Gå til innhold

Datteren hjemme har overtatt kjøkkenet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenåringsdatteren har overtatt kjøkkenet. Hun nesten krever å bestemme hva som skal lages til middag og lager.

Folk sier det er luksus at hun elsker å lage mat, og jeg bør nyte det så lenge hun bor hjemme.

Men jeg er også glad i å lage mat. Når jeg får sjansen, så kritiserer hun maten min. De andre i familien liker hennes mat bedre, og det gjør at jeg mister selvtilliten. Forstår ikke hvordan jeg skal med selvtillit kunne lage mat når jeg må og når hun en gang flytter ut.

Synes det blir kanskje barnslig hvis jeg tar dette opp med henne at jeg holder på å miste selvtillit?

Anonymkode: 31b38...bfc

For en gave! Å få unger som er flink ( og interessert ) i å lage mat . Jeg har også en datter som er superflink å lage mat, men jeg mister ikke selvtillit . Jeg får selvtillit av det ,  for jeg vet det kommer av at hun slapp til tidlig . Hun spør meg til råds innimellom , og jeg henne. Veldig kjekt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luksus! I stede får og ta kritikk til deg får mye så lytt til hva hun sier😊 ikke alle liker samme maten så kritikken er ikke at du lager dårlig mat men at hun ikke liker den. Alle har forskjellig smaksanser. Du kan vell også bare si at i morgen vill jeg lage den og den maten vist ikke du allerede har planlagt noe😊 prøv og lær i stede får og ta til deg 😊

Anonymkode: 4f85a...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenåringsdatteren har overtatt kjøkkenet. Hun nesten krever å bestemme hva som skal lages til middag og lager.

Folk sier det er luksus at hun elsker å lage mat, og jeg bør nyte det så lenge hun bor hjemme.

Men jeg er også glad i å lage mat. Når jeg får sjansen, så kritiserer hun maten min. De andre i familien liker hennes mat bedre, og det gjør at jeg mister selvtilliten. Forstår ikke hvordan jeg skal med selvtillit kunne lage mat når jeg må og når hun en gang flytter ut.

Synes det blir kanskje barnslig hvis jeg tar dette opp med henne at jeg holder på å miste selvtillit?

Anonymkode: 31b38...bfc

Dette går kun på din egen følelse av stolthet. Ingenting annet. Du HATER at datteren din lager mat som blir satt mer pris på av andre enn din egen mat.

Du burde, som andre nevner - være JÆVLIG glad for at hun elsker å lage mat. Kanskje dette er hennes yrke i fremtiden?

Når hun flytter ut, så fortsetter du som du gjorde og så ber du om ærlige tilbakemeldinger på maten - og tar de til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at hun ikke har erfaring med grensesetting? Fantastisk at hun liker å lage mat, men å ikke respektere foreldrene sine er jo ikke greit. For det første, så burde hun heller komme med råd til deg, enn kritikk, og for det andre burde hun spørre hvilke dager hun kan få ansvar for å lage mat, fremfor å overta kjøkkenet.

På tide med en prat, gjerne sammen med far om hvem som bestemmer, men at denne overkjøringen hun driver med ikke er greit. Hvordan vil hun fungere sammen med andre mennesker om det er slik hun behandler andre?

Anonymkode: e8625...0fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at du synes synd på deg selv i stedet for å være glad på hennes vegne. Du burde støtte opp om at hun blir flinkere enn deg til å lage mat, hvis det er det hun interesserer seg for. Ikke ta ut din egen usikkerhet på ungen, gå til psykolog.

Anonymkode: 67318...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som at hun ikke har erfaring med grensesetting? Fantastisk at hun liker å lage mat, men å ikke respektere foreldrene sine er jo ikke greit. For det første, så burde hun heller komme med råd til deg, enn kritikk, og for det andre burde hun spørre hvilke dager hun kan få ansvar for å lage mat, fremfor å overta kjøkkenet.

På tide med en prat, gjerne sammen med far om hvem som bestemmer, men at denne overkjøringen hun driver med ikke er greit. Hvordan vil hun fungere sammen med andre mennesker om det er slik hun behandler andre?

Anonymkode: e8625...0fc

Overkjøre pga hun lager mat er litt drøyt?😅 normale folk ville vært glad barna hjelper i huset og værtfall ikke beds dem og slutte å hjelpe. 

Anonymkode: 4f85a...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det din datter? Høres ikke sånn ut om du mister selvtillit når dattern din er flink til noe. Hadde gitt mer mening om det var stedatter;) 

Anonymkode: 1adb0...670

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trå til side og vær mamma - noen ganger må vi sette følelsene våre bort. Et annet forslag er å foreslå at dere lager mat sammen. Lær av henne. «Du, jeg elsket den retten, kunne du vist meg hvordan man lager den?». Deretter kan du følge opp med. «Jeg fant en rett jeg tenkte vi kunne prøve oss på. Hva tenker du om at vi lager mat sammen en gang i uka?». Gjør det om til kvalitetstid. 

Anonymkode: d4957...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som at hun ikke har erfaring med grensesetting? Fantastisk at hun liker å lage mat, men å ikke respektere foreldrene sine er jo ikke greit. For det første, så burde hun heller komme med råd til deg, enn kritikk, og for det andre burde hun spørre hvilke dager hun kan få ansvar for å lage mat, fremfor å overta kjøkkenet.

På tide med en prat, gjerne sammen med far om hvem som bestemmer, men at denne overkjøringen hun driver med ikke er greit. Hvordan vil hun fungere sammen med andre mennesker om det er slik hun behandler andre?

Anonymkode: e8625...0fc

Hun er trygg i sitt eget hjem. Ingen normale mennesker ville tenkt det er et problem at hun vil lage mat. 

Anonymkode: d4957...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overkjøre pga hun lager mat er litt drøyt?😅 normale folk ville vært glad barna hjelper i huset og værtfall ikke beds dem og slutte å hjelpe. 

Anonymkode: 4f85a...955

Når TS skriver disse to setningene, så fremstår det ikke akkurat som en engel av en tenåringsjente som hjelper til i huset: 

"Tenåringsdatteren har overtatt kjøkkenet. Hun nesten krever å bestemme hva som skal lages til middag og lager.

(...)

Når jeg får sjansen, så kritiserer hun maten min."

Anonymkode: e8625...0fc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Når TS skriver disse to setningene, så fremstår det ikke akkurat som en engel av en tenåringsjente som hjelper til i huset: 

"Tenåringsdatteren har overtatt kjøkkenet. Hun nesten krever å bestemme hva som skal lages til middag og lager.

(...)

Når jeg får sjansen, så kritiserer hun maten min."

Anonymkode: e8625...0fc

Jeg anser at TS beskriver sine følelser, ikke handlingene eller situasjonen i seg selv. Akkurat nå er hun hårsår og tar nok alt etter verste mening. 

Anonymkode: d4957...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan selvsagt ikke la henne styre hva dere skal spise hver dag, må da sette grenser 

Anonymkode: afa34...36b

Tenk om hun (datteren) lager bedre, sunnere og mer velsmakende middager en moren sin da? Det høres jo ut på deg som om du automatisk går ut fra at datteren bare lager junkfood og søppel, eller simple ultraprosesserte retter?

Det høres jo ut på resten av familien at datteren lager best mat, siden de liker hennes bedre enn morens.

Ingen grunn til "å sette grenser" for dette, som du krever, om datteren gjør en god jobb og maten er sunn nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som at hun ikke har erfaring med grensesetting? Fantastisk at hun liker å lage mat, men å ikke respektere foreldrene sine er jo ikke greit. For det første, så burde hun heller komme med råd til deg, enn kritikk, og for det andre burde hun spørre hvilke dager hun kan få ansvar for å lage mat, fremfor å overta kjøkkenet.

På tide med en prat, gjerne sammen med far om hvem som bestemmer, men at denne overkjøringen hun driver med ikke er greit. Hvordan vil hun fungere sammen med andre mennesker om det er slik hun behandler andre?

Anonymkode: e8625...0fc

Det er ikke overkjøring , ærlig taøt

Anonymkode: eb3ec...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er stedatteren som du har skrevet om flere ganger TS. Finnes det ingen ende på hva hun gjør "feil" som alt sammen visstnok ødelegger din selvtillit?

Fellesnevneren i alle problemstillingene du har skrevet om, er at din selvtillit er problemet. Ikke tenåringsjenta. DU må selv jobbe med å bygge opp din selvfølelse, i stedet for å være i krig med denne stakkars jenta.

Søk profesjonell hjelp, vær så snill.

Anonymkode: 561f8...69a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis og kos deg! Du får jo deilig mat? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi budsjett så skjønner hun kanskje at det er litt begrensninger for folk flest.

Anonymkode: af3ee...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alså, om du gir henner fult ansvar blir ho nok lei kjapt.

Anonymkode: 85519...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem bestemmer menyen og hvem betaler? Klart henne smart er bedre om hun har fri tilgang til råvarer foreksempel. Jeg må begrense grunnet økonomi og sunnhet, min 14 åring ville duret på uten tanke på kostnad og helse, så det ville jo blitt knall!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BobbySocks said:

Men hvem bestemmer menyen og hvem betaler? Klart henne smart er bedre om hun har fri tilgang til råvarer foreksempel. Jeg må begrense grunnet økonomi og sunnhet, min 14 åring ville duret på uten tanke på kostnad og helse, så det ville jo blitt knall!

🤦‍♂️ 

Anonymkode: d4957...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke minuset her? Med mindre det er fancy middager som koster mye penger, og du betaler? Eller at hun bare lager mat hver dag, og ikke alle liker det? Høres hvertfall ikke dumt ut, å bli servert hver dag. Du har vel laget maten i mange år, og skal gjøre det i mange år til når hun flytter ut..

Anonymkode: 34d56...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...