Gå til innhold

Hva gjør dere med barna som ikke vil være med på noen ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Standard feriespørsmål. Alle aldre, kanskje spesielt de yngre som ikke kan være alene

Anonymkode: 6994d...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små barn som ikke vil noen ting får selvfølgelig ikke lov til å bestemme på ferie. Kanskje vi planlegger noe «fritid», men på aktiviteter og turer er de med. Punktum.

Anonymkode: 0ac8b...09f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Små barn som ikke vil noen ting får selvfølgelig ikke lov til å bestemme på ferie. Kanskje vi planlegger noe «fritid», men på aktiviteter og turer er de med. Punktum.

Anonymkode: 0ac8b...09f

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

Det kalles oppdragelse….

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gis så mange små barn valg som gjør at de lærer seg å velge bort ting istedet for å lære seg å godta tingenes tilstand. 

Anonymkode: 1ede0...3eb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

Høres ut som en normal oppvekst. Jeg har ihvertfall ikke vokst opp med at jeg fikk velge alt hver ferie. Unger har ikke vondt av å være med på det familien planlegger. Alt er ikke tivoli hele tiden.

Anonymkode: 19963...d4e

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar de med alikevel, de voksne bestemmer :) De får velge mellom et par alternativer, og om de ikke vil noen av delene sier jeg at det blir en av alternativene og om de ikke kan bestemme seg så bestemmer jeg. Hadde de fått velge selv ville de sittet inne og stirret i skjerm hele dagen. Når de først er i gang med aktiviteten har de det kjekt alikevel. 

Anonymkode: 42c1d...423

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før de er gamle nok til å være hjemme aøene er det jo fint lite interessant hva de mener om aktiviteten. De må bli med likevel.

Anonymkode: 64dcb...e0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med minstemann her er ofte svaret at han vil ikke ditten og datten, synes likevel alltid det er gøy når han først er med! Her også gir vi et par alternativ, og ungene får bestemme hver sin dag. Ikke et alternativ å sitte inne å glo skjerm dagen lang.

Anonymkode: 23508...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med minstemann her er ofte svaret at han vil ikke ditten og datten, synes likevel alltid det er gøy når han først er med! Her også gir vi et par alternativ, og ungene får bestemme hver sin dag. Ikke et alternativ å sitte inne å glo skjerm dagen lang.

Anonymkode: 23508...bd2

Sånn har det vært her også. I starten lot jeg ham være med å bestemme, men endte med å alltid bli hjemme. Så nå er det tvang. Også kommer vi oss ut, og da er han veldig fornøyd 😊 For noen unger er nok dørstokkmila veldig lang, og de må rett og slett motiveres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som en normal oppvekst. Jeg har ihvertfall ikke vokst opp med at jeg fikk velge alt hver ferie. Unger har ikke vondt av å være med på det familien planlegger. Alt er ikke tivoli hele tiden.

Anonymkode: 19963...d4e

Alt? Står ikke der men noen. Ting ja

Anonymkode: b5b8a...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Standard feriespørsmål. Alle aldre, kanskje spesielt de yngre som ikke kan være alene

Anonymkode: 6994d...c03

Når ungene var så små at de ikke kunne være alene hadde de ikke noe annet valg enn å bli med på hva enn vi reiste avgårde på, dagsturer eller lengre ferier. 

Eldre unger som ikke vil får selv bestemme. Fra de var rundt 12 fikk de velge vekk dagsturer, helge turer fra cirka 15, men lengre ferier fikk de ikke velge vekk før de var over 17. (Dette gjelder mine barn, og jeg mener ikke det er overførtbart til andres barn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

Jeg velger jo barnevennlige ferier og aktiviter selv om ungene ikke får bestemme :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo eldre de blir, jo mer kan de komme med innspill. 

Ellers er det vi som bestemmer, og da blir det bare slik. 

Det er alltid kjekt når vi er i gang. Det er dørstokkmila som er problemet.... 

Har nettopp vært fire timer på tur, og sitter igjen med veldig fornøyde barn som svever høyt på aktivitetspark, påskelabyrint, lekepark, og å treffe små venner. Hadde de bare vært hjemme (slik de ønsket i dag tidlig) så hadde det bare vært en flat dag, og sutrete småbarn. 

Anonymkode: a2131...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For små barn så er det de voksne som bestemmer. De får alt for nange valgmulugheter. Ta dem med. Dere bestemmer.

Ikke rart unge hverken vil det ene eller det andre på skolen, oc etterhvert i arbeidslivet. De er vant til å få det akkurat så behagelig som de selv ønsker.

Oppdragelse er å lære at man ikke alltid får viljen sin, og at man ikke dør av å gjøre noe man egentlig ikke har lyst til.

 

Anonymkode: bbbe2...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bestemmer ikke hva vi skal i ferien og ikke. Med barn i alle aldersgrupper selv prøver vi å finne noe som alle kan ha glede av, men alle må delta på alt. Det er ikke valgfritt og gis ikke alternativer. 

Ferien planlegges av voksne, men barna kommer gjerne med innspill hva de ønsker. Noe tas hensyn til, andre ting ikke. 

Vi legger også opp til at vi kan finne på aktiviteter med de eldste og de yngste hver for seg, men det er ikke alltid en mulighet. 

I år blir det hjemmeferie både nå i påsken og sommerferien, og vi står da litt friere til å dele de opp, finne på små aktiviteter og ta det som det kommer. 

Anonymkode: cbbce...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Små barn bør ikke få sette dagsorden, de må lære seg å bli med på det som skjer i familien. Selvsagt velger de voksne aktiviteter som er kjekke for barna også, og legger opp dagen sånn at de ikke blir for trøtte/sultne osv. Men om de alltid får velge, og kan skrike seg til lekeland i stedet for tur f.eks, så har dere et megaproblem senere. 

 

Anonymkode: 06bb0...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Små barn som ikke vil noen ting får selvfølgelig ikke lov til å bestemme på ferie. Kanskje vi planlegger noe «fritid», men på aktiviteter og turer er de med. Punktum.

Anonymkode: 0ac8b...09f

Barnemishandling? 

Anonymkode: 7d20b...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnemishandling? 

Anonymkode: 7d20b...684

Hvis det er barnemishandling å ta iPaden fra barna på ferie, så ja. Hadde de fått bestemme hadde spilt minecraft og roblox hver dag i 12 timer. Bare avbrutt av å rope etter mamma for mat og drikke og gå på do. Ikke hadde de kledd på seg, ikke hadde de gått ut.

De liker seg alltid når vi først kommer avgårde, men å se så langt frem klarer ikke små barn. Med mindre det er tivolitur.

Vi velger selvfølgelig barnevennlige aktiviteter ispedd et museum eller to.

Barnemishandling. Jaja, velkommen til Kg. Damned if you do, damned if you don’t.

Anonymkode: 0ac8b...09f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hørtes virkelig hyggelig og lystbetont ut....

Anonymkode: 86e34...cf3

Jeg tror ikke du har barn. Lystbetont hele tiden - nei, barn nei. Det ser ikke ut som på tv altså.

Anonymkode: 0ac8b...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...