Gå til innhold

Mann som prioritere jobb ovenfor babytiden/familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby er 8/9 mnd. Mannen min er over gjennomsnittet glad i jobb og jobber mindre, dvs normale arbeidstider 07-15.  Før reisejobbet han og jobbet mye overtid, fikk gode lønninger. Han er deprimert blant annet over at han ikke har like mye frihet lengre og ikke kan jobbe slik han ønsker. Jobber deres mann mye overtid i babytiden?

Skal jeg finne meg i at jeg skal ha baby alene veldig ofte for å innfri hans behov? Han ønsker å kunne ha flexi tid, dvs vis han har behov for å jobbe 1-2 timer overtid  opptil x2/3 i uken så må han kunne det, og eller reise 1/2 døgn i uken.

Jeg jobber forresten turnus. For han er det uaktuelt å få ett barn til pga han vil jobbe masse. Han sier at da må jeg ofre meg med at jeg må ta mye mer ansvar for barna slik at han kan jobbe. 
Han vil starte opp eget firma, så da må han reise mye, jobbe mye kveld osv. så da må jeg jobbe vanlig og ha barna mye alene imens han jobber og tjener gode penger. 

 Jeg har bare en drøm om et familieliv. Ikke ett liv hvor jeg ofte har barna og han ikke er der. Jeg forklarte at da vil vi ha lite tid med hverandre og barna samtidig pga jeg jobber turnus, og for vi må følge opp barna, ha tid til egne aktiviteter etc. det var han ok med, men jeg er ikke…

er det bare jeg som er helt egoistisk? Det er folk som jobber offshore, og det funker for dem men har aldri likt det. Har en far som jobbet mye vekke og jeg hatet at han gjorde det. 

Jeg trenger råd hvordan jeg kan løse/imøte komme begges behov. 

Anonymkode: ebaf0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er egoistisk. Men ellers er det fair at han ikke ønsker flere barn. Samboeren min prioriterer familie og barnet vårt, noe som er en ren selvfølge for oss begge. Har mannen din anledning til å ha hjemmekontor? Samboeren min har i perioder hatt stor arbeidsmengde, men da har han kommet hjem klokka 16 og tatt overtiden etter barnets leggetid på hjemmekontor, og det har fungert veldig fint.

Anonymkode: d52f5...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er egoistisk. Men ellers er det fair at han ikke ønsker flere barn. Samboeren min prioriterer familie og barnet vårt, noe som er en ren selvfølge for oss begge. Har mannen din anledning til å ha hjemmekontor? Samboeren min har i perioder hatt stor arbeidsmengde, men da har han kommet hjem klokka 16 og tatt overtiden etter barnets leggetid på hjemmekontor, og det har fungert veldig fint.

Anonymkode: d52f5...e84

Min har også en god del arbeidsmengde og derfor mener han at han burde kunne jobbe overtid når han trenger det. Han hat mulighet for hjemmekontor, kan lufte det for han. Takk for forslag! 

Anonymkode: ebaf0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså ... det høres kanskje ut som dere har litt ulik drøm for livet? 😕

Hvordan er han når han er hjemme, da? Deltar han?

Min mann jobber offshore, 2 uker på/4 av. Vi har to små barn. Det kan være tungt å være alene med dem i de periodene han er ute, men det går fordi han gjør mye når han er hjemme. Han er mye sammen med barna og vi prioriterer at jeg får gjort litt andre ting, treffe venner, etc. Han pleide å jobbe overtid (stå en uke ekstra offshore) før barna kom men har nesten ikke gjort det etter. Vi vurderer ett barn til men det er klart at det er mest slitsomt for meg, usikker på om jeg orker. 

Anonymkode: a68d7...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex var en arbeidsnarkoman. Han gikk på jobb kl 6.30 selv om han egentlig ikke begynte før kl 8 og jobbet overtid når han kunne. Babyen vår sov veldig lite og jeg endte opp med psykose på grunn av søvnmangel fordi far ikke bidro da barnet var 10 mnd og ble innlagt på psyk. Etter dette fikk han en oppvåkning og skjønte hvor mye arbeid det var å ta seg av mini når han plutselig fikk hele ansvaret som jeg hadde tidligere. Han ble bedre i noen år før det sklei ut igjen.

Kanskje parterapi er en løsning for dere? Jeg foreslo det for min men for han var det uaktuelt. 

Anonymkode: 2de85...105

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jobber mye her å. Han løste det med å komme hjem til middag. Var med på det ungene. Var med på. Så dro han på jobb igjen. Eget firma. Så her måtte det jobbes. Jobber fortsatt en del. Og trening tar en del tid. Vi løser det med at vi reiser bort en del for å få tid sammen. Jeg elsker å være alene så for meg så passer det perfekt. 

Anonymkode: bbb2c...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Baby er 8/9 mnd. Mannen min er over gjennomsnittet glad i jobb og jobber mindre, dvs normale arbeidstider 07-15.  Før reisejobbet han og jobbet mye overtid, fikk gode lønninger. Han er deprimert blant annet over at han ikke har like mye frihet lengre og ikke kan jobbe slik han ønsker. Jobber deres mann mye overtid i babytiden?

Skal jeg finne meg i at jeg skal ha baby alene veldig ofte for å innfri hans behov? Han ønsker å kunne ha flexi tid, dvs vis han har behov for å jobbe 1-2 timer overtid  opptil x2/3 i uken så må han kunne det, og eller reise 1/2 døgn i uken.

Jeg jobber forresten turnus. For han er det uaktuelt å få ett barn til pga han vil jobbe masse. Han sier at da må jeg ofre meg med at jeg må ta mye mer ansvar for barna slik at han kan jobbe. 
Han vil starte opp eget firma, så da må han reise mye, jobbe mye kveld osv. så da må jeg jobbe vanlig og ha barna mye alene imens han jobber og tjener gode penger. 

 Jeg har bare en drøm om et familieliv. Ikke ett liv hvor jeg ofte har barna og han ikke er der. Jeg forklarte at da vil vi ha lite tid med hverandre og barna samtidig pga jeg jobber turnus, og for vi må følge opp barna, ha tid til egne aktiviteter etc. det var han ok med, men jeg er ikke…

er det bare jeg som er helt egoistisk? Det er folk som jobber offshore, og det funker for dem men har aldri likt det. Har en far som jobbet mye vekke og jeg hatet at han gjorde det. 

Jeg trenger råd hvordan jeg kan løse/imøte komme begges behov. 

Anonymkode: ebaf0...89b

Høres ut som dere har litt forskjellige mål i livet, og som at  dere burde hatt den praten før dere fikk barn.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Baby er 8/9 mnd. Mannen min er over gjennomsnittet glad i jobb og jobber mindre, dvs normale arbeidstider 07-15.  Før reisejobbet han og jobbet mye overtid, fikk gode lønninger. Han er deprimert blant annet over at han ikke har like mye frihet lengre og ikke kan jobbe slik han ønsker. Jobber deres mann mye overtid i babytiden?

Skal jeg finne meg i at jeg skal ha baby alene veldig ofte for å innfri hans behov? Han ønsker å kunne ha flexi tid, dvs vis han har behov for å jobbe 1-2 timer overtid  opptil x2/3 i uken så må han kunne det, og eller reise 1/2 døgn i uken.

Jeg jobber forresten turnus. For han er det uaktuelt å få ett barn til pga han vil jobbe masse. Han sier at da må jeg ofre meg med at jeg må ta mye mer ansvar for barna slik at han kan jobbe. 
Han vil starte opp eget firma, så da må han reise mye, jobbe mye kveld osv. så da må jeg jobbe vanlig og ha barna mye alene imens han jobber og tjener gode penger. 

 Jeg har bare en drøm om et familieliv. Ikke ett liv hvor jeg ofte har barna og han ikke er der. Jeg forklarte at da vil vi ha lite tid med hverandre og barna samtidig pga jeg jobber turnus, og for vi må følge opp barna, ha tid til egne aktiviteter etc. det var han ok med, men jeg er ikke…

er det bare jeg som er helt egoistisk? Det er folk som jobber offshore, og det funker for dem men har aldri likt det. Har en far som jobbet mye vekke og jeg hatet at han gjorde det. 

Jeg trenger råd hvordan jeg kan løse/imøte komme begges behov. 

Anonymkode: ebaf0...89b

I der hypotetiske scenarioet hans: tar han barnet de andre dagene han ikke jobber overtid eller reiser? :) 

Anonymkode: 0a080...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange menn trenger mye mer info om realitetene ved å få barn og hvor mye jobb og ansvar det er! Det er visst mange menn som tror at de bare kan flyte videre uten endringer i livet når de får barn. 

Anonymkode: 6b6ff...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber egentlig disse viktige mannfolka deres med, som mener at jobben er livet og gjerne ofrer både dere og barna bare de får pleie karriere?

Regner med at de i det minste tjener skikkelig fett og at det drypper rikelig på dere?

Jeg tenker at dette har dere jo selv valgt damer, når dere faller for menn fordi de tjener bra og har stilig jobbtittel.

For hvis dere hadde ønsket et likestilt forhold så hadde dere jo bare kunnet gifte dere med en kjekk og grei håndverker som jobber 37,5 timers uker og ellers er hjemme med familien 🤷‍♂️

Anonymkode: d74c3...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva jobber egentlig disse viktige mannfolka deres med, som mener at jobben er livet og gjerne ofrer både dere og barna bare de får pleie karriere?

Regner med at de i det minste tjener skikkelig fett og at det drypper rikelig på dere?

Jeg tenker at dette har dere jo selv valgt damer, når dere faller for menn fordi de tjener bra og har stilig jobbtittel.

For hvis dere hadde ønsket et likestilt forhold så hadde dere jo bare kunnet gifte dere med en kjekk og grei håndverker som jobber 37,5 timers uker og ellers er hjemme med familien 🤷‍♂️

Anonymkode: d74c3...0be

Som vanlig legges skylden for menns udugeligelighet på kvinnen, som bare kan "takke seg selv for hun har valgt det selv". Hva med mannen som faktisk er den som kan gjøre noe med situasjonen og ta seg sammen? Er han helt uten ansvar han?

Anonymkode: d52f5...e84

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som vanlig legges skylden for menns udugeligelighet på kvinnen, som bare kan "takke seg selv for hun har valgt det selv". Hva med mannen som faktisk er den som kan gjøre noe med situasjonen og ta seg sammen? Er han helt uten ansvar han?

Anonymkode: d52f5...e84

I følge TS så har mannen alltid vært en workaholic. Det samme med de fleste mennene/fraværende fedrene som omtales i denne tråden. De jobber 12-15 timer i døgnet fra dag 1, lever for karrieren sin og tjener fett. Altså, sånne menn forandrer seg jo ikke når de får barn! Men kvinner velger dem likevel, fordi de blendes av tittel og penger. For så å bli sure, fordi mennene ikke forvandles fra hotshot karrieremann til empatisk familiefar når barna kommer 🤷‍♂️ Altså, sånn blir det jo naturligvis når man velger karrieremenn med 50 timers arbeidsuker. 

Anonymkode: d74c3...0be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I følge TS så har mannen alltid vært en workaholic. Det samme med de fleste mennene/fraværende fedrene som omtales i denne tråden. De jobber 12-15 timer i døgnet fra dag 1, lever for karrieren sin og tjener fett. Altså, sånne menn forandrer seg jo ikke når de får barn! Men kvinner velger dem likevel, fordi de blendes av tittel og penger. For så å bli sure, fordi mennene ikke forvandles fra hotshot karrieremann til empatisk familiefar når barna kommer 🤷‍♂️ Altså, sånn blir det jo naturligvis når man velger karrieremenn med 50 timers arbeidsuker. 

Anonymkode: d74c3...0be

... Og kom ikke her med grunner som "jeg kan ikke date en mann uten mastergrad, for vi må kunne ha dype samtaler om politikk og kultur". Disse mennene i tråden jobber jo så mye at damene knapt ser dem uansett. Leit at kvinner velger slike menn, for så å stoppe på ett barn fordi de ikke orker å ha eneansvaret for flere. Man vet hva man går til når man velger utpregede karrieremenn.

Anonymkode: d74c3...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Baby er 8/9 mnd. Mannen min er over gjennomsnittet glad i jobb og jobber mindre, dvs normale arbeidstider 07-15.  Før reisejobbet han og jobbet mye overtid, fikk gode lønninger. Han er deprimert blant annet over at han ikke har like mye frihet lengre og ikke kan jobbe slik han ønsker. Jobber deres mann mye overtid i babytiden?

Skal jeg finne meg i at jeg skal ha baby alene veldig ofte for å innfri hans behov? Han ønsker å kunne ha flexi tid, dvs vis han har behov for å jobbe 1-2 timer overtid  opptil x2/3 i uken så må han kunne det, og eller reise 1/2 døgn i uken.

Jeg jobber forresten turnus. For han er det uaktuelt å få ett barn til pga han vil jobbe masse. Han sier at da må jeg ofre meg med at jeg må ta mye mer ansvar for barna slik at han kan jobbe. 
Han vil starte opp eget firma, så da må han reise mye, jobbe mye kveld osv. så da må jeg jobbe vanlig og ha barna mye alene imens han jobber og tjener gode penger. 

 Jeg har bare en drøm om et familieliv. Ikke ett liv hvor jeg ofte har barna og han ikke er der. Jeg forklarte at da vil vi ha lite tid med hverandre og barna samtidig pga jeg jobber turnus, og for vi må følge opp barna, ha tid til egne aktiviteter etc. det var han ok med, men jeg er ikke…

er det bare jeg som er helt egoistisk? Det er folk som jobber offshore, og det funker for dem men har aldri likt det. Har en far som jobbet mye vekke og jeg hatet at han gjorde det. 

Jeg trenger råd hvordan jeg kan løse/imøte komme begges behov. 

Anonymkode: ebaf0...89b

Han får du ikke gjort noe med, var ditt valg å få barn med ett mannebarn. Enten godta det eller flytt ifra hverandre. 

Anonymkode: f94db...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han får du ikke gjort noe med, var ditt valg å få barn med ett mannebarn. Enten godta det eller flytt ifra hverandre. 

Anonymkode: f94db...104

Han er ikke noe mannebarn, men han er workaholic og karrierejeger. Han har åpenbart aldri vært særlig opptatt av unger og hans visjon for fremtiden kræsjer jo ekstremt hardt med TS sin visjon. Her har de jo ikke snakket sammen om fremtiden før de ble gravide. 

Anonymkode: d74c3...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Som vanlig legges skylden for menns udugeligelighet på kvinnen, som bare kan "takke seg selv for hun har valgt det selv". Hva med mannen som faktisk er den som kan gjøre noe med situasjonen og ta seg sammen? Er han helt uten ansvar han?

Anonymkode: d52f5...e84

Hvem sin feil tenker du at det er det når man velger partner å få barn med, når man kjenner til hvordan personen er? Jeg syns det er lite relevant om det er kvinne eller mann. Man får ikke barn med noen man håper man skal endre. Da ender man i tråd på tråd på kg med klaging over ting som ikke ble som de skulle. Og det tror jeg vi kan være enige om at det finnes flust av. 

Anonymkode: 0a080...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva jobber egentlig disse viktige mannfolka deres med, som mener at jobben er livet og gjerne ofrer både dere og barna bare de får pleie karriere?

Regner med at de i det minste tjener skikkelig fett og at det drypper rikelig på dere?

Jeg tenker at dette har dere jo selv valgt damer, når dere faller for menn fordi de tjener bra og har stilig jobbtittel.

For hvis dere hadde ønsket et likestilt forhold så hadde dere jo bare kunnet gifte dere med en kjekk og grei håndverker som jobber 37,5 timers uker og ellers er hjemme med familien 🤷‍♂️

Anonymkode: d74c3...0be

Min eks jobbet på et lager. Stillingen hans var på 37,5 t i uka. Han valgte selv å begynne på jobb 1,5 time tidligere og fikk ingen lønn for disse timene. Han tjente langt ifra fedt og hadde veldig lite penger(og vanlige arbeidstider)da jeg ble sammen med han. Denne arbeidsmanien utviklet han litt og litt og det genererte ikke spesielt mye penger. 

Anonymkode: 2de85...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem sin feil tenker du at det er det når man velger partner å få barn med, når man kjenner til hvordan personen er? Jeg syns det er lite relevant om det er kvinne eller mann. Man får ikke barn med noen man håper man skal endre. Da ender man i tråd på tråd på kg med klaging over ting som ikke ble som de skulle. Og det tror jeg vi kan være enige om at det finnes flust av. 

Anonymkode: 0a080...ba0

Man vet jo ikke hva slags far mannen blir før man faktisk har fått barn. Det kan gå alle veier, selv om man ikke er noe bekymret på forhånd.

Anonymkode: d52f5...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Jeg leste ikke grundig nok. Jeg synes mannen til TS er urimelig når ham mener hun skal ofre seg.

Jeg lar innlegget under stå allikevel siden det er noe der å ha i bakhodet.

 

Akkurat hva som er rett får de finne ut, men det er ikke egoistisk å ta litt hensyn til jobben og egen karriere. Kvinner med litt ambisjoner gjør også de det. Mine kvinnelige kollegaer kutter ikke alle reising og all overtid i småbarnsperioden. De kutter selvfølgelig ned, men balanserer jobb/familie selv.

De har ikke menn mener de har rett til å forby all overtid reising jobben. Er de kvinnebabyer?

TS og mannen må løse sin kabal. Mulig han må tøye seg lenger, men dropp anklager og merkelapper. Hun bør klare å se at han allerede har lagt om jobben kraftig. Han hadde en reisejobb. 

 

 

 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Vi har pratet om dette før vi fikk barn, og da presiserte jeg at jeg ikke ønsket å være sammen med noen som jobbet å måtte reise mye. Dette sa han var greit, men at det fantes unntak om han måtte feks gå en gang på reisejobb (sjeldent).
 

Nå som barnet er her har ting snudd og han kjenner på hvor mye den friheten ift til jobb og generellt faktisk betyr for han, og den betyr masse! Jeg kjenner jeg er litt irritert fordi det stemmer ikke overens på hva vi ble enige om. Samtidig så kan ting endre seg og jeg vil gjøre det greit for begge. Jeg føler også at han skyver ansvar over på meg å føler at det er en «selvfølge» at jeg tar barnet mer. Og jeg føler også på at hvis jeg ikke lar han jobbe overtid så blir han deprimert
 

dessuten så jobbet jeg også betraktelig mye mer før jeg fikk barn med overtid osv, prioriteringer endrer seg jo. 

Anonymkode: ebaf0...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...