Gå til innhold

Foreldre som bare forventer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, nå er jeg grinete...

Det er ikke noe tvil om at noen foreldre tror jeg som lærer er satt på jorda for å føye dem og gjerne deres barn og!

Utviklingssamtaler f.eks. Skolen setter av tid slik at vi kan gjennomføre disse innenfor vår arbeidstid. 

Alle har krav på fri fra jobb for å være med på dette. Det burde være i foreldrenes interesse å få med seg dette?

Jeg har foreldre som aldri har tid...tiden de får til samtalene må alltid endres og slik har det vært i flere år nå. Ikke bare en gang, nei...

eller de dropper å møte opp...eller de leverer ikke det som skal leveres i tide (samtaleskjema). Hva er greia?

"Det passer for meg kl. sånn og sånn den dagen." 🤨

Gjør det? Så fint - ja, jeg sitter bare på kontoret mitt og venter til 24 elevers foreldre har tid til å komme, jeg...

For jeg har ikke en jobb, en klasse, egen familie, egne barns utviklingssamtaler å gå på? 

Foreldre må skjerpe seg! Ditt barn er ikke viktigere enn andre barn i klassen for meg - men det bør være viktigst for deg!

Still opp, bidra, følg opp!

 

Jeg ringer ikke banken eller legen min og forteller når JEG har tid - jeg booker tid eller får beskjed om når jeg skal komme.

Makan!

Anonymkode: 042bc...80f

Hmmm- for det første - det ingen rett til fri for barns utviklingssamtaler …… 

- og hva betyr «innenfor din arbeidstid» egentlig? Som lærer i full stilling har du litt over 42 timers arbeidsuke …… 

- si at du er satt opp på utviklingssamtale for eget barn når du har undervisning - får du da fri (blir det satt inn vikar) for å gå på utviklingssamtalen? 

- min erfaring er at det er mest effektivt å sette opp noen samtaler på morgen, noen «midt på dagen» og noen på ettermiddag (feks fra 14.30 og utover til 17.00 f eks) også «booker» foreldrene timer som passer dem …. 
- Teams er også et godt alternativ ja 😊 

Anonymkode: 4b896...97f

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Altså, ser du ikke det absurde med at potensielt 48stk skal be om fri for å gå på møte på skolen, kontra at du tar det på to ettermiddager? 

Anonymkode: 35ad4...bba

🏆

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hmmm- for det første - det ingen rett til fri for barns utviklingssamtaler …… 

- og hva betyr «innenfor din arbeidstid» egentlig? Som lærer i full stilling har du litt over 42 timers arbeidsuke …… 

- si at du er satt opp på utviklingssamtale for eget barn når du har undervisning - får du da fri (blir det satt inn vikar) for å gå på utviklingssamtalen? 

- min erfaring er at det er mest effektivt å sette opp noen samtaler på morgen, noen «midt på dagen» og noen på ettermiddag (feks fra 14.30 og utover til 17.00 f eks) også «booker» foreldrene timer som passer dem …. 
- Teams er også et godt alternativ ja 😊 

Anonymkode: 4b896...97f

Teams burde være det aller beste alternativet. Man ser hverandre og man kan snakke uforstyrret. Det hele er jo bare snakk om barnet sin utvikling, styrker og svakheter som foreldrene må vite om. Og dette tar i de aller fleste tilfeller ikke mer en en halv time. Eleven må ikke være med på dette, men kan jo også delta på teams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå "avspaserer" jo dere høstferie, julen, vinterferien, påsken, flere uker på sommeren. Da må det være mulig å legge samtaler til kl 08 om morgenen, eller 07 for den slags skyld. Og kun timer etter tidligst 1400. 

Greit man har rett på fri, men å kjøre 40min til og fra jobb, noe dom er realiteten for mange, midt i arbeidstiden er problematisk. 40min til skolen. 40 min tilbake. Også skal man bruke 40min fra hjem til jobb og motsatt. Da har mye av dagen gått bare i kjøring. 

Hva med å ta møtene via teams om det passer bedre for noen? Da kan de trekke seg tilbake en times tid på arbeidsplassen i stedet for å bruke unødvendig tid på kjøring.

Ellers løser det seg å ha samtaler mellom 14-20 noen få dager. Så tar du deg heller et par fridager på dagtid når foreldrene er på jobb.

Dette var ikke et problem for 15-20år siden. Lærerne tok samtalene på ettermiddag og kveld.

Anonymkode: be8af...066

😂😂😂 

Her kom jo kroneksempelet på denne type foreldre servert på et sølvfat! 

Anonymkode: 55ac8...fe8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

Jeg ringer ikke banken eller legen min og forteller når JEG har tid - jeg booker tid eller får beskjed om når jeg skal komme.

Makan!

Anonymkode: 042bc...80f

Jeg gjør! Er ingen problem å ringe til verken banken eller legen og be om en time den og den datoen til det og det klokkeslettet, men man må jo gjerne ha mer enn ett alternativ hvor man kan da!

Anonymkode: 731a1...b14

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå er jeg sikkert veldig vrang og dum, men dette er jo ting man vet om når man får barn? Det kan jo umulig komme som et kjempesjokk på så mange at barnet innimellom må prioriteres før jobb? 😳

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirah skrev (1 minutt siden):

Altså, nå er jeg sikkert veldig vrang og dum, men dette er jo ting man vet om når man får barn? Det kan jo umulig komme som et kjempesjokk på så mange at barnet innimellom må prioriteres før jobb? 😳

For meg som trebarnsforelder så har det faktisk vært et sjokk å underveis oppdage at det vil være minst 20 dager i året hvor man må ta seg helt eller delvis fri fra jobb for å følge opp barna med alt fra utviklingssamtaler og tannleger til planleggingsdager og høytidsfrokoster i barnehagen.

Og ja, jeg har vært den som ikke møtte opp når barnet mitt gikk i luciatog kl 09 på formiddagen, og som fikk streng beskjed fra bhg-personalet om at "Petra" var det eeeneste barnet som ikke hadde hatt forelder til stede. Jeg gråt i bilen hele veien hjem med ungen i baksetet.

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg som trebarnsforelder så har det faktisk vært et sjokk å underveis oppdage at det vil være minst 20 dager i året hvor man må ta seg helt eller delvis fri fra jobb for å følge opp barna med alt fra utviklingssamtaler og tannleger til planleggingsdager og høytidsfrokoster i barnehagen.

Og ja, jeg har vært den som ikke møtte opp når barnet mitt gikk i luciatog kl 09 på formiddagen, og som fikk streng beskjed fra bhg-personalet om at "Petra" var det eeeneste barnet som ikke hadde hatt forelder til stede. Jeg gråt i bilen hele veien hjem med ungen i baksetet.

Anonymkode: ca6c8...e50

Altså luciatog og slike ting er jo helt unødvendig å skulle måtte ta seg fri fra jobb fra. Fullstendig enig, det skal du virkelig ikke ha dårlig samvittighet for. Hyggelig for de som kan være tilstede, men det bør overhodet ikke være noe press.

Nå mener jeg viktige ting som tannlege og utviklingssamtaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (8 minutter siden):

Altså, nå er jeg sikkert veldig vrang og dum, men dette er jo ting man vet om når man får barn? Det kan jo umulig komme som et kjempesjokk på så mange at barnet innimellom må prioriteres før jobb? 😳

OMG 🙄 Det handler ikke om det. Det handler om hvordan alt i samfunnet tilrettelegges ut fra behovet til virksomheten/skolen/legen/tannlegen/barnehagen osv. 

Og vi kan ikke påvirke det! Det hjelper altså ikke en dritt om vi VET dette før vi får barn. Arbeidsgiver er fortsatt ikke interessert å i gi småbarnsforeldre dagesvis/ukesvis med fri fordi ingen gidder å tilrettelegge for foreldrene, men er mest opptatt av seg selv. 

Anonymkode: d049a...6f8

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (17 minutter siden):

Altså, nå er jeg sikkert veldig vrang og dum, men dette er jo ting man vet om når man får barn? Det kan jo umulig komme som et kjempesjokk på så mange at barnet innimellom må prioriteres før jobb? 😳

Det er ikke slik det fungerer at du kan prioritere barnet ditt før jobb, en arbeidsgiver har en definert oppgave han betaler deg for, du kan ikke bare si " jeg må på et møte med læreren til ungen min" hade ! Arbeidsgiver betaler deg for jobben du skal gjøre, for timene du skal jobbe og da må du og skolen fikse dette med din unge !  Og det kan organiseres 100 ganger bedre en det gjøres i dag. Det er bare tull av TS som lærer å skrive dette våset ! Jeg respekterer lærere så det holder, men et sted går grensen ! Dette kan fikses og det er ikke et problem en gang.  Lærere kan ikke bare si at slik er vår arbeidstid, tilpasse dere ! Nei det må tilpasses alle ! Og da må man finne tider som også passer for alle. Det er neppe noe problem, og i verste fall bruk teams !  Hele mai sulles bort i bare tull på skolene ! Sett av 2 dager med litt overtidsjobbing og man finner tider som passer for de aller fleste. Om ikke bruk teams.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber, har vi heldigvis utviklingssamtalene på kveldstid. Alle lærerne er tilgjengelige, og foreldre med barn (VGS-alder) kan snakke med de faglærerne de ønsker eller bare med kontaktlærer. Det er hektisk mens det står på, men det er to-tre kvelder (avhengig av om man har store eller små fag), og det går helt fint. Det stemmer at lærere har 43,5 timers arbeidsuke, og de ukene vi har utviklingssamtaler på kveldstid, blir alle felles møter på dagtid avlyst, slik at vi ikke mister tid til for- og etterarbeid. Da jeg var barn var utviklingssamtalene alltid på kveldstid. Derfor forventet jeg det da jeg utdannet meg til lærer selv, og jeg synes dette er en veldig rar endring. Når kom den?

 

Jeg skjønner veldig godt at foreldre ikke bare kan ta seg fri for å møte opp til utviklingssamtale, og jeg hadde blitt rimelig oppgitt om ikke skolen til mine barn hadde tilpasset seg mine arbeidstider. For meg passer det fint å ha det på dagtid, jeg kan ha det når jeg ikke har egen undervisning eller møter. Der jeg jobber får vi permisjon uten lønn for å utviklingssamtaler, planleggingsdager etc. og vi må ta en hel dag, fordi skolen må lønne vikaren et visst antall timer uansett. Å miste en hel dag med lønn for en 30 minutters samtale hadde jeg virkelig ikke akseptert.

Anonymkode: f84d8...23e

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsplass ligger like ved skolen og det er null problem for meg å komme og gå som jeg vil, men jeg skjønner jo at ikke alle kan ta seg fri en time eller mer klokka to på dagen. Det er ikke alle jobber som er sånn at man kan stikke av. Jeg synes at de som har behov for å ta foreldresamtalen på kveld, må få lov til det. Behovet må naturligvis underbygges. Ikke bare "det passer best"

Anonymkode: d82a1...301

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg bestiller tid til banken, legen, tannlegen og alle andre når det passer for meg. Jeg får oppfølging hos spesialister på sykehus hver 3. måned og til og med de gir meg timer når de vet det ikke kolliderer med jobben min. Det der synes jeg var en helt merkelig sammenligning. Det blir noe annet med akutt-timer hos lege, selvfølgelig, men utviklingssamtaler er ikke akutte.

Anonymkode: f84d8...23e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For meg som trebarnsforelder så har det faktisk vært et sjokk å underveis oppdage at det vil være minst 20 dager i året hvor man må ta seg helt eller delvis fri fra jobb for å følge opp barna med alt fra utviklingssamtaler og tannleger til planleggingsdager og høytidsfrokoster i barnehagen.

Og ja, jeg har vært den som ikke møtte opp når barnet mitt gikk i luciatog kl 09 på formiddagen, og som fikk streng beskjed fra bhg-personalet om at "Petra" var det eeeneste barnet som ikke hadde hatt forelder til stede. Jeg gråt i bilen hele veien hjem med ungen i baksetet.

Anonymkode: ca6c8...e50

Slikt er en uting som skaper dårlig samvittighet for foreldre som ikke kan. I kommunen her har foreldre aldri blitt invitert til å se på Luciatoget. De klarer seg fint uten publikum.

Anonymkode: d82a1...301

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du virkelig det handler om at foreldrene gjør dette fordi de ikke har interesse for barna sine? Eller fordi de har jobber de også som ikke er like enkle å bare avspasere fra? 

Nei, beklager, jeg kan ikke gjennomføre rettsaken kommende torsdag, utviklingssamtale for sønnen kl. 12.30. Ja, jeg forstår jeg bør være der som din advokat, men jeg har ingen mulighet mellom kl. 12-14, du må greie deg selv eller hyre inn noen andre. 

Du må belage deg på å vente med den operasjonen av hodet ditt, jeg har en utviklingssamtale for sønnen min på samme tidspunkt. Ja, jeg forstår du allerede har ventet i 6 uker, men jeg har dessverre ikke anledning til å flytte tidspunktet. 

Jeg kan dessverre ikke delta i årets lønnsforhandlinger, har utviklingssamtale for sønnen. Ja, jeg vet jeg bør være der som tillitsvalgt, men vi kan dessverre ikke flytte samtalen til et annet tidspunkt. 

 

 

Anonymkode: 9ff34...768

Du drar den for langt. Alle foreldre skal ha mulighet til å bytte samtaletid eller eventuelt få ny tid. Her var det kanskje snakk om de som har behov for å bytte/forskyve tid hver gang? 

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

OMG 🙄 Det handler ikke om det. Det handler om hvordan alt i samfunnet tilrettelegges ut fra behovet til virksomheten/skolen/legen/tannlegen/barnehagen osv. 

Og vi kan ikke påvirke det! Det hjelper altså ikke en dritt om vi VET dette før vi får barn. Arbeidsgiver er fortsatt ikke interessert å i gi småbarnsforeldre dagesvis/ukesvis med fri fordi ingen gidder å tilrettelegge for foreldrene, men er mest opptatt av seg selv. 

Anonymkode: d049a...6f8

Takk for innsikten. Forstår det er frustrerende dersom dere ikke får fri fra jobb for å stille opp på slike ting som dette, det bør være bedre tilrettelegging for foreldre i arbeidslivet når vi nå lever i et samfunn hvor det er normen at begge foreldre er i arbeid 100%. Når det er sagt så er det ikke lærere,tannleger, barnehager osv sin feil at arbeidsplassen deres ikke er optimal, så jeg synes frustrasjonen er rettet mot feil person. Dette er jo en sak for fagforeninger eller politikken. Lærere, barnehageansatte, etc er kanskje også foreldre som må hente egne barn i barnehage, delta på foreldremøter, ta med barn til tannlege etc. Å kreve at de bare kan ta seg en ekstra time på ettermiddagen "bare denne ene gangen" spiser av deres egen tid der de også har ting de må følge opp. Og det er sjeldent "bare deg" de plutselig må gjøre tilpasninger for men 10 andre stk i samme posisjon som deg. Det er også lover og regler for hvor ofte man har lov å jobbe overtid, så dersom noen foreldre alltid skal være for sene eller flytte tiden til mye senere, så kan det gå utover arbeidstaker som får beskjed fra leder at så mye overtid kan de ikke jobbe. Respekter arbeidstidene til disse ansatte. De gjør mye for at barnet ditt skal ha det bra, og at du skal fungere i arbeid og samfunnet. Det minste man kan gjøre er å vise litt takknemlighet tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, ser du ikke det absurde med at potensielt 48stk skal be om fri for å gå på møte på skolen, kontra at du tar det på to ettermiddager? 

Anonymkode: 35ad4...bba

Tuller du? 

Tenk om 48 foreldre skulle bestemt selv når det passet DEM å ha utviklingssamtale? 

Kan alle dine kollegaer selv bestemme når de ønsker medarbeidersamtale på jobben?

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (31 minutter siden):

Altså luciatog og slike ting er jo helt unødvendig å skulle måtte ta seg fri fra jobb fra. Fullstendig enig, det skal du virkelig ikke ha dårlig samvittighet for. Hyggelig for de som kan være tilstede, men det bør overhodet ikke være noe press.

Nå mener jeg viktige ting som tannlege og utviklingssamtaler.

Jeg tok ikke fri for Luciafrokosten til yngstemann da jeg allerede hadde vært nødt til å ta fri fra jobb 2 ganger på en måned for å dra til reguleringstannlege med eldstemann, og ble da guilt-tripped langt inn i hjerterota av bhg-personalet.

"Vi stilte opp alle de flotte luciabarna slik at alle foreldrene kunne ta bilde av dem. Du var jo den eeneste forelderen som ikke var der og hun så jo helt alene ut stakkars, så jeg tok bilde av henne for deg med mobilen min. Hva er nummeret ditt, så sender jeg det til deg!"

Altså fy faen 😭

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok ikke fri for Luciafrokosten til yngstemann da jeg allerede hadde vært nødt til å ta fri fra jobb 2 ganger på en måned for å dra til reguleringstannlege med eldstemann, og ble da guilt-tripped langt inn i hjerterota av bhg-personalet.

"Vi stilte opp alle de flotte luciabarna slik at alle foreldrene kunne ta bilde av dem. Du var jo den eeneste forelderen som ikke var der og hun så jo helt alene ut stakkars, så jeg tok bilde av henne for deg med mobilen min. Hva er nummeret ditt, så sender jeg det til deg!"

Altså fy faen 😭

Anonymkode: ca6c8...e50

Jeg jobber forresten i helsevesenet  og hver gang jeg må være borte pga barna, så må alle mine pasienter lempes over på de andre sykepleierne. Jeg skjønner så innmari godt at fødselsraten hos norske par er helt nede i 1.4 nå, livet med 2 barn er fullstendig inkompatibelt med å være i full jobb uten fleksitid.

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vi en rekke tidspunkter vi selv kan velge å melde oss på. 

Men det stemmer ikke at man har rett på fri fra jobb. Jeg pleier å velge et tidspunkt hvor jeg ser det er enklest å kunne dra fra jobb litt tidligere. 

Anonymkode: 0bfbc...10a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...