Gå til innhold

Reise til syden med barn, 1 uke lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leid leilighet med terrasse og grill nær stranden eller med basseng er 100 ganger bedre enn all inklusive. Og mye billigere. Jeg blir fort rastløs som deg, men må fortsatt reise minimum halvannen uke for å komme ned i tempo. All inclusive hadde jeg ikke orket i mer enn en dag eller to - samme med å være på hotellet hele tiden? Da kan man like godt ha svømmebasseng i hagen hjemme altså.

Anbefaler også rutefly på dagtid med små barn. Charterfly er trange og går gjerne på veldig rare tider som slå i stykker døgnrytmen til barna helt.

Anonymkode: f9701...03b

Men hvor finner man leiligheter til leie slik, sliter sånn med å finne hvor det også går direktefly 🥹 Ja, rutetidene ser jeg er ganske drit, spesielt nedover ser det ut som det blir på natt, og det kan bli slitsomt om de er spente og ikke får sove, men prøøøøver for en gangs skyld å ikke la slike ting stoppe meg, vi har lagt alt til rette for rutiner osv før, man må liksom ta noen sjanser av og til også..? 
 

Er derimot ikke rastløs 😅 

Anonymkode: 56e70...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 uke er fint det😊 selfølgelig kan det hende dere har lyst til å vere der lenger, men da kan dere gjøre det neste gang 😊

Anonymkode: 2845e...448

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor finner man leiligheter til leie slik, sliter sånn med å finne hvor det også går direktefly 🥹 Ja, rutetidene ser jeg er ganske drit, spesielt nedover ser det ut som det blir på natt, og det kan bli slitsomt om de er spente og ikke får sove, men prøøøøver for en gangs skyld å ikke la slike ting stoppe meg, vi har lagt alt til rette for rutiner osv før, man må liksom ta noen sjanser av og til også..? 
 

Er derimot ikke rastløs 😅 

Anonymkode: 56e70...ed1

Airbnb og rutefly fungerer fint, men personlig foretrekker jeg faktisk charter. Hvis dere er litt fleksible på datoer finner dere helt sikkert fly nedover til rundt kl. 7 og hjemover rundt kl. 11-14.

Vi har reist mye til Spania med våre to barn (8 og 4) og synes én uke er perfekt. Kan for øvrig absolutt anbefale Sunwing. 

Anonymkode: e0948...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville derimot vert litt forsiktig med all innclusive. Er det buffemat så er det lettere å bli matforgiftet. 

Anonymkode: 2845e...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (1 time siden):

Ei uke er for lite. Reisen et lang. Man må komme seg i orden om omstille seg for å klare å faktisk slappe av. siste dagen går til pakking. Hvis dere reiser kun ei uke blir det i praksis kun fem dager netto ferie. Vi dro ei uke i 2022. Følte det ble for kort, så ble to uker i 2023. Det er deilig å være såpass lenge at man de siste dagene gleder seg for å reise hjem. Spesielt kjipt hvis dere er uheldig med været, som selvfølgelig kan skje. Eller om noen blir syke. Da har dere litt mer å gå på. 

Reisen trenger ikke være lang, det spørs helt hvor man skal. Mallorca er f.eks. tre timer unna Oslo. 

Vi reiser med to små og trenger verken tid til å "omstille oss" eller en dag til å pakke (?!). Jeg tror at med en sånn innstilling er kanskje camping i Norge mer egnet ... 

Anonymkode: e0948...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Reisen trenger ikke være lang, det spørs helt hvor man skal. Mallorca er f.eks. tre timer unna Oslo. 

Vi reiser med to små og trenger verken tid til å "omstille oss" eller en dag til å pakke (?!). Jeg tror at med en sånn innstilling er kanskje camping i Norge mer egnet ... 

Anonymkode: e0948...12d

Ts her, enig, har ikke planer om å reise langt, 5 timer er maks! Sitter nå å se på Airbnb ulike plasser, men da er det jo gjerne ikke barnevennlig basseng rett ved, og heller ikke andre barn å leke med nødvendigvis. Synes jo det virker fint også jeg da, på ferie med små barn, slik at man ikke trenger å gå aktivt inn for, og evt. måtte kjøre en plass for å finne på noe, men alt er på ett område liksom. Så kan vi heller lufte oss litt om det trengs😅 Min tanke i alle fall. 

Anonymkode: 56e70...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde 10dager i fjord og det var virkelig på kanten (barn 4-5år)

Anonymkode: 32255...537

I hvilken fjord da?;)

Anonymkode: 077d0...d50

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hvilken fjord da?;)

Anonymkode: 077d0...d50

Mange fjorder å velge mellom..😄

Anonymkode: d8b66...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn i den alderen så vil 1 uke holde lenge nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reisen trenger ikke være lang, det spørs helt hvor man skal. Mallorca er f.eks. tre timer unna Oslo. 

Vi reiser med to små og trenger verken tid til å "omstille oss" eller en dag til å pakke (?!). Jeg tror at med en sånn innstilling er kanskje camping i Norge mer egnet ... 

Anonymkode: e0948...12d

Enig. Vi har aldri hatt behov for noe tid til omstilling, vi har som oftest kastet fra oss kofferter i det vi har ankommet hotellet og dratt ut for å se hva stedet har å tilby. Pakking tar maks en time, ting skal bare legges i kofferten og lukkes igjen. Jeg har reist alene med barn også, og det har aldri vært noe problem. Kunne gjerne tatt både 2 og 3 uker, men 1 uke er også helt perfekt. 

Anonymkode: 4aa26...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvor finner man leiligheter til leie slik, sliter sånn med å finne hvor det også går direktefly 🥹 Ja, rutetidene ser jeg er ganske drit, spesielt nedover ser det ut som det blir på natt, og det kan bli slitsomt om de er spente og ikke får sove, men prøøøøver for en gangs skyld å ikke la slike ting stoppe meg, vi har lagt alt til rette for rutiner osv før, man må liksom ta noen sjanser av og til også..? 
 

Er derimot ikke rastløs 😅 

Anonymkode: 56e70...ed1

Det er masse sider med utleie av boliger, bare å Google. Og sjekk på tripadvisor. Du kan også finne en god del på booking.com og lignende - men ikke like mye som hvis du finner en utleiesteder der private kan annonsere. Det er mange profesjonelle utleiere der også 😊 Airbnb funker kanskje også, har ikke brukt det selv enda.

Les godt på anmeldelsene, så blir det ikke helt feil. 

Og nei, det er kanskje ikke så mange andre barn eller bamseklubb om dere finne noe eget, men dere får faktisk opplevd det stedet dere er på ferie på en helt annen måte enn om dere drar på all inclusive og blir hengende på hotellet og lokale stranda i ukesvis.

Anonymkode: f9701...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reisen trenger ikke være lang, det spørs helt hvor man skal. Mallorca er f.eks. tre timer unna Oslo. 

Vi reiser med to små og trenger verken tid til å "omstille oss" eller en dag til å pakke (?!). Jeg tror at med en sånn innstilling er kanskje camping i Norge mer egnet ... 

Anonymkode: e0948...12d

Med omstilling her menes nok fly som går ved midnatt og lang tur til og fra flyplassen. Det går jo en dag i hver ende om man ikke tar fly kl 3 på natta da.

Anonymkode: f9701...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er masse sider med utleie av boliger, bare å Google. Og sjekk på tripadvisor. Du kan også finne en god del på booking.com og lignende - men ikke like mye som hvis du finner en utleiesteder der private kan annonsere. Det er mange profesjonelle utleiere der også 😊 Airbnb funker kanskje også, har ikke brukt det selv enda.

Les godt på anmeldelsene, så blir det ikke helt feil. 

Og nei, det er kanskje ikke så mange andre barn eller bamseklubb om dere finne noe eget, men dere får faktisk opplevd det stedet dere er på ferie på en helt annen måte enn om dere drar på all inclusive og blir hengende på hotellet og lokale stranda i ukesvis.

Anonymkode: f9701...03b

Takk, skal sjekke ut 🙂 

oppleve steder osv er jeg gira på, men kanskje ikke med to små barn, om noen år er nok det mer attraktivt:-) På restaurant er det liksom om og gjort å bare stappe i seg maten å bli ferdig på dette tidspunktet😅

Anonymkode: 56e70...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er inne på tanken med å reise til syden, type all inclusive, med to barn (4 og 6 år). Ser jo at å reise ei uke på camping i Norge / Sverige, hvor vi må leie hytte, fort havner på samme pris som ei uke til sydligere strøk (hvis vi regner med matkostnader og kjørekostnader, og ikke minst mange timer i bil). 
 

Men vil det føles stress med bare ei uke? Noen med erfaring og vil dele? 
 

tar gjerne imot reisetips i samme slengen🤞

Anonymkode: 56e70...ed1

Det kommer jo ann på dere, hva dere liker. For oss er to uker også egentlig for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk, skal sjekke ut 🙂 

oppleve steder osv er jeg gira på, men kanskje ikke med to små barn, om noen år er nok det mer attraktivt:-) På restaurant er det liksom om og gjort å bare stappe i seg maten å bli ferdig på dette tidspunktet😅

Anonymkode: 56e70...ed1

Velg et sted som er barnevennlig. Vi var på Kypros i fjor, der hadde samtlige restauranter lekeplass i bakgården. Ikke kunne barna stikke av, det var mange å leke med og vi kunne følge med fra bordet. 

Drar dere til Mallorca er det masse å se og gjøre om dere leier bil. Cap de formentor, grotter, fjell, flotte strender og en kjempefin by i Palma. Vi leide bolig i tre uker der i port de soller, helt nydelig. Man kan jo også bo nær alcudia men dra på tur, selv om det da er litt langt til Palma 😊

Anbefaler ellers øyhopping i Kykladene hvis dere vil oppleve litt, da er man noen dager på hver øy (bestiller selvfølgelig overnatting og båt hjemmefra og i slik avstand fra havna at man kan gå). Det går hurtigferger mellom øyene, så da får både barn og voksne sett litt ulike plasser 😊 Hellas er det hyggeligste landet å reise i med barn, de har nydelig (og barnevennlig) mat og er veldig glad i barn. Naxos og Milos er veldig fine, og kanskje stoppe noe dager i Oia på Santorini?

Anonymkode: f9701...03b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reisen trenger ikke være lang, det spørs helt hvor man skal. Mallorca er f.eks. tre timer unna Oslo. 

Vi reiser med to små og trenger verken tid til å "omstille oss" eller en dag til å pakke (?!). Jeg tror at med en sånn innstilling er kanskje camping i Norge mer egnet ... 

Anonymkode: e0948...12d

Kommer jo helt an på hvor en reiser fra og flytider. Men fra vår nærmeste flyplass går ikke sydenflyene før på ettermiddagen. Framme veldig seint. Første dag går jo ofte til å orientere oss på resorten. Hvor mat serveres, hvilket utvalg som er, kartlegge lekeplasser, aktiviteter, nærområdet, treningsmuligheter m.m. Ungene skal jo også finne seg til rette på et helt nytt rom og mange nye inntrykk. Betyr ikke at man ikke koser seg. Men man slapper jo ikke ordentlig av før en finner ut hvilket basseng man foretrekker, hvor det er best å ligge mtp. oversikt over ungene, hvor toalettene er, alt mulig sånt. 
 

Vi reiser mye, og ofte starter hjemreisen på nattmorgenen ved utenlandsturer. Så jeg er i alle fall opptatt av å få pakket tidlig dagen før, slik at vi kommer oss i seng ikke så sent, siden reisedagen blir lang. 

Endret av Forumkonto
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Det er du som kjenner din familie, men jeg synes 2 uker med all inclusive høres ganske kjedelig ut.

Vi var to uker med all inclusive i fjor. Ungene elsket det, men vi voksne ble litt lei på slutten. Hjalp veldig at det var et veldig fint resort med god kvalitet på maten og variasjon. En dag var det sushikokk der, en annen dag stod det en kokk og skar opp parmaskinke osv. i tillegg til alt mulig kald og varm mat, både kjøtt, vegetar, fisk og masse salat. 
 

Vi leide bil fem dager, og spiste de dagene andre steder enn på resorten. Pluss at vi gikk på restaurant utenfor området noen dager. 
 

Hvis man har det veldig travelt med hverdag, jobb og unger er det fantastisk å slippe alt av matlaging og oppvask 😄 Så selv om all inclusive er litt kjedelig i lengden var det absolutt verdt det for vår del. Total avslapping og nedstressing 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist en del med barna (kun her i Europa) og foretrekker å leie hus, evt leilighet via Airbnb. Booking.com, hotels.com og feriehus.no har også noen alternativer. Vi pleier reise med flere da, og da er det gull med eget hus med basseng så barna kan leke sammen og vi voksne kan sitte sammen på kveldstid, spille kort og skravle. Uansett er det gull med leilighet/leilighetshotell i det minste, og ikke bare et hotellrom. Stusselig å sitte i mørket og være stille når unga legger seg på kvelden 😅 (mine barn har trengt å følge relativt normale leggerutiner) 

Syns både 1 og 2 uker funker, men spørs veldig hvor man bor og om man evt har leiebil om det er litt «øde». Skal 2 uker på ferie i sommer, men skal da ha leiebil. 

Anonymkode: 7247c...799

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere lite reisevante og tar første tur med barna, ville jeg booket med Ving. Alcudia er helt topp, bl a Zafiro Tropic eller andre hoteller med fine basseng. Stranden der er topp. Unngå Sumwing på Mallorca, altfor trangt, og var kamp om solsenger allerede ved sesongstart i april. 
Venninna mi var på Sunwing Rhodos i fjor og var veldig fornøyd. 

Anonymkode: 78257...4e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dere lite reisevante og tar første tur med barna, ville jeg booket med Ving. Alcudia er helt topp, bl a Zafiro Tropic eller andre hoteller med fine basseng. Stranden der er topp. Unngå Sumwing på Mallorca, altfor trangt, og var kamp om solsenger allerede ved sesongstart i april. 
Venninna mi var på Sunwing Rhodos i fjor og var veldig fornøyd. 

Anonymkode: 78257...4e1

Takk for tips, skal sjekke ut😄 Ser hittil at det er stor forskjell i pris med feks Tui, er Tui dårlig? 

Anonymkode: 56e70...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...