Gå til innhold

Hvilken bilstol når vi skal over til fremovervendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 0.12):

Meld deg inn i Facebook gruppen «bilstoler» ☺️

Anonymkode: 929c5...a37

Nei...alle fremovervendt stoler er feil he he...de skal helst være 40 kg og 12 år før de sitter fremover 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i den gruppa siden 2010 eller noe slikt, og tonen har nok vært mye skarpere enn den er nå. Og det er fint å være opptatt av sikkerhet, men... Det er en mor der nå som beskriver et barn med store smerter og utfordringer i beina, som er over vekt- og høydegrenser for beltestoler, og som vil snu etter anbefaling fra lege - selv ikke da får man ordentlige svar. Det gjør jo at det ikke er mulig å få god hjelp til å finne beltestol når man trenger det, og man ender kanskje opp med å ta dårligere valg fordi man ikke får informasjon noe sted.

Anonymkode: 1c4a0...b52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har vært i den gruppa siden 2010 eller noe slikt, og tonen har nok vært mye skarpere enn den er nå. Og det er fint å være opptatt av sikkerhet, men... Det er en mor der nå som beskriver et barn med store smerter og utfordringer i beina, som er over vekt- og høydegrenser for beltestoler, og som vil snu etter anbefaling fra lege - selv ikke da får man ordentlige svar. Det gjør jo at det ikke er mulig å få god hjelp til å finne beltestol når man trenger det, og man ender kanskje opp med å ta dårligere valg fordi man ikke får informasjon noe sted.

Anonymkode: 1c4a0...b52

Dette. Og det er ofte 1 person som er den som kan "alt" i den gruppen. Og ofte er det 2 fremover stoler som blir nevnt heletiden...virker ofte som sånn reklame side.

Jeg har en datter på 5 som vi har snudd...men jeg har ikke turt å legge ut bilde av henne o stolen da alt kommer til å være feil. Jeg er helt for riktig sikkerhet...men den siden burde hentes bakovervendt bilstoler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i den gruppa siden 2010 eller noe slikt, og tonen har nok vært mye skarpere enn den er nå. Og det er fint å være opptatt av sikkerhet, men... Det er en mor der nå som beskriver et barn med store smerter og utfordringer i beina, som er over vekt- og høydegrenser for beltestoler, og som vil snu etter anbefaling fra lege - selv ikke da får man ordentlige svar. Det gjør jo at det ikke er mulig å få god hjelp til å finne beltestol når man trenger det, og man ender kanskje opp med å ta dårligere valg fordi man ikke får informasjon noe sted.

Anonymkode: 1c4a0...b52

Jeg leste samme tråden og har en annen oppfatning. Flere tenker vel at fremovervendt kan gi mer vondt og viser alternative bakovervendte som kanskje er ennå bedre. Hva er galt i det? Det er jo uannsett begrenset antall beltestoler å velge mellom til de minste så er kanskje ikke så mye annet å svare..? Alternativet er jo da å ikke svare i det hele tatt. Jeg oppfatter det som hjelpsomhet jeg da.

En del spør jo om stoler som ikke finnes også ser jeg, da er det jo ikke så rart at man kanskje ikke får svaret man ønsker seg.. Jeg ville gjerne ha en billig bakovervent stol med isofix som varer til 36 kg liksom, da jeg fikk barn, men det finnes jo ikke. Jeg ville jo ikke da blitt sur om jeg fikk forslag til andre alternativer.

Anonymkode: 5ce5f...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 0.12):

Meld deg inn i Facebook gruppen «bilstoler» ☺️

Anonymkode: 929c5...a37

Gruppe full av fanatikere som tror at alt som ikke er bakovervendt er livsfarlig. 

Anonymkode: 1a4cf...a4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg leste samme tråden og har en annen oppfatning. Flere tenker vel at fremovervendt kan gi mer vondt og viser alternative bakovervendte som kanskje er ennå bedre. Hva er galt i det? Det er jo uannsett begrenset antall beltestoler å velge mellom til de minste så er kanskje ikke så mye annet å svare..? Alternativet er jo da å ikke svare i det hele tatt. Jeg oppfatter det som hjelpsomhet jeg da.

En del spør jo om stoler som ikke finnes også ser jeg, da er det jo ikke så rart at man kanskje ikke får svaret man ønsker seg.. Jeg ville gjerne ha en billig bakovervent stol med isofix som varer til 36 kg liksom, da jeg fikk barn, men det finnes jo ikke. Jeg ville jo ikke da blitt sur om jeg fikk forslag til andre alternativer.

Anonymkode: 5ce5f...602

Jeg tror det er lurt å noen ganger ta et skritt tilbake og faktisk stole på at ting er testet og godkjent for en grunn. Hvis det var helt umulig å sikre en fireåring i beltestol på en god nok måte, ville ikke beltestoler vært godkjente for fireåringer. Det er svært få barn som dør i trafikken i Norge, og det er nesten ingen av dem som er under 10 år. De barna som dør i trafikken, blir påkjørt når de selv er utenfor bilen. Det er ikke fordi alle barn i Norge sitter bakovervendt til de er 16 år.

Når leger anbefaler at et barn snus, på grunn av (slik jeg forsto det) stive hofter som gjør det smertefullt å sitte i skredderstilling (slik de fleste barn må om de skal sitte bakovervendt etter 2-3 års alder, hjelper det ikke at mødre på internett mener det kan være mer smertefullt å sitte fremover. Moren sier jo selv at barnet ikke klager når han sitter i stol, sofa etc. og jeg synes det er veldig skummelt å undergrave legens vurdering. Så kan man selvfølgelig påpeke at det er bedre å ha vondt i hoftene enn å dø i en bilulykke, men om man alltid skal bruke det argumentet, bør vi alle slutte å kjøre bil og la være å bevege oss i trafikken. Det er bedre å være hjemme enn å dø i en bilulykke eller bli påkjørt. 

Problemet med at de svarer som de gjør, i stedet for å faktisk svare på det det blir spurt om, er at det gjør det vanskelig for moren i dette tilfelle å ta det valget. Et valg som ikke er optimalt, men som likevel kan være godt nok, når man tar alle parameterne med i betraktningen. De kunne støttet henne, svart på det hun spør om og anerkjent at hun forsøker å velge det beste for sitt barn.

Min unge er liten for alderen og har fortsatt god plass i sitt bakovervendte sete. Så vi kunne ventet sikkert to år til med å snu. Men hun har slitt voldsomt med bilsyke siden hun var 2 år - hun kaster opp etter 5-10 minutter i bil - hver gang. Vi har tatt konsekvensene av dette ved å aldri kjøre med henne annet enn når vi skal langt, da får hun kvalmestillende. Det hjelper litt, men ikke nok, og hun gråter og gruer seg hver gang vi må kjøre noe sted. Vi tar toget om vi kan, men om vi for eksempel skal besøke besteforeldrene hennes, går det ikke tog hele veien. Hun blir også sliten/dopa av kvalmestillende, så å gi henne dette før vi for eksempel kjører til aktiviteter, er et dårlig alternativ, for hun får ingen glede av aktiviteten. For noen uker siden måtte hun sitte på i en bil med et fremovervendt sete i fremsetet (uten airbag selvfølgelig) og kvalmen var HELT borte. Forståelig nok ønsker hun veldig sterkt å få bytte sete så hun kan sitte sånn i vår bil også, og vi støtter det. Men jeg vet at dette ikke hadde vært en god nok grunn i den FB-gruppa - de mener alltid at man kan lufte mer, kjøre saktere, ha flere pauser osv. Men det er ikke alltid nok, uansett hva de tror. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

 

Jeg har bare vært medlem i 1,5 år men nei jeg har ikke sett det. Jeg har sett folk si ifra om at det er tryggere med bakovervendt, og sagt at barn er for små til å sitte trygt fremovervendt, men det oppfatter ikke jeg som kjeft. Men såklart om man oppfatter fakta som kjeft så blir det jo vanskelig da når man selv er uenig i anbefalinger fra Trygg trafikk for eksempel.

Jeg har ikke sett innlegget du snakker om så det er vel noen år gammelt da. Lurer litt på hva slags kommentarer du mener er å få så ørene flagret. Var det forslag om andre løsninger..?

Kanskje tonen var en annen for 1,5+ år siden enn det jeg har sett siste året da. Uannsett mye god kunnskap der og mange som kjenner til forskjellige seter så det er jo ikke så dumt å anbefale til en som ønsker å finne et godt sete. Hva er argumentet imot det? "Nei det er noen der som er for opptatt av sikkerhet så ikke gå dit for råd om sikkerhet"

Anonymkode: 5ce5f...602

Du må virkelig lese bedre der onne

Anonymkode: f1c77...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 timer siden):

Dette. Og det er ofte 1 person som er den som kan "alt" i den gruppen. Og ofte er det 2 fremover stoler som blir nevnt heletiden...virker ofte som sånn reklame side.

Jeg har en datter på 5 som vi har snudd...men jeg har ikke turt å legge ut bilde av henne o stolen da alt kommer til å være feil. Jeg er helt for riktig sikkerhet...men den siden burde hentes bakovervendt bilstoler. 

Det dr ett par stk som går igjen og er skikkelig ufine der inne, den ene har faktisk dårlig råd og tigger penger på spleis men mener likevel at folk med dårlig råd bare lå kjøpe de dyreste og brste setene

Anonymkode: f1c77...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2024 at 6:46 AM, Anonym6789 said:

Hvorfor er den irriterende? Mine har aldri kommentert noe negativt på den

Nei men dine barn vet vel ikke bedre og.. er noen av de 9 år gammelt?

Anonymkode: 8780b...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i den gruppa siden 2010 eller noe slikt, og tonen har nok vært mye skarpere enn den er nå. Og det er fint å være opptatt av sikkerhet, men... Det er en mor der nå som beskriver et barn med store smerter og utfordringer i beina, som er over vekt- og høydegrenser for beltestoler, og som vil snu etter anbefaling fra lege - selv ikke da får man ordentlige svar. Det gjør jo at det ikke er mulig å få god hjelp til å finne beltestol når man trenger det, og man ender kanskje opp med å ta dårligere valg fordi man ikke får informasjon noe sted.

Anonymkode: 1c4a0...b52

Jeg er medlem i den gruppa og jeg har også sett det så mange ganger. Det er umulig å få tips om faktiske beltestoler, uansett hvor gammel ungen er. Det er noe av det samme som mange illustrerer her også "nei du må vare se at stolen passer din bil oh din unge" = det vil si man tvinges å dra til butikk og prøve og da kanskje føle seg å blir presset til å kjøpe den dyreste bilstoler.

Beltestoler er faktisk mindre viktige enn bakovervendte barnestoler. Funksjonen til beltestol er å få riktig sette (kortere) for beina og for å få ungen høyre opp for å få riktig belteføring. Det er bilbelte som gir beskyttelse. 

Det sikreste er nok å holde ungen lengst mulig bakover, og klarte du det frem til ungen er 5-6 år, er du bare super flink. Og etter det kan du kjøpe en beltestol som ungen synes er behagelig å sitte på, og du synes har en passende pris. 

Anonymkode: 8780b...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Min unge er liten for alderen og har fortsatt god plass i sitt bakovervendte sete. Så vi kunne ventet sikkert to år til med å snu. Men hun har slitt voldsomt med bilsyke siden hun var 2 år - hun kaster opp etter 5-10 minutter i bil - hver gang. Vi har tatt konsekvensene av dette ved å aldri kjøre med henne annet enn når vi skal langt, da får hun kvalmestillende. Det hjelper litt, men ikke nok, og hun gråter og gruer seg hver gang vi må kjøre noe sted. Vi tar toget om vi kan, men om vi for eksempel skal besøke besteforeldrene hennes, går det ikke tog hele veien. Hun blir også sliten/dopa av kvalmestillende, så å gi henne dette før vi for eksempel kjører til aktiviteter, er et dårlig alternativ, for hun får ingen glede av aktiviteten. For noen uker siden måtte hun sitte på i en bil med et fremovervendt sete i fremsetet (uten airbag selvfølgelig) og kvalmen var HELT borte. Forståelig nok ønsker hun veldig sterkt å få bytte sete så hun kan sitte sånn i vår bil også, og vi støtter det. Men jeg vet at dette ikke hadde vært en god nok grunn i den FB-gruppa - de mener alltid at man kan lufte mer, kjøre saktere, ha flere pauser osv. Men det er ikke alltid nok, uansett hva de tror. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

Jeg vet ikke om det er noe vits å skrive engang men jeg har også en unge som blir bilsyk og har litt erfaring. Nå har vi aldri gitt henne kvalmestillende medisin, vi stopper men vi har også lært henne at hun har en spyboks hun spyr i. Det har hun gjort siden hun var to. Ja, vi stopper jo men takket spyboksen har vi omtrent aldri spy i bilen, mindre vask.

Vi har snudd henne da hun var 5. Dessverre var det ingen kur for spying. Det hender hun fortsatt blir bilsyk i bilen nå som 7 åring. Det er egentlig bare det jeg ville skrive til deg, ikke ha så store forhåpninger for fremovervendt bilstol, bare fordi du prøvde 1 gang. Det kommer mye på dagsform og dagssituasjon, har hun nettopp spist, er hun sliten og litt forkjølet, hvor kjører vi, er det svingete der. Osv. 

Det som ga størst forbedringseffekt er nok å bytte til helt ny, større (og høyere) bil. Men det er selvsagt veldig dårlig anbefaling, åh men bare bytt til en bil til over 600 tusen, det hjelper på bilsyke. Det gjør det men so what.

:(

Anonymkode: 8780b...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei men dine barn vet vel ikke bedre og.. er noen av de 9 år gammelt?

Anonymkode: 8780b...530

Nei det er de ikke. Jeg forstod ikke om du mente irriterende for deg eller barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke om det er noe vits å skrive engang men jeg har også en unge som blir bilsyk og har litt erfaring. Nå har vi aldri gitt henne kvalmestillende medisin, vi stopper men vi har også lært henne at hun har en spyboks hun spyr i. Det har hun gjort siden hun var to. Ja, vi stopper jo men takket spyboksen har vi omtrent aldri spy i bilen, mindre vask.

Vi har snudd henne da hun var 5. Dessverre var det ingen kur for spying. Det hender hun fortsatt blir bilsyk i bilen nå som 7 åring. Det er egentlig bare det jeg ville skrive til deg, ikke ha så store forhåpninger for fremovervendt bilstol, bare fordi du prøvde 1 gang. Det kommer mye på dagsform og dagssituasjon, har hun nettopp spist, er hun sliten og litt forkjølet, hvor kjører vi, er det svingete der. Osv. 

Det som ga størst forbedringseffekt er nok å bytte til helt ny, større (og høyere) bil. Men det er selvsagt veldig dårlig anbefaling, åh men bare bytt til en bil til over 600 tusen, det hjelper på bilsyke. Det gjør det men so what.

:(

Anonymkode: 8780b...530

Vi har prøvd mer enn én gang altså, vi har lånt det setet og testet flere turer, slik at vi slipper å bruke mange tusen til ingen nytte. Og om hun må sitte bak hjelper det ikke å snu, men så lenge hun får sitte foran og kan se veien og være forberedt på svinger, blir hun ikke kvalm. 
Vi har også spyposer i bilen, og hun er superflink til å bruke dem. Heldigvis! Men jeg synes ikke det er greit å utsette et barn for det hvis man ikke MÅ, derfor har vi unngått bilkjøring alt vi kan. Heldigvis bor vi slik at vi kan sykle over alt i hverdagen og vi foreldre er veldig glade i det. Men det er feks for langt å sykle til besteforeldre, men tar bare 45 min. å kjøre. Vi har løst det sånn at hun og jeg sykler til togstasjonen, så tar vi toget så langt vi kan, og så henter mannen oss der. Men jeg overdriver ikke når jeg sier at hun kaster opp etter 5-10 minutter hver gang. Hvis hun er veeeeeldig trøtt og rekker å sovne først, går det bra. Så kombinasjonen veldig trøtt unge og litt hjelp fra kvalmestillende har gjort at vi har kunnet kjøre på nettene når vi skal langt eller under dupp da hun var yngre. Men det er slitsomt det også. 

Vi har lest mange steder at det ikke alltid hjelper å snu, men har likevel telt dager til hun har blitt over 15 kg slik at vi kan teste. Og det funker heldigvis når hun får sitte foran. Vi har snakket ordentlig med henne om hvor viktig det er at hun sitter ordentlig i setet og hun er jo veldig motivert, så vi tror dette går bra. Men skulle helst hatt henne andre veien lenger, siden hun er så tynn/lett. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere fremdeles har barn som spyr, kan jeg forresten tipse om disse spyposene. De er litt dyre, men vi synes det fungerte mye bedre enn bokser og andre poser. 
 

https://www.apotek1.no/produkter/sicsac-oppkastpose-5stk-827712p?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_LOwBhBFEiwAmSEQAVjuC5Ar4EzfdCRUYcFt0uu2YW635AoIXru_v_VhT8--LMzb1emiTxoClbAQAvD_BwE

Anonymkode: 1c4a0...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...