Gå til innhold

Noen uføre som har fått jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Var ufør tidligere, begynte å jobbe litt, tok utdanning over flere år, sa etter hvert fra meg uføretrygden og jobber nå 100%. Tjener godt og trives godt. Fortsatt problemer med helsen, men syns egentlig det hjelper å være i jobb. 

Anonymkode: c5825...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan ikke tjene så mye på hobby før du må betale skatt nei. Du kan tydeligvis ikke reglene...

Anonymkode: d1afc...7d4

Tror du må sette deg inn i reglene rundt hundeoppdrett før du kommenterer igjen.

Anonymkode: 7ba90...7d4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du hørt med noen? For du kan være i fare for å havne i trøbbel med nav. 

Anonymkode: 82016...ee2

Nei, jeg er ikke i fare for å havne i trøbbel med NAV.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hundeavl skattepliktig?
 
 
Dette betyr at du som hunde-, katte eller dyreoppdretter ikke trenger å bekymre deg om skatt. Alle pengene du tjener på oppdrettet er skattefri, samtidig som alle utgiftene du har ikke kan føres som skatteavdrag. Å få kattunger gir skattefri inntekt.10. aug. 2021
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 20.17):

Da mener jeg deltidsjobb foreksempel? Jeg er i kontakt med Nav og Mjøsanker angående dette. De sier at målet skal være en jobb med lønn. Men vil ikke tjene mer en grensen. Jeg har trygd, men kan jobbe litt hvis jeg bare får noe. Har inntrykk av at det ikke er så mange som vil ansette uføretrygdede. 

Anonymkode: dc7e4...ba4

Hvorfor vil du ikke jobbe over gresen?

 

Jeg jobber og er 100% ufør. Startet med 30% stilling, nå har jeg 80%. Tøft i perioder, har hatt noen runder med sykemelding, men kjenner at jeg har veldig godt av å jobbe.

Anonymkode: 44397...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg er ikke i fare for å havne i trøbbel med NAV.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Overskuddet skal skattes av, og hvis det er over fribeløpet skal det opplyses om til NAV også. Oppdrett er i utgangspunktet regnet som hobby, fordi man sjelden går med noe særlig overskudd når alle utgifter er trukket fra, men når du har såpass i inntekt håper jeg i hvert fall du fører regnskap. Ellers er du i aller høyeste grad i fare for å havne i trøbbel med både NAV og Skatteetaten.

Anonymkode: 7d11b...286

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en bachelor fra før jeg ble syk. Mens jeg gikk på arbeidsavklaringspenger hadde jeg utprøving i en bedrift med kontorjobb. Fikk fast jobb der etter utprøving. Først i 20 % stilling med midlertidig lønnstilskudd fra Nav, derretter ansatt med ordinære vilkår og økte til 30 % stilling når helsa tillot det. Ser for meg en gradvis økning i prosent i de neste årene. Er heldig og har også mulighet til hjemmekontor hvis jeg skulle trenge. 

Anonymkode: 9ea19...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overskuddet skal skattes av, og hvis det er over fribeløpet skal det opplyses om til NAV også. Oppdrett er i utgangspunktet regnet som hobby, fordi man sjelden går med noe særlig overskudd når alle utgifter er trukket fra, men når du har såpass i inntekt håper jeg i hvert fall du fører regnskap. Ellers er du i aller høyeste grad i fare for å havne i trøbbel med både NAV og Skatteetaten.

Anonymkode: 7d11b...286

Som sagt, hundeoppdrett er regnet som hobby. Det er klarert i alle bauger og kanter. Jeg har bare 2 kull i året og er milevis fra det å bli regnet som næring.

Har drevet med dette i snart 10 år og gjør alt etter boken. Det jeg tjener er oppå trygden, uten trekk eller skatt.

Anonymkode: 7ba90...7d4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg har en liten støttekontaktstilling som også gir ca 2500 i mnd.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt, hundeoppdrett er regnet som hobby. Det er klarert i alle bauger og kanter. Jeg har bare 2 kull i året og er milevis fra det å bli regnet som næring.

Har drevet med dette i snart 10 år og gjør alt etter boken. Det jeg tjener er oppå trygden, uten trekk eller skatt.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Vel, jeg har hatt opprett selv (av katt) og ble bedt om å føre regnskap. Det viste seg jo veldig fort at jeg ikke var i nærheten av noe overskudd, i beste fall gikk jeg i null - mens på neste kull kunne jeg gå i minus så det sang. Men hvis du får store kull, har lite utgifter og aldri går på noen smeller med høye veterinærutgifter, da håper jeg du har kvitteringene i orden.

Regelverket er dessuten i endring hele tiden, så det er ikke sikkert at det som var greit i fjor er greit i år (for å sette det på spissen). Det tror jeg alle som har vært i kontakt med NAV har opplevd.

Anonymkode: 7d11b...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor vil du ikke jobbe over gresen?

 

Jeg jobber og er 100% ufør. Startet med 30% stilling, nå har jeg 80%. Tøft i perioder, har hatt noen runder med sykemelding, men kjenner at jeg har veldig godt av å jobbe.

Anonymkode: 44397...b3d

Fordi har hørt at da trekker Nav hele utbetalingen hver måned året etter. Og da må man jo fortsette å tjene opp det hver måned, og ikke sikkert jeg klarer det. Men mulig jeg misforsto.

Anonymkode: dc7e4...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vel, jeg har hatt opprett selv (av katt) og ble bedt om å føre regnskap. Det viste seg jo veldig fort at jeg ikke var i nærheten av noe overskudd, i beste fall gikk jeg i null - mens på neste kull kunne jeg gå i minus så det sang. Men hvis du får store kull, har lite utgifter og aldri går på noen smeller med høye veterinærutgifter, da håper jeg du har kvitteringene i orden.

Regelverket er dessuten i endring hele tiden, så det er ikke sikkert at det som var greit i fjor er greit i år (for å sette det på spissen). Det tror jeg alle som har vært i kontakt med NAV har opplevd.

Anonymkode: 7d11b...286

Jeg har alt på stell. Hundeoppdrett er noe Skatteetaten knapt tar i pga lovgivningen. Du skal opp i en god del kull i året over lang tid før dette er i nærheten av å bli noen sak. Alt er klarert med de etater som er aktuelle.

Jeg har også godt ry innad i hundemiljøet for denne rasen og alle kull er oppbestilt lenge før valpene kommer. Hver valp ligger pr i dag i snitt på 22000. 

Jeg har også veldig strenge kontrakter, kjøperne må bl.a gå med på 3 års oppfølgning av hver enkelt valp.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alt på stell. Hundeoppdrett er noe Skatteetaten knapt tar i pga lovgivningen. Du skal opp i en god del kull i året over lang tid før dette er i nærheten av å bli noen sak. Alt er klarert med de etater som er aktuelle.

Jeg har også godt ry innad i hundemiljøet for denne rasen og alle kull er oppbestilt lenge før valpene kommer. Hver valp ligger pr i dag i snitt på 22000. 

Jeg har også veldig strenge kontrakter, kjøperne må bl.a gå med på 3 års oppfølgning av hver enkelt valp.

Anonymkode: 7ba90...7d4

For all del, jeg tviler ikke på at du er en seriøs oppdretter. Det er ikke det dette handler om. Men hvis du har et overskudd på 200.000 i året så er det ganske mye penger. Men si du har to kull i året, med fem valper i hvert kull, som du selger for 22.000,-. Da er jo ikke det er overskudd på 220k. Langt derifra. Det jeg kommentere er et potensielt overskudd på flere hundre tusen.

Anonymkode: 7d11b...286

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For all del, jeg tviler ikke på at du er en seriøs oppdretter. Det er ikke det dette handler om. Men hvis du har et overskudd på 200.000 i året så er det ganske mye penger. Men si du har to kull i året, med fem valper i hvert kull, som du selger for 22.000,-. Da er jo ikke det er overskudd på 220k. Langt derifra. Det jeg kommentere er et potensielt overskudd på flere hundre tusen.

Anonymkode: 7d11b...286

Jeg har aldri sagt at overskuddet er 220000. Men snittet på valper er ca 6 pr kull. Utgiftene er små nå, da hundegård og hus til dem forlengst er oppe og nedbetalt.

 

Anonymkode: 7ba90...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at overskuddet er 220000. Men snittet på valper er ca 6 pr kull. Utgiftene er små nå, da hundegård og hus til dem forlengst er oppe og nedbetalt.

 

Anonymkode: 7ba90...7d4

Ja, men alt som er relatert til hundene kan jo trekkes fra. Mat, vaksiner, helsetester, utstilling, reiser relatert til hundene osv osv. Det er vel derfor Skatteetaten ikke bryr seg om oppdrett, fordi over tid går man ofte i null. I beste fall. I fjor hadde jeg uventede veterinærregninger på 150k, det blir en stund før jeg tar igjen det underskuddet...

Jeg trodde du mente overskudd fordi du skrev "Gir 200-240000 i året.". 

Anonymkode: 7d11b...286

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner,identifisering,avsporinger og tull.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, men alt som er relatert til hundene kan jo trekkes fra. Mat, vaksiner, helsetester, utstilling, reiser relatert til hundene osv osv. Det er vel derfor Skatteetaten ikke bryr seg om oppdrett, fordi over tid går man ofte i null. I beste fall. I fjor hadde jeg uventede veterinærregninger på 150k, det blir en stund før jeg tar igjen det underskuddet...

Jeg trodde du mente overskudd fordi du skrev "Gir 200-240000 i året.". 

Anonymkode: 7d11b...286

Åja, slik. Har vært veldig heldig med utgifter utenom de obligatoriske her. Rasen er veldig robust og har omtrent ingen kjente problemer. Overskuddet er nok formidabelt ihh til utgiftene.

Anonymkode: 7ba90...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med VTA (varig tilrettelagt arbeid) i 2 år og tjente da ca 40 000,- netto i året. (Inntektsgrensen på VTA er 1G før en blir trukket i trygda) Hun jeg jobbet sammen med sluttet slik at hennes stilling ble ledig, så jeg tok et år med utdannelse innen det feltet før jeg søkte jobben hennes. Har nå jobbet i noen år i 20% stilling og tjener omtrent 80 000,- i året. 

Anonymkode: c9a1d...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 20.27):

Jeg har en liten stilling på en skole. Ca 20% , fordelt på to halve dager. 

Anonymkode: c63b5...9f8

Kan jeg spørre hvordan du fikk en slik perfekt liten stilling? 😊

Anonymkode: fed0f...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan du fikk en slik perfekt liten stilling? 😊

Anonymkode: fed0f...33e

Det lurer jeg også på😊 Og hva går jobben ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...