Gå til innhold

Hvilken bilstol når vi skal over til fremovervendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det var lettere å finne gode tester av bilstoler med forrige barn, men det er ti år siden. Nå virker det som om alt er kjøpt og betalt, og alle stoler er best i test. Og etter hvert gir jo google bare de samme forslagene om igjen.

Vi skal ha beltestolt til yngste nå. Er det Britax Kidfix som er det beste alternativet?

Anonymkode: 1c4a0...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammelt og hvor stort er barnet da?

Anonymkode: 9c520...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolen må passe ditt barn, så det hjelper ikke å kjøpe "best i test". 

Anonymkode: 452ec...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt sånn til begge barna men eldre modell da det er en stund siden. https://www.babycare.no/bilstol-cybex-solution-s2-i-fix-soho-grey

Minus er at stolen tar mye plass i baksetet. Pluss er at stolen er behagelig å sitte i og er stor. Min 9,5 åring sitter fortsatt i stolen - han er ikke over 140 cm ennå.

Jeg ville ikke ha den irriterende delen imellom beina. Men barna mine byttet til fremover bilstol først som 5-6 åringer, og da var de godt kjent med at de må sitte pent i stolen.

Anonymkode: 8780b...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Stolen må passe ditt barn, så det hjelper ikke å kjøpe "best i test". 

Anonymkode: 452ec...f0b

Hvordan kan det passe mitt barn når hun skal bruke det i seks år? Hun kommer jo til å vokse og forandre seg mye frem til hun blir 12-13. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan det passe mitt barn når hun skal bruke det i seks år? Hun kommer jo til å vokse og forandre seg mye frem til hun blir 12-13. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

Hvis det er beltestol så kan det nok godt tenkes at du trenger fler enn en. Nettopp pga dette. Jo senere du bytter til beltestol jo større sannsynlighet er det for at det passer til man slutter å bruke det. 
Det skal være inntil barnet i sidene, hodestøtte 2 fingre over skuldre, knærne skal bøyes over enden av setet (litt for kort er ikke farlig, men for langt er farlig, for kort kan være ubehagelig). Og selen skal gli lett tilbake dersom barnet lener seg frem, noe man helst skal unngå, men må testes. 

Anonymkode: 42763...5ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Facebook gruppen «bilstoler» ☺️

Anonymkode: 929c5...a37

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meld deg inn i Facebook gruppen «bilstoler» ☺️

Anonymkode: 929c5...a37

Nei ikke gjør det!

Anonymkode: f1c77...6cf

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har kjøpt sånn til begge barna men eldre modell da det er en stund siden. https://www.babycare.no/bilstol-cybex-solution-s2-i-fix-soho-grey

Minus er at stolen tar mye plass i baksetet. Pluss er at stolen er behagelig å sitte i og er stor. Min 9,5 åring sitter fortsatt i stolen - han er ikke over 140 cm ennå.

Jeg ville ikke ha den irriterende delen imellom beina. Men barna mine byttet til fremover bilstol først som 5-6 åringer, og da var de godt kjent med at de må sitte pent i stolen.

Anonymkode: 8780b...530

Hvorfor er den irriterende? Mine har aldri kommentert noe negativt på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis det er beltestol så kan det nok godt tenkes at du trenger fler enn en. Nettopp pga dette. Jo senere du bytter til beltestol jo større sannsynlighet er det for at det passer til man slutter å bruke det. 
Det skal være inntil barnet i sidene, hodestøtte 2 fingre over skuldre, knærne skal bøyes over enden av setet (litt for kort er ikke farlig, men for langt er farlig, for kort kan være ubehagelig). Og selen skal gli lett tilbake dersom barnet lener seg frem, noe man helst skal unngå, men må testes. 

Anonymkode: 42763...5ac

Dette skjønte jeg ikke noe av. Det med knærne. Er det farlig at selve sitteputen er for lang slik at knærne ikke bøyes?

det kan godt være vi må kjøpe flere, men det er jo ikke enorme forskjeller i lengden på sitteputen. 
 

bilstolgrupper på FB er uaktuelt. Jeg gidder ikke få kjeft og bli kalt uansvarlig mor fordi jeg snur en seksåring. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Meld deg inn i Facebook gruppen «bilstoler» ☺️

Anonymkode: 929c5...a37

Ja, og ta med popcorn😂

Anonymkode: f16d3...12d

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det med knærne. Er det farlig at selve sitteputen er for lang slik at knærne ikke bøyes?

Ja. 

Anonymkode: 452ec...f0b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja. 

Anonymkode: 452ec...f0b

Hvorfor?

Anonymkode: 1c4a0...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: 1c4a0...b52

Fordi barnet ikke sitter godt, og vil skli fremover i stolen. Prøv selv på sofaen, det går å sitte slik en stund, men blir ubehagelig etterhvert.

Anonymkode: 452ec...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Dette skjønte jeg ikke noe av. Det med knærne. Er det farlig at selve sitteputen er for lang slik at knærne ikke bøyes?

det kan godt være vi må kjøpe flere, men det er jo ikke enorme forskjeller i lengden på sitteputen. 
 

bilstolgrupper på FB er uaktuelt. Jeg gidder ikke få kjeft og bli kalt uansvarlig mor fordi jeg snur en seksåring. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

Fordi da sklir man automatisk fremover for å bøye de, og da sklir barn fort ut av selen (altså under den) i en kollisjon. 

Anonymkode: 42763...5ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/30/2024 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Dette skjønte jeg ikke noe av. Det med knærne. Er det farlig at selve sitteputen er for lang slik at knærne ikke bøyes?

det kan godt være vi må kjøpe flere, men det er jo ikke enorme forskjeller i lengden på sitteputen. 
 

bilstolgrupper på FB er uaktuelt. Jeg gidder ikke få kjeft og bli kalt uansvarlig mor fordi jeg snur en seksåring. 

Anonymkode: 1c4a0...b52

Jeg har aldri sett noen bli kjeftet på eller bli kalt dårlig mor for å snu en 6åring på den gruppen. Den har ufortjent dårlig rykte synes jeg (har vært medlem en stund der og bare lest, for å få info om forskjellige stoler) og for det meste bare folk som driter i sikkerhet som rakker ned på hele gruppen fordi at det er noen der som er tydelige på hva som er anbefalt er min oppfatning så langt.

Jeg har bare baby så lite erfaring med beltestol men har skjønt at de bør passe til barnet og at man ikke nødvendigvis kan ha samme stol fra de er 5 år til de er 12 år/utvokst beltestol.. Så da blir vel den beste stolen den som passer barnet best kanskje?

Ville selv valgt fra et av de annerkjente merkene iallfall :)

Anonymkode: 5ce5f...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri sett noen bli kjeftet på eller bli kalt dårlig mor for å snu en 6åring på den gruppen. Den har ufortjent dårlig rykte synes jeg (har vært medlem en stund der og bare lest, for å få info om forskjellige stoler) og for det meste bare folk som driter i sikkerhet som rakker ned på hele gruppen fordi at det er noen der som er tydelige på hva som er anbefalt er min oppfatning så langt.

Jeg har bare baby så lite erfaring med beltestol men har skjønt at de bør passe til barnet og at man ikke nødvendigvis kan ha samme stol fra de er 5 år til de er 12 år/utvokst beltestol.. Så da blir vel den beste stolen den som passer barnet best kanskje?

Ville selv valgt fra et av de annerkjente merkene iallfall :)

Anonymkode: 5ce5f...602

Du har aldri sett det? Oj da tror jeg du bør lese bedre der inne

Anonymkode: f1c77...6cf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sett noen bli kjeftet på eller bli kalt dårlig mor for å snu en 6åring på den gruppen. Den har ufortjent dårlig rykte synes jeg (har vært medlem en stund der og bare lest, for å få info om forskjellige stoler) og for det meste bare folk som driter i sikkerhet som rakker ned på hele gruppen fordi at det er noen der som er tydelige på hva som er anbefalt er min oppfatning så langt.

Jeg har bare baby så lite erfaring med beltestol men har skjønt at de bør passe til barnet og at man ikke nødvendigvis kan ha samme stol fra de er 5 år til de er 12 år/utvokst beltestol.. Så da blir vel den beste stolen den som passer barnet best kanskje?

Ville selv valgt fra et av de annerkjente merkene iallfall :)

Anonymkode: 5ce5f...602

Hoho! Det har jeg!
 

Beste innlegget jeg har sett der var hun stakkars moren med et barn med to gipsede bein, som fikk så ørene flagret for at hun snudde barnet forover🤣

Anonymkode: f16d3...12d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du har aldri sett det? Oj da tror jeg du bør lese bedre der inne

Anonymkode: f1c77...6cf

 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hoho! Det har jeg!
 

Beste innlegget jeg har sett der var hun stakkars moren med et barn med to gipsede bein, som fikk så ørene flagret for at hun snudde barnet forover🤣

Anonymkode: f16d3...12d

 

Jeg har bare vært medlem i 1,5 år men nei jeg har ikke sett det. Jeg har sett folk si ifra om at det er tryggere med bakovervendt, og sagt at barn er for små til å sitte trygt fremovervendt, men det oppfatter ikke jeg som kjeft. Men såklart om man oppfatter fakta som kjeft så blir det jo vanskelig da når man selv er uenig i anbefalinger fra Trygg trafikk for eksempel.

Jeg har ikke sett innlegget du snakker om så det er vel noen år gammelt da. Lurer litt på hva slags kommentarer du mener er å få så ørene flagret. Var det forslag om andre løsninger..?

Kanskje tonen var en annen for 1,5+ år siden enn det jeg har sett siste året da. Uannsett mye god kunnskap der og mange som kjenner til forskjellige seter så det er jo ikke så dumt å anbefale til en som ønsker å finne et godt sete. Hva er argumentet imot det? "Nei det er noen der som er for opptatt av sikkerhet så ikke gå dit for råd om sikkerhet"

Anonymkode: 5ce5f...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...