Gå til innhold

Noen har satt opp sin garasje delvis på naboeiendom.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at noen har satt halve garasjen sin inne på naboeiendommen. 

Det var da jeg kikket litt på kartet til gule sider og eiendomsgrenser jeg oppdaget det. Så deretter på seeiendom.kartverket.no, og det var slik der også. 

Hvordan kan kommunen ha godtatt en slik søknad om byggetillatelse?

Det er ikke min eiendom (men ikke så langt unna), så usikker på om jeg skal bry meg, men de vil jo få et problem når naboeiendommen skal selges? Om det ikke blir oppdaget før, så blir det nok da.

Anonymkode: 27925...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to som eier eiendommene kan jo ha inngått en avtale om at det er greit? 

Anonymkode: 75072...eee

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er ikke sikkert eiendommen er tinglyst. Så det er ikke sikkert dem har gjort noe dem ikke har lov til. Så jeg har ikke brydd meg så lenge dem ikke har satt noe på min eiendom. 

Anonymkode: bba2a...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som sammen med naboen sin eier ei tomt og en garage sammen. 

Huset og tomten mellom dem kom for salg, det var falleferdig. De kjøpte det sammen og bygget en svær dobbel garage på den. 

Anonymkode: 32a88...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De to som eier eiendommene kan jo ha inngått en avtale om at det er greit? 

Anonymkode: 75072...eee

Ja, men hva når en eller begge eiendommer selges? Tenker det er best å bare bygge på egen eiendom.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet om ei som sammen med naboen sin eier ei tomt og en garage sammen. 

Huset og tomten mellom dem kom for salg, det var falleferdig. De kjøpte det sammen og bygget en svær dobbel garage på den. 

Anonymkode: 32a88...a3d

I dette tilfellet er det en dobbeltgarasje som kun blir brukt av de som satte den opp, halvparten på feil side.

Naboen har en annen garasje de bruker.

Anonymkode: 27925...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hva når en eller begge eiendommer selges? Tenker det er best å bare bygge på egen eiendom.

I dette tilfellet er det en dobbeltgarasje som kun blir brukt av de som satte den opp, halvparten på feil side.

Naboen har en annen garasje de bruker.

Anonymkode: 27925...9f7

Det kan hende en slik avtale i så fall er tinglyst som en negativ servitutt. Men hvis ikke er det uansett bare noe en eventuell kjøper må vurdere, om vedkommende synes det er greit eller ikke. 

Kjøpte en eiendom selv en gang hvor garasjen sto litt over på naboeiendommen. Var ikke noe problem, solgte huset enkelt videre og. 

Anonymkode: 75072...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har planer om å kjøpe eiendommen skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg. Det er ikke din sak.

Anonymkode: 7a0c4...997

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg oppdaget at noen har satt halve garasjen sin inne på naboeiendommen. 

Det var da jeg kikket litt på kartet til gule sider og eiendomsgrenser jeg oppdaget det. Så deretter på seeiendom.kartverket.no, og det var slik der også. 

Hvordan kan kommunen ha godtatt en slik søknad om byggetillatelse?

Det er ikke min eiendom (men ikke så langt unna), så usikker på om jeg skal bry meg, men de vil jo få et problem når naboeiendommen skal selges? Om det ikke blir oppdaget før, så blir det nok da.

Anonymkode: 27925...9f7

Det er mulig kartene ikke stemmer. En ganske stor del av eiendommene i Norge er ikke oppmålt. Da viser kartene omtrentlige grenser. 

I utgangspunktet har vel ikke kommunen ansvar for om noen bygger på annen person sin eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (3 minutter siden):

Det er mulig kartene ikke stemmer. En ganske stor del av eiendommene i Norge er ikke oppmålt. Da viser kartene omtrentlige grenser. 

I utgangspunktet har vel ikke kommunen ansvar for om noen bygger på annen person sin eiendom?

Når det skal bygges noe, så må det sendes inn en byggesøknad til kommunen. Der skal plassering være med, så synes bare det er rart at de godtok at det ble bygd på feil side av grensa. Regner med at kartverket viser riktig grense. 

Anonymkode: 27925...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du ikke har planer om å kjøpe eiendommen skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg. Det er ikke din sak.

Anonymkode: 7a0c4...997

Neida, bare synes det er rart. Det hadde bare ikke falt meg inn å sette opp et hus på naboeiendommen 😅 

Anonymkode: 27925...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var garasjen oppført før grenselinger ble satt,og naboer har inngått avtale utan tinglysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare avtaler som ble inngått privat på bygdene før i tiden. Og mye som ble tillatt av kommunen. Er det lenge siden garasjen ble bygget? Oppdaget noe liknende med tomtene etter min far døde. 

Anonymkode: 1dd52...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange rare avtaler som ble inngått privat på bygdene før i tiden. Og mye som ble tillatt av kommunen. Er det lenge siden garasjen ble bygget? Oppdaget noe liknende med tomtene etter min far døde. 

Anonymkode: 1dd52...40e

Garasjen ble satt opp for 10-15 år siden, da de nye flyttet inn der. Det er to gamle eiendommer, og begge husene tenker jeg er satt opp på 50-tallet engang om ikke før. Det var en mindre garasje der før, og huset er restaurert. 

Det kan jo være at det er inngått en privat avtale som ikke er tinglyst, men den gjelder vel bare mellom nåværende eiere? Synes det er merkelig at kommunen kan godkjenne en byggesøknad som går over på annen eiendom. 

Jeg skal ikke gjøre noe med det, for er ikke mine eiendommer det er snakk om heldigvis. Fikk bare lyst til å ta det opp og høre hva andre tenker.🙂

Anonymkode: 27925...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Garasjen ble satt opp for 10-15 år siden, da de nye flyttet inn der. Det er to gamle eiendommer, og begge husene tenker jeg er satt opp på 50-tallet engang om ikke før. Det var en mindre garasje der før, og huset er restaurert. 

Det kan jo være at det er inngått en privat avtale som ikke er tinglyst, men den gjelder vel bare mellom nåværende eiere? Synes det er merkelig at kommunen kan godkjenne en byggesøknad som går over på annen eiendom. 

Jeg skal ikke gjøre noe med det, for er ikke mine eiendommer det er snakk om heldigvis. Fikk bare lyst til å ta det opp og høre hva andre tenker.🙂

Anonymkode: 27925...9f7

Har du prøvd å søke på kommunen sin postliste? 

Anonymkode: f3199...4a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Garasjen ble satt opp for 10-15 år siden, da de nye flyttet inn der. Det er to gamle eiendommer, og begge husene tenker jeg er satt opp på 50-tallet engang om ikke før. Det var en mindre garasje der før, og huset er restaurert. 

Det kan jo være at det er inngått en privat avtale som ikke er tinglyst, men den gjelder vel bare mellom nåværende eiere? Synes det er merkelig at kommunen kan godkjenne en byggesøknad som går over på annen eiendom. 

Jeg skal ikke gjøre noe med det, for er ikke mine eiendommer det er snakk om heldigvis. Fikk bare lyst til å ta det opp og høre hva andre tenker.🙂

Anonymkode: 27925...9f7

Ja, det er rart. Jobber med plan- og bygningsloven selv og litt usikker på hvordan man godkjenner dette. 

Anonymkode: 75072...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ute på bygda er dette ganske vanlig.  Vet ikke hva en gjør med det da. Vil tro at kjøper kan kreve at det fjernes og selger av slike garasjer ikke får verditillegg pga garasjen? Så er det jo nye regler om garasjen er under 4 meter fra huset. Da må det brannsikres, og slike penger ligger man jo ikke i en garasje som på papiret ikke er verdt noe?

Anonymkode: a355f...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha minst å gjøre i hele verden..  

Jeg har også et utehus litt inn på nabogrensa, dette er en avtale vi gjorde for 10 år siden. Tidligere eier har gått bort og ny eier har ikke blitt opplyst om det. Men vi har papirene på at det er i orden. 

Anonymkode: 8addb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (12 timer siden):

Konflkysky og dumsnill nabo som tillot dette?

Ja da er det jo hans problem :) Ikke TS sitt. Hadde ikke brydd meg en gang, dette blir et problem når eiendommen skal selges en gang i fremtiden om det ikke er inngått noen avtaler og det er tinglyst. Fremdeles naboen sitt problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt garasjen i tometeskillet, taket går over grensa med 20 cm. Det var helt ok for naboen, og avtalen er tinglyst. 

Ikke meld det til kommunen, TS, da blir du naboen fra helvete. Du er ikke part i saken, så ikke bland deg.

Anonymkode: 1b259...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...