Gå til innhold

Mann som alltid bruker lang tid på å komme seg ut av døra. Så utrolig lei!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke ha løse avtaler! Avtal heller et nøyaktig tidspunkt senest dagen i forveien. Noen av oss må ha deadline som motivasjon, ellers slår ikke panikken som fører til handling inn. Her er det viktig at du selv er klar til avtalt tidspunkt, ellers vil det ødelegge motivasjonen neste gang.

Jeg kan gjøre ting til avtalt tid, og jeg kan gjøre spontane ting hvis det passer seg sånn, men løse avtaler er fullstending drepen. Det gir meg følelsen av å ikke kunne kose meg med noe jeg har lyst til å gjøre, for jeg må hele tiden huske på at jeg skal noe 'en eller annen gang i løpet av dagen'. Samtidig mangler følelsen av at jeg må skynde meg med noe, siden jeg ikke har noe konkret å forholde meg til. Dette blir stress og kaos inni hodet, som ofte kan se ut som tiltaksløshet på utsiden.

PS. Man kan fint ha ADHD uten å være hyperaktiv. Det er mer vanlig blant kvinner, men menn kan også ha denne varianten.  

Anonymkode: c7e05...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner problemet. En gang satt jeg og barna så lenge i bilen at en nabo kom bort og lurte på om vi hadde problemer med å få start på bilen. Nei da, vi ventet bare på at mannen skulle bli klar.

Jeg har et triks: Hvis vi skal på ting som begynner på et gitt tidspunkt, f.eks kl 14, så sier jeg noe sånt som "Kanskje vi skal prøve å være der klokka 13, slik at vi kan gå en tur i området eller ta en kaffe før arrangementet starter?" På den måten kommer vi oss dit til kl 14, og det har ALDRI hendt at vi har tatt den kaffen i løpet av de 20 årene jeg har kjent mannen.  Jeg VET selvfølgelig at vi ikke kommer til å ta den kaffen, men det virker som om mannen oppriktig tror hver gang at det kommer til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke ha løse avtaler! 

Anonymkode: c7e05...dea

Problemet er at han ser på alle avtaler som løse hvis det ikke er snakk om jobb, møter, større arrangementer osv. Dette gjelder avtaler med både venner, familien han bor med og øvrig familie. 

Yodas skrev (1 time siden):

Jeg har et triks: Hvis vi skal på ting som begynner på et gitt tidspunkt, f.eks kl 14, så sier jeg noe sånt som "Kanskje vi skal prøve å være der klokka 13, slik at vi kan gå en tur i området eller ta en kaffe før arrangementet starter?" 

Takk for tipset, men mannen min er ikke typen til å gidde å ta en ekstra spasertur i nærområdet, så det hadde aldri virket på han. 

Jeg ser jeg har fått flere råd, men dessverre er mannen min litt negativt innstilt og hadde nok bare vært glad for å bli sittende igjen hjemme, så det er ikke bare sånn at han er distré og vimsete. 

Ts

Anonymkode: c9843...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at han ser på alle avtaler som løse hvis det ikke er snakk om jobb, møter, større arrangementer osv. Dette gjelder avtaler med både venner, familien han bor med og øvrig familie.

Ts

Anonymkode: c9843...8ca

Da er det nok ikke så mye du får gjort. Tilfører han livet ditt noe positivt i det hele tatt, eller er han som et ekstra barn du må "mase" på? Ønsker du å fortsette forholdet hvis han ikke endrer seg? Kanskje han tar det mer på alvor hvis alternativet er at du forlater ham, men da må det være fordi det faktisk er noe du vurderer, ikke bare en tom trussel.

Lege, psykolog og evt. parterapi høres ut som de eneste realistiske alternativene her. Det er greit om han har en diagnose (ikke alltid det er synlig for de rundt) som gjør det vanskelig med planlegging, men uakseptabelt at han ikke leter etter årsaken og metoder som kan hjelpe.

Det kan jo være at han går rundt med f.eks lett depresjon, vitaminmangel eller udiagnostisert ADHD som gjør at han har mer enn nok med å møte opp til de helt obligatoriske avtalene, men da kan han ikke bare la dette skure og gå slik at du blir sittende med ansvaret for alt. Som et kompromiss kan du tilby deg å ta hovedansvar for aktivisering av barn (som det høres ut som om du uansett gjør) mens han er under utredning.

Anonymkode: c7e05...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han kommer tidsnok til jobb og viktige avtaler, men med løsere avtaler med andre eller aktiviteter med familien (vi har barn) tar det lang tid. Hvis vi f.eks har avtalt dagen i forveien at vi skal dra på en utflukt så fort som mulig etter at den som sover lengst har stått opp, tar det gjerne to timer før vi er ute av døra, selv om han ikke skal pakke eller forberede noe. Det er alltid jeg som klargjør barna osv. Han skal bruke lang tid på å spise, lang tid på do osv, og jeg må ikke finne på å nevne at nå begynner barna å bli rastløse eller nå begynner det å bli litt langt på dag, for da blir han sur og mener jeg forsinker han med mas. Barna er små, så det kan være veldig vanskelig for dem å vente i evigheter på at pappa skal bli klar etter at de er klargjort selv. Det hjelper ikke å snakke med han om det, da blir han enten sur eller jatter med uten bedring til neste gang. 

Jeg er så lei av at selv de minste utflukter blir et evig styr i forkant. Vi kan ikke dra på spontane turer som en familie og vi har også ofte endt opp med å avlyse plsnlagte ting fordi det har blitt mørkt innen mannen er klar, det har blitt dårlig vær innen han er klar osv.

Noen som lever med noe lignende? Hvordan løser dere det? Her blir jo løsningen dessverre at jeg drar alene med barna på ting altfor ofte, men jeg ønsker jo at vi skal fungere som en familie også. 

 

Anonymkode: c9843...8ca

Ja min mann var helt ekstrem. Han brukte sykt lang tid på dusj og øvrig på badet. Lengre tid enn det som er vanlig for damer og make up. Jeg fikk alltid dårlig tid på slutten kanskje 15 minutter å fikse hår og sminke.  Når jeg da var klar, da hadde han lagt seg til å sove. 

Vi snakker om å komme 3 timer forsent til bla barnedåp på hans side av familien.  Dette syntes jeg var så flaut. Så etter noen runder med sånt. Så bare dro jeg når tiden var inne. 

Han ble selvsagt veldig sur, fordi det var visst flaut for han. Så jeg ba han holde kjeft fordi det som er flaut for begge er å komme 3 timer forsent i barnedåp. Og kun rekke en kake, mens de ble ryddet vekk. 

Jeg forklarte i klartekst at jeg kommer til å fortsette å dra til riktig tid uavhengig om han er ferdig eller ikke. Det fungerte han var max 10 minutter forsinket etter det. 

Anonymkode: 6304d...1d2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Rart at mange av oss kvinner kan gjøre oss og alle barna klare, få i alle mat, på med klær,gjøre seg klar,lage matpakker og pakke alt som trengs til tur/utflukt, og mannen skal kle på seg selv og ut døren, men det er så umulig.. Det tar så lang tid, HVER GANG! Vi er alltid sen pga mannen. Besøk og alt som er. Men når jobben gjør han! Skjønner frustrasjonen!

Mange menn hadde vel bare blitt glad til om vi skulle tatt barna og gått hver gang så fikk de hvile, kanskje derfor noen holder på sånn..

Anonymkode: 0321f...e45

Bare gå fra mannen da? Virker jo som om du tenker at du ville fått det mye bedre uten han? 🙂

Da pusler du rundt i eget tempo og reiser ut til avtalt tid.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette minner meg om en eks som brukte 2-3 timer på å si farvel i alle selskap, sosiale sammenhenger etc. Måtte bare gjøre det slutt til slutt.

Anonymkode: 60467...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er lik, kjempetreg. Begynner gjerne å ordne seg når vi andre står klare og da kan han godt bruke 2-3 timer. Fordi han må spise, han må ditten og han må datten. Også må han gjerne begynne meg helt unødvendige ting som vi kan gjøre når vi kommer hjem igjen i steden. Jeg sa skikkelig i fra til han en gang og at jeg ikke gidder å gjøre ting sammen med han om han skal være så sinnsykt treg, og at han kaster bort min tid. Og at når han endelig er klar er jeg sliten av å underholde barna og alle er for lei til å dra ut. Og så har jeg begynt med å f.eks si at «kl 12 så drar vi, enten du er klar eller ikke» så hvis han ikke er klar så blir han ikke med rett og slett. Og jeg drar da, selvfølgelig litt kjipt å dra uten han fordi jeg liker jo å være sammen med mannen min (når han endelig er klar), men dette gjør egentlig at han som oftest da er klar til jeg har sagt eller plutselig forter seg veldig å bli klar. 

Anonymkode: 83681...b86

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånn er min mann og. Han har adhd. Klarer ikke å planlegge og har null begrep om tid og hvor lang tid ting tar. Sitter i skrivende stund og venter på å reise på hytta. Klokka er kvart over tre. Tre unger sitter og venter. Vi andre har vært klare siden klokka tolv. Sånn er det hver gang. Jeg er dritt lei. Maser jeg blir han bare sur og tar seg enda lengre tid bare for å «ta igjen». 

Anonymkode: 2d6a4...581

Greit at han har adhd men hvorfor reagerer han så barnslig når du sier ifra? Så unødvendig. Skjønner han ikke at han ødelegger for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mann er lik, kjempetreg. Begynner gjerne å ordne seg når vi andre står klare og da kan han godt bruke 2-3 timer. Fordi han må spise, han må ditten og han må datten. Også må han gjerne begynne meg helt unødvendige ting som vi kan gjøre når vi kommer hjem igjen i steden. Jeg sa skikkelig i fra til han en gang og at jeg ikke gidder å gjøre ting sammen med han om han skal være så sinnsykt treg, og at han kaster bort min tid. Og at når han endelig er klar er jeg sliten av å underholde barna og alle er for lei til å dra ut. Og så har jeg begynt med å f.eks si at «kl 12 så drar vi, enten du er klar eller ikke» så hvis han ikke er klar så blir han ikke med rett og slett. Og jeg drar da, selvfølgelig litt kjipt å dra uten han fordi jeg liker jo å være sammen med mannen min (når han endelig er klar), men dette gjør egentlig at han som oftest da er klar til jeg har sagt eller plutselig forter seg veldig å bli klar. 

Anonymkode: 83681...b86

Bra det funker. Jeg hadde blitt provosert og tenkt at han gjorde det med vilje for å plage meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å snakke med ham i fredstid? Altså ikke midt oppe i en situasjon hvor dere begge er irriterte?

Si at dette er noe som er veldig slitsomt for deg. Ikke bare tar du alt av pakking og forberedelser av barna. Og av alle i familien er det barna som er mest tidssensitive, de har ikke tålmodighet til å vente evigglenge. Derfor må dere voksne være fleksible og ha evne til å hive dere rundt, og følge på ungenes rytme. Så hva er det som gjør at han så ofte blir proppen i familieflyten? Hva bør dere gjøre anderledes?

Sannsynligvis er svaret at dere må avtale kvelden før hva dere skal, hva skal dere ha med, hvem fikser hva, og når dere skal dra. Spontaniteten må ofres iallefall for en periode.

Er han ikke klar til avtalt tidspunkt, så drar du med barna. Så se om han lærer. 

Anonymkode: 8e845...e58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn er min mann og. Han har adhd. Klarer ikke å planlegge og har null begrep om tid og hvor lang tid ting tar. Sitter i skrivende stund og venter på å reise på hytta. Klokka er kvart over tre. Tre unger sitter og venter. Vi andre har vært klare siden klokka tolv. Sånn er det hver gang. Jeg er dritt lei. Maser jeg blir han bare sur og tar seg enda lengre tid bare for å «ta igjen». 

Anonymkode: 2d6a4...581

Jeg hadde aldri i livet tilladt at barna skulle sitte å vente tre timer. Hadde reist kl. 12 som avtalt. 

Anonymkode: d3ef2...745

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, finnes det menn som er så treige! 😂 Samboeren min her er stikk motsatt, han liker best å være på plass en halvtime før vi skal være der, for å ikke komme for sent. Han ordner opp hjemme og hjelper med både det ene og det andre 🥰 Han er flyplassvekter, og da nytter det ikke å komme for sent til jobb i tide og utide heller. Eller hvis han plutselig blir utkalt på vakt.

Så her er det han som har gjort MEG mer effektiv. Det er viktig å snakke sammen. Det er ikke alt som kan vente i timesvis her i verden. 

Anonymkode: cecec...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en mann som er slik. 

Det er enkelt, gjør han seg ikke klar til rett tid, så drar vi fra han. 

Er det noe han har funnet på, som jeg ikke har behov for å gjøre, så gidder jeg hverken dra eller mase på han. Da har det skjedd at det har blitt for sent, eller at aktiviteten har begynt osv, å sa blir det ikke, for jeg gidder ikke mase og stå klar i en time mens han sitter på do...

Fatter det bare ikke, mennene har tydeligvis bare ansvar for seg selv, mens vi damer skal ordne både oss selv, unger, utstyr og matpakke og likevel klarer de ikke å få gjort noe som helst🙄

Anonymkode: c6d94...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.18):

Skal du nå konfirmasjon, dåp,bryllup, bursdag, kamp osv så er det ikke bare bare å ta det senere... En tid å forholde seg til da..! Og familier må kunne finne på noe uten at mannen skal ødelegge hver gang!

Anonymkode: 0321f...e45

Men herre... 

Når var det snakk om dåp og konfirmasjon? TS snakker om løsere avtaler, ut på søndagstur. 

Hadde han ikke klart å stille opp tidsnok til slikt ville han ikke vært kandidat til "barnas far" i utgangspunktet. 

Anonymkode: 4007d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi snakker om å komme 3 timer forsent til bla barnedåp på hans side av familien.  Dette syntes jeg var så flaut. Så etter noen runder med sånt. Så bare dro jeg når tiden var inne. 

Han ble selvsagt veldig sur, fordi det var visst flaut for han. Så jeg ba han holde kjeft fordi det som er flaut for begge er å komme 3 timer forsent i barnedåp. Og kun rekke en kake, mens de ble ryddet vekk. 

 

Anonymkode: cecec...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...