Gå til innhold

Familie og bilsikring. Er jeg hysterisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heldige barn som har en mor som bryr seg om sikkerheten! Bare å stå på ditt.

Her sitter 6 åringen bakovervendt og 10 åringen i beltestol 

Anonymkode: a4830...6bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den nervøse typen og forsøkte selv å få besteforeldrene til å ha treåringen sittende bakovervendt men de ville ikke. 

jeg tenker at når du har barna hos besteforeldrene, så er det de som bestemmer. Det er jo ikke sånn at de sitter bakovervendt når de sitter på hos ansatte i barnehagen eller andre heller. Det gjorde de ikke her i hvertfall og jeg hadde jo ikke lyst å være den særingen som nektet de å kjøre barnet. 

Skjønner godt du vil det beste, men helt ærlig så synes jeg altså at du er noe hysterisk. Selv om jeg var sånn jeg også. 

Anonymkode: 8d1c1...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Print ut noen ark. Der det står hva norsk lov bestemmer om sikring av barn i bil. Del ut et ark til hver av dem og understrek gjerne den aktuelle lovteksten.

Du kan kort og greit si at ingen får leke med dine barns liv, og barn SKAL sikres i bil på lovmessig og tryggeste måte. Herregud for noen sløve slektninger du har som ikke gidder å sikre barn i bil på skikkelig måte!? Her bør du rett og slett slutte å la dem få kjøre ungene dine, inntil ungene er så store at de kan bruke vanlig bilbelte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Hvor mange bilulykker var dere i hvor ingen ble skadet?

Anonymkode: e5e9f...6a2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Det var nok flere som ble skadet og drept vil jeg tro. Mine foreldre hadde meg liggende i en bag i baksetet på bilen. 

Men man må jo veie den veldig lille risikoen for at besteforeldrene kommer i en ulykke med barnet opp mot om det er praktisk gjennomførtbart å løfte store seter ut og inn av bilen. Det sliter vel også noe på festet å drive å flytte setet ut og inn hele tiden kanskje.

Anonymkode: 8d1c1...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALT VAR IKKE BEDRE FØR (fra TryggTrafikk sine nettsider)

Bl.a. disse skremmende tallene er å finne der:

I 1969 omkom så mange som 103 barn i trafikken i Norge. Mens i 2019 omkom det ingen barn. Det viser hvor langt vi har kommet innenfor trafikksikkerhet her til lands – særlig for de minste.


 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, ts, tvil aldri på det. Svigerinna mi ble kjempesur på meg fordi jeg hadde hentet treåringen hennes i barnehagen (som hun ba meg om) og gikk hjem i pøsregn og slaps fordi hun ikke hadde lyst til å enten sette igjen bilstolen i barnehagen eller levere den hjemme hos meg. Det var så tungvint å ta den ut og inn i bilen hennes (vi hadde biler av samme merke, og jeg syntes ikke det var noe problem…). Vel, jeg kjører ikke med en løs eller feilsikret treåring i bilen selv om det bare er 5-6 minutter i 30-sone, spesielt ikke når ungen ikke engang er min. Det er mer enn en av tanteungene som har klaget over hvor streng jeg er med bilsikring (bruker gjerne både vekt og meterstokk for å bevise at jeg har rett), og hvis bikkjene kunne snakke hadde de garantert klaget over trange bur og at naboens hund får sitte på fanget i forsetet.

Anonymkode: 9f29c...6b7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Vi som ikke var med i ulykker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er av den nervøse typen og forsøkte selv å få besteforeldrene til å ha treåringen sittende bakovervendt men de ville ikke. 

jeg tenker at når du har barna hos besteforeldrene, så er det de som bestemmer. Det er jo ikke sånn at de sitter bakovervendt når de sitter på hos ansatte i barnehagen eller andre heller. Det gjorde de ikke her i hvertfall og jeg hadde jo ikke lyst å være den særingen som nektet de å kjøre barnet. 

Skjønner godt du vil det beste, men helt ærlig så synes jeg altså at du er noe hysterisk. Selv om jeg var sånn jeg også. 

Anonymkode: 8d1c1...f6f

Jeg forventer at de som kjører mine barn setter de bakovervendt så lenge jeg ber om det. 

Anonymkode: ee240...c48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er todelt. Ingen er på viddene sånn sett. Men jeg syns du forventer svært mye for tjenester. Eksempelet med at broren din skal hente i barnehagen fordi du ikke kan og er hjemme med sykt barn. Da får du heller ikke ta imot hjelp. 

Anonymkode: a0048...ee5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg forventer at de som kjører mine barn setter de bakovervendt så lenge jeg ber om det. 

Anonymkode: ee240...c48

Men når de blånekter? Jeg har vist besteforeldrene videoene som viser forskjellen med bakover-/forovervendt ved krasj/bråbrems og argumentert så godt jeg kan men de bruker argumentet at få har "store" barn sittende bakovervendt, at det er lov å ha de forovervendt og at det blir for trangt i deres bil. Og de har jo rett. Jenta klaget jo på slutten fordi hun måtte bøye beina og jeg fikk høre det at jeg plaget henne for å få gjennom viljen min (jada, jeg har sett på trygg trafikk at en gutt på 5 1/2 sitter med bøyde bein men det er ikke alle som synes det er så behagelig).  Jeg vet faktisk ikke om noen som har barn på 4-5 som sitter bakovervendt og hvis man skal være sær og vrang og nekte andre å kjøre så er det jo ikke bra for barna det heller tenker jeg. Her begynte de med fotballturneringer siste året i bhg og vi byttet på å kjøre barna. Jeg har jo ikke lyst å være helt Karen og si at jeg vil ikke la de sitte på med andre. Det er noe med at man må stole på at andre foreldre tar gode nok valg og ikke insistere på å være besservisser og "Trygg trafikk sier". Selv om det føltes ekkelt de første gangene. 

Anonymkode: 8d1c1...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Nei, det er ikke å være hysterisk. Vi har i dag heldigvis mer kunnskap om barns sikkerhet i bil og hvordan forebygge alvorlige ulykker på best mulig måte. Det finnes utrolig mange eksempler på der gode bilstoler som er godkjent har vært å avverger alvorlige skader på små og større barn. Jeg i min jobb i helsevesenet ser dette ofte og som mor selv, tar ikke jeg sjansen på å skulle utsette barnet mitt for dårlig sikkerhet i bil. Det er for mange uskikket trafikanter i trafikken, og ulykker skjer. 

Anonymkode: 9d16a...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er kanskje hysterisk men der er du som er foreldren. Du bestemmer over dine barn, de har hatt sin tur. I tillegg har du faktisk rett, men uansett: dine barn: du bestemmer!

Anonymkode: a8d2d...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp.. føler jeg får motstand for mye.. jeg er avholds , men de mener det er helt greit at eldste får smake vin når hn er på besøk hos de. Heldigvis liker eldste å fortelle meg alt. Jeg har jo satt de grensene av en grunn..

Det er så trist at man hører sånne kommentarer. Det er jo vanskelig for oss foreldre når de nærmeste skal Uffe seg og indirekte kritisere deg som forelder - og enda verre når de gjør det foran barna. 

Hadde aldri klart å leve med meg selv om noe skulle skjedd med mine små, når jeg kunne forhindret det.

Anonymkode: 8b94c...11d

Vin? Disse folkene der hadde jeg ikke latt passe barna. Blir det trøbbel med jobben pga du mangler barnepass så kan du forklare at de ikke tar barns sikkerhet på alvor og ikke er trygge hos dem.

Ang bilsete? Du har forskning, trygg trafikk og lovverket på din side. De kan ta seg ei bolle. Høy utdanning betyr ikke nødvendigvis så mye dersom de ikke klarer å ta til seg ny kunnskap (sikkerhet for barn).

Anonymkode: a4b3c...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Men når de blånekter? Jeg har vist besteforeldrene videoene som viser forskjellen med bakover-/forovervendt ved krasj/bråbrems og argumentert så godt jeg kan men de bruker argumentet at få har "store" barn sittende bakovervendt, at det er lov å ha de forovervendt og at det blir for trangt i deres bil. Og de har jo rett. Jenta klaget jo på slutten fordi hun måtte bøye beina og jeg fikk høre det at jeg plaget henne for å få gjennom viljen min (jada, jeg har sett på trygg trafikk at en gutt på 5 1/2 sitter med bøyde bein men det er ikke alle som synes det er så behagelig).  Jeg vet faktisk ikke om noen som har barn på 4-5 som sitter bakovervendt og hvis man skal være sær og vrang og nekte andre å kjøre så er det jo ikke bra for barna det heller tenker jeg. Her begynte de med fotballturneringer siste året i bhg og vi byttet på å kjøre barna. Jeg har jo ikke lyst å være helt Karen og si at jeg vil ikke la de sitte på med andre. Det er noe med at man må stole på at andre foreldre tar gode nok valg og ikke insistere på å være besservisser og "Trygg trafikk sier". Selv om det føltes ekkelt de første gangene. 

Anonymkode: 8d1c1...f6f

Om de ikke hører på meg får de ikke kjøre barna mine. Så enkelt.

Anonymkode: ee240...c48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er IKKE hysterisk! Sikring av barn er så uendelig viktig at det knapt finnes ord for det!

Nå er det riktig nok noen år siden jeg var på kurs med Trond Boye Hansen - tidligere ambulansearbeider og jobber i statens havarikommisjonen, men alle barn og unge som dør eller blir skadd i trafikkulykker, gjør det av enten en eller to grunner. En: feil sikring av barnet. To: usikret last eller feilsikring av last.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er helt utrolig hysterisk. Har du sett barnesetene som fantes før i tiden? Vi klarte oss godt med dem,

Anonymkode: a1d78...e57

Jeg synes du skal spørre de barna som ble drept i trafikken, hardt skadet og fikk varig mén. Svært mange klarte seg før i tiden, men alt for mange barn druknet, døde i bilulykker, sykkelulykker (ikke hjelm), hjemmeulykker, ble skoldet, døde i brann, ble påkjørt og fikk i seg medisiner/kjemikalier som var farlige. Dette er redusert ved at foreldre og myndighetene er mer bevisst på sikkerhet, opplæring og ulike tiltak. 

Anonymkode: a4b3c...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ikke debatt. Det er påbudt å ha godkjent sikkerhetsutstyr til barna i bil. Du får bot om du ikke sikrer dem skikkelig. 

  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.
  • Barnesikringsutstyret må monteres slik det står beskrevet i bruksanvisningen og være godkjent etter ECE-regulativ 44.03, 44.04 eller 129

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/dette-sier-lovverket/

Anonymkode: 2c6bb...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (3 timer siden):

Hvorfor omtaler du yngstegutten din som «hen»? 
 

Generelt sett, slapp litt av, du høres hysterisk ut, de kommer ikke til å gidde hjelpe om du bare kritiserer. Helt greit med sittepute på såpass kort tur en gang i mellom. 

Heller oppfattes som hysterisk framfor å plutselig sitte med et skadet barn eller verre. Sjansen er liten - men den er likevel der.

Derfor eksisterer disse reglene og anbefalingene. Har du fått med deg det nyeste regelverket for sitteputer? - der er kravet minimum 125 cm OG 22 kg. 

Anonymkode: 6bc94...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...