Gå til innhold

Foreldre som bare forventer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er rimelig naiv dersom du tror det kun er 2 stk utviklingssamtaler som foreldrene skal sette av tid til. For det første, har man 2 eller 3 barn så betyr det 4-6 utviklingssamtaler i året som man må få fri fra jobb for. Tannlege for barna skjer også midt i skoletiden og er noe man må ta seg fri til fra jobben. Det samme med årlige påske- og julefrokoster og luciatog i barnehagene. Her skal også barna leveres med store mengder pikk og pakk kl 11 på mandagene og hentes igjen kl 13 på fredagene i fbm leirskolen. Jeg vil anslå at ca 14 dager i året så skal vi foreldre "bare ta oss fri" for å følge opp barna, i tillegg til de 13 årlige skoleferieukene, hvor lærerne uansett har fri. Dra nesa ut av egen navel!

Anonymkode: ca6c8...e50

"Bare ta seg fri"??

Det er slik vi skjønner noen foreldre tenker, dessverre.

Du har valgt å få barn og vil vel være med på å snakke om og høre om hvordan barnet ditt mestrer skolegangen sin? 

Du valgte selv å få flere barn og, vel?

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (2 timer siden):

Kan ikke skolen sette av 2 dager til dette i året da ? En rundt juletider og en nærmere sommeren ? Så gjennomføre alle samtalene da ? Både innenfor skoletiden og si til kl. 19.00 ? Hvor vanskelig skal det være ! Det er ikke bare å ta seg fri på jobben og reise til slike samtaler heller. To dager i året med litt overtid bør alle klare. Jeg har mye mer overtid en akkurat det. Og lærerne gjør en veldig god jobb de fleste av de ! Men slutt å syte over dette her. Det kan organiseres 100 ganger bedre en det er gjort hittil i alle fall. Nå har ikke jeg barn i skolealder lenger, men det er vel omtrent det samme i dag som for 10 år siden.

Så forslaget ditt er at læreren skal sitte 2 dager med utviklingssamtaler i ett strekk?

24 x 30 min = 720 minutter. Over 2 dager blir det bare 12 samtaler per dag. 

Du tenker ikke at det tar på mentalt med disse samtalene? "Hvor vanskelig kan det være?" spør du. 

Test det ut en gang - hold et foredrag i 6 timer i strekk i tillegg til undervisningen, for du skrev jo innenfor skoletiden også...;)

Tror du blir rimelig pumpa etterhvert...

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (2 timer siden):

eeh ? Jeg avtaler med banken når jeg har tid :) Har aldri latt meg styre av den gjengen der, og banken er jeg nesten aldri i lenger fordi der kan man ordne omtrent alt elektronisk. Legen min har jeg ikke snakket med på 10 år :) Og trenger jeg han akutt ? Da er det legevakten neste. Så om jeg må til legen og det skal avtales ? Jeg tar det når det passer inn i mitt arbeid. Om det da som sagt ikke er akutt, og det har det ikke vært de siste 30 årene ( bank i bordet)

Når du sender ut time til samtale og bare tror at jeg kan ta fri på jobben ? Er ikke det litt arrogant ? Skal arbeidsgiver betale dette her da ? :)  Organiser det bedre ! Om dere trenger hjelp kan jeg organisere dette for dere. Tar 10000 kroner timen, men dette skal jeg klare å organisere bedre på 10 min :) 

Du må nok lese innlegget nøyere. Selvfølgelig får alle mulighet til å bytte tid opptil flere ganger. Problemet er ikke de som bytter tid - problemet er de som ikke bytter, lar være å komme og som ikke virker som de er filla interessert i egne barns utvikling eller mangel på sådan. 

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg jobber, har vi heldigvis utviklingssamtalene på kveldstid. Alle lærerne er tilgjengelige, og foreldre med barn (VGS-alder) kan snakke med de faglærerne de ønsker eller bare med kontaktlærer. Det er hektisk mens det står på, men det er to-tre kvelder (avhengig av om man har store eller små fag), og det går helt fint. Det stemmer at lærere har 43,5 timers arbeidsuke, og de ukene vi har utviklingssamtaler på kveldstid, blir alle felles møter på dagtid avlyst, slik at vi ikke mister tid til for- og etterarbeid. Da jeg var barn var utviklingssamtalene alltid på kveldstid. Derfor forventet jeg det da jeg utdannet meg til lærer selv, og jeg synes dette er en veldig rar endring. Når kom den?

 

Jeg skjønner veldig godt at foreldre ikke bare kan ta seg fri for å møte opp til utviklingssamtale, og jeg hadde blitt rimelig oppgitt om ikke skolen til mine barn hadde tilpasset seg mine arbeidstider. For meg passer det fint å ha det på dagtid, jeg kan ha det når jeg ikke har egen undervisning eller møter. Der jeg jobber får vi permisjon uten lønn for å utviklingssamtaler, planleggingsdager etc. og vi må ta en hel dag, fordi skolen må lønne vikaren et visst antall timer uansett. Å miste en hel dag med lønn for en 30 minutters samtale hadde jeg virkelig ikke akseptert.

Anonymkode: f84d8...23e

Høres veldig bra ut - høres ut som en gjensidig nytteverdi for både lærere, foreldre og arbeidsgiver 👏🏼👏🏼 jeg kunne også ønske at faglærerne var tilgjengelige til utviklingssamtalene - det hørtes veldig bra ut syns jeg 😄

Anonymkode: 4b896...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmmm- for det første - det ingen rett til fri for barns utviklingssamtaler …… 

- og hva betyr «innenfor din arbeidstid» egentlig? Som lærer i full stilling har du litt over 42 timers arbeidsuke …… 

- si at du er satt opp på utviklingssamtale for eget barn når du har undervisning - får du da fri (blir det satt inn vikar) for å gå på utviklingssamtalen? 

- min erfaring er at det er mest effektivt å sette opp noen samtaler på morgen, noen «midt på dagen» og noen på ettermiddag (feks fra 14.30 og utover til 17.00 f eks) også «booker» foreldrene timer som passer dem …. 
- Teams er også et godt alternativ ja 😊 

Anonymkode: 4b896...97f

Ja, jeg forsøker å få utviklingstimer utenom min undervisningstid, men lar det seg ikke gjøre får jeg vikar. Takk som spør. 

Anonymkode: 042bc...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 time siden):

Det er ikke slik det fungerer at du kan prioritere barnet ditt før jobb, en arbeidsgiver har en definert oppgave han betaler deg for, du kan ikke bare si " jeg må på et møte med læreren til ungen min" hade ! Arbeidsgiver betaler deg for jobben du skal gjøre, for timene du skal jobbe og da må du og skolen fikse dette med din unge !  Og det kan organiseres 100 ganger bedre en det gjøres i dag. Det er bare tull av TS som lærer å skrive dette våset ! Jeg respekterer lærere så det holder, men et sted går grensen ! Dette kan fikses og det er ikke et problem en gang.  Lærere kan ikke bare si at slik er vår arbeidstid, tilpasse dere ! Nei det må tilpasses alle ! Og da må man finne tider som også passer for alle. Det er neppe noe problem, og i verste fall bruk teams !  Hele mai sulles bort i bare tull på skolene ! Sett av 2 dager med litt overtidsjobbing og man finner tider som passer for de aller fleste. Om ikke bruk teams.

Hva mener du mai-måned går til i skolen? Hva er "sullinga"? Vært interessant å høre.

Anonymkode: 042bc...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du drar den for langt. Alle foreldre skal ha mulighet til å bytte samtaletid eller eventuelt få ny tid. Her var det kanskje snakk om de som har behov for å bytte/forskyve tid hver gang? 

Anonymkode: 042bc...80f

Jeg drar det på ingen måte for langt, i enkelte yrkesgrupper vil det være særdeles krevende å stikke av noen timer midt på dag, og kanskje dukker det opp uforutsette ting som gjør at de stadig må bytte.

Advokater, spesialister innen kirurgi, andre innen helsevesenet, ambulansepersonell, politi er bare noen få eksempler, listen er lang!

Og tro at folk flest har såpass fleksible jobber at de bare kan stikke når det måtte passe best for deg er en utrolig naiv tankegang. Det finnes så ufattelig mange kritiske stillinger i samfunnet som er viktig for å holde hjulene igang. Og man kan ikke bare putte inn en vikar i alle disse stillingene for 1,5 til 2 timer. 

Selv arbeider jeg som leder, og har en uavhengig stilling, som gjør at det stort sett er helt uproblematisk å legge opp til slike samtaler i arbeidstiden. Men jeg har full forståelse for at det kan være ekstremt krevende for enkelte yrkesgrupper. 

Anonymkode: 9ff34...768

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg forsøker å få utviklingstimer utenom min undervisningstid, men lar det seg ikke gjøre får jeg vikar. Takk som spør. 

Anonymkode: 042bc...80f

Og hva mener du med «innenfor din arbeidstid»?? Når er din arbeidstid? 

Anonymkode: 4b896...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg drar det på ingen måte for langt, i enkelte yrkesgrupper vil det være særdeles krevende å stikke av noen timer midt på dag, og kanskje dukker det opp uforutsette ting som gjør at de stadig må bytte.

Advokater, spesialister innen kirurgi, andre innen helsevesenet, ambulansepersonell, politi er bare noen få eksempler, listen er lang!

Og tro at folk flest har såpass fleksible jobber at de bare kan stikke når det måtte passe best for deg er en utrolig naiv tankegang. Det finnes så ufattelig mange kritiske stillinger i samfunnet som er viktig for å holde hjulene igang. Og man kan ikke bare putte inn en vikar i alle disse stillingene for 1,5 til 2 timer. 

Selv arbeider jeg som leder, og har en uavhengig stilling, som gjør at det stort sett er helt uproblematisk å legge opp til slike samtaler i arbeidstiden. Men jeg har full forståelse for at det kan være ekstremt krevende for enkelte yrkesgrupper. 

Anonymkode: 9ff34...768

Så flott at dette stort sett er uproblematisk for deg som er leder. Regner med at du gjør det lettere for dine arbeidere også? ;)

Det høres jo ut som at lærerne sender ut innkalling til møter med oppmøte dagen etter? Slik er det jo ikke. Minst 3 uker i forveien sender jeg ut. Da skal det være mulig å ikke sette et møte , ta hjemmekontor noen timer eller bytte time. Så vanskelig skal det vel ikke være å få det til?

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva mener du med «innenfor din arbeidstid»?? Når er din arbeidstid? 

Anonymkode: 4b896...97f

Innenfor min UNDERVISNINGS-tid. Den er mellom ca. 8 - 14.30

Anonymkode: 042bc...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart! 😆

Joda, alle kan ta fri for å gå på samtale med skolen to ganger i året, men det kan være at du må spørre om å bytte tidspunktet du har fått utdelt.

Jeg setter alltid opp tidspunkter for alle elevene som et utgangspunkt. Det er i tidsrommet 14.15-16.15. Jeg har aldri samtaler etter 16.15 etter at jeg selv fikk barn, og må hjem til dem.

Når jeg setter opp tidspunkter, kjenner jeg som regel foreldrene og jobbene deres til en viss grad. Noen jobber alltid tidlig, noen har kveldsarbeid. Noen er hjemmeværende. Så forsøker jeg å sette opp de som er hjemme, studenter eller har kveldsarbeid på de tidligste tidspunktene. Jeg ber foreldrene bytte innbyrdes, og ta kontakt hvis det ikke skulle gå. Da finner vi et bedre tidspunkt. 

Jeg jobber aldri sent på grunn av samtaler. Jeg har nemlig alltid mange undervisningstimer hver dag, og takler ikke samtaler til langt på kveld i tillegg. Det ville ikke bitt kvalitet, noe både voksne og barn fortjener. Som lærer legger jeg til rette for at alle kan komme på samtale, men det er selvfølgelig innenfor min egen arbeidstid. 

Anonymkode: e6b41...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😂😂😂 

Her kom jo kroneksempelet på denne type foreldre servert på et sølvfat! 

Anonymkode: 55ac8...fe8

Jaha? Hva som var kroneksempel her? Er da riktig det som er skrevet i det innlegget?

Anonymkode: 35ad4...bba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan skal man ta seg et par fridager på dagtid? Stenge skolen? Be om vikar? Foreldreovertagelse?

Men er det riktig at læreren skal ta en samtale kl. 19? Hva med lærerens egen familie og barn?

2 ganger i året er det utviklingssamtaler - det bør foreldre klare å sette av tid til, eller?

Teams er selvfølgelig en mulighet.

Anonymkode: 042bc...80f

Om du ikke kan ta fri en dag, så avspaserer du jo likevel flere uker i løpet av året. Eller kanskje du kan begynne en time senere eller gå en time før her og der. 

Vi er mange som jobber ubekvemme tider. Kveld, natt, helg, helligdager, skoleferier. Vi har også familie. Er det noen som har mer tilpassede arbeidstider som er perfekt for familielivet, så er det lærerne. Fri i skoleferier. Trenger ikke stresse med pass, ta ulønnet dager for å få det til å gå rundt, må jobbe deltid fordi ingenting annet fungerer med familie, være borte flere helger, kvelder og netter fra barna. Så ikke klag om du må bruke 4-8 kvelder i løpet av et år.

Anonymkode: be8af...066

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller kanskje du kan begynne en time senere eller gå en time før her og der. 

Enn om læreren alltid har undervisning i første og siste time da? Sette inn vikar? Jeg kjenner flere lærere som går på jobb selv om de burde tatt egenmelding, fordi de vet at elevene har behov for at akkurat de er der. Opplegg som faller bort med vikar, og elever som trenger struktur. Er ikke bare å sette inn vikar da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke kan ta fri en dag, så avspaserer du jo likevel flere uker i løpet av året. Eller kanskje du kan begynne en time senere eller gå en time før her og der. 

Vi er mange som jobber ubekvemme tider. Kveld, natt, helg, helligdager, skoleferier. Vi har også familie. Er det noen som har mer tilpassede arbeidstider som er perfekt for familielivet, så er det lærerne. Fri i skoleferier. Trenger ikke stresse med pass, ta ulønnet dager for å få det til å gå rundt, må jobbe deltid fordi ingenting annet fungerer med familie, være borte flere helger, kvelder og netter fra barna. Så ikke klag om du må bruke 4-8 kvelder i løpet av et år.

Anonymkode: be8af...066

Oisann!

Prøv deg en mnd som lærer så kan du få lov å uttale deg om den type arbeidsplass.

Dessuten håper jeg du tok et valg da du ble det du ble?

Jeg tok et valg og ble lærer - og hadde jeg ikke hatt den avspaseringa stillingen gir ville jeg aldri orket å være lærer i dagens samfunn!

 

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du ikke kan ta fri en dag, så avspaserer du jo likevel flere uker i løpet av året. Eller kanskje du kan begynne en time senere eller gå en time før her og der. 

Vi er mange som jobber ubekvemme tider. Kveld, natt, helg, helligdager, skoleferier. Vi har også familie. Er det noen som har mer tilpassede arbeidstider som er perfekt for familielivet, så er det lærerne. Fri i skoleferier. Trenger ikke stresse med pass, ta ulønnet dager for å få det til å gå rundt, må jobbe deltid fordi ingenting annet fungerer med familie, være borte flere helger, kvelder og netter fra barna. Så ikke klag om du må bruke 4-8 kvelder i løpet av et år.

Anonymkode: be8af...066

Lærerne må jo faktisk møte opp på de 5 planleggingsdagene i året, så jo de må fikse pass.

Anonymkode: 0cc2e...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så forslaget ditt er at læreren skal sitte 2 dager med utviklingssamtaler i ett strekk?

24 x 30 min = 720 minutter. Over 2 dager blir det bare 12 samtaler per dag. 

Du tenker ikke at det tar på mentalt med disse samtalene? "Hvor vanskelig kan det være?" spør du. 

Test det ut en gang - hold et foredrag i 6 timer i strekk i tillegg til undervisningen, for du skrev jo innenfor skoletiden også...;)

Tror du blir rimelig pumpa etterhvert...

Anonymkode: 042bc...80f

Disse samtalene skal forberedes også, og det skal skrives referat i etterkant på Visma. Lærer har nedsatt 1 t i uka til kontaktlærerarbeid. 24 x 30 x 30 (til for/etterarbeid) × 30 min elevsamtale uten foreldre først, x 2 i året..  så vi snakker ikke bare selve samtalen. 

Her legges samtalene mellom 08 og 17, og vi kan bytte tidspkt med hverandre, eller på disponible "hull," bare lærer får beskjed. 

Utviklingssamtaler prioriteres her, og barna har også gjerne 2 foreldre. Bør være veldig god unnskyldning for å ikke få det til! 

Tipper de fleste lærere ville foretrukket å få lov å ta en ettermiddag/kveld for å bli ferdig på 14 dager - men overtid/delt dagsverk får man vanskelig betalt for eller tillatelse til. 

Hilsen kontaktlærer som også har 3 egne barn. MEN som har 7 foreldre som avlyste sin samtale de to avsatte ukene vi fikk fri fra fellesmøter før påske.

Disse må tas neste uke i stedet. Jeg skjønner at ting kan oppstå, eller man blir syk - her snakker jeg om de som bare ikke møter opp, eller gir beskjed 5 min før om at det ikke passer. 

Anonymkode: 3f33b...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tuller du? 

Tenk om 48 foreldre skulle bestemt selv når det passet DEM å ha utviklingssamtale? 

Kan alle dine kollegaer selv bestemme når de ønsker medarbeidersamtale på jobben?

Anonymkode: 042bc...80f

Ja. Det er da helt normalt? Hos osd bruker vi outlook, finner en tid i kalenderen til nærmeste leder der vedkommende er ledig og kaller inn til møtet selv. Hos oss er alle pålagt å bruke kalenderen og holde den oppdatert, slik at ledelse og kollegaer kan bruke den til å planlegge møter ig samarbeid. 

Anonymkode: f84d8...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For meg som trebarnsforelder så har det faktisk vært et sjokk å underveis oppdage at det vil være minst 20 dager i året hvor man må ta seg helt eller delvis fri fra jobb for å følge opp barna med alt fra utviklingssamtaler og tannleger til planleggingsdager og høytidsfrokoster i barnehagen.

Og ja, jeg har vært den som ikke møtte opp når barnet mitt gikk i luciatog kl 09 på formiddagen, og som fikk streng beskjed fra bhg-personalet om at "Petra" var det eeeneste barnet som ikke hadde hatt forelder til stede. Jeg gråt i bilen hele veien hjem med ungen i baksetet.

Anonymkode: ca6c8...e50

Kl ni er ikke formiddag det er morgen. Og det burde du fått med deg ja. 

Anonymkode: 93648...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lærerne må jo faktisk møte opp på de 5 planleggingsdagene i året, så jo de må fikse pass.

Anonymkode: 0cc2e...ff3

Jobber de det ikke bare inn på kveldene og så tar de langhelg da? Det som gjøres i barnehagene i allefall. Syns lærere sutrer for mye de har mye fri.slike samtaler bør gjøres på kvelden

Anonymkode: 93648...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...