Gå til innhold

Hva gjør dere med barna som ikke vil være med på noen ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For små barn så er det de voksne som bestemmer. De får alt for nange valgmulugheter. Ta dem med. Dere bestemmer.

Ikke rart unge hverken vil det ene eller det andre på skolen, oc etterhvert i arbeidslivet. De er vant til å få det akkurat så behagelig som de selv ønsker.

Oppdragelse er å lære at man ikke alltid får viljen sin, og at man ikke dør av å gjøre noe man egentlig ikke har lyst til.

 

Anonymkode: bbbe2...427

Oppdragelse er p lære barn at de også har lov å komme med ønsker og meninger, ikke bare oveekjøre

Anonymkode: b5b8a...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oppdragelse er p lære barn at de også har lov å komme med ønsker og meninger, ikke bare oveekjøre

Anonymkode: b5b8a...557

Selvsagt, men det er en balanse her som er veldig viktig, og som kanskje noen barn aldri lærer. De får komme med ønsker, men de kan ingen kan få viljen sin hver gang.

Anonymkode: 06bb0...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

Høres ut som livet. 

Ingen kan gjøre bare det de har mest lyst til hele tiden, hverken barn eller voksne. Ikke en gang kongen kan det (kanskje aller minst han). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar dem med allikevel. Blir stort sett vellykket bare vi kommer i gang. Et barn, kan uansett ikke diktere hele familien. Mange tenåringer har en sånn periode, det går over. 

Anonymkode: b0b42...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 og 16 og er alltid med på ferier. Vi er en familie og da gjør vi dette sammen. Om det er aktiviteter for dem kan de (stort sett) selv velge å delta eller ikke, men hovedregelen er at noenganger gjør vi noe som gleder andre fremfor oss selv, neste gang gjør vi alle noe som gleder dem. Eks: mindre spennende for den eldste å være med minste på minecraft-teater, men de gikk sammen og koste seg etter evne. Eldste har også sett flere tegnefilm filmer på kino enn noen andre 16 åring jeg vet om, det er nesten så jeg tror hun innerst inne liker det litt også 🤣🤔. Noen ganger har vi tatt dem med på museum eller historiske steder, ikke super-gøy for dem, men de vet det gleder oss voksne og varer "en kort stund ut av livet". Så pleier det å vanke noe kos for dem etterpå. Vi liker ikke å kjøre gokart, men det gjør dem så jeg har vært med flere ganger (blir like bilsjuk hver gang..lol). Å være familie betyr å stille opp for hverandre så da gjør vi det.

 

Er det enkelt? Nei! Hender det at den ene sitter og surmuler hele tiden? Ja! Men de skal være med og gjøre "sitt beste". Noenganger vil "sitt beste" være at eldste sitter med propper i ørene og ser på telefonen mens minsten holder på med noe, men det må vi bare tåle, hun er ihvertfall med.. er ikke alltid en får 100%, noenganger må vi bare ta det vi kan.

Anonymkode: a650d...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oppdragelse er p lære barn at de også har lov å komme med ønsker og meninger, ikke bare oveekjøre

Anonymkode: b5b8a...557

Oppdragelse er også å lære barn at de ikke kan få alt de vil…. 

Anonymkode: 1ede0...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn klaget alltid når vi skulle ut av huset i helgene, samme hva vi skulle, men de hadde det alltid gøy bare vi startet på aktiviteten så det er lurt å ikke høre på barnas «der og da følelse» og bruke erfaringen.  

Jeg drar ikke ungene ut på samme turer i helgene etter at de kom i tenårene som jeg gjorde da de var mindre da de ikke lenger får samme brakkesyke av å være inne en dag.  Men innimellom drar vi med de på skitur uten å være på hytta eller en topptur, men da har vi planlagt det litt i god tid, og vi foreldre blir ikke sure om det dukker opp noe annet mer spennende for tenåringene. Tror ikke på rigiditet (da hadde jeg sittet på fjellet nå og snufset). 

Anonymkode: 1ede0...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner skjerm så kommer de

Anonymkode: 64800...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk tilbake til hvordan dine egne foreldre løste det? Mine barn tror ikke det er et spørsmål når jeg forteller hva vi skal gjøre. Som regel skal vi noe jeg tror vi alle vil trives med (i alle fall noe av det). Jeg sier «vi skal…», ikke «vil dere….» dersom det ikke er et reelt valg å si nei. 

Anonymkode: 04548...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har ikke noe valg. De sier sjelden eller aldri nei, men har vi bestemt noe blir de med. Ikke alt i livet man kan velge 

Anonymkode: dae27...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...