Gå til innhold

Satan så vondt jeg har i ryggen, hvordan skal fødselen gå?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å lure på om jeg i det hele tatt kommer til å klare å føde vaginalt denne gangen? Klarer jo knapt å gå med ene beinet pga. smerter i bekkenet. Må slepe det etter meg for å komme meg noen steder 🫣 Kan jo bare se langt etter å bevege meg aktivt mens jeg venter på at det skal åpne seg der nede, og jeg sliter også med å ligge rett på ryggen. Ser ikke for meg hvordan dette skal gå, men jordmor er alltid så avfeiende og sier bare at "det går så bra, så" til alt mulig. Vet ikke hva jeg må si for at hun skal ta meg seriøst, jeg. Ser ikke for meg at ryggen skal bli noe bedre før fødsel heller, det hadde vært unaturlig.

Noen som har født vaginalt med ekstreme ryggsmerter her og vil fortelle hvordan det var? Snakker virkelig 10 av 10 på smerteskalaen her, er helt hjelpesløs.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert du kjenner ryggsmertene under aktiv fødsel. Tror det går helt fint. Evt vil jo epidural virke på rygg også 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på 10 av 10, da må du gå en plass å få hjelp.

Ellers fødte jeg med vil si 7/10 vondt i bekken og rygg de siste 3 månedene, med så stråling ned i symfysen at det føltes ut som at baby stanget mot skamben i flere uker. Da fødselen begynte forsvant egentlig alle slike vondter og ble erstattet av andre ting 🤣 var også bekymret.. eneste som vedvarte var smerten i symfysen, som gjorde at undersøkelser var svært vonde.
 

Vær veldig åpen om dine smerter, og ikke gi deg med en avblåsning fra jordmor. Prøv kiropraktor/ fysio med spesialisering innen bekken. Det er ofte bekkenet selv om det føles ut som ryggen. Tror jeg sov sittende de siste 6 ukene selv, og roterte som en stekt kylling fra side til side. ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venninner som ikke klarte å gå på slutten av svangerskapet, men som fortalte at alt av rygg og bekkensmerter forsvant så snart ungen var ute. Håper det samme gjelder deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionas skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sikkert du kjenner ryggsmertene under aktiv fødsel. Tror det går helt fint. Evt vil jo epidural virke på rygg også 😅

Når jeg sier 10 av 10 mener jeg det er verre enn rier når det slår inn, altså 😅 Og jeg har hatt skrekkelige rier før, så det er virkelig ille. Klarer ikke å se for meg hvordan ryggsmertene skal overdøyves av riene når de kommer. Og så er jeg bekymret for at en vaginal fødsel skal gjøre vondt verre, at det blir permanent skade? For det er jo åpenbart noe som er veldig galt i ryggen for øyeblikket, men jeg aner ikke hva, selv om jeg selvsagt skjønner at det har med graviditeten å gjøre.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du må finne ut hva som er gale med ryggen, mr undersøkelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke gå på slutten, beinet mitt sovnet og jeg kunne ikke bevege kroppen uten store smerter - men jeg aner ikke hva som skjedde med bekkensmertene under fødsel helt ærlig, husker ikke at jeg tenkte på det en eneste gang fra riene startet, det var ikke der smertene kom fra. 

Anonymkode: fb887...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fionas said:

Kanskje du må finne ut hva som er gale med ryggen, mr undersøkelse? 

Det er ganske vanlig med bekkensmerter under graviditet :) 

Anonymkode: fb887...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kunne ikke gå på slutten, beinet mitt sovnet og jeg kunne ikke bevege kroppen uten store smerter - men jeg aner ikke hva som skjedde med bekkensmertene under fødsel helt ærlig, husker ikke at jeg tenkte på det en eneste gang fra riene startet, det var ikke der smertene kom fra. 

Anonymkode: fb887...2da

Så rart! Hvordan var kroppen i ettertid?

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så rart! Hvordan var kroppen i ettertid?

Anonymkode: 8eefe...8e1

Jeg hadde også nyrestein, og de smertene var også forsvunnet under fødsel. Tror kroppen vet å prioritere 🙃 Etter fødsel hadde jeg vondt i bekkenet, men jeg gikk til fysio før og etter, så det normaliserte seg raskt med øvelser. Det hjalp lenge med fysio i graviditeten da jeg fikk problemer allerede fra uke 13, men det ble altfor tungt og stor belastning på slutten 😕 Har du vært hos fysioterapeut? 

Anonymkode: fb887...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til kiropraktor to ganger og det forsvant. Han sa dog jeg hadde bekkenlåsning og ikke bekkenløsning men kan muligens være verdt å prøve?

Anonymkode: c033e...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de virkelig er 10/10 så må du jo få behandling med én gang, for da kan ryggen umulig bære deg mer?

Jeg hadde veldig vondt i ryggen i tredje trimester, og det ble bare verre og verre mot slutten. Hadde ikke stått, sittet, gått eller ligget uten smerter og plager i bekken og rygg på et par måneder da jeg fødte. Smertene forsvant ikke helt da riene slo inn, men fokuset var vel heller på riene. De var sammenhengende uten mer enn et sekunds pause, og det gikk veldig fort. Fikk da spinal, og for første gang på lenge kunne jeg sitte uten å kjenne verking. Det var så deilig, og det føltes som en større lettelse enn å slippe riene😅

Alt forsvant på magisk vis etter fødsel, men noen dager etter det så begynte jeg å kjenne det litt i halebenet. Hvis jeg satt en stund så fikk jeg vondt, og da jeg skulle reise meg så slet jeg med å rette meg ut. Det varte ikke så veldig lenge, men ble først redd for at det var en permanent skade. Fikk høre at det mest sannsynlig fikk litt hard medfart under fødsel, og at man kan briste halebenet.

Alt i alt gikk det fint, men jeg var ikke på en 10/10, som jeg anser som så sterke smerter at jeg er helt invalid😅

Anonymkode: a01f6...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde også nyrestein, og de smertene var også forsvunnet under fødsel. Tror kroppen vet å prioritere 🙃 Etter fødsel hadde jeg vondt i bekkenet, men jeg gikk til fysio før og etter, så det normaliserte seg raskt med øvelser. Det hjalp lenge med fysio i graviditeten da jeg fikk problemer allerede fra uke 13, men det ble altfor tungt og stor belastning på slutten 😕 Har du vært hos fysioterapeut? 

Anonymkode: fb887...2da

Har ikke vært der dette svangerskapet. Hadde ingen virkning av fysio i forrige svangerskap, men nå er det så ille at jeg bare må. Skal prøve en som er spesialist på svangerskap og bekken denne gangen. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis de virkelig er 10/10 så må du jo få behandling med én gang, for da kan ryggen umulig bære deg mer?

Jeg hadde veldig vondt i ryggen i tredje trimester, og det ble bare verre og verre mot slutten. Hadde ikke stått, sittet, gått eller ligget uten smerter og plager i bekken og rygg på et par måneder da jeg fødte. Smertene forsvant ikke helt da riene slo inn, men fokuset var vel heller på riene. De var sammenhengende uten mer enn et sekunds pause, og det gikk veldig fort. Fikk da spinal, og for første gang på lenge kunne jeg sitte uten å kjenne verking. Det var så deilig, og det føltes som en større lettelse enn å slippe riene😅

Alt forsvant på magisk vis etter fødsel, men noen dager etter det så begynte jeg å kjenne det litt i halebenet. Hvis jeg satt en stund så fikk jeg vondt, og da jeg skulle reise meg så slet jeg med å rette meg ut. Det varte ikke så veldig lenge, men ble først redd for at det var en permanent skade. Fikk høre at det mest sannsynlig fikk litt hard medfart under fødsel, og at man kan briste halebenet.

Alt i alt gikk det fint, men jeg var ikke på en 10/10, som jeg anser som så sterke smerter at jeg er helt invalid😅

Anonymkode: a01f6...aa7

Ja, jeg føler meg delvis invalid 😅 Heldigvis er det ikke konstante smerter, men de kommer som lynneddslag når jeg løfter beinet for å gå, reiser meg fra sittende eller i det hele tatt ligger/beveger meg litt feil. Av og til låser det seg litt i smerteposisjonen, så da kommer jeg meg ikke ut av det med en gang, og da er det så ille at jeg rett og slett roper av smerte mens tårene triller. Skal ringe fysio så snart påsken er over, for sånn kan jeg ikke ha det.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke vært der dette svangerskapet. Hadde ingen virkning av fysio i forrige svangerskap, men nå er det så ille at jeg bare må. Skal prøve en som er spesialist på svangerskap og bekken denne gangen. 

Ja, jeg føler meg delvis invalid 😅 Heldigvis er det ikke konstante smerter, men de kommer som lynneddslag når jeg løfter beinet for å gå, reiser meg fra sittende eller i det hele tatt ligger/beveger meg litt feil. Av og til låser det seg litt i smerteposisjonen, så da kommer jeg meg ikke ut av det med en gang, og da er det så ille at jeg rett og slett roper av smerte mens tårene triller. Skal ringe fysio så snart påsken er over, for sånn kan jeg ikke ha det.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Har du pute mellom beina når du hviler? Fokus på hvordan du reiser deg fra liggende stilling, med samlede bein? Bevege bekkenet når du går?

Anonymkode: fb887...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du pute mellom beina når du hviler? Fokus på hvordan du reiser deg fra liggende stilling, med samlede bein? Bevege bekkenet når du går?

Anonymkode: fb887...2da

Ja, pute mellom beina og under magen, i tillegg til pute under ryggen som støtte. Det andre har jeg ikke hatt så mye fokus på, nei :) Men ser ikke for meg at noe som helst hjelper når jeg skal reise meg opp egentlig, for det er såpass ille.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg før fødsel. Fødselen gikk over all forventning. Hadde epidural. 

Anonymkode: 4ce3f...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, pute mellom beina og under magen, i tillegg til pute under ryggen som støtte. Det andre har jeg ikke hatt så mye fokus på, nei :) Men ser ikke for meg at noe som helst hjelper når jeg skal reise meg opp egentlig, for det er såpass ille.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Et eksempel er at det er mye mer belastning på bekkenet å bevege kroppen i senga og reise seg med spredte bein. Jo mer belastning, jo mer vondt. Kanskje en tur til fysio eller kiropraktor for å lære noen teknikker hadde hjulpet deg! Lykke til :) 

Anonymkode: fb887...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynner å lure på om jeg i det hele tatt kommer til å klare å føde vaginalt denne gangen? Klarer jo knapt å gå med ene beinet pga. smerter i bekkenet. Må slepe det etter meg for å komme meg noen steder 🫣 Kan jo bare se langt etter å bevege meg aktivt mens jeg venter på at det skal åpne seg der nede, og jeg sliter også med å ligge rett på ryggen. Ser ikke for meg hvordan dette skal gå, men jordmor er alltid så avfeiende og sier bare at "det går så bra, så" til alt mulig. Vet ikke hva jeg må si for at hun skal ta meg seriøst, jeg. Ser ikke for meg at ryggen skal bli noe bedre før fødsel heller, det hadde vært unaturlig.

Noen som har født vaginalt med ekstreme ryggsmerter her og vil fortelle hvordan det var? Snakker virkelig 10 av 10 på smerteskalaen her, er helt hjelpesløs.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Under den ene graviditeten min presset den gigantiske ungen på en nerve som ga meg grusomme ryggsmerter. Det fascinerende var at idet riene startet og hen flyttet på seg forsvant alle smertene i ryggen. 

 

Ingen garanti for at det skjer deg, men det kan hende at hva enn som forårsaker ryggsmertene forsvinner når babyen flytter seg og riene starter. 

 

Lykke til🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


jeg skadet halebeinet under første fødsel for flere år siden. Har siden hatt ganske vondt og gått mye til fysio.

siste svangerskap gikk jeg til osteopat med særlig kompetanse på bekken. Det hjalp enormt på smertene under graviditeten. Fikk også time hos overlege på fødeavdeling før fødsel (henvist av fastlege) for å planlegge neste fødsel for å ikke skade halebein igjen. Feks er det mer skånsomt å føde på siden/alle fire. Det ble skrevet et tydelig notat på dette som jordmor leste før fødsel. 

sist fødsel gikk veldig bra, jeg tror mye pga tiltakene nevnt over. 
 

lykke til 

Anonymkode: 2c5a4...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg føler meg delvis invalid 😅 Heldigvis er det ikke konstante smerter, men de kommer som lynneddslag når jeg løfter beinet for å gå, reiser meg fra sittende eller i det hele tatt ligger/beveger meg litt feil. Av og til låser det seg litt i smerteposisjonen, så da kommer jeg meg ikke ut av det med en gang, og da er det så ille at jeg rett og slett roper av smerte mens tårene triller. Skal ringe fysio så snart påsken er over, for sånn kan jeg ikke ha det.

Anonymkode: 8eefe...8e1

Det du beskriver her er nøyaktig slik jeg hadde det. Konstant vondt, men av og til så låste alt seg og jeg ble liggende som en sekk inntil samboer kunne hjelpe meg. Skrek som en unge og var sikker på at nå var jeg lam flere ganger 😅 Så da skjønner jeg dine 10/10, og tror nok du har samme som meg; bekkenlåsning med nerver i klem. Det hjalp godt å gå til fysioterapi som spesialiserte på bekken. Om så bare fordi jeg kunne gråte litt der, få litt massasje, bli hørt og forstått på et helt annet nivå. Nesten mest psykologisk 🙈 men også fordi det da føltes mye bedre ut den dagen. Måtte gå fast til fysio flere ganger i uken de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...