Gå til innhold

7 åring som slår og sparker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Agatha said:

Vi opplevde forresten ikke at legen og sykehuset gikk rett i diagnostisering av en nevrodivers tilstand. For de var det viktig å utelukke alt annet først, slik at jenta fikk hjelp med riktig problem. 

Ja, det er det jeg håper. Får høre hvilke alternativer de kan gi oss.

Anonymkode: 7d79a...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.06):

Jeg har en 7 åring som slår og sparker. Hun blir veldig fort sint, og noen ganger går dette utover både gjenstander og meg. Hun knuser, ødelegger, slår og sparker i stykker ting. Møbler, speil, garderober skap - ja alt som er rundt henne. Hun hamrer også løs på meg, sparker, biter, klyper, lugger. Eksempel kan være at hun holder på med noe, også vil hun begynne med noe nytt. Hun får beskjed om å rydde opp det hun holdt på med før hun begynner med noe annet. Hun får beskjed 5-6 ganger mens hun fortsetter å ta frem det nye hun ønsker å holde på med, og totalt overser det jeg gir beskjed om. Jeg gir ny beskjed om at jeg må pakke ned det nye hun starter med om ikke hun rydder det andre først. Sier også at vi andre må rydde det gamle før vi starter med noe nytt.

Så pakker jeg sammen det nye, da hun ikke vil rydde det gamle. Da klikker hun vinkel og hamrer løs og sier en rekke stygge ting. Sparker og biter meg. Har mange blåflekker, sår og kloremerker på føtter, ben og rygg etter henne. 

Har også mindre barn som blir veldig redde når hun gjør dette. Hun blir så vilter at det er vanskelig å løfte henne vekk slik at de minste ikke blir redde. Om jeg skal greie å «ta henne vekk fra situasjonen» må jeg holde hardt, og det ønsker jeg ikke, men har flere ganger følt jeg må for å skåne de andre som står å hyler av redsel.

om jeg selv går fra situasjonen følger hun etter meg for å hamre løs videre. Hår låst meg inn på badet, men hun hamrer da så hardt i døra at jeg er redd den går i stykker og de minste står fortsatt å hyler av redsel. Om jeg tar hun med meg på badet feks får både jeg og innredning gjennomgå, og om jeg holder hendene hennes slik at hun ikke kan slå biter hun meg.

mens alt dette pågår sier jeg at jeg skjønner hun syns det er kjedelig å rydde, at jeg skjønner hun vil leke med det nye - og at hun får det etter hun har ryddet det andre. At det er greit å bli sint, men ikke lov å slå osv. Det virker ikke som noe går inn, og det kan jeg forstå når det pågår. Vi prater alltid sammen etter hun har roet seg igjen, og da blir hun veldig lei seg for at hun har slått, sparket osv og begynner ofte å gråte høyt og intenst. 
 

Er helt rådvill og fortvilet. Jeg trøster henne og klemmer henne, sier jeg er glad i henne og at jeg er her for å hjelpe henne. Hun sier hun er glad i meg også og at hun ikke greier å styre seg. 
 

Det er helt forferdelig å ikke komme seg ut av situasjonen hvor hun hamrer løs, i frykt for at hun skal ødelegge ting i huset er det «bedre» at hun hamrer på meg. Det er helt forferdelig å se hvor lei seg hun blir etterpå over en situasjon det virker som hun ikke styrer over, men som bare skjer. 
 

Trenger sårt råd på hva jeg kan gjøre når disse utbruddene oppstår..

Anonymkode: 7d79a...db7

Barnet ditt har ikke lært seg følelsesregulering. Her har du failet og må få hjelp.

Anonymkode: e5368...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...