Gå til innhold

Lyser ut stillingen min mens jeg er sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting er at de ansetter en ny person i stillingen "din". Med "din" mener jeg at de ansetter noen til å utføre arbeidsoppgaver du har i ditt fravær. Det kan jo hende at de har noen tanker om rekruttering her, som ikke kun handler om ditt fravær. Vanskelig å si.

Men at det har vært null kommunikasjon med deg, selv når du har prøvd å ta kontakt er jo verre. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med arbeidsgiver snarest og bedt om en samtale.  Det vanlige er jo å ha dialog med arbeidsgiver selv om man er sykmeldt. Arbeidsgivere har et ansvar for å aktivt følge opp arbeidstakerne sine. Du kan ta kontakt med Nav og etterspørre dialogmøte og, det ville jeg nok også gjort. Hvorfor har det ikke vært dialogmøte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 Jeg er, som sagt, ikke uenig i at dette er veldig dårlig av arbeidsgiver, men dersom TS kan, bør hun forsøke å opprette kommunikasjon med arbeidsgiver - er du uenig i at dette er i hennes interesse? 

Anonymkode: 7b644...e90

Nei? Det skrev jeg i mitt første innlegg:

Bombasi skrev (59 minutter siden):

Men sånn utover det, hvordan er prognosene dine? Anser du at du vil komme tilbake i full jobb igjen før 1 år har gått? Isåfall må du stå på rundt arbeidsgiver for å prøve å komme tilbake.

Omså det ikke betyr å prøve å komme i jobb igjen, så er det likevel viktig å holde seg varm rundt hva som skjer på jobb. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

"Jeg tror det kunne vært noen tiltak som kunne fått meg tilbake igjen raskere" ~ meg til sjefen for 2,5mnd siden

-TS

Anonymkode: a0fd7...264

Hvorfor har du ikke sagt hva tiltakene er? Spurt om et møte for å gå gjennom det? Hint høres ikke særlig produktivt ut. Hva slags initiativ har du tatt for dialog og kommunikasjon med arbeidsplassen?

Anonymkode: 9ba81...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde det måtte gå et år, før et eventuelt vikariat kunne lyses ut. Du kan ikke få sparken for å være sykemeldt. Sikker på at det er din stilling?

Anonymkode: 7747f...8b3

Selvfølgelig kan de utlyse et vikariat før ett år er gått. Om ikke ts er tilbake om et år, handler det ikke om et vikariat lenger. Da kan ts få sparken og stillingen besettes. 

Anonymkode: 9ba81...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bombasi said:

Høres ut som at du har en god sak om du en dag bestemmer deg for å ta arbeidsgiver til retten. 

Tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten er dokumentasjonsløs og ikke tilfredsstilt.

Usedvanlig dårlig av arbeidsgiver og leder. Og enda verre er det at de har tatt seg friheten med å utlyse stillingen din etter 4 måneder. 4 måneder er jo ingenting! Du har enda 8 måneder igjen før de i det hele tatt kan friløse seg fra stillingen, men ironisk nok så må tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten være tilfredsstilt da også.

Du har krav på stillingen din i minimum 12 måneder, altså når du har sykepengerettigheter. Er det offentlig så har du gjerne enda 1 år til. Og i denne perioden må arbeidsgiver strekke seg så langt som overhodet mulig for å få deg tilbake i jobb igjen.

Men sånn utover det, hvordan er prognosene dine? Anser du at du vil komme tilbake i full jobb igjen før 1 år har gått? Isåfall må du stå på rundt arbeidsgiver for å prøve å komme tilbake. Omså litt med tilrettelegging - når tiden er inne for det. Har du dårlige prognoser og anser at det er usannsynlig å komme tilbake, så kanskje du ikke skal la deg provosere av arbeidsgiver - selv om det er svært provoserende da.

Hvis de ikke trenger dekke stillingen til ts når hun er borte, så spøker det jo for hele ansettelsen hennes. Ville tatt det som positivt at de trenger en vikar. 

Anonymkode: 9ba81...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver må svare til nav om dialogmøter, så ville spurt nav hvordan det er svart på det. Arbeidsgiver kan feks ha svart at det ikke er behov for dialogmøte pga noe som gjør tilrettelegging umulig 

Anonymkode: db232...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Arbeidsgiver må svare til nav om dialogmøter, så ville spurt nav hvordan det er svart på det. Arbeidsgiver kan feks ha svart at det ikke er behov for dialogmøte pga noe som gjør tilrettelegging umulig 

Anonymkode: db232...7fc

Nå begynner det å bli en stund siden, men så vidt jeg husker, gikk oppfølgingsplan via arbeidstaker. Så TS burde alt være informert om kommunikasjon fra arbeidsgiver til Nav. Rart at Nav ikke har fulgt opp om arbeidsgiver ikke har gjort sin plikt. 

Anonymkode: 2f00a...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (13 timer siden):

En ting er at de ansetter en ny person i stillingen "din". Med "din" mener jeg at de ansetter noen til å utføre arbeidsoppgaver du har i ditt fravær. Det kan jo hende at de har noen tanker om rekruttering her, som ikke kun handler om ditt fravær. Vanskelig å si.

Men at det har vært null kommunikasjon med deg, selv når du har prøvd å ta kontakt er jo verre. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med arbeidsgiver snarest og bedt om en samtale.  Det vanlige er jo å ha dialog med arbeidsgiver selv om man er sykmeldt. Arbeidsgivere har et ansvar for å aktivt følge opp arbeidstakerne sine. Du kan ta kontakt med Nav og etterspørre dialogmøte og, det ville jeg nok også gjort. Hvorfor har det ikke vært dialogmøte?

Hun har "hintet".. om dialogmøte. Hva betyr et slikt hint? 

Forøvrig helt enig med deg, arbeidsgiver har arbeidsoppgaver som skal utføres, Hvordan skal arbeidsgiver få utført disse arbeidsoppgavene uten den sykemeldte tilstede.. 

For mange arbeidstakere tror de er totalt uunnværlig, og at deres arbeidsoppgaver er totalt fredet. 

Anonymkode: 803eb...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...