Gå til innhold

Hvor impulsive er dere på overnatting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke egentlig å ha «fremmede» folk i hus om natta..men jeg liker ikke å være så usosial som jeg er heller. Derfor prøver jeg å være ja-menneske når ungene vil ha/dra på besøk eller overnatte.

Anonymkode: 8849e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en soon-to-be 13-åring og det er et evig mas om overnatting. Og det skal alltid skje impulsivt. De evner ikke å planlegge. Det går begge veier, både her og hos andre. Det er helt klart lettere for meg å si ja til overnatting hos andre, men selv ønsker jeg at det er avtalt MINST dagen før, slik at jeg kan planlegge middag og er "innstilt" på besøk. Er jeg rar?

Igår ønsket ungen overnatting her, jeg sa nei, fordi jeg skulle tidlig opp. Men at hun kunne komme idag istedet. Men det passet ikke. Idag spør hun om en annen kan overnatte, som jeg ikke kjenner noe særlig. Da sa jeg nei. Så spør hun om å overnatte hos ei annen, men da hadde ikke hun jenta heller fått lov. Det er bare surr. Og jentungen klikker i vinkel fordi jeg sier nei..

Hvor rause er dere med sånt, og føler dere også at det forventes noe av dere ved overnatting?

Anonymkode: b1c75...689

Sånn er 12 åringen til samboer også, jævlig irriterende. Og tar ikke nei for svar, og planlegger med vennina og holder på. Og så plutselig så, nei hun fikk ikke lov, for da må vi hente og levere vennina. Takk for at de fleste er på påskeferie nå.

Anonymkode: 25dd0...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym over.

Vi har også et ganske stort lager i kjelleren, mat, kjeks, vann, brus, godteri, potetgull, is osv. Derfor liker vennene å være med de hjem, men de kan jo gå temmlig bananas i kjelleren, barna våre tar aldri en brus en gang, uten å spørre. Men de er flinke på å liste seg ned i kjelleren og forsyne seg når de har gjester, halvparten blir ikke spist opp en gang. Så vi kan ikke la de ha med venner hjem når vi er på jobb, for da må vi låse boden 😄

Anonymkode: 25dd0...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ikke planlegges, de ordner det meste selv og mat lager vi uansett. 

Anonymkode: e6302...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får lov med mindre vi har planer tidlig dagen etter. Ser ingen grunn til å si nei. 

Anonymkode: 488fc...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser mange sier at ungene ordner seg selv og det ikke forventes noe av oss foreldre. Problemet er vel forventningene til meg selv. F.eks føler jeg på at jeg må ordne middag og frokost, så de får i seg ordentlig mat (og ikke bare pommes frites i airfryeren), og jeg må passe på at de er stille på kvelden, da vi har naboer å ta hensyn til. (De blir ofte veldig høylytt og mye energi når de er to.) Samtidig - med barn man ikke kjenner, blir man ekstra påpasselig med at de skal ha en hyggelig overnatting.

Har selv opplevd at barnet mitt har vært på overnatting og kommet hjem sulten, fordi ingen tok ansvar for å lage mat. Eller at de har døgnet, fordi mor/far la seg tidlig / ikke brydde seg. Jeg vil ikke være sånn. 

TS

Anonymkode: b1c75...689

Da tenker jeg du må øve på å senke skuldrene og samtidig sette grenser.

Pommes frites i airfryeren gjør ingenting av og til.

Tenker at det er så viktig å skape ett åpent hjem for barna hvor de føler seg velkomne på sparket og at ting ikke er så planlagt alltid.

Ser det på min (voksne) tenåring nå, hvordan de alltid søker seg til vårt hjem og hvor vennene stadig vekk deler personlige ting med oss voksne og hvor mye vi har fått igjen for å ha ett ganske åpent hjem med lave skuldre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier svært sjeldent nei til vår 12-åring. Da må det i så fall være fordi noen planer kommer i veien. 

Anonymkode: b9f20...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær raus. Vokste opp med lite overnatting fordi alt måtte planlegges. Fikk aldri ha eller dra på overnatting på sparket, selv om vi ikke hadde planer. Det var bare en regel "må planlegges på forhånd". Gikk glipp av mange kjekke overnattinger hvor en venninne eller flere var. Jeg måtte finne unnskyldninger for hvorfor jeg ikke fikk lov. Ville ikke si at jeg ikke fikk lov, for det er noe barnslig med at en 13åring aldri får lov til noe på sparket. Var også redd venninnene mine ikke ville spørre meg igjen om jeg sa at jeg ikke fikk lov. 

Det å planlegge innkjøp er et dårlig argument. Det er en person ekstra. Man klarer å dele eller skrape sammen noe. Ostesmørbrød til middag eller noe annet lettvint. Servere det dere har. Evt kan du sende ungdommene på butikken for å kjøpe noe snacks selv. 

Hvis du må tidlig opp og av ulike grunner sliter veldig med søvnen, så kan jeg forstå at det ikke fungerer med overnatting. Men stort sett klarer 13åringer å være rolig og ta hensyn. De ser vel film, spiller, prater? Hvis overnatting skjer på spontant tenker jeg det er helt ok med noen regler. Feks at de skal være på rommet etter et viss klokkeslett (kan prate, spille, se tv osv der) av hensyn til dere mtp på legging/søvn. Hvis dere må få unnagjort noe hjemme kan du be de være ute eller på rommet et par timer. Og det er lov å gi beskjed på forhånd når overnattingen er ferdig. Det må ikke vare til kl 14. Men de er ungdommer og bør få sove litt utpå. Måltider kan de fikse selv. Enten felles frokost når dere pleier å spise, eller så kan de lage selv om de står sent opp. 

Anonymkode: cc144...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner barna seg i mellom hvis vi ikke har planer. Alt fra dagen før eller etter 18.00 samme kveld. Null stress. 

Vi spiser alle måltider sammen og der hjelper ungene til. 

Med overnatting er regelen at de legger seg 21.00 og er våkne til 23. 00 i senga. Klare regler og forventninger. Stille til 09.00 på morgenen. Da er det frokost. 

Har 2 barn og som regel 2 venner på overnatting samtidig. 

Mindre stress med overnatting enn å bare være alene med barna 😊

Anonymkode: f30ce...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fritt frem, så lenge de ordnet opp selv. Det er ikke så mye styr med overnatting da. Eneste regelen var at vi snakket med foreldrene til de andre slik at vi var sikre på at de faktisk fikk lov der også enten det var hos oss eller dem de ville sove.

Anonymkode: 04abb...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ha en ekstra middag i fryseren? Du vet jo det vil skje, så du kan tilrettelegge for det. Man kan være litt imøtekommende. Syns du er lite løsningsorientert :) 

Anonymkode: e9c6d...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...