Gå til innhold

Hvor sunt spiser dere i svangerskapet? Sliter med å holde sukkernivået nede …


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer dere å holde dere unna søtsaker og snacks i svangerskapet? Jeg er straks i uke 30. Maten jeg blir mett av, er sunn, men jeg craver konstant sjokolade, boller, kjeks osv, og sliter med å holde inntaket nede … Spiser en god del sjokolade hver dag. 
 

Har ikke svangerskapsdiabetes og har til nå normal vektoppgang, men er likevel stressa. Vet jo at det ikke er bra med for mye søtt:(

 

Har dere noen tips? Haha.:))

Anonymkode: efb20...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser mye fet mat, men forsøker å kompensere med fiskemiddager og masse grønnsaker.

Hvis du virkelig craver noe søtt så er det jo ikke så lett. Men hva med noen sunnere alternativer? Det er f. eks bedre at du spiser noe mørk sjokolade, kesam med frukt, drikker en kopp kakao.

Anonymkode: cca35...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnere enn før. Nå er det jo ikke bare meg det handler om, og det gjør valgene enkle. At man vil gjøre sitt ytterste for at barnet får det beste utgangspunktet i livet.

Det bør jo være en ganske sterk motivasjon hver gang cravings melder seg? 

Anonymkode: 7271e...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trimester hadde jeg ikke lyst på godis, og tenkte bare yes! Da var jeg litt småkvalm og følte meg litt fyllesyk så hadde lyst på junkfood. Når man har en på 2 man må lage middag til blir det heldigvis få anledninger til å spise junkfood. Nå har jeg mye mer lyst på godis og merker jeg har en litt for lav terskel for å ikke «unne» meg noe 🙈 Tenker det ikke er så farlig om resten av kostholdet er bra. Heller sukker enn sukkerfri brus og sukkerfritt godis. Hjelper også å ikke ha tilgang til så mye for jeg stikker ikke ut å kjøper sjokolade på kvelden selv om jeg har veldig lyst på. 

Anonymkode: bf9ca...692

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motivasjonen er barnets helse og potensielle farlige konsekvenser så er det ikke spesielt vanskelig å begrense det. Spiser veldig sunt. Nesten ikke sukkker. 

Anonymkode: 3e30b...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste veldig mye sjokolade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg ble gravid så spiste jeg veldig sunt, nesten aldri snop og annen drittmat. Nå eg jeg i uke 19 og sliter med å kontrollere inntaket av sjokolade, chips, is og drittmat. Hovedmåltidene er sunne, men enkelte dager blir det mye snacks og dårlig mat utenom. Har lagt på meg unødvendig mye tror jeg, tør ikke veie meg. Har tidligere slitt med overspising og nå er det i full blomst igjen. Syns det er veldig vanskelig, og når jeg prøver å snakke om det så feier alle det bort, tar meg ikke seriøst. "Ja men du er jo gravid kos deg" 😬

Vet så godt at det ikke er bra for verken meg eller baby, men klarer ikke å tenke det i øyeblikket. Er veldig sårt, tror jeg må snakke med jordmor om det. Har ikke tips desverre, men føler med deg ❤️

Anonymkode: 967d4...a43

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man slite med det når man er gravid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lett for meg for jeg hadde ikke lyst på. Hadde bare lyst på sitrusfrukt. Var redd for svangerskapsforgiftning, var nok derfor jeg mistet godtesuget tror jeg. Spiste i hvert fall en god del sunnere enn jeg gjør ellers. 

Drikk rikelig med vann og gå en tur kanskje. Unngå i hvert fall steder med fristelser hvis det er mulig, ikke ha godis liggende og aldri gå på butikken sulten.

Anonymkode: 86170...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan man slite med det når man er gravid? 

Tydelig for meg at du ikke har gått gravid

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste det jeg ville ha; det var kjipt å gå gravid at jeg gadd ikke tenke på det i tillegg. Jordmor anbefalte også å bare spise det man orket, for eksempel boller, hvis kvalmen var for ille eller matlysten var fraværende :) 

Anonymkode: 23865...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora8 skrev (5 timer siden):

Tydelig for meg at du ikke har gått gravid

Dette er veldig enkelt. Alle typer skadelige avhengigheter og usunt kosthold utgår i en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (27 minutter siden):

Dette er veldig enkelt. Alle typer skadelige avhengigheter og usunt kosthold utgår i en graviditet.

Som sagt; tydelig at du ikke har gått gravid. Enda tydeligere nå at du er mann 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonora8 skrev (53 minutter siden):

Som sagt; tydelig at du ikke har gått gravid. Enda tydeligere nå at du er mann 

I grunn ikke. I 9 mnd gjør man det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, norw said:

I grunn ikke. I 9 mnd gjør man det som skal til.

Hva er det som skal til egentlig? 

Anonymkode: 23865...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det som skal til egentlig? 

Anonymkode: 23865...507

Jeg har ikke full oversikt, men tenker at man dropper rusmidler og har et sunt kosthold som et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, norw said:

Jeg har ikke full oversikt, men tenker at man dropper rusmidler og har et sunt kosthold som et minimum.

Du har ikke oversikt? Men du har sannelig mange belærende ord til å være så uopplyst. 

Anonymkode: 23865...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke oversikt? Men du har sannelig mange belærende ord til å være så uopplyst. 

Anonymkode: 23865...507

Hvor finner du alle disse belærende ordene? Jøje meg.

Det er ingen grunn til at jeg skal ha inngående kunnskap om hva man bør gjøre og ikke gjøre som gravid, men visse ting virker opplagt. Man tenker litt over at det er et annet skjørt menneske som lever via deg og som blir påvirket av dine valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wellbutrin
norw skrev (8 timer siden):

Hvordan kan man slite med det når man er gravid? 

Hvordan kan man slite med noe som helst i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra. Fra uke 24 spiste jeg altfor mye sjokolade, men spiste sunne måltider. Gikk helt fint, det er umulig å gjøre alt perfekt ❤️

Anonymkode: efc6a...54c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...