Gå til innhold

Foreldre som bare forventer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, nå er jeg grinete...

Det er ikke noe tvil om at noen foreldre tror jeg som lærer er satt på jorda for å føye dem og gjerne deres barn og!

Utviklingssamtaler f.eks. Skolen setter av tid slik at vi kan gjennomføre disse innenfor vår arbeidstid. 

Alle har krav på fri fra jobb for å være med på dette. Det burde være i foreldrenes interesse å få med seg dette?

Jeg har foreldre som aldri har tid...tiden de får til samtalene må alltid endres og slik har det vært i flere år nå. Ikke bare en gang, nei...

eller de dropper å møte opp...eller de leverer ikke det som skal leveres i tide (samtaleskjema). Hva er greia?

"Det passer for meg kl. sånn og sånn den dagen." 🤨

Gjør det? Så fint - ja, jeg sitter bare på kontoret mitt og venter til 24 elevers foreldre har tid til å komme, jeg...

For jeg har ikke en jobb, en klasse, egen familie, egne barns utviklingssamtaler å gå på? 

Foreldre må skjerpe seg! Ditt barn er ikke viktigere enn andre barn i klassen for meg - men det bør være viktigst for deg!

Still opp, bidra, følg opp!

 

Jeg ringer ikke banken eller legen min og forteller når JEG har tid - jeg booker tid eller får beskjed om når jeg skal komme.

Makan!

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 23
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg, har vært der. 
Tilby morgen. Så går det fort også. Eller tilby dem en skriftlig tilbakemelding.

Hvis de ikke kan til dine tidspunkter, er de ikke veldig opptatt av barnet sitt uansett, bare vrange.

At de ikke innser hvor tidkrevende ca. 24 møter etter undervisning er…

 

Anonymkode: 1315e...d19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som har valgt å få disse barnene, og du har en arbeidstid du skal holde deg innenfor. 

Du har det jeg vil kalle styringsrett til når de skal være på kontoret ditt så lenge du melder god tid i forveien. 

 

Torsdag 21 dager frem så er det satt av utviklingssamtale for deres barn kl 15. 

SU undertegnede senest 14 dager før om dere kan komme eller ikke. 

Anonymkode: 3693a...7d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ligger læreren ut felles skjema i appen, der fyller vi ut når vi kan komme. Ser at alle foreldre melder seg på da jeg ofte er litt sen på avtrekkeren. Dvs 30 min etter den er lagt ut, beste tidene forsvinner først😅

Anonymkode: dbe90...9d8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "avspaserer" jo dere høstferie, julen, vinterferien, påsken, flere uker på sommeren. Da må det være mulig å legge samtaler til kl 08 om morgenen, eller 07 for den slags skyld. Og kun timer etter tidligst 1400. 

Greit man har rett på fri, men å kjøre 40min til og fra jobb, noe dom er realiteten for mange, midt i arbeidstiden er problematisk. 40min til skolen. 40 min tilbake. Også skal man bruke 40min fra hjem til jobb og motsatt. Da har mye av dagen gått bare i kjøring. 

Hva med å ta møtene via teams om det passer bedre for noen? Da kan de trekke seg tilbake en times tid på arbeidsplassen i stedet for å bruke unødvendig tid på kjøring.

Ellers løser det seg å ha samtaler mellom 14-20 noen få dager. Så tar du deg heller et par fridager på dagtid når foreldrene er på jobb.

Dette var ikke et problem for 15-20år siden. Lærerne tok samtalene på ettermiddag og kveld.

Anonymkode: be8af...066

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nå "avspaserer" jo dere høstferie, julen, vinterferien, påsken, flere uker på sommeren. Da må det være mulig å legge samtaler til kl 08 om morgenen, eller 07 for den slags skyld. Og kun timer etter tidligst 1400. 

Greit man har rett på fri, men å kjøre 40min til og fra jobb, noe dom er realiteten for mange, midt i arbeidstiden er problematisk. 40min til skolen. 40 min tilbake. Også skal man bruke 40min fra hjem til jobb og motsatt. Da har mye av dagen gått bare i kjøring. 

Hva med å ta møtene via teams om det passer bedre for noen? Da kan de trekke seg tilbake en times tid på arbeidsplassen i stedet for å bruke unødvendig tid på kjøring.

Ellers løser det seg å ha samtaler mellom 14-20 noen få dager. Så tar du deg heller et par fridager på dagtid når foreldrene er på jobb.

Dette var ikke et problem for 15-20år siden. Lærerne tok samtalene på ettermiddag og kveld.

Anonymkode: be8af...066

Hvordan skal man ta seg et par fridager på dagtid? Stenge skolen? Be om vikar? Foreldreovertagelse?

Men er det riktig at læreren skal ta en samtale kl. 19? Hva med lærerens egen familie og barn?

2 ganger i året er det utviklingssamtaler - det bør foreldre klare å sette av tid til, eller?

Teams er selvfølgelig en mulighet.

Anonymkode: 042bc...80f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal man ta seg et par fridager på dagtid? Stenge skolen? Be om vikar? Foreldreovertagelse?

Men er det riktig at læreren skal ta en samtale kl. 19? Hva med lærerens egen familie og barn?

2 ganger i året er det utviklingssamtaler - det bør foreldre klare å sette av tid til, eller?

Teams er selvfølgelig en mulighet.

Anonymkode: 042bc...80f

Har ikke lærere 42 timers arbeidsuke? Da må man jo jobbe noe sein ettermiddag/kveld/helg uansett. Mye bedre samfunnsøkonomi å bruke noe av den tiden til foreldresamtaler enn retting og forberedelse. At jeg skal ta fri til foreldresamtale går ut over pasienter. 

Anonymkode: 65a51...a7f

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det handler om at foreldrene gjør dette fordi de ikke har interesse for barna sine? Eller fordi de har jobber de også som ikke er like enkle å bare avspasere fra? 

Nei, beklager, jeg kan ikke gjennomføre rettsaken kommende torsdag, utviklingssamtale for sønnen kl. 12.30. Ja, jeg forstår jeg bør være der som din advokat, men jeg har ingen mulighet mellom kl. 12-14, du må greie deg selv eller hyre inn noen andre. 

Du må belage deg på å vente med den operasjonen av hodet ditt, jeg har en utviklingssamtale for sønnen min på samme tidspunkt. Ja, jeg forstår du allerede har ventet i 6 uker, men jeg har dessverre ikke anledning til å flytte tidspunktet. 

Jeg kan dessverre ikke delta i årets lønnsforhandlinger, har utviklingssamtale for sønnen. Ja, jeg vet jeg bør være der som tillitsvalgt, men vi kan dessverre ikke flytte samtalen til et annet tidspunkt. 

 

 

Anonymkode: 9ff34...768

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ser du ikke det absurde med at potensielt 48stk skal be om fri for å gå på møte på skolen, kontra at du tar det på to ettermiddager? 

Anonymkode: 35ad4...bba

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten realitetsorientering, foreldre har ikke KRAV på fri for foreldresamtaler. Jeg jobber innen helse, og her kan folk komme senere om morgenen eller til nød gå en halvtime før vakten er over, men å være vekke to timer midt på dagen er ikke aktuelt. Du  løser mye ved å ta samtaler på teams, da kan folk ta det i lunsjen. Ellers har dere så syke mye fri, at å tilby noen få timer på ettermiddagen burde være en mulighet. 

Anonymkode: 4586f...e35

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utviklingssamtaler f.eks. Skolen setter av tid slik at vi kan gjennomføre disse innenfor vår arbeidstid. 

Alle har krav på fri fra jobb for å være med på dette. Det burde være i foreldrenes interesse å få med seg dette?

Dette er feil. Man har ikke krav på fri for dette. Mange har svært låste arbeidsdager med lite mulighet for fri.

Anonymkode: 8ef5a...470

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal man ta seg et par fridager på dagtid? Stenge skolen? Be om vikar? Foreldreovertagelse?

Men er det riktig at læreren skal ta en samtale kl. 19? Hva med lærerens egen familie og barn?

2 ganger i året er det utviklingssamtaler - det bør foreldre klare å sette av tid til, eller?

Teams er selvfølgelig en mulighet.

Anonymkode: 042bc...80f

Du er rimelig naiv dersom du tror det kun er 2 stk utviklingssamtaler som foreldrene skal sette av tid til. For det første, har man 2 eller 3 barn så betyr det 4-6 utviklingssamtaler i året som man må få fri fra jobb for. Tannlege for barna skjer også midt i skoletiden og er noe man må ta seg fri til fra jobben. Det samme med årlige påske- og julefrokoster og luciatog i barnehagene. Her skal også barna leveres med store mengder pikk og pakk kl 11 på mandagene og hentes igjen kl 13 på fredagene i fbm leirskolen. Jeg vil anslå at ca 14 dager i året så skal vi foreldre "bare ta oss fri" for å følge opp barna, i tillegg til de 13 årlige skoleferieukene, hvor lærerne uansett har fri. Dra nesa ut av egen navel!

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal man ta seg et par fridager på dagtid? Stenge skolen? Be om vikar? Foreldreovertagelse?

Men er det riktig at læreren skal ta en samtale kl. 19? Hva med lærerens egen familie og barn?

2 ganger i året er det utviklingssamtaler - det bør foreldre klare å sette av tid til, eller?

Teams er selvfølgelig en mulighet.

Anonymkode: 042bc...80f

Kan ikke skolen sette av 2 dager til dette i året da ? En rundt juletider og en nærmere sommeren ? Så gjennomføre alle samtalene da ? Både innenfor skoletiden og si til kl. 19.00 ? Hvor vanskelig skal det være ! Det er ikke bare å ta seg fri på jobben og reise til slike samtaler heller. To dager i året med litt overtid bør alle klare. Jeg har mye mer overtid en akkurat det. Og lærerne gjør en veldig god jobb de fleste av de ! Men slutt å syte over dette her. Det kan organiseres 100 ganger bedre en det er gjort hittil i alle fall. Nå har ikke jeg barn i skolealder lenger, men det er vel omtrent det samme i dag som for 10 år siden.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er rimelig naiv dersom du tror det kun er 2 stk utviklingssamtaler som foreldrene skal sette av tid til. For det første, har man 2 eller 3 barn så betyr det 4-6 utviklingssamtaler i året som man må få fri fra jobb for. Tannlege for barna skjer også midt i skoletiden og er noe man må ta seg fri til fra jobben. Det samme med årlige påske- og julefrokoster og luciatog i barnehagene. Her skal også barna leveres med store mengder pikk og pakk kl 11 på mandagene og hentes igjen kl 13 på fredagene i fbm leirskolen. Jeg vil anslå at ca 14 dager i året så skal vi foreldre "bare ta oss fri" for å følge opp barna, i tillegg til de 13 årlige skoleferieukene, hvor lærerne uansett har fri. Dra nesa ut av egen navel!

Anonymkode: ca6c8...e50

Har aldri hørt at man har rett på fri til gå til utviklingssamtaler med skolen :) ALDRI ! Så nei dette er ikke tilfellet. Dette må man få til å passe inn i egen fritid.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå "avspaserer" jo dere høstferie, julen, vinterferien, påsken, flere uker på sommeren. Da må det være mulig å legge samtaler til kl 08 om morgenen, eller 07 for den slags skyld. Og kun timer etter tidligst 1400. 

Greit man har rett på fri, men å kjøre 40min til og fra jobb, noe dom er realiteten for mange, midt i arbeidstiden er problematisk. 40min til skolen. 40 min tilbake. Også skal man bruke 40min fra hjem til jobb og motsatt. Da har mye av dagen gått bare i kjøring. 

Hva med å ta møtene via teams om det passer bedre for noen? Da kan de trekke seg tilbake en times tid på arbeidsplassen i stedet for å bruke unødvendig tid på kjøring.

Ellers løser det seg å ha samtaler mellom 14-20 noen få dager. Så tar du deg heller et par fridager på dagtid når foreldrene er på jobb.

Dette var ikke et problem for 15-20år siden. Lærerne tok samtalene på ettermiddag og kveld.

Anonymkode: be8af...066

Det er det foreldene som har valgt og skal ikke gå utover lærer. 

Anonymkode: 36e42...85a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er rimelig naiv dersom du tror det kun er 2 stk utviklingssamtaler som foreldrene skal sette av tid til. For det første, har man 2 eller 3 barn så betyr det 4-6 utviklingssamtaler i året som man må få fri fra jobb for. Tannlege for barna skjer også midt i skoletiden og er noe man må ta seg fri til fra jobben. Det samme med årlige påske- og julefrokoster og luciatog i barnehagene. Her skal også barna leveres med store mengder pikk og pakk kl 11 på mandagene og hentes igjen kl 13 på fredagene i fbm leirskolen. Jeg vil anslå at ca 14 dager i året så skal vi foreldre "bare ta oss fri" for å følge opp barna, i tillegg til de 13 årlige skoleferieukene, hvor lærerne uansett har fri. Dra nesa ut av egen navel!

Anonymkode: ca6c8...e50

... Og nå har jeg ikke engang nevnt de 5 årlige planleggingsdagene deres! Vi var forresten så "heldige" at skole og bhg i kommunen ikke evnet å samkjøre planleggingsdager, slik at vi endte opp med TI planleggingsdager ila et år!

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Har aldri hørt at man har rett på fri til gå til utviklingssamtaler med skolen :) ALDRI ! Så nei dette er ikke tilfellet. Dette må man få til å passe inn i egen fritid.

Ikke alle tobarnsforeldre har 14-20 fridager fra jobbhvert år for å dekke opp for utviklingssamtaler, reguleringstannleger, planleggingsdager og luciafrokoster. Tro det eller ei.

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ringer ikke banken eller legen min og forteller når JEG har tid - jeg booker tid eller får beskjed om når jeg skal komme.

Makan!

eeh ? Jeg avtaler med banken når jeg har tid :) Har aldri latt meg styre av den gjengen der, og banken er jeg nesten aldri i lenger fordi der kan man ordne omtrent alt elektronisk. Legen min har jeg ikke snakket med på 10 år :) Og trenger jeg han akutt ? Da er det legevakten neste. Så om jeg må til legen og det skal avtales ? Jeg tar det når det passer inn i mitt arbeid. Om det da som sagt ikke er akutt, og det har det ikke vært de siste 30 årene ( bank i bordet)

Når du sender ut time til samtale og bare tror at jeg kan ta fri på jobben ? Er ikke det litt arrogant ? Skal arbeidsgiver betale dette her da ? :)  Organiser det bedre ! Om dere trenger hjelp kan jeg organisere dette for dere. Tar 10000 kroner timen, men dette skal jeg klare å organisere bedre på 10 min :) 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det foreldene som har valgt og skal ikke gå utover lærer. 

Anonymkode: 36e42...85a

Eller snu det andre veien, det er lærer som har valgt sitt yrke og må kunne tåle 2 dager med elevsamtaler med litt overtid på kvelden !

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (Akkurat nå):

Eller snu det andre veien, det er lærer som har valgt sitt yrke og må kunne tåle 2 dager med elevsamtaler med litt overtid på kvelden !

Lærere påstår jo uansett at de jobber ekstremt mye mer enn 40 timers arbeidsuke slik at de kan få avspasering 13 uker med skoleferie hvert år. Merkelig det der.

Anonymkode: ca6c8...e50

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...