Gå til innhold

Noen har satt opp sin garasje delvis på naboeiendom.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg oppdaget at noen har satt halve garasjen sin inne på naboeiendommen. 

Det var da jeg kikket litt på kartet til gule sider og eiendomsgrenser jeg oppdaget det. Så deretter på seeiendom.kartverket.no, og det var slik der også. 

Hvordan kan kommunen ha godtatt en slik søknad om byggetillatelse?

Det er ikke min eiendom (men ikke så langt unna), så usikker på om jeg skal bry meg, men de vil jo få et problem når naboeiendommen skal selges? Om det ikke blir oppdaget før, så blir det nok da.

Anonymkode: 27925...9f7

Det er mange som inngår slike avtaler for å slippe tinglysning og de kostnadene som hører til. Jeg har selv litt av mitt uthus stående såvidt på banoeiendommen, det kostet meg en flaske whisky 🙂 Nå har det stått der i 20 år, så nå har jeg det plutselig på hevd.......på den måten lurer vi staten for tinglysing og det som hører med.

Anonymkode: d078d...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg oppdaget at noen har satt halve garasjen sin inne på naboeiendommen. 

Det var da jeg kikket litt på kartet til gule sider og eiendomsgrenser jeg oppdaget det. Så deretter på seeiendom.kartverket.no, og det var slik der også. 

Hvordan kan kommunen ha godtatt en slik søknad om byggetillatelse?

Det er ikke min eiendom (men ikke så langt unna), så usikker på om jeg skal bry meg, men de vil jo få et problem når naboeiendommen skal selges? Om det ikke blir oppdaget før, så blir det nok da.

Anonymkode: 27925...9f7

Hvorfor ska egentlig folk legge seg opp i andres ting??? Ikke rart det er mye nabofeider da folk til og med skal bry nesa si borti noe de slett ikke har noe med.......da må det kun være for å lage bråk,skjerp deg!

Anonymkode: d078d...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye slikt rundtomkring. 
 

Et vennepar av meg fant ut at omtrent halvparten av naboens stue sto på deres eiendom. 😜

Det var en gammel gård med mye innmark. Opprinnelig eier hadde satt opp et gjerde og alle senere eiere, og naboer, trodde at det markerte tomtegrensen, men en oppmåling i nyere tid viste at det gjorde det ikke.  Det var 15 meter fra gjerdet til tomtegrensen. 
 

Naboen fikk kjøpt arealet utenfor gjerdet slik at det ble riktig. 
 

Noen andre jeg kjenner har nylig kjøpt et hus der de håper å få kjøpt den delen av naboens tomt som de bruker daglig. Hvis de ikke de får kjøpt må de gjøre store forandringer på eiendommen, og rive bod.  Selger hadde sagt at de hadde disposisjonsrett til arealet på nabotomten, men ingen hadde snakket med naboen om det. (Sannheten var at gammel eier hadde tatt seg tilrette og mer eller mindre okkupert arealet)
Hva som skjer det skal bli interessant å se. 

Anonymkode: 1d801...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er rart. Jobber med plan- og bygningsloven selv og litt usikker på hvordan man godkjenner dette. 

Anonymkode: 75072...eee

Med avstandseræring/nabosamtykke :) uten dette skal søknaden avvises. Men det forutsetter at de faktisk har søkt. 

Anonymkode: 71d87...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange som inngår slike avtaler for å slippe tinglysning og de kostnadene som hører til. Jeg har selv litt av mitt uthus stående såvidt på banoeiendommen, det kostet meg en flaske whisky 🙂 Nå har det stått der i 20 år, så nå har jeg det plutselig på hevd.......på den måten lurer vi staten for tinglysing og det som hører med.

Anonymkode: d078d...139

Hevd har du ikke, det forutsetter god tro. 

Anonymkode: 71d87...a8e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg oppdaget at noen har satt halve garasjen sin inne på naboeiendommen. 

Det var da jeg kikket litt på kartet til gule sider og eiendomsgrenser jeg oppdaget det. Så deretter på seeiendom.kartverket.no, og det var slik der også. 

Hvordan kan kommunen ha godtatt en slik søknad om byggetillatelse?

Det er ikke min eiendom (men ikke så langt unna), så usikker på om jeg skal bry meg, men de vil jo få et problem når naboeiendommen skal selges? Om det ikke blir oppdaget før, så blir det nok da.

Anonymkode: 27925...9f7

På Kartverket der du leser hvem som eier eiendommen står det slike særavtaler. Les på eiendommen der hvor garasjen er bygget over

Anonymkode: b067f...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår carport står ca en halvmeter innpå naboens tomt. Dette ble gjort for 10-15 år siden av forrige eier i samråd med nabo (de disponerer da en bod på baksiden av carport), og det er en skriftlig avtale om at dette var greit. Ingen tinglysning. Hvis nabohuset får ny eier, kan de kreve carport revet? Bør vi prøve å få det tinglyst nå mens nabo lever?

Anonymkode: 93a0e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite å gjøre i påsken?

Anonymkode: 4837c...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ska egentlig folk legge seg opp i andres ting??? Ikke rart det er mye nabofeider da folk til og med skal bry nesa si borti noe de slett ikke har noe med.......da må det kun være for å lage bråk,skjerp deg!

Anonymkode: d078d...139

Neida, jeg skal ikke gjøre noe med det. Ta det med ro! 🙄

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lite å gjøre i påsken?

Anonymkode: 4837c...8c5

Lenge siden jeg så det. 

Overrasket over at flere synes det å bygge på naboens eiendom er greit..... 

Anonymkode: 27925...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med avstandseræring/nabosamtykke :) uten dette skal søknaden avvises. Men det forutsetter at de faktisk har søkt. 

Anonymkode: 71d87...a8e

Samtykket etter 29-4 er så vidt jeg vet begrenset til eiendomsgrensa, ikke over. 

Anonymkode: 75072...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...