn om du hadde døtre. Kvinner må gjerne ha med barna overalt når de er små, men menn er friere til å ta en overnatting borte. Når min svigermor ble syk, reiste mannen min på besøk til henne. Når min egen mor ble syk kunne jeg ikke reise, hadde akkurat født selv. 

Anonymkode: 068c3...fbf

Nå var det leit at din mor ble syk akkurat da du hadde nyfødt, men ellers er dette et falskt premiss. 99,9% av tiden hat man ikke nyfødt, og mor og far har de samme pliktene i hjemmet og de samme mulighetene utenfor hjemmet. Med mindre man enten er en martyr som tror alle er superavhengige av en eller har en ubrukelig mann. Noe mange har, det skal sies..

Anonymkode: e0dcb...67f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen svigermor fra helvete? 

Anonymkode: e2d54...d28

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå var det leit at din mor ble syk akkurat da du hadde nyfødt, men ellers er dette et falskt premiss. 99,9% av tiden hat man ikke nyfødt, og mor og far har de samme pliktene i hjemmet og de samme mulighetene utenfor hjemmet. Med mindre man enten er en martyr som tror alle er superavhengige av en eller har en ubrukelig mann. Noe mange har, det skal sies..

Anonymkode: e0dcb...67f

Ja, det var skikkelig dritt, men vi kom oss gjennom det.

Vel, i de årene man har små barn, så er det lettere for far å reise bort alene, hvis man får to-tre barn og alle barna ammes i to år, så varer denne tida ei stund. Jeg har i alle fall aldri reist alene til mine foreldre etter jeg fikk barn, det har mannen min gjort, men ikke for å slsppe av, da har det vært for å bidra/være der når de blir operert osv. Tror ikke det er uvanlig. 

Anonymkode: 068c3...fbf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær grei og snill, husk at når din sønn er gift er han ikke "din " lenger. De har sin familie, sine tradisjoner, sine tanker og måter de gjør ting på. Ikke forvent at din sønn skal skjønne alt hva du tenker og føler, ha god kommunikasjon. Husk at når du får svigerdatter får du to voksne mennesker du skal ha på riktig side... ikke sett sønnen din opp mot sin kone.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette var til ts. Men så fint! Jeg hadde personlig ikke digget at min mann skulle bruke sine dyrebare feriedager på alenetur med mora si. Men heldigvis har jeg ikke en svigermor som foreslår noe sånt. Hele storfamilien har det derimot kjempefint på tur sammen😊

Anonymkode: af40c...19f

Men da hadde du heller ikke sett det som aktuelt å selv dra på tur med din mor.

Jeg har reist på tur med både min far og min mor, hver for seg, uten at min mann har hatt problemer med det. Han har vært på tur med far og brødre, også det en hyggelig opplevelse.

Vi har begge et greit gorhold til svigerfamiliene, og svigerbarn.  Men ferie med storfamilien høres likevel ut som helvete på jord. For mye mennesker, for mye støy.

Jeg har besøkt eldste sønn og hans samboer, og han viste meg rundt i området, både dagstur, og tur med overnatting.  Jeg håper ikke min svigerdatter er sur og fornærmet av den grunn.

Anonymkode: cc236...37d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er jo hele problemstillingen i hi. Mannen i forholdet vil på fotballtur med mor, men dette er problematisk. Så jeg spør igjen. Synes du virkelig det er problematisk at en mann har lyst å gjøre noe med sin mor, som det er helt greit at dama i forholdet gjør?

Anonymkode: e5174...f6f

Men er vi sikre på at denne sønnen virkelig ønsker å dra på alenetur med mamma? Eller er dette noe mor og søster tror? Jeg vet om så ufattelig mange menn som skylder på koner for å slippe å være «den kjipe», og jeg vet med sikkerhet at min mann ikke hadde ønsket å reise på «alenetur» med mammaen sin. Selv om han ville sagt det direkte til henne, ville hun aldri i sin fantasi trodd på at det ikke var jeg som satte kjepper i hjulene for turen. Hun lever i en verden hvor hun tror at hun betyr veldig mye for sønnen sin, og siden jeg ikke får noe igjen for å ødelegge den fantasien, lar jeg henne holde på den troen mens jeg samtidig tvinger mannen min til å ringe henne på bursdag, morsdag og andre merkedager. Det er også jeg som sørger for at vi reiser på hytteturer med henne. Å få han avgårde på tur alene med mammaen sin hadde jeg imidlertid ikke fått til. Jeg har en helt vanlig svigermor, hun er helt ok å være sammen med, men sønnen hennes ville ikke valgt å reise på tur med henne alene. Datteren hennes har gjort det flere ganger. Jeg har også gjort det, riktignok sammen med barn (men uten mannen). 

Anonymkode: db7ab...a0d

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg håper dog at jeg klarer å la barn og svigerbarn få drifte sin familie på sitt vis uten at jeg prøver å «kuppe» det hele fordi jeg vet best eller fordi jeg savner egen småbarnstid. Der har min svigerfamilie feilet

Det håper jeg også jeg klarer, når den tid kommer. Min svigermor har også feilet på den fronten, med alle sine barn og med meg som svigerdatter. 

Anonymkode: aba6b...8c4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst ikke gitt at sønnene mine finner seg en dame til partner. Utover det kunne jeg ikke brydd meg en døyt om hva andre syns om sine svigermødre eller mytene om svigermødre. Det jeg bryr meg om, er hva mine sønner og deres partnere kommer til å synes. Jeg anser meg som en ganske raus og omtenksom person, som er litt sjenert, og det gir også rom til sunn avstand. Mitt mål er at sønnene våre vet hvor de har oss, og at de vet at vi er alltid der for dem, som hjelp og støtte i hver fase av livet, uten at vi skal trenge oss på og leve livet gjennom dem eller sammen med dem. Om det ikke blir slik, så er det trist, men livet har vi gitt dem for at de skal leve det. 

Anonymkode: 4ac9a...fd8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er vi sikre på at denne sønnen virkelig ønsker å dra på alenetur med mamma? Eller er dette noe mor og søster tror? Jeg vet om så ufattelig mange menn som skylder på koner for å slippe å være «den kjipe», og jeg vet med sikkerhet at min mann ikke hadde ønsket å reise på «alenetur» med mammaen sin. Selv om han ville sagt det direkte til henne, ville hun aldri i sin fantasi trodd på at det ikke var jeg som satte kjepper i hjulene for turen. Hun lever i en verden hvor hun tror at hun betyr veldig mye for sønnen sin, og siden jeg ikke får noe igjen for å ødelegge den fantasien, lar jeg henne holde på den troen mens jeg samtidig tvinger mannen min til å ringe henne på bursdag, morsdag og andre merkedager. Det er også jeg som sørger for at vi reiser på hytteturer med henne. Å få han avgårde på tur alene med mammaen sin hadde jeg imidlertid ikke fått til. Jeg har en helt vanlig svigermor, hun er helt ok å være sammen med, men sønnen hennes ville ikke valgt å reise på tur med henne alene. Datteren hennes har gjort det flere ganger. Jeg har også gjort det, riktignok sammen med barn (men uten mannen). 

Anonymkode: db7ab...a0d

Men er det utenkelig at det finnes menn og (sviger)mødre der ute som er annerledes? Og igjen, du har faktisk ikke svart på om du hadde syntes det var greit, du bare avfeier det som en umulighet. 
Min mann har lenge ønsket å ta med svigermor på tur, få tilbragt tid alene med henne borte fra alt ansvaret og stresset(for henne) hjemme, men helsen hennes er for uforutsigbar til at de kan planlegge noe, og det er han som på eget initiativ avtaler besøk den ene og andre veien. Han har et større ønske om å reise med henne enn jeg har med min egen mor, og han er av typen som ikke gidder å gjøre ting han ikke har lyst til. 
svigermor er et herlig menneske og både sønnene hennes og vi svigerdøtrene har et veldig godt forhold til henne og svigerfar. 

Anonymkode: e5174...f6f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mange som drar på ferie alene med en forelder når de har fått familie og barn, uavhengig av kjønn. Men ser ikke hvorfor kjønn skal spille noen som helst rolle i dette. 

Anonymkode: 36c48...a39

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om hvorfor det er negativt å ha gutter. Hjelpes.

Anonymkode: 36c48...a39

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel ikke så mange som drar på ferie alene med en forelder når de har fått familie og barn, uavhengig av kjønn. Men ser ikke hvorfor kjønn skal spille noen som helst rolle i dette. 

Anonymkode: 36c48...a39

Jeg tipper det er fordi mødre og døtre er som venninner, men det er tydeligvis rart å dra på ferie med moren sin som mann. 

Anonymkode: 4ac9a...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...