Gå til innhold

Angre på leie av leilighet - utleier mener jeg skylder penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på visning på en leilighet i et bygg med flere utleieenheter og takket siden ja til å leie der per SMS. Ingen kontrakt er signert, aldri diskutert noe oppsigelsestid, ingen depositum overført og pris ble avtalt muntlig. 
 

Like før jeg skulle flytte inn fikk jeg beskjed om at leiligheten jeg så på ikke kunne leies ut likevel pga vannskade, men jeg kunne få en annen leilighet i bygget til samme pris, som i følge utleier var større og bedre standard. Jeg sa OK per telefon men hadde altså ikke fått se den aktuelle leiligheten. 
 

Når jeg flyttet inn, oppdaget jeg fort at standarden overhodet ikke var akseptabel, det var begynnende fuktskader på badet, manglende brannsikkerhet, sprekker rundt vindu osv. Jeg ga beskjed til utleier men han sa bare at det er et gammelt bygg, folk har bodd der i mange år uten problemer, må bare være nøye med å bruke viften på badet og slikt. Alt dette har jeg skriftlig på SMS. Jeg sa at jeg ikke kan bo i denne leiligheten og at jeg ikke kommer til å signere på noen kontrakt, pga denne leiligheten ikke er slik jeg ble forespeilet i det hele tatt, eller holder normal standard for utleie.

Utleier mener nå at jeg må forholde meg til oppsigelsestid som ville vært i kontrakten, altså 6 måneder!! dvs at jeg må betale seks husleier før jeg slipper unna. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være lov, når leiligheten ikke er beboelig?

Anonymkode: c705b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke signert kontrakten, så flytter du jo bare ut. Dere må jo ha en gyldig kontrakt. 

Han har skriftlig løyet til deg på sms. Han har ingen sak. Ville aldri leid av en slik utleier. 

 

Anonymkode: 2c10e...6ca

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite seriøs utleier om lar folk flytte inn uten å signere kontrakt. Utleier har lite å si juridisk uten signert kontrakt. 
Har du betalt depositum?

 

Anonymkode: 8b290...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare flytt herregud, ikke la deg bli svindlet av sånne utleiere. Bare pakk tingene dine og flytt og send en sms om at du nå har flyttet ut. 

Anonymkode: bc122...65a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har dere en avtale om leie, selv om du ikke har signert kontrakten. Men det er i så fall husleieloven som regulerer oppsigelsestid osv., ikke en kontrakt du ikke har signert. 

Anonymkode: a217d...586

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette går du ikke med på. Si til vedkommende at dere evt får trekke saken inn for Husleietvistutvalget.

https://www.htu.no

Endret av mirjia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, her har du alt på ditt tørre.

Du har ikke skrevet under på noen kontrakt, du har kun takket ja til å leie en annen leilighet på sms, uten noen videre betingelser.

Bare skriv at du ikke ønsker leie leiligheten, og ikke svar utleier noe mer. Han kommer ingen vei med denne saken uansett. Ikke diskuter på noen som helst måte, bare stå på ditt mtp at du ikke ønsker å leie leiligheten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg har ikke betalt noe depositum, nei. Husleie, depositum og kontrakt skulle ordnes når utleier er tilbake etter påske, men jeg kunne begynne å flytte tingene mine tidligere og da oppdaget jeg den dårlige tilstanden. Jeg sendte en melding nå og sa at jeg ikke kommer til å signere kontrakt eller leie hos ham siden det ikke var etter avtale, håper jeg slipper å diskutere noe mer nå 😅 

- TS

Anonymkode: c705b...3be

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har godtatt en avtale om å leie og selv om det ikke er skrevet kontrakt eller opprettet depositumkonto så er det altså en avtale, uten kontrakt så er det bestemmelsene i husleieloven som gjelder.

Hvis utleier virkelig er vrang så kan du bli nødt til å betale husleie ut oppsigelsestiden og betale inn depositum.

Anonymkode: 01692...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har godtatt en avtale om å leie og selv om det ikke er skrevet kontrakt eller opprettet depositumkonto så er det altså en avtale, uten kontrakt så er det bestemmelsene i husleieloven som gjelder.

Hvis utleier virkelig er vrang så kan du bli nødt til å betale husleie ut oppsigelsestiden og betale inn depositum.

Anonymkode: 01692...796

Selv om standarden overhodet ikke var som avtalt? Jeg er klar over at en avtale er bindende, men denne leiligheten er jeg faktisk usikker på om er lovlig å leie ut i det hele tatt... Men vil selvsagt ha loven på min side dersom han slår seg helt vrang, har ikke fått svar enda :) 

- TS

Anonymkode: c705b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har godtatt leieforholdet når du har flyttet inn. Du er bundet til avtalen, men siden det ikke foreligger kontrakt så er det husleieloven som regulerer oppsigelsestid, altså 3 måneder.

Anonymkode: f7f22...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontrakt er det Husleieloven som regulerer leieforholdet. At du takker ja til å leie en leilighet som du ikke har vært å sett på, før du takket ja, må du nesten ta på din kappe. 
Her kan huseier holde deg til avtalen dere har og kreve husleie i oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 60ee6...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sa OK til den andre leiligheten, så har du jo faktisk bundet deg. Du burde bedt om å få se på den først. 
Men kan ikke tingene gjøres noe med? Du skriver manglende brannsikkerhet, hva mener du med det? Hvis det er røykvarsler og pulverapparat som mangler, så er det lett å få plass for huseier. Sprekker rundt vinduer høres også ut som noe som kan utbedres. 

Anonymkode: 7a455...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har godtatt leieforholdet når du har flyttet inn. Du er bundet til avtalen, men siden det ikke foreligger kontrakt så er det husleieloven som regulerer oppsigelsestid, altså 3 måneder.

Anonymkode: f7f22...cad

https://advokat.no/angrerett-kan-man-trekke-seg-fra-en-leiekontrakt/  "Men hvis det foreligger grunnlag for å heve leieavtalen, har du derimot rett til å bryte den. En leieavtale kan for eksempel heves dersom boligen er i vesentlig dårligere stand enn det som ble avtalt." Her har jo leietaker fått en leilighet med langt dårligere standard enn det som ble avtalt, dette, kombinert med at ingen kontrakt er signert og depositumskonto ikke er opprettet, gir utleier rimelig dårlig grunnlag for å kreve oppsigelsestid på 3 måneder.. 

Anonymkode: 42fd7...c07

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: 

Ta mange og gode bilder. Om det blir en sak for husleietvistutvalget er det viktig å dokumentere saken godt.

Anonymkode: b3240...c9b

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://advokat.no/angrerett-kan-man-trekke-seg-fra-en-leiekontrakt/  "Men hvis det foreligger grunnlag for å heve leieavtalen, har du derimot rett til å bryte den. En leieavtale kan for eksempel heves dersom boligen er i vesentlig dårligere stand enn det som ble avtalt." Her har jo leietaker fått en leilighet med langt dårligere standard enn det som ble avtalt, dette, kombinert med at ingen kontrakt er signert og depositumskonto ikke er opprettet, gir utleier rimelig dårlig grunnlag for å kreve oppsigelsestid på 3 måneder.. 

Anonymkode: 42fd7...c07

Tusen takk for nyttig link! - TS

Anonymkode: c705b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er organisert så se om du har advokatforsikring. De kan hjelpe med slike ting.

Hvis du mener boligen er ubeboelig så bør du også melde i fra til kommunen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontrakt så er det 3 måneders oppsigelsestid som gjelder TS. Men du kan evt velge å bare flytte ut. Betal ikke noe husleie uansett,  så ser du om utleier gidder ta saken til husleietvistutvalget eller ikke. Det er ikke noe poeng å betale mer enn du må. Taper du i husleietvistutvalget må du selvsagt betale,  men hadde ikke betalt noe før det evt foreligger en dom derfra.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har godtatt en avtale om å leie og selv om det ikke er skrevet kontrakt eller opprettet depositumkonto så er det altså en avtale, uten kontrakt så er det bestemmelsene i husleieloven som gjelder.

Hvis utleier virkelig er vrang så kan du bli nødt til å betale husleie ut oppsigelsestiden og betale inn depositum.

Anonymkode: 01692...796

Feil. Hun har godtatt å leie en leilighet med bedre standard, noe hun ikke fikk. Altså kontraktsbrudd (selv uten kontakt). Hun ble lovet noe som ikke stod til forventningene. På en annen side så har utleier rett til å få tid til å rette opp i feil og mangler på leilighet, men her er det blir lovet helt annen standard enn det ts fikk. 

Anonymkode: 7a8a8...4e1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta kontakt med Leieboerforeningen og få de til å hjelpe deg med dette. Koster vel 2-300 kr å bli medlem, men da får du hjelp og de kan ta seg av kommunikasjon med utleier.

 

Er dette i et sameie bør du kontakte styret og varsle ang vifte på badet da det kan være ulovlig montert. 

Anonymkode: 62d23...411

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...