Gå til innhold

Satan så vondt jeg har i ryggen, hvordan skal fødselen gå?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

KaraThrace skrev (1 time siden):

Det du beskriver her er nøyaktig slik jeg hadde det. Konstant vondt, men av og til så låste alt seg og jeg ble liggende som en sekk inntil samboer kunne hjelpe meg. Skrek som en unge og var sikker på at nå var jeg lam flere ganger 😅 Så da skjønner jeg dine 10/10, og tror nok du har samme som meg; bekkenlåsning med nerver i klem. Det hjalp godt å gå til fysioterapi som spesialiserte på bekken. Om så bare fordi jeg kunne gråte litt der, få litt massasje, bli hørt og forstått på et helt annet nivå. Nesten mest psykologisk 🙈 men også fordi det da føltes mye bedre ut den dagen. Måtte gå fast til fysio flere ganger i uken de siste månedene.

Huff ja, det høres jo ut som det er samme greia 😩 Håper å få time raskt!

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok ikke så vondt, men hadde store plager. Var vondt under fødsel og, og jeg ba feks om å ikke måtte ligge på ryggen, det brydde de seg ikke om på føden, så jeg fødte liggende på rygg. Da hadde jeg mer vondt i bekkenet enn av fødselen under pressinga.  Epidural tidligere i fødselen hjalp nok litt. Måtte gå flere uker på krykker etter fødsel, og er snart 4 år seinere fortsatt en del plaga. Var hos fysioterapeut i svangerskapet, men fikk beskjed om at det ikke er noe å gjøre.

Anonymkode: 6c1c4...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok ikke så vondt, men hadde store plager. Var vondt under fødsel og, og jeg ba feks om å ikke måtte ligge på ryggen, det brydde de seg ikke om på føden, så jeg fødte liggende på rygg. Da hadde jeg mer vondt i bekkenet enn av fødselen under pressinga.  Epidural tidligere i fødselen hjalp nok litt. Måtte gå flere uker på krykker etter fødsel, og er snart 4 år seinere fortsatt en del plaga. Var hos fysioterapeut i svangerskapet, men fikk beskjed om at det ikke er noe å gjøre.

Anonymkode: 6c1c4...e12

Da har du møtt virkelig feil mennesker på veien, og det er kjempeleit! Fra jordmødre til fysioterapeut.

Anonymkode: fb887...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har du møtt virkelig feil mennesker på veien, og det er kjempeleit! Fra jordmødre til fysioterapeut.

Anonymkode: fb887...2da

Jeg var også hos fysioterapauten før halvveis i svangerskapet. Bekkenet tok natta veldig tidlig snakker om rundt uke 8. jeg ble frarådet å trene og fikk beskjed om at det ikke var mer å gjøre. Jeg sleit med å gå, komme meg opp av senga og sofan. Det var fortvilende å ha så latterlig mye smerter. Tok kontakt med en bekjent som er pt og som jeg vet har god kunnskap. Fikk ett treningsprogram som jeg brukte hver dag. Var mye kjernemuskulatur og sitte på yogaball. Det ble aldri bedre under svangerskapet, men det ble ikke enda dårligere. Jeg fryktet en stund å ende opp på krykker.  Nå kom vi ikke lengre enn uke 34 og hadde akutt keisersnitt, men smertene fra bekkenet var vesentlig bedre etter en uke og etter to uker borte. Eneste gangene jeg kjenner det er ved overdreven spriking med beina. Les jeg går ikke i spagaten lengre.

Anonymkode: 03ac7...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionas skrev (På 30.3.2024 den 20.29):

Det er ikke sikkert du kjenner ryggsmertene under aktiv fødsel. Tror det går helt fint. Evt vil jo epidural virke på rygg også 😅

Jeg har hatt tre fødsler, og slet med ryggsmerter under graviditeten. Men det gjorde ikke at jeg fikk noe verre fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Har vært hos fysio (spesialisert på bekken og kvinnehelse) og tatt en grundig sjekk, og fått beskjed om at det sannsynligvis bare er typiske hormonelle forandringer, at ingenting er skadet og at selv om det gjør veldig vondt er det ikke farlig for ryggen 😊 Godt å vite, så slipper jeg å bekymre meg for det under fødsel.

Anonymkode: 8eefe...8e1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 20.26):

Begynner å lure på om jeg i det hele tatt kommer til å klare å føde vaginalt denne gangen? Klarer jo knapt å gå med ene beinet pga. smerter i bekkenet. Må slepe det etter meg for å komme meg noen steder 🫣 Kan jo bare se langt etter å bevege meg aktivt mens jeg venter på at det skal åpne seg der nede, og jeg sliter også med å ligge rett på ryggen. Ser ikke for meg hvordan dette skal gå, men jordmor er alltid så avfeiende og sier bare at "det går så bra, så" til alt mulig. Vet ikke hva jeg må si for at hun skal ta meg seriøst, jeg. Ser ikke for meg at ryggen skal bli noe bedre før fødsel heller, det hadde vært unaturlig.

Noen som har født vaginalt med ekstreme ryggsmerter her og vil fortelle hvordan det var? Snakker virkelig 10 av 10 på smerteskalaen her, er helt hjelpesløs.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Nå er jo fødsel egentlig ikke nødvendigvis så aktivt mtp rygg og bekken… kommer an på om problemet er muskulært eller ikke vil jeg tro. Så ikke sikkert det blir så ille som du frykter. Men ellers har de jo smertelindring på sykehus som vil komme til nytte om det slår helt feil ut. Men hittil hørt få led bekkenløsningsplager som har blitt ekstra plaget under fødsel… fordelen er vel å vite at det nærmer seg bedring for rygg og bekken forhåpentligvis. 

 

Anonymkode: efb53...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...